Mijn zoontje van net 4 is hypermobiel en heeft flink kracht te kort voor zijn leeftijd. Hij ervaart pijnklachten bij het lopen maar met goede veterschoenen lijkt dat nu beter te gaan. Hij heeft ook te weinig kracht in zijn benen waardoor veel dingen lastig gaan maar toch redt hij zich ook weer prima. Hij loopt dagelijks naar school (1km), kan sinds dit weekend losfietsen, zit op zwemles en vind dat heel leuk al zal het waarschijnlijk wel langer duren. Zijn er meerdere die hier ervaring mee hebben en wordt het nog beter?
Dl is een beetje hypermobiel, maar we merken er weinig meer van. Ze had wel sterke spieren, en we hebben haar als peuter al 3x per week op een sportclubje gedaan om dat zo te houden (zwemmen, dansen, gymmen). Vroeger struikelde ze snel, ze was 'laat' met traplopen en kon zich bij zwemles niet goed vasthouden aan drijfmiddelen enzo; dat is inmiddels voorbij, ze kan helemaal meekomen met haar leeftijdsgenootjes. Ook eten we veel dingen die goed voor je bindweefsel zijn (ik maak verse kippenbouillon enzo), zie b.v. deze website : https://groenevrouw.nl/ondersteund-door-je-bindweefsel/ Ik geloof daar wel in, het gaat echt super.
Hier ook een kindje dat hypermobiel is maar met behandelingen van de fysiotherapeut gaat dat wel beter.
Hier is zoontje ook hypermobiel. Hij is wel heel laat met alles in de motoriek maar verder heeft hij er geen last van. Hij is echt een slangenmens, kan je elke kant op plooien. Ikzelf ben ook hypermobiel en ik ben hetzelfde als hem dus hij heeft heel veel geluk. Ik heb zelfs nog nooit mijn enkel overgeslagen terwijl ik jarenlang intensief heb gesport op best wel hoog niveau (badminton) Ik plooi gewoon alle kanten op en kan niet normaal op een stoel zitten. En dat zie ik bij zoontje ook Wel is hij heel onzeker met nieuwe zaken zoals kruipen, lopen, fietsen. Of zelfs van een stoepje afspringen heeft heel lang geduurd. Idem met van een glijbaan afgaan. Dat durfde hij pas met 3,5 jaar. Hij voelt gewoon dat hij heel veel kracht moet gebruiken. Wel regelmatig de vraag gehad of het geen kwaad kan hoe hij beweegt. Als hij bijvoorbeeld met zijn voet achter zijn nek zit Hier vanaf geboorte fysiotherapie gehad. En vanaf 3 jaar kleuterturnen met een fysiotherapeut. Dat heeft wel goed geholpen aan zijn zelfvertrouwen.
Ja heel herkenbaar. Mijn kleuter heeft fysiotherapie bij een revalidatiecentrum (2e lijns fysio). Eerst vooral voor de coordinatie/balans, en sinds ze 5 is heeft ze ook veel spierversterkende oefeningen voor haar benen en romp. Als de fysio even stopt of als wij minder consequent oefenen zie ik direct achteruitgang. School is bij ons ook 1 km maar we gaan nooit lopend. Dat kost haar teveel energie en ik heb liever dat ze die voor school bewaart. Ze fietst zelf of gaat in de bakfiets als ze moe is. Ik denk niet dat de spierkracht beter wordt als ze ouder is, maar dat het misschien achteruit gaat doordat ze zwaarder wordt.
Fijn om herkenning te lezen. Mijn dochter van 6 heeft het ook. Haar conditie is slecht en haar kracht is ook minder dan zou moeten. Ze beweegt meer als een gemiddelde kleuter maar toch dit resultaat. Mijn man en ik zijn ook motorisch minder handig en ik heb ook veel problemen met bindweefsel en spieren. Ze zijn wel erfelijk belast en we doen er alles aan om het beter te krijgen. Zo hebben alle kinderen op peutergym gezeten, spelen veel buiten, veel fietsen en lopen. Nu dus fysiotherapie en goede schoenen en hopen dat het met de tijd beter wordt.
Dat zou kunnen, als er sprake is van een onderliggende (bindweefsel-)ziekte, of bot- of spierafwijkingen (ik weet daar verder niet veel van).