Schoonmoeder geeft wel een tik...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dora en Boots, 17 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Laat ik als eerste zeggen dat ik een ontzettende lieve schoonmoeder heb. Ze is erg betrokken en past 1 middag in de week op.
    Tot nu ging alles prima, af en toe hield s-moeder zich niet helemaal aan wat ik goede tussendoortjes vind, maar daar is ze natuurlijk ook oma voor.;)

Het is haar enigste kleinkind en ze is dol op I.:)

Het enige is dat ze erg eigenwijs is...
    En dan met name met mening verschild van mijn man en mij over een tik geven. Wij willen dit gewoon niet, punt.
    S-moeder weet dit maar denkt hier anders over. Dat mag.

Nou kwam ik gisteren de kleine bij oma ophalen die vertelde dat de kleine zo ondeugend was geweest. Ze vertelde dat ze haar bij de bloemen 4 keer had weggezet en uiteindelijk maar een tik op de handjes heeft gegeven. Toen dit niet hielp een tik op de kont.:x

Ik heb haar echt stomverbaasd aan zitten kijken, ze weet hoe wij hier over denken!
    Ik heb gezegd dat ik dit echt niet leuk vindt en dat ik niet wil dat I een tik krijgt. Dan krijg ik als antwoord:'ja, maar ik laat mij de bloemen niet vernielen'
    Ok, dat snap ik, heb ook uitgelegd hoe wij het thuis doen.
    Maar het ging echt het 1e oor in en het andere eruit.

Pff, wat moet ik hier nu mee?

Ik weet wel dat ze haar nooit hard zou slaan o.i.d. maar ik voel me nou niet echt serieus genomen.:(

2. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Nou ja zeg. Dat zou ik niet accepteren als andere mensen aan mijn kinderen gaan zitten. Zelfs al zou ik voor een corrigerende tik zijn, dan ben ik nog altijd degene die dat doet en niemand anders. Ik vind het ook raar dat ze jullie hierin niet respecteert. Ik snap dat ze niet wil dat haar bloemen vernield worden, maar je kan dat ook op andere manieren oplossen. Succes ermee!

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Dit zou mijn moeder niet moeten proberen...heeft ze wel een x gedaan, nou ben uit mijn plaat gegaan!
    Ik wil geen tikken bij mn kids, ik doe t zelf ook niet, want ja ik vind t een vorm van...., voor mijn kinderen dan he ;)

Maar dat is MIJN gevoel, ieder zijn keuze of ze wel of geen tikje geven aan hun kind, en vind of je het wel of niet doet, mensen daarin moeten respecteren!
    Maar omdat het iemand anders is dan de ouder, zou ik dit toch wel bespreken.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.873
    19.313
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben op zich niet tegen een corrigerend tikje op die leeftijd. Hele duidelijke, korte manier van straffen. Maar als de ouders het niet willen, dan mogen de 'mede-opvoeders' het zeker niet doen! Ik zou dit op een later moment nog eens in alle rust met haar bespreken!

5. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    je had hierop kunnen wachten. je kind wordt steeds ondeugender en ondernemender. je wist van te voren hoe s moeder over dit onderwerp denkt en ik vind het dan ook erg naíef om er van uit te gaan dat ze haar eigen principes overboord zou gooien voor iets waar ze het niet mee eens is. helemaal als haar spullen vernield worden in haar ogen. je s moeder ziet er geen kwaad in in wat ze doet. ja, jullie zijn het er niet mee eens maar dat snapt zij ( vind ze wellicht onzin ook ). je kan met haar praten maar ik denk dat dat toch niks zal oplossen. ze vind jullie gedachtegang krom dus ja. en ze heeft geen zin om haar spullen te laten vernielen wat de komende jaren natuurlijk geregeld zal gaan voorkomen. dus ja ik vind het nogal naíef om te denken dat dit met s moeder goed zou gaan als de kleine ouder wordt. mijns inziens lag dit in de lijn der verwachtingen. hoe nu verder is aan jullie, s moeder steekt niet onder stoelen of banken hoe ze denkt en wat ze vind en jullie zijn het hier niet mee eens. dus zal er een andere vorm van opvang moeten komen denk ik. anders blijf je tegen dit soort voorvallen aanlopen. als je mensen laat oppassen (en zeker mensen die over dit soort dingen principieel anders denken en ook nog familie zijn) dan krijg je inmenging in de opvoeding dat kan niet anders. (probeer maar eens een dag of 2 dagen op te passen zonder je met ovoedkundige zaken bezig te houden dat valt niet mee.) dat is dus de reden waarom ik vind dat opa's en oma's ook opa en oma moeten kunnen zijn. en zich niet met de opvoeding moeten bezig houden door in de oppas rol geduwd te worden. dan krijg je vrijwel altijd wrijvingen binnen de fam en omdat iedereen zich in meedere of mindere mate met de opvoeding bemoeid en bezigheoud krijg je verschillen van mening en verschillen in opvoeden. kun je daar niet tegen dan wordt dat een probleem. en lopen de verhoudingen op de lange duur helemaal scheef met soms zelfs ruzies tot gevolg. dus zoek een andere vorm van oppas en laat oma oma zijn.

