Loopbaancoaching inschakelen, opties?

Discussion in 'De lounge' started by Hakoek, May 15, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Dag dames!

Op dit moment ben ik al bijna 15 jaar werkzaam binnen hetzelfde bedrijf.
    Ik heb hier een leidinggevende functie, maar merk dat ik dit niet meer wil doen.
    Ik ben doorgegroeid vanaf de werkvloer naar deze rol, heb dus ook nooit iets anders gedaan dan bij dit bedrijf werken.

Ik ga niet meer met plezier naar mijn werk.
    Ik ervaar best veel stress en de werkdruk is hoog, en dat is het me niet waard.

Maar wat wil ik wel??? Ik heb geen idee!
    Sowieso vind ik het onwijs spannend om op dit moment in mijn leven (bezig met eerste kindje, aan de vooravond van IUI behandelingen als we niet snel zelf zwanger raken) mijn vaste contract op te zeggen en iets nieuws te beginnen.
    Een 4 jarige HBO studie zie ik mede daarom nu ook niet zitten. Ook met een klein kindje vind ik dat echt teveel van het goede. Een kortere opleiding vind ik geen probleem.

Nu dacht ik, ik ga naar een loopbaancoach. Maar alles bij elkaar kost dat je zo €1000. Het is geen ramp, het geld daarvoor is er wel, maar als ik €1000 kan besparen, doe ik dat het liefst natuurlijk!

Dus welke opties zijn er dan?
    Ik kijk dagelijks op vacaturesites, ook ver buiten mijn vakgebied, maar ik kom niks tegen waarvan ik denk: DAT wil ik!
    Ik heb studiegidsen voor opleidingen en studies aangevraagd, maar ook daar niks waar ik echt blij van word.

Welke opties zijn er nog meer om erachter te komen wat je wilt?
    Ik zoek met deze post dus geen opties voor banen (als zijnde, "wat vind je van omscholen tot leerkracht?"). Ik zoek echt tips om erachter te komen wat ik wil. Dus alternatieven voor loopbaancoaching/begeleiding.

Ik hoor het graag!
    Want ik heb zo'n zin om met plezier naar mijn werk te gaan, minder stress te voelen en straks vol energie zwanger te zijn, ipv ingekakt na een werkdag op de bank te hangen.

Dank je wel meiden!!

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,484
    6,100
    113
    Female
    Misschien kan je zelf beginnen met opschrijven wat je leuk vindt aan je huidige baan en wat absoluut niet? Opschrijven waarin je uitblinkt, op je werk of buiten je werk. Vaak zit in de dingen die je goed kan je talent. Kom je er zelf niet aan uit? Vraag eens om te beginnen 5 mensen die jou kennen waarin zij jou goed en minder goed vinden. Soms lukt het namelijk niet om je eigen talent te ontdekken omdat het zoiets vanzelfsprekends is geworden voor je.

Dit zijn eigenlijk stappen die je samen met een studieloopbaancoach doorneemt, its a start. Een coach kan jou wel verder helpen om tot de kern te komen. Je sturing geven, dat kan enorm helpen. Ik krijg ook de beste ideeen samen met iemand! Dus doe het vooral niet alleen.

Hakoek and jolien 1986 like this.
  3. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,632
    2,405
    113
    Ik kan me voorstellen dat je door te googelen al heel veel websites vindt met nuttige tips, zoals de tips die mijn voorganger hier heeft gegeven. Is het trouwens geen optie om weer terug te gaan naar een stapje lager dan de functie die je hiervoor deed?

4. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou idd mensen om je heen vragen naar je karakter eigenschappen. :)
    Ontdek je kern kwaliteiten.
    Leerstijlen test zegt ook wel wat over jou als persoon. (theoretisch VS praktisch)

Met uitkomt daarvan kijken watvoor baan er bij past.

Stel jezelf de volgende vragen.

Wil ik je fulltime werk, parttime werken, vaste dagen of flexibel?

Vrij is vrij of thuis nog aan het werk?
    (Docent met nakijk werk/les voorbereiding VS winkel dicht en klaar.)

Met je hoofd of met je handen werken.?

Is veel geld verdienen belangrijk of staat plezier voorop? (beide is natuurlijk nog mooier ;) maar ict VS zorg heeft wel groot verschil in type collega's

Misschien ontdek je zo al wel sector wat je aanspreekt.

