Onze dochter wordt in mei 3 jaar, en nu willen we graag een fiets voor haar verjaardag kopen. Ik twijfel heel erg of we nu voor een loopfiets moeten gaan of een ‘echte’ fiets met zijwieltjes. Iemand ervaring met wat handiger is op deze leeftijd?
Hier kreeg hij toen een gewone fiets. Was al wel een loopfiets gewend en fietste hierdoor direct weg zonder zijwielen.
Wij zijn met drie jaar voor een echte fiets gegaan. Dochter had al vanaf 1 jaar een loopfiets. Zonder zijwieltjes geprobeerd en ze reed zo weg. Dus ik zou voor een echte fiets gaan.
Wauw wat knap! Onze dochter 'fietst' tot nu toe alleen op haar loopfietsje met 4 wieltjes. En ze kan steppen, maar verder heeft ze dus nog geen ervaring met balans houden.
Onze dochter kreeg voor haar tweede verjaardag een loopfiets en racet daar echt de straat mee door. Sinds een paar weken ook een gewone fiets met zijwieltjes en die beweging vindt ze nog wel moeilijk.
Hier bij beiden de zijwielenfase overgeslagen, op een loopfiets eerst en daarna direct zonder zijwielen.
Hier ook elke keer met 1 jaar een loopfiets en voor de derde verjaardag een gewone fiets. Oudste twee fietsten zonder zijwieltjes met 3-3.5 jaar. Nooit zijwieltjes aan de fiets gedaan.
Hmm als ik het zo lees is het misschien beter om een loopfiets te kopen en voor d'r vierde verjaardag een echte fiets?
Hier had hij al een loopfiets (gekregen bij geboorte) en daar fiets hij op sinds hij 2 is. Vorig jaar voor z'n 3e verjaardag een fiets met zijwieltjes gekregen, van de zomer eens kijken of we die eraf kunnen halen.
Ja zou een loopfiets doen. Als ze het goed kunnen kan je zelf lekker aan de wandel met de jongste in de wagen (doe ik ook). Heel handig want ik heb overdag geen auto en zo kan ik toch naar de winkels. Ze heeft ook een fiets met zijwieltjes maar dat is het toch niet helemaal. Naast je fietsen en deelnemen aan het verkeer zit er voorlopig echt nog niet in.
Als ze nog geen ervaring heeft met evenwicht, zou ik sowieso een loopfiets doen. Leren fietsen met zijwielen, daarmee leer je eigenlijk een foute manier van fietsen aan (geen evenwicht nodig), die je dan daarna weer moet afleren. Dan is de combinatie loopfiets-driewieler (om te leren trappen) veel logischer, vind ik.
Een loopfiets is wel een hele mooi start voor het fietsen. Je moet balans leren houden voor je echt kan fietsen.
Ja goed punt! Had ik idd al iets over gelezen dat het niet bevordelijk is om met zijwieltjes te fietsen. We gaan een loopfiets kopen voor dr, en een driewieler 4-in-1 voor de jongste
Wij hebben beiden voor onze 3 jarige. Loopfiets was een stuk goedkoper. Ik merk dat hij de fiets met zijwieltjes vrij zwaar vind. Dat is hier leuk voor 1 op 1 avondwandelingen. De loopfiets die wij hebben is licht, hij gaat er sneller mee en die is makkelijker mee te nemen als hij er genoeg van heeft.
vanaf hoe oud snapten jullie kinderen de loopfiets een beetje? Mijn zoon heeft er 1 gehad (ik weet niet meer of hij toen 2 of 3 was) maar heeft het hele evenwicht ding nooit onder de knie gekregen. Hij bleef er letterlijk mee lopen en liet dat ding nooit met een vaartje door rijden. Hij ging ook pas met 6 zonder zijwielen fietsen (motorisch was hij echt zwak). Nu word mijn dochter bijna 2 en die is motorisch het tegenovergestelde van haar broer en twijfel ik of ik zo een pucky loopfiets aan zal schaffen of dat ze nog te jong is ervoor?
Hier loopfiets voor haar tweede verjaardag, en ze was er meteen mee weg. Dat kind ging als een speer van heuveltjes af. Niet bevorderlijk voor het hart van haar ouders, fantastisch voor haar evenwicht. En vanaf 2,5 jaar of zo was de loopfiets ook het enige dat we mee namen op uitstapjes. Geen buggy: stappen of fietsen.
Ik stond voor hetzelfde dilemma maar mijn zoontje had wel al een jaar op een loopfiets rondgereden. Toch voor een fiets gegaan, zonder zijwieltjes, eerste maanden spijt (zijn loopfiets is erg klein en vind hij nog steeds leuk), maar nu fietst hij zo een kilometer of 2 met mij zonder zijwieltjes, super leuk! In jouw geval zou ik voor een groot model loopfiets gaan (puky bevalt hier heel goed). Voordeel is ook dat je dan volgend jaar voor een maat fiets kunt gaan die iets langer mee gaat, ik denk dat wij dan alweer de volgende maat fiets moeten kopen.
Neehoor, kan wel! Mijn dochter is erg motorisch ingesteld en kon met 1,5 jaar op een loopfiets met 2 wielen en met 2,5 fietste ze los (op een klein 10 inch fietsje). De meeste kinderen die ik ken krijgen/hebben met 2 jaar een loopfiets en dan met 3 jaar een trapfiets (met zijwieltjes). Voor TS: ik zou met een loopfiets beginnen, en een tweedehands fietsje van marktplaats halen.
Zo doen wij het inderdaad. Oudste fietst nu op de loopfiets en straks hopelijk zonder zijwieltjes op een gewone fiets.