6. Alita

Alita Niet meer actief

Uhm is het jullie kind of die van haar?
    @Yinthe zij moet hun wensen respecteren kom op nou?

Ik accepteerde het dus niet! Wat zegt je man ervan?

7. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

bah. waarom een kind een tik geven als ze de bloemen ook gewoon even ergens hoog kan zetten zodat hij er niet aan kan?

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Yinte, en dit ene voorval meteen het einde laten zijn voor die ene leuke dag die oma met haar kleinkind heeft? Vind ik een beetje te kort door de bocht!

Ik zou, voordat je dochter daar weer heen gaat, eens even gaan praten bij oma. Maak haar, eventueel zelfs met je partner erbij, goed duidelijk dat jullie hier erg van zijn geschrokken en totaal niet weten wat je hiermee aan moet. Je hoeft niet alles precies te weten van te voren, maar laat haar maar goed merken dat dit shockerend is voor jullie. Hoe duidelijk moet je nog zijn! Ze wist heel goed dat jullie dit niet wilden. Ik zou in ieder geval even een moment erbij stilstaan dat dit niet nog een keer mag gebeuren.

Jouw kind, jouw maatregelen. Oma's huis, oma's regels. Dus als er iets niet mag bij oma, prima, maar dan wel met maatregelen/consequenties waar jullie het allebei mee eens zijn!

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ yinte: die tik op de billen kan ze ook uitdelen als ze geen vaste oppasdag heeft. Opa's en oma's passen toch wel eens op? Of de kinderen komen er toch wel eens logeren? Dan niet op jonge leeftijd, dan wel op latere leeftijd. De regel dat er geen tik wordt verkocht, blijft bestaan. Schoonmoeder moet er dus hoe dan ook rekening mee houden, wat nu niet gebeurt. De issue blijft dus.

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik vind de oplossing bloemen hoger zetten geen goede optie. ze moeten maar leren dat ze eraf moeten blijven. als je nietw il dat oma tikt ( maar wat wordt er verstaan onder tikken, als het echt een tikje is alias klopje?) snap nooit goed wat daar mee bedoeltwordt. een pets is wat anders. ik persoonlijk doe als plurk niet luistert zet ik ze weg bij het gene. misschien ook ene tip voor oma

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou toch echt je s-moeder duidelijk maken dat het je heeeeel erg serieus is, wat betreft het niet slaan. Ook geen pedagogische tik dus. Houdt ze daaraan wel vast, dan zou ik persoonlijk andere oppas zoeken en dat haar ook melden.
    Lijkt me stug dat ze er dan nog mee door zou gaan...

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.103
    3.879
    113
    Helemaal mee eens.

13. Chloe

Chloe Fanatiek lid

Ik vind dit echt niet kunnen hoor..
    Ik moet zeggen dat ik sowieso welleens denk dat je continu aan het uitleggen bent waarom je iets doet en ergens voor kiest, omdat er bij zoveel dingen gezegd wordt: oh in onze tijd ging dat heeeel anders..
    zou je het wel zo doen, