Ik had me ingeschreven voor zwangerschapsyoga, maar na 3x vind ik het helemaal niets meer! Ze vertellen gewoon niets boeiends en elke les is het zelfde, daarnaast heb ik ook niet het idee dat ik er iets aan ga hebben. Is een goeie zwangerschapscursus echt onmisbaar of geeft je inlezen en vertrouwen hebben in je lichaam eigenlijk al genoeg? Zit er echt mee!
Ik heb geen zwangersschapscursus gedaan en mijn bevallingen gingen me qua puffen enzo prima af. En adem je niet goed dat helpt de verloskundige je wel. Dus meid, als je het niets vind ... lekker stoppen dan
zou er gewoon mee stoppen als je het niks vind. ik heb ook geen cursus gehad,heb wel veel gelezen.en daar heb ik wel wat aan gehad,maar eerlijk gezegd,op het moment dat het echt ging gebeuren was ik practisch alles vergeten wat ik gelezen had. maar instinctief weet je wel wat je moet doen. ik ben van mening dat je geen cursus nodig hebt. ja kan genoeg via boeken en internet halen
Ik doe ook geen cursus. Heb vanaf het begin van mijn zwangerschap al gezegd dat me dat niks leek, en het lijkt me nu nog steeds niks. En je hoort het inderdaad vaak dat vrouwen op het moment dat het er op aan komt, alles van de cursus weer vergeten zijn, en instinctief toch alles goed doen. Ik begrijp dat sommige vrouwen er wel behoefte aan hebben en het fijn vinden. Maar als jij het niks vindt,... lekker stoppen. Vroeger bevielen de vrouwen toch ook zonder enige cursus te hebben gehad?
Ik heb ook geen cursus gehad. Heb me wel goed ingelezen van te voren. Hier op internet maar ook in het boek 'Veilig bevallen'. Het belangrijkste vond ik, dat je puft met de zin (deze wee komt nooit meer terug). Dus steeds korte pufjes om de weeen op te vangen. Ook in je achterhoofd houden, dat de pijn erbij houdt, en je dus niet moet gaan verzetten. Vrouwen in Afrika krijgen ook kinderen zonder cursus, dus dat kunnen wij ook echt wel!
Ik heb ook bij beide geen cursus gedaan, de oudste is 'gewoon' geboren, lukt prima zonder cursus, merkte ik, en de jongste is met keizersnede gekomen, dus was de cursus sowieso overbodig geweest. Als je het echt niks vind zou ik ook stoppen hoor, anders ga je steeds tegen je zin er heen, lijkt me ook niks.
Ik heb ook geen curcus gedaan en wat anderen hier ook al zeggen. Op het moment van de bevalling ben je alles kwijt en doe je het op je iegen manier. Geen een bevalling is het zelfde. Mijn vriendin had ook een curcus gedaan en die zei ook al tegen mij, snap niet waarom ik een curcus heb gedaan want ik was alles vergeten wat ik had geleerd. En de verloskundige helpt je ook en verteld je ook precies wat je wel en niet moet doen tijdens de bevalling.
Hier ook geen cursus, door extreme misselijkheid en de nasleep daarvan niet aan toegekomen. Heb ook veel gelezen. Vond vooral het boek "duik in je weeen" erg goed. Daar staan ook wat oefeningen in die je thuis kunt doen. Wat ik trouwens nog wel heb gedaan is een paar behandelingen bij een mensendiecktherapeut (dat boek "duik in je weeen" is ook op mensendieck gebaseerd), dat was gewoon individueel. Er werd gekeken naar lichamelijke klachten tijdens de zwangerschap (vooral in bekkengebied en rug) en voorbereiding op de bevalling. Kreeg dus tips over hoe ik het beste kon bewegen enzo. Nu heb ik ook weer behandelingen voor de nasleep van de bevalling, je moet toch weer opnieuw je lichaam gebruiken zonder die buik Maar, nogmaals, je hebt echt geen cursus nodig om te bevallen. Als je maar onthoudt dat je zo veel mogelijk moet ontspannen, je lichaam volgt en op de verloskundige vertrouwt. Suc6! Groetjes Rosa
Hier wel een cursus gedaan en ook echt wel wat aan gehad, maar meer aan bepaalde tips waar ze me in het ziekenhuis echt niet op wezen. Dat gepuf op dat clubje 'deze wee komt nooit meer terug' (ik dacht eerder 'deze wee gaat nooit meer weg'...) daar heb ik weinig aan gehad, lekker op mijn eigen manier gedaan. Maar als je er niets nuttigs leert, zou ik er gewoon mee stoppen.
