Onze zoon is 2 jaar en hij zegt nog geen woorden. hij zegt weleens, als je hem vraagt maar niet uit zichzelf, mamama of papapa dus ook niet echt duidelijk mama of papa. verder zegt hij geen woordjes. Bij KNO arts geweest, in januari dit jaar heeft hij buisjes gekregen, gehoortest gedaan was goed. Als ik tegen hem praat en vraag aan hem dingen kan hij alles aanwijzen en begrijpt hij echt alles, maar wil niets zeggen. moet ik me zorgen maken? zijn er moeders die ook zoiets hebben meegemaakt en wat kan ik doen?
zoon van me vriendin had het ook, van het cb moest ze naar de logopedie maar dat heeft ze niet gedaan, hij begreep ook alles wat ze zei en vroeg en opeens begon hij te praten en rateld nu de oren van je hoofd,. hij heeft blijkbaar eerst alles op geslagen en van de 1 op de andere dag praatte hij.
Martijn begint net wat woordjes te maken, en soms floept hij er twee woordjes achter elkaar uit. We gaan wel naar logopedie, maar daar is een wachtlijst. Bij Martijn duurd het even voor hij iets kan, maar als hij het eenmaal kan doet hij het meteen goed. Ik denk dat Martijn de komende tijd nog meer gaat praten.
je moet je geen zorgen maken alles is getest en hij heeft buijes. over een paar maanden zal hij vast wel beginnen praten. meestal gaan kindjes die laat praten veel sneller en veel beter praten dan kindjes die wel vroeg waren. mijn zoon wordt volgende maand 2. hij praat de hele dag in een voor ons onbegrijpe dialect. ik noem het altijd zweeds. hij is momenteel bezig met onderzoeken bij het audiologisch centrum. maar ik ga ook nog lang niet naar de logepodie. wel is hij opgegeven voor een zogenaamd VVE programma binnen de creche. hij staat op de wachtlijst.
Het zoontje van een vriendin van mij zei nog geen word toen hij 2 werd, nu wordt hij 3 en hij kletst alles aan elkaar. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken .
Ik denk ook niet dat je je zorgen moet maken. Het komt vast vanzelf. Ik kan er ook niet over mee praten want mijn zoontje was 2 jaar en zei al hele zinnen. Hij heeft dan ook 2 oudere broers waar hij veel van overneemt. Mijn vriendin heeft een tweeling van 2 jr en die zeggen alleen die mama en papa. Ik ben met haar mee geweest naar het cb en daar zeiden ze dat ze echt meer moeten gaan praten anders logopedie. Zelf is ze van mening dat het wel goed komt.
Ons zoontje is 2 en een half en zegt alleen mama. En dit ook zeer weinig. heeft een ontwikkelingsachterstand van 14 maanden. Gaat nu 2 ochtenden naar een kinderdiensten centrum. Speciaal peutergroepje.
Ik denk dat je ook moet kijken hoe hij zich ontwikkeld. Als je je veel zorgen maakt er bij het c.b over praten. Hoop dat het goed komt.
Het achter neefje van mijn vriend was ook 2 jaar en kon alleen mama en papa zeggen maar nu hij 3 is begint hij echt goed te praten. mijn zoontje is 2 jaar die begint nu pas sinds een maandje of 2 echt te praten buiten de standaard woordjes mama papa etc. op het cb zeiden ze toen dat ik me er niet zo druk over moest maken, zolang hij maar alles snapt wat je bijv. vraagt
Mijn oudste 2 (tweeling) zeiden met 2 jaar alleen papa en een enkele keer ook mama. Ze begrepen wel alles. Met 2,5 kwamen er wat meer woordjes en met 3 jaar pas wat korte zinnetjes. Met 4 jaar kwamen er wel hele zinnen, maar ze waren slecht te verstaan door anderen (bv juf op school) Na wat oefeningen gekregen van een logepedist ging het met sprongen vooruit, na een half jaartje was hun spraak als een 4 jarige, niks aan de hand dus. Ik zou me maar geen zorgen maken. Veel praten tegen je zoontje en voorlezen is wel heel belangrijk.
Mijn zoontje is ruim 2,5 en heeft een taalachterstand van ongeveer een jaar. Hij begint sinds een tijdje meer na te praten en eindelijk ook wat woorden achter elkaar, ipv alleen losse woordjes. Wij zijn dus wel gestart met logopedie. Baat het niet, dan schaadt het niet. Lenn gaat er graag heen, ziet het als spelen. We zijn er in eerste instantie een keer heen gegaan om eens te kijken wat de logopediste er van zei, maar gaan nu dus iedere week. Ze had meteen duidelijk dat Lenn achterloopt met het praten en we hopen het te kunnen stimuleren. Ik weet niet of logopedie echt effect heeft, want ik denk dat je kindje er zelf aan toe moet zijn om te praten en dat was mijn zoontje dus kennelijk nog niet. Hij heeft er zelf ook geen last van, het frustreert hem niet. Omdat hij nog aardig wat in te halen heeft voordat hij naar school gaat, maken we ons wel wat zorgen. Hopelijk maakt hij straks ineens een sprong. Het lastige is ook dat we niet weten waarom hij zo laat praat. Ieder kindje is anders en iedere ouder gaat er anders mee om. Volg je gevoel en kijk naar je kind. Succes ermee!