Lichte vorm zwakzinnigheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eden28, 28 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Gister hebben we eindelijk de uitslag gekregen van de testen bij onze oudste zoon. Dat hij moeilijker kon leren stond vast maar uiteindelijk is er licht zwakzinnigheid bij hem vast gesteld (naar woord!). Dit was het laatste wat we gedacht hadden. Dacht gelijk 'hij oogt zo normaal' en hoe kunnen we dan niet gezien hebben. Hij is zo sociaal en makkelijk in de omgang met andere.

Ik zoek lotgenoten, wat komt er op ons af etc?! Wat moeten we wel en juist niet doen etc! We krijgen wel begeleiding maar wil graag in contact komen met andere ouders. Oja zijn iq was nu 61

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    het heet officieel licht verstandelijk beperkt

Licht zwakzinnigheid is een hele oude benaming en word officieel niet meer gebruikt. Diegene die dat dus tegen jullie heeft gezegd mag wel een nascholing doen. Maar dat terzijde ;)

Een iq van 61. Zegt op deze leeftijd ( weet niet hoe oud ie precies is ) nog niet zo heel veel voor de toekomst.
    Elk persoon is anders. Wel betekend het dat ie meer moeite heeft met leren en dat ie later dus een lagere opleiding zal gaan volgen ( denk aan praktijkschool, en nog later begeleidend werken of wel zelfstandig maar dan zoiets als fabriek, schoonmaak, plantsoen ed. )

Of ie zelfstandig kan gaan wonen later ligt helemaal aan hem als persoon zelf en ook of ie bijkomstige problemen heeft. Heeft ie daarbij autisme bijvoorbeeld of iets dergelijks dan word het alweer wat moeilijker.
    Maar het is zeker niet onmogelijk!

Mijn oudste heeft een normaal tot bovennormaal iq en zn beste vriendje heeft een iq van 60. Een prachtig manneke en als je met hem praat enzo zou je absoluut niet zeggen dat zn iq zo laag is.
    Daarbij kan hij wel functioneren tussen leeftijdsgenootjes en mijn zoon met normaal iq helemaal niet ( door zn autisme )
    Dus in sociale omgang wil het totaal niks zeggen

Onze jongste word geschat op een iq minder dan 55. Maar hij is pas 4 jaar. Hoe hij gaat ontwikkelen moeten we nog afwachten

Gaat je zoon naar regulier onderwijs? Zoja, dan zou je kunnen gaan kiezen voor een sbo. De groepen zijn kleiner en de prestatiedruk is minder. Maar als je meer kan dan is daar de gelegenheid voor.

En als laatste : Hij blijft jullie manneke! Nu je het iq weet kan je hem makkelijker begeleiden wat betreft leren en je stelt je doelen/eisen bij. Maar hij blijft hetzelfde ;) Je kan hem nu tenminste beter begrijpen.

3. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Dankje! Mijn zoon is 4,5 dus ook jong! Gelukkig! De term vertelde hij moest hij erin zetten voor het zorgplatform en de officiƫle indicatie. Autisme is gelukkig uitgesloten maar heeft wel een concentratieproblemen. Hij gaat nu naar een gewone basisschool maar komt totaal niet mee.

Veel uitzoeken dus

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik heb geen ervaring met eigen kinderen met een lager IQ, maar in mijn werk heb ik er wel ervaring mee.

Wat ik in mijn werk vooral merk is dat begeleiding heel belangrijk is. En dan begeleiding waarbij ouders goed kijken naar wat hun kind kan en wat het moeilijk vindt en hun kind daar goed bij begeleiden. Het verschilt per kind welke vormen van begeleiding goed werken, maar visualiseren (dus bv. dmv tekeningen of dagritme kaartjes) en voordoen-nadoen werken vaak heel goed. Behalve in rollenspelen ook in het dagelijks leven: 'goed voorbeeld, doet goed volgen' geldt in dit geval drie dubbel.

Wat ook heel belangrijk is, is de opbouw van het IQ. En dan vooral of de verbale intelligentie en de performale intelligentie in verhouding zijn met elkaar of dat er sprake is van een disharmonische opbouw. Als zijn verbale IQ bv. veel hoger is dan zijn performale IQ, dan lijkt hij meer te begrijpen dan hij daadwerkelijk doet en is het dus extra belangrijk om te checken of hij het echt begrijpt. En als zijn performale IQ hoger is dan zijn verbale IQ, dan begrijpt hij op bepaalde gebieden meer dan hij kan uiten. Beide gevallen kunnen erg frustrerend zijn voor een kind (en ook voor zijn/haar omgeving). Als de cijfers niet ver uiteen liggen, dan is het wat dat betreft makkelijker.

