Opvoedingsprobleempje-graag tips!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Nancyke1, Apr 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames!
    Ik had graag even wat tips van jullie.
    Mijn zoontje van 22 maanden wil sinds een paar dagen niet meer in bad.
    Het gaat zo, na het eten s avonds gaan we wassen. Hij loopt dan zelf de trap op en kruipt, als een hondje :), naar de badkamer. Hier laten we het bad vollopen. Terwijl huppelt hij wat rond en doet een beetje gek ( niet uitgelaten, mijn zoontje is een rustig typetje).
    Maar dan, nu begint het als de kleren uit moeten. Dit wil hij ineens niet meer. Hij gaat dan huilen en probeert weg te rennen.
    Als we hem dan toch hebben uitgekleed wil hij niet in het water.
    We dachten eerst dat het kwam omdat hij wat eczeem/uitslag op zijn beentjes had gehad en met wat te warm water doet dat pijn. Nu zorgen we dat het water zeker niet te warm is. Meestal gaat mijn man of ik mee in bad.
    Hij wil niet in het water gaan en gaat op de kant zitten ( dit is een soort zitje in het bad). Wat op zich geen probleem is want na een tijdje ging hij dan toch spelen in het water.
    Nu is het hek van de dam en blijft hij wenen en zeuren, ook om verder af te drogen.
    Het kan dus zijn dat er niks (meer) met hem aan de hand is hoor maar dat het gewoon streken zijn??
    We hebben al vanalles geprobeerd.
    Op een rustige toon uitleggen wat er gaat of moet gebeuren.
    Op een strenge manier zeggen dat het maar eens gedaan moet zijn met zeuren.
    Hem in de hoek gezet, daar vind hij het gewoon leuk. Hij stopt dan met wenen, maar als we hem dan verder willen afdrogen begint hij opnieuw.
    Hoe lang zetten jullie hem erin? Een minuut per levensjaar? Of wachten tot meneer koud krijgt en zich verveelt en vanzelf komt?
    Op zijn kamer zetten?
    Het ging een tijd goed bij mijn man maar nu had hij vandaag hetzelfde aan de hand. Hij wou hem straffen met geen tv bij zijn flesje.
    Maar snappen ze dat soort straffen al wel?

Pff vind dit echt lastig. Maar er moet iets aan gedaan want zo is het echt niet leuk, elke avond een concert. Onze kleine meid slaapt in de kamer erlangs. Nu wordt ze er niet wakker van maar toch moet zulk gedrag niet blijven duren.

Zelfde probleem heb ik dus ook met tandenpoetsen. Meneer wil het niet meer. Bij mijn man lukt het wel zonder probleem maar dat zal dan ook wel niet lang meer duren, vrees ik! :)

Hoe zouden jullie dit aanpakken!! Graag tips van andere mama s met kleine monstertjes! :D

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Mijn eerste idee is waarom elke avond en vervolgens hoe gaat het onder douche..

3. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij gaat niet iedere avond in bad, soms was ik hem ook met een kommetje water en washandje op de commode ( wat hij al langer niet leuk vind). Het is sinds deze week dat hij bad ook niet meer wilt.

De douche is geen probleem ( voorlopig :)), al gaat hij nooit onder de straal staan of zitten maar er juist langs.

4. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Badderen is geen must, mijn dochtertje had ook n periode dat ze dit echt niet wilde. Toen 1x per week gedaan n verder gewoon wassen. Tanden poetsen met periodes in de houdgreep want dit moest gewoon gebeuren. Nu geen problemen keer.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als het probleem specifiek bij het in bad gaan gebeurt, zou ik het bad overdag doen, zodat hij niet zo moe is. Als ik mijn dochtertje 's avonds nog onder de douche zet is het ook vaak drama met huilen en zeuren. Dus dat doe ik 's ochtends ;) dat scheelt een hoop drama.

6. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Misschien niet in bad maar gewoon onder de douche? Elke dag zou ik sowieso niet doen is helemaal niet zo goed hoor! Meestal is het een fase en gaat het gewoon weer over:)

7. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Overdag in bad zou nu nog kunnen lukken omdat ik thuis ben met borstvoedingsverlof maar eens terug aan het werk gaat dat niet. Ik heb nogthans ook niet het idee dat hij te moe is om in bad te gaan.

@palmie37: Hij gaat ongeveer 3 a 4 x per week(15 min) in bad. Maar zonder zeep in het water hoor. Ook omdat hij dan lekker kon spelen, maar ja misschien even het bad laten voor wat het is.
    Ik hoop dat het een fase is, het is nu namelijk niet zo aangenaam in de badkamer...
    Wassen op de commode is anders ook een drama voor hem, vooral gezichtje wassen!

En ja tandenpoetsen is gewoon nodig ja. Dus hier ook meestal in de houdgreep, alhoewel dat wringt bij mij, is niet leuk zo he!
    Maar ben wel blij te horen dat dat over gaat!

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hem straffen omdat hij niet in bad wil zou ik niet doen.
    Soms hebben kinderen periodes dat ze 'iets' eng vinden. Daar straf voor geven vind ik echt te overdreven.

Is er recent iets gebeurd? Uitgegleden in bad oid? Of misschien doet t m toch zeer of heeft t pijn gedaan en associeert ie het bad met pijn.

