Loopfiets of driewieler

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door HappyRabbits, 18 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    We hebben al een paar maanden de Puky Wutsch in huis, maar kleine man vindt er niet veel aan. De hele zomer in de tuin gehad, maar hij is meer gehecht aan zijn loopauto van Fisher Price :D. Hij gebruikt ook nog steeds twee beentjes tegelijk voor het voortbewegen, in plaats van de "loopbeweging". Gaat dat nog een keer komen, of zit dat er gewoon niet in? Ik help hem erbij, maar daarna doet ie het weer zoals altijd. Hij heeft t (nog) niet door blijkbaar ;).
    Maar goed, ik twijfel nu aan het volgende: misschien moeten we gewoon overgaan tot een tweewieler, dan moet je wel "lopen". Maar aan de andere kant, zou een driewieler misschien ook wel werken. Bij mijn ouders heeft ie een driewieler met duwstang en hij begint nu wat interesse te krijgen voor de pedalen. Wat is jullie ervaring? Tips? Thanks!

Ohja, hij liep "pas" met 20 maanden, misschien maakt dat ook uit?

2. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben met 2e verjaardag een puk loopfiets met 2 wielen gegeven. De 3+ versie. In het begin kwam ze langzaam vooruit en en nu steeds sneller; 2,5 jaar. Op de driewieler lukt het haar niet om vooruit te komen tenzij wij haar duwen. Inmiddels heeft ze ook een fiets met zijwieltjes en daarop gaat ze als een speer.
    Ik zou dus kiezen voor de loopfiets of een fiets met zijwieltjes.

3. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Ik ben fan van loopfietsen; ze leren direct hun evenwicht bewaren waardoor de overstap naar een fiets (zonder zijwieltjes) heel vlot gaat. Mijn middelste was motorisch ook niet heel vlot (liep met 18 maanden) en die heeft echt veel baat gehad bij de loopfiets. Maar als ie nog geen 2 is, is het misschien nog iets te vroeg. Ik zou ff wachten tot het voorjaar.

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik heb hier een heel wagenpark in huis :D Alles via marktplaats overigens, verkoop alles weer bijna voor de prijs die ik het koop.

Puky Wutsch staat hier binnen, maar ook mijn dochter doet daar met 2 benen tegelijk op voortduwen hoor! Ik denk dat een loopbeweging daarop niet natuurlijk is, dus ik denk niet dat je zoontje iets 'verkeerd' doet.

Ze heeft ook een Puky loopfiets met 2 wielen, daar 'loopt' ze wel op. We hebben de kleinste versie en een maatje groter. De kleinste kon ze op vanaf 19 maanden, toen was ze lang genoeg (83 cm) om bij de grond te komen. Inmiddels (91 cm) zijn we overgestapt op een maatje groter (Puky Racer), ze past nu op beide maten maar met grotere wielen kan ze harder. Het heeft ook een voetenplankje, inmiddels gaat ze hard genoeg om daarna haar voeten op te trekken en op het plankje te zetten. Of om in het skatepark te stunten op al die heuveltjes op en af. Om het echter op te leren lijkt me voor je zoontje die kleinste versie het fijnst. Daar kun je het zadel en stuur ook nog best hoog van zetten dus best lang te gebruiken.

Een driewieler staat bij mijn ouders. Alternatief daarvoor zijn 10 inch fietsjes met een duwstang, die heb je tegenwoordig ook. Als je dan aan de duwstang stuurt dan draait ook het stuurtje van je kindje mee! En die fietsjes wegen niks, dus het is makkelijk op leren trappen, trapt erg licht. Daarbij is de trapbeweging op een fietsje natuurlijker dan op een driewieler met voeten voor je uit. Inmiddels is dochter overgestapt op een 12 inch fietsje met zijwieltjes, maar die is wel zwaarder om op weg te fietsen. Hier gebruiken we de loopfiets en trapfiets afwisselend, ze vindt allebei erg leuk!

Ik zou dus vooral het kleinste Puky loopfietsje aanraden. Als tweede mogelijk daarnaast nog een 10 inch fietsje met zijwielen + duwstang voor nu, maar waarschijnlijk is hij op zijn loopfietsje wel even zoet om te oefenen. En dan kan je misschien beter voor zijn 3e verjaardag een 12 inch fiets geven bijvoorbeeld.

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bedankt voor alle tips!

@Kiwi: haha, ja een heel wagenpark, dat is herkenbaar. We hebben ook de Pucky loopauto, maar onze man hangt heel erg aan zijn loopwagen van FP, een log zwaar ding van 20 jaar oud en veel minder mobiel dan de andere karretjes.

Die kleinste loopfiets klinkt wel goed trouwens. Ik bedacht me later dat hij straks ook naar de peutergroep gaat en daar hebben ze buiten ook verschillende (loop)fietsjes en driewielertjes. Ik ga dat gewoon even afwachten denk ik, misschien krijgt ie daar wel de smaak te pakken, als hij ziet hoe de andere kindjes het doen. :D Kunnen we daarna mooi een keus maken!

6. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vorige week een artikel gelezen dat een loopfiets veel beter is voor de heupjes dan een driewieler met trappers. Ook zorgt een loopfiets voor beter evenwicht en zal de stap naar gewoon fietsen een stuk kleiner worden

7. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Hier een wishbone 3-wieler die echt tot zeker 5 gebruikt kan worden. Je kunt het frame omdraaien voor extra hoog zadel en je kunt er een 2-wieler van maken. Wel aardig aan de prijs maar super degelijk en lang door te gebruiken.

Deel Deze Pagina