In mijn werk kom ik kinderen tegen die sociaal heel vaardig zijn, maar een IQ van onder de 60 hebben en kinderen die sociaal absoluut niet vaardig zijn en een IQ van rond de 100 hebben. IQ zegt niet per definitie iets over EQ. Ik zou zeggen: maak er gebruik van! ;) Het kan natuurlijk ook in zijn nadeel werken, dat mensen hem daardoor overschatten. Maar het kan ook in zijn voordeel werken, want ondanks dat hij misschien niet alles (snel) begrijpt, doet hij het wel goed in een groep. Uiteindelijk werkt dat, denk ik, in zijn voordeel.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik kom de term 'zwakwinnigheid' ook nog in veel onderzoeksverslagen tegen... Ik gebruik hem zelf niet, want vind het een nare bijklank hebben...

6. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0

Ik heb hem zelf dus overschat ja omdat hij sociaal heel sterk is. Wij zagen wel een probleem al snel maar dit niet. Ook leek hij de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt te hebben maar dit komt voornamelijk door zijn broertje van 1,5 jonger aan wie hij zich enorm optrekt. Met hem staat hij sterk en lijkt hij dus te groeien in ontwikkeling. Maar laatst achter gekomen dat zonder zijn steun hij weer erg angstig is in bepaalde situaties. Zolang er kinderen aanwezig zijn is hij super sociaal maar dat is dus zijn bescherming als hij alleen is en iemand wil wat van hem dan slaat hij helemaal dicht. Vandaar dat dit nooit is opgemerkt op het KDV. Behalve zijn taalachterstand maarja dat hebben er zoveel. Zoveel wat gebeurd is gaat nu op zijn plaats vallen. En daarbij dat hij thuis veel vrijer is dan ergens anders

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter is in aug 2013 voor het laatst getest en daar kwam een lichte tot matige verstandelijke beperking uit. Haar iq is toen getest op, ik meen, 55. Daarbij heeft zij een fikse spraak-/taalachterstand. Ze wordt volgende maand 4 en zal in september starten op een zmlk-school, dat valt onder Speciaal Onderwijs (SO). Op basis van zijn iq zou jullie zoontje in aanmerking komen voor sbo, dus misschien is dat iets om je eens in te verdiepen.

Verder sluit ik me volledig aan bij Mamzie en NiekeKris.

8. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Hier is al wel gesproken over so ipv sbo. We gaan hem nu aanmelden bij zorgplatform en die gaan passend onderwijs zoeken

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    een cluster 3 school kan idd ook. Dat is ZMLK school ( Zeer moeilijk lerende kinderen )
    Dit is tot iq van 60 of 80. Als het boven de 60 is dan worden ze meestal toegelaten als er ook sprake is van andere problematiek zoals autisme, een syndroom, gedragsstoornissen.
    Cluster 4 is voor erge probleemstoornissen en is vanaf geloof ik iq van 80.
    Cluster 1 en 2 vallen af voor je zoon dat is voor blinden/slechtzienden en doven/slechthorenden of ernstige spraak/taalachterstand.

Dus de keuze heb je eigenlijk tussen sbo en cluster 3.
    Het verschil is is dat een cluster 3 een lager niveau heeft en meer gericht is dat kids later naar een dagbesteding gaan en ook meer gericht op zelfverzorging/zelfstandigheid ed ( zoals leren koken, boodschappen doen ed.) ze leren daar wel maar dat is minder de prioriteit.

sbo is meer een gewone basisschool maar dan met extra's. Dus extra aandacht voor de leerlingen, kleinere klassen etc. Daar staat leren meer op de voorgrond.
    Wel is zo dat als ze naar sbo gaan dat ze dan wel moeten kunnen functioneren in een groep en dus niet al te grote gedragsproblemen mogen hebben.

Nog een bijkomstigheid is is dat op sbo een kind zindelijk moet zijn en op een cluster 3 school hoeft dat niet.

Een cluster 3 valt onder so ( speciaal onderwijs ) en een sbo is gewoon sbo. Voor een cluster 3 school heb je een andere indicatie nodig bij een andere commisie dan voor een sbo.

10. Amethist

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ow, bij cluster 3 in onze woonplaats staat in de schoolgids dat ze kinderen tot iq van 80 toelaten. Maar dan wel met een aangetoonde bijkomstige problemen.
    Dus misschien verschilt het ook wel per school??

12. Amethist

Wat vreemd :(. Het zou toch niet per school moeten verschillen. Ik heb de indicatie aan moeten vragen bij Reactys. Zij verzorgen voor alle cluster 3 scholen in en rondom Utrecht de indicaties en voor alle scholen gelden dus ook dezelfde toelatingscriteria.

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    dan is het idd heel vreemd. Misschien hebben ze op de school hier een apparte klas voor kids tot iq van 80?
    Geen idee had het zo gelezen in de schoolgids van de school. Maar heb me er niet giga in verdiept omdat het nog niet zeker is wanneer Owen naar school zou kunnen gaan...

14. Amethist

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    heb het net nog nagelezen en er staat duidelijk in hun schoolprofiel dat afgelopen schooljaar 3 leerlingen daar op school zaten met een iq van 71-85
    Dus dat zullen wel uitzonderingen zijn geweest dan....... Het zijn er ook niet zoveel. Maar denk dat er dan geen andere keuze was en dat ze te slecht gedrag of te complex gedrag hebben voor sbo of wat voor reden dan ook.
    Zo heb ik ergens gelezen van een jongen die iq van rond de 80 had maar toch toegelaten werd op cluster 3 omdat sbo en cluster 4 toch te hoog gegrepen was voor hem.
    Naja, ik denk dat ze dus ook het persoonlijke verhaal bekijken. Is alleen maar goed lijkt me ;)

16. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Poe lastig allemaal. Ik geloof er heilig in dat hij goed kan functioneren alleen echt een leer probleem heeft (zwaar leer probleem). Ik laat me daarin goed adviseren door het zorgplatform en wat ze adviseren. Leren koken etc heel leuk maar dat soort dingen kan hij nu ook wel, natuurlijk niet echt koken maar het 'normale' sociale gedrag enzo is gewoon goed ontwikkeld.

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Licht zwakzinnigheid is idd een naar woord. Licht verstandelijk beperkt is de term die huidig gebruikt wordt.
    Je zoontje is nog jong, zijn iq kan nog toenemen. Belangrijk is je kind goed te begeleiden. Kijk goed naar je kind, naar zijn behoeftes, naar wat hij nodig heeft en waak voor overschatting. Een juiste school is daarbij belangrijk. Met een goede begeleiding kan een kind, met een lager iq, ook nog best ver komen.

Ik heb dan geen ervaring met kinderen met een lichte verstandelijje beperking, maar met jongeren vanaf 15 jaar. Ik heb jongeren begeleid die zelfs een vmbo opleiding volgde en dit waren jongeren, die naast hun verstandelijke beperking bijkomende problematieken hadden en daarnaast ook nog uit een problematieke gezinssituatie kwamen.

18. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Vandaag met zijn juf en oude PSZ juf gepraat. Beide dames die al erg lang in het vak zitten. Ze geloven niet dat hij licht verstandelijk beperkt is. Ze zien wel een probleem maar dat niet. Hij sluit zich af als hij ondervraagd wordt. Zij geloven beide niet dat dat hij het niet kan maar dat er iets anders is wat hem blokkeert.

:(

19. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja moeilijk is dat. Ze kunnen het juist hebben of totaal niet.

Zo geloofden de oude psz leidster van onze oudste en zn eerste lerares ook niet dat ie autisme had toen ik het hun vertelde jaren later. Maar het is toch echt zo. Alleen hun kenden alleen de ernstigste vorm van autisme en niet de vorm die mijn zoon heeft. Die heeft dus een andere uitingsvorm.

Onze jongste is echt wel verstandelijk beperkt en heeft autisme. Maar in een strakke gestructureerde omgeving doet ie het best goed. Dus daar zeggen ze ook van : je ziet het vaak niet aan hem dat ie zo'n laag iq heeft ( geschat minder dan 55 ) en dat ie autisme heeft. Omdat ie dus als alles voorspelbaar is het toch best goed doet op de groep.

De zekerheid krijg je volgens mij pas echt als ze ouder zijn. Want hoe ouder de oudste word hoe meer zn autisme bijvoorbeeld op de voorgrond komt.
    Zo zal het ook zijn met een verstandelijke beperking of een vermoedelijke verstandelijke beperking. Hoe ouder ze worden en zich beter leren uiten en er meer van ze verwacht word....dan word duidelijk wat er is.
    Want zoveel eisen word er niet gesteld aan een kind van 3, 4 jaar. Pas als ze 7 zijn en ze kunnen nog steeds niet tot 20 tellen en alle kleuren kennen...ja, dan is word het wel duidelijker. Of als ze met 3 jaar nog geen dankjewel zeggen of hoi zeggen dan word daar vaak niet moeilijk over gedaan. Het word anders als ze 7 jaar zijn en dat nog steeds niet doen.

20. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0

Het punt is dus dat hij dat wel kan maar in sommige situaties dicht klapt. Wij hebben geen strak schema omdat dat nooit nodig is geweest, alleen dus gewoon ontbijten, lunch en avond eten hebben we een vast patroon. We kunnen zonder wat aan te geven ergens naartoe gaan en ergens anders gaan slapen in de avond zonder dat hij dat moeilijk vind. Ik zie echt wel probleem alleen twijfel ik over de huidige diagnose. We hebben hem expres op een PSZ gedaan met goede ervaren leidsters en ook op een goede basisschool. Ik vind het gewoon erg moeilijk omdat het diagnose niet strookt met wat ik zie. En is dat omdat ik onervaren ben en bang ben voor wat er komen gaat of is dit mijn moedergevoel??

Deel Deze Pagina