Hakoek likes this.
  5. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

May 13, 2019
    1,934
    2,777
    113
    Female
    Ik zou toch echt naar die loopbaancoach gaan. Je geeft zelf al aan dat je het echt niet weet, dan is het zo fijn om met iemand te praten die je kan begeleiden daar in en je even uit je eigen vaste blik/denkpatronen kan halen. Je kunt wel 1001 lijstjes maken, maar ik denk niet dat je daarmee tot de kern gaat komen

6. fl01

fl01 Actief lid

Jun 28, 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik zit ook in dat proces en een loopbaancoach heeft me wel wat geholpen maar ook niet helemaal gebracht wat ik dacht te vinden (mogelijk verkeerde verwachtingen of niet helemaal de juiste klik). Maar de vragen die hierboven genoemd zijn, zijn wel belangrijke. Ik heb nu ook een paar workshops over energie verdeling (mijn werk kost me veel (negatieve) energie) en we moeten bijvoorbeeld benoemen waar je overal energie van krijgt en wat energie kost. Door serieus over al deze zaken na te denken merk je waarschijnlijk wel wat je leuker vind of juist minder leuk binnen je baan, maar ook bij de rest van je bezigheden....

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,208
    12,221
    113
    Als je al 15 jaar voor een bedrijf werkzaam bent, is het niet vreemd om eens hij HR aan te kloppen en te vragen naar ontwikkelmogelijkheden. Wellicht kunnen ze je een loopbaan traject aanbieden, kan je binnen het bedrijf iets anders gaan doen. Een training volgen op het gebied van persoonlijke effectiviteit kan inzicht geven in waar je goed in bent en wat je ontwikkelingen zijn. Heb je een opleidingsbudget, dan zou ik dat doen. Ik heb eventueel ook een goed adres hiervoor.

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Kun je niet via je bedrijf naar een loopbaancoach? Vaak is dit ook een optie binnen een opleidingsbeleid of staat er iets over in de cao.

9. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,277
    3,239
    113
    Female
    Werkboek van een structuurjunkie is misschien wat voor je

Hakoek likes this.
  10. rums

rums Niet meer actief

Bied je werk het loopbaangesprek niet aan? Bij mijn werk kun je dat wel max 1x in de 2 jaar.

11. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Dank je wel, is zeker een goede start. Ik zal gaan rondvragen bij vrienden/familie, maar ook bij collega's. Die zien mij toch op een andere manier denk ik.
    Mijn vriend steunt me enorm en dwingt me ook om out of the box te denken. Hij denkt wel vaak in grotere stappen dan ik (hij ziet bijvoorbeeld niet waarom ik niet even een 4 jarige deeltijdstudie kan gaan doen nu...).

12. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Een stapje terug wil ik niet. Niet omdat het een stapje terug is, maar omdat ik dat werk niet (meer) leuk vind. Ik ben daar echt uit gegroeid. Zit nu meer op de theorie dan in de praktijk zeg maar, en die praktijk is niet voor mij weggelegd. Maar bedankt voor je tip, het is namelijk wel iets waar ik over heb gedacht!

13. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Leerstijlentest, goeie!
    En die vragen kan ik zo goed beantwoorden. Een aantal dingen die me leuk lijken, hebben dan weer als nadeel dat ik eigenlijk echt een 9 tot 5 mentaliteit heb, en die banen hebben dat niet. Moet voor mijzelf bepalen wat daarin belangrijker is.. Nu werk ik ook niet vaste tijden en dat vind ik ook een groot nadeel van mijn werk nu.

jolien 1986 likes this.
  14. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Is ook zeker wel een optie, maar wil het toch eerst zelf proberen :)

15. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Dank je! Misschien is het wel een idee om ook te kijken naar dit soort workshops, buiten een coach om..!

16. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Bij HR al eens de vraag neergelegd. Echter, is het een klein bedrijf met weinig 'lagen'. Verder doorgroeien is geen optie, dan word ik directeur :)
    Een opleidingsbudget is er helaas ook niet, het moet echt vanuit mijzelf gaan komen.
    Training persoonlijke effectiviteit ga ik even googlen!

17. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Nee, al navraag gedaan, is geen optie helaas. Moet echt uit mijzelf gaan komen. Is geen ramp, wel jammer ;)

18. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    ga ik even googlen, dank je!!!

19. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Nee is helaas geen optie binnen ons bedrijf...

20. Hakoek

Hakoek Bekend lid

Jun 20, 2013
    760
    768
    93
    Ik heb het gegoogled. Heb jij het boek? Kan je mij misschien zeggen hoe ik hier iets uit kan halen?
    Als ik de reviews lees, helpt het vooral om structuur toe te passen in je werk en leven. Dat heb ik wel :) Ik ben onwijs van de lijstjes, kan prima plannen en me eraan houden, enz..
    Lees wel dat hoofdstuk 1 je leert doelen te bepalen en erachter kunt komen wat je wilt. Maar heeft dat betrekking op mijn vraag?

Ben erg benieuwd! Hoop dat je me hier wat over kan vertellen!

Share This Page