Ruggeprik

Discussion in 'De bevalling' started by Hope123, Apr 30, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hope123

Hope123 Actief lid

Sep 9, 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Ik ga na een inleiding (als het goed is) bevallen in het UMC te Gent. De meesten krijgen dan ook een ruggenprik. Ik vraag me af wie hier ervaring mee heeft. Voel je de pijn veel minder en de prik e.d.?

2. joyce

joyce Bekend lid

ik heb een ruggeprik gehad maar ik voelde de pijn nog steeds aan een kant de linkerkant niet heel de tijd omdat ze het steeds opvoerde toen de pijn weer begon
    het zetten van de ruggeprik heb ik niet gevoeld
    bij mij gaat het dus niet op dat ik helemaal niks meer voelde de vloeistof ging naar een kant

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Bij mij hielp het wel, ondanks dat het een lichte ruggenprik was (kon mijn benen gewoon bewegen en snel weer lopen). Sommige weeen kwamen er doorheen maar goed te doen. Persweeen bleef ik ook (goed) voelen, maar ik weet niet of dat bij iedereen zo is.

Heb met het zetten een klein prikje gevoeld en twee keer 'n electrisch stroompje in mijn been... Doet geen zeer...

4. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Het is de bedoeling dat je de persweeen blijft voelen is mij toen verteld.

Ik voelde de persweeen dus wel, maar niet pijnlijk ofzo. De gewone weeen voelde ik niet meer.

Het prikken zelf deed ook geen pijn omdat ze de rug eerst verdoven.

Ik voelde wel hoe ze de katheter inbrachten. Das wat naar.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,837
    113
    Ik heb ook na mijn inleiding een ruggeprik gekregen. Vond het een verademing! Van het verdovingsprikje voelde ik een klein beetje, maar deed geen pijn en de ruggeprik zelf voelde ik niet. De weeen voelde ik bijna niet meer. Heb nog even lekker kunnen uitrusten.

6. Hope123

Hope123 Actief lid

Sep 9, 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Dank jullie wel! Het verschilt wel enorm zeg. Maar we zien het wel. Ben er niet echt bang voor ook hoor voor de prik. Heb wel meer moeten doorstaan. Maar catheter Amarantha? Dat klinkt enger ;)

7. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Krijg jij ook.
    Ruggenprik = katheter. Doordat jij van onder niks mer voelt, voel je ook niet dat je moet plassen.
    Mijn zakkie zat gelijk vol zei mn man.

8. valhalla

valhalla Niet meer actief

Heb pas vrij laat een ruggenprik gehad maar ik kon mijn bovenbenen echt wel voelen en heb ook geen katheter gehad, kon ook al mijn spieren nog spannen enzo. Is dat standaard als je een ruggenprik krijgt in Belgie ofzo dan?

9. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Tegen de tijd dat je mag persen halen ze die eruit.
    Je kan natuurlijk geen kind uitpersen met zo'n ding tussen je benen.
    Ik had mijn ruggenprik al vrij aan het begin. (3cm ontsluiting) dus daar zal het dan aan liggen.

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb ook een ruggeprik gehad na een inleiding. Ik vond het een verademing. Het was wel raar. De prik zelf heb ik niet echt gevoeld (had het ook te druk met weeen opvangen). Ik voelde daarna geen pijn meer, maar ik kon na de geboorte wel gewoon van de verloskamer naar het schone bed buiten de deur lopen (wel een beetje wankel). Ook voelde in persdrang, maar alleen een drukkend gevoel, geen pijn. Er moest wel een vacuumpomp aan te pas komen omdat ik niet hard kon persen omdat de verdoving nog niet was uitgewerkt.

Ik zou een ruggeprik zo weer doen, maar niet als het niet nodig is. Hoe komt het dan dat je nu al weet dat je wordt ingeleid?

11. tearke

tearke Fanatiek lid

Apr 7, 2007
    3,448
    0
    0
    hulpverpleegkundige
    eeklo
    ik heb ook een ruggeprik gekregen,en bij de volgende vraag ik die al aan als ik drie maand zwanger ben haha zo goed valt dat mee.
    de persweeen voel je idd goed maar die doen niet echt pijn.die pijn kun je wegpersen.
    zeker geen schrik voor hebben

succes

12. Hope123

Hope123 Actief lid

Sep 9, 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Nou die catheter klinkt minder maar de rest wel oke ;) grapte er altijd over maar wordt nu in Gent ingeleid en daar doen ze het standaard, tenzij je echt niet wilt meen ik. Maar ik doe het wel.
    Ik krijg een kindje met een hartafwijking vamndaar dat ik dat al weet nu...

13. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    ik heb ook een ruggenprik gehad. de katheter heb ik niks van gevoeld, die brachten ze in toen de ruggenprik werkte. de ruggenprik zorgde ervoor dat ik tot aan zo'n 7 cm geen enkele pijn voelde, daarna kwam de pijn er doorheen en bij volledige ontsluiting werd hij uitgezet en voelde ik binnen een kwartier weer alle pijn :( het beleid van dat ziekenhuis was dat hij altijd volledig uitgezet moet worden voordat je mag persen.
    direct na de bevalling kon ik lopen, zowieso had ik binnen 15min na het uitzetten van de ruggenprik alle gevoel in mn benen e.d. weer terug.
    het zetten van de ruggenprik vond ik 200% meevallen, dat de arts ging voelen waar ie de prik zetten moest deed onwijs pijn (heb er ook flinke bloeduitstortingen aan over gehouden), maar de prik zelf viel me echt zo vreselijk mee.

het fabeltje dat een ruggenprik zaligmakend is omdat je niks meer zou voelen, ging voor mij echt niet op. tot 7cm was het zalig, daarna heb ik echt wel alle pijn gevoeld die ieder ander zonder ruggenprik ook voelt.
    (maar ik ga wederom bevallen met ruggenprik, dus ik vond het absoluut voor herhaling vatbaar met ruggenprik)

14. Female

Female Niet meer actief

Ik voelde nadat de ruggenprik gezet was helemaal niks meer, geen enkele wee en heb zelfs tussendoor nog geslapen. Ze zeiden dat ik niet veel verdoving nodig had, een lage dosis zeg maar.

Het ergste vond ik het zetten vd ruggenprik.
    Ik dacht van te voren; 'dat doen we wel even'.maar niet dus. mijn man mocht er al niet bij zijn. Ik moest rechtop op de rand vh bed zitten met bolle rug zeg maar. Ik kreeg onwijs kramp in die houding en kon me niet ontspannen waardoor de anesthesist niet tussen mijn wervels kon komen. Duurde wel een half uur voor ie gezet was.

Maar nogmaals, daarna was heerlijk.

Maar op het laatst zetten ze de verdoving weer stop omdat je anders niet weet waar je heen moet persen. En toen was het meteen een hell!

Maar joh, uiteindelijk komt het vast goed, laat het op je af komen... Veel sterkte alvast! ;)

15. Dushi

Dushi Niet meer actief

:( sorry hope dat je een kindje met een hartafwijking krijgt.

Ik zou me niet druk maken om de epidurale en ook niet om de katheter. Als je ingeleid moet worden kan het lang duren en dan is het prettig dat je niet telkens losgekoppeld hoeft te worden om naar het toilet te gaan.

16. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    ik heb ook een ruggeprik gehad. hier ook de pech dat de vloeistof naar 1 kant ging. alleen mijn linkerbeen was verdoofd, verder voelde ik alles nog, buik rechterbeen ed.
    dat viel vies tegen want ik had er dus helemaal niets aan, toen heb ik nog een keer de maximale dosering gekregen en toen moest ik op mijn rechterzijde gaan liggen in hoop dat de vloeistof die kant op zou gaan, maar helaas het werkte gewoon niet bij mij.
    het zetten van de ruggeprik voelde ik niet, maar ik was meer bezig met de weeenstorm en het feit dat ik doodstil moest zitten dan met de mogelijke pijn van die prik.
    ook het zetten van de katheter voelde ik niet, hier kwam ook gelijk een halve liter tevoorschijn.

ondanks dat ik niets aan de ruggeprik heb gehad, sta ik er zeker niet negatief tegenover, als ik er bij mijn volgende voor zou kunnen kiezen zou ik het waarschijnlijk wel weer doen.

joyce

17. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

ik heb ook een ruggeprik gehad en ik was blij dat ik het toch gedaan had! wel was er eerst maar 1 kant verdoofd maar ik moest even op de andere zij gaan liggen en kreeg iets bijgespoten in het infuus en toen voelde ik nog amper iets.. de weeen konden ze tellen op een scherm en die kwamen na een tijdje opgehoogd te hebben om de minuut.. ik voelde hele lichte krampjes.. is goed te doen!

18. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

Jan 10, 2007
    1,081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Ik heb ook een ruggeprik gehad en het is me erg meegevallen. Tijdens het zetten voelde ik geen pijn, maar ik voelde de koude vloeistof zo mijn lichaam instromen. Dat was een bijzonder, maar geen vervelend gevoel. Ik heb de weeen wel door de ruggeprik heen gevoeld en het was dus niet zoals veel mensen denken een pijnloze bevalling.

Share This Page