Ik heb vorige keer een cursus gedaan en er helemaal niets aan gehad. Mijn moeder moest me nog fatsoenlijk leren puffen bij de bevalling.
Ik heb ook een cursus gedaan, maar op het moment zelf dacht ik daar absoluut niet aan! Het enige waar ik wel wat aan heb gehad is het puffen (alhoewel ik dat ook vergeten was, gelukkig wist mijn man hoe het moest, die deed het voor, hahahaha, ik had hém beter naar een cursus kunnen sturen). Mijn lichaam deed het allemaal zelf, dat is denk ik gewoon het instinct van een vrouw! Vertrouw op jezelf, maar als je gerust gesteld wordt door een cursus; zeker doen, anders zou ik er ook mee stoppen hoor!
Ik heb wel een cursus gedaan, beide keren trouwens. Niet zozeer omdat ik het zelf niet zou kunnen, maar ik vond het ook een heerlijk rustpuntje, dat uurtje in de week. Ik deed ook aan yoga, maar in tegenstelling tot jou, was het bij ons wel zeer afwisselend en we hadden een hele leuke cursusleidster. Tijdens mijn bevalling heb ik er wel degelijk wat aangehad. Misschien niet zo zeer met puffen, dat gaat eigenlijk vanzelf wel, maar waar ik bijvoorbeeld wel veel aan heb gehad zijn de tips die ze had gegevens voor de persfase. Met beide bevallingen waren mijn kindjes er binnen de 10 minuten uit, okee, de eerste mbv de vaccuumpomp..Misschien was dat ook wel gebeurt zonder cursus, maar het persen heb ik echt gedaan op basis van de tips van de cursus en het ging ook heel rustig en relaxed.. Maar zoals iedereen eigenlijk al zegt...Als jij je niet goed voelt bij deze cursus, moet je er gewoon mee stoppen..Je red het heus wel zonder cursus, de vk of gyn is er ook nog, die helpen je ook hartstikke goed en daarbij maakt je instinct overuren..Ik denk alleen als je paniekerig bent aangelegt, dat dan een cursus wel heel belangrijk is, om je te helpen vertrouwen te krijgen in je lichaam en jezelf en dat je zoveel mogelijk weet wat je te wachten staat en wat je dan moet doen....
Dat kind komt er hoe dan ook wel uit... 8) Bij de eerste geen curcus omdat ik er gewoon geen zin in had, werd een ks (had geen pufles iets aan kunnen helpen) en de 2de werd ook een ks dus weer geen curcus. Overigens wel een bv-curcus gedaan, dat vind ik dan weer wel nuttig en nodig.
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik er maar gewoon mee stop, met tegenzin heen gaan en me daar liggen ergeren heeft ook weinig zin.
als je er geen zin meer in hebt gewoon stoppen! de vk of de mensen in het ziekenhuis helpen je toch wel met het puffen enz. ik heb zelf een cursus gehad, maar ging de helft van de tijd ook niet omdat ik er echt niets aan vond en daarbij was diegene die de les gaf ook niet echt aardig zeg maar. het lukt je echt wel zonder die cursus, anders was ie wel verplicht! joyce