Mijn zoontje vond t bad heel lang ook verschrikkelijk en douchen nog erger. Toch 1 keer per week in bad gedaan en ineens was t over. Afdrogen gaat ook mopperend, maar dan heeft ie t koud. Mijn zoontje heeft overigens ook exceem gehad.

9. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    -------------------------------------------------------------------------------

Ja straffen omdat hij niet in bad wil ik zeker niet doen. Het is dat geschreeuw dat me stoort, of dat nu voor tijdens of na het bad is.
    Hij heeft wat eczeem gehad en ik denk dat we het water een paar keer te warm hebben gehad waardoor dat pijn deed. Maar nu is de uitslag weg en het water is kouder.
    had je zoontje eczeem van voeding?

We gaan voorlopig het bad wat minderen en wat meer de douche gebruiken. En dan na een tijdje nog eens proberen.

Ik ben eerder voor belonen als hij iets goed doet ipv straffen maar soms moet het toch eens he.Maar wat begrijpt een 2 jarige van straffen? Als hij achter een half uur zijn programmatje niet mag zien op tv omdat hij nu stout is, legt hij toch de link niet meer ofwel?

10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Ik zou hem helemaal niet straffen omdat hij niet in bad wil. Vooral met eczeem is het verstandiger om de badder momenten te beperken tot hooguit 2x per week. Ook zonder producten droogt water je huid uit.

Heb je hem zelf al eens een keuze laten maken?
    gewoon wat wil je in bad, douchen of aan de wasbak met een washandje.

11. knap

knap Niet meer actief

Maak het naar bad gaan weer leuk. Of douche.

Zeg wil je je zwembroek aan in het bad kan je lekker zwemmen of wil je misschien een lege fles mee nemen in bad of een ander speeltje kan je dat afwassen geef een lege shampoo fles doe er wat in sop en laat hem er mee spelen doe een bekertje er in.

Wie is het er het eerst boven. Wil je misschien met mama in bad mag jij mijn haren wassen en of tanden poetsen.

Maak het gezellig en geef uit dagingen. Heb hier twee badjes een om buiten ook in te kunnen zitten z.n baby speelbadje meter omtrek. En een gewoon badje. maar ik laat haar kiezen wil je in bad wil je onder de douche wil je in het speciale bad of wil je alleen onder de stromende kraan. Verschillende optie.s verschillende oplossingen.

Wil je in je onderbroek in bad?? Om ja misschien wel leuk laat ik het maar doen( kind)

12. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL

Hij mag vaak keuzes maken. Niet altijd als het op wassen aankomt. Ik heb nog een babytje van 2 maand en ik moet ook een beetje rekening houden met haar. Als zij moet eten kan het zijn dat ik hem was op de verzorgingstafel, dat gaat sneller dan bad of douche.

Als ik hem laat kiezen denk ik dat het altijd douche is. Daar is het dan weer wenen omdat hij er niet uit wil.

Je water droogt idd uit, denk niet dat het echt eczeem is bij hem, meer uitslag van te zweten ofzo. Was ook maar een paar dagen. Ik smeer hem na wassen in met een hydraterende creme. Volgende week moet ik naar de kinderallergoloog voor de kleinste en dan neem ik hem mee.

13. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    bereid je dan maar voor want onze knul is 6 en huilt ook nog steeds dat hij er onderuit moet. :D
    Voor hem is het gewoon heel moeilijk, ben lekker aan het douchen en dan in eens is het baf afgelopen (voor zijn gevoel dan)

Ik begin dus 5 minuten van te voren al te vertellen dat hij nog 5 minuten heeft (daarna 4, 3 enz). Dat helpt vaak wel.

14. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    #14 Nancyke1, Apr 4, 2013
    Last edited: Apr 4, 2013
    @knap130774:

:)
    Ja leuker maken, ook al geprobeerd. Nieuwe speeltjes in bad. Met papa mag hij zowieso meer spetteren en is er meer plezier, kinderen onder mekaar he ...:D
    Je maakt hem niks wijs hoor, als hij niet wil dan wil hij niet.
    We hadden nog de tip gekregen om iets te halen in de winkel en dat speeltje alleen aar te genruiken in bad.

Maar zal het ook zeker proberen om hem te laten kiezen, douche, bad of zo wassen.

15. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh help...6 jaar van dat... :)

Maar dat snap ik wel, is toch ook gewoon stom als je het leuk hebt en het stopt dan! :)

Waarschuwen doe ik dus ook altijd, kwestie van hem wat voor te bereiden...

Maar nu zijn we er nog niet aan begonnen en het is al drama. Dus daar heb ik wat minder begrip voor.
    Ben benieuwd naar straks.

16. Nancyke1

Nancyke1 Lid

Aug 23, 2011
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is gisteravond dus heel goed gegaan.
    Hij is in de douche geweest en heeft lekker zitten spelen met de handkraan en een waskom. Ik heb hem zonder zeuren mogen wassen. Hij is zonder zeuren eruit gekomen en zonder een traan te laten afgedroogt en pyjama aan!

Zelfs tandenpoetsen geen probleem vandaag, moest wel zingen: alle eendjes zwemmen...:D

Het zal zo niet elke avond gaan maar ben toch al blij dat het eens een avond geen gezeur was.

Bedankt voor de reacties!! Groetjes!

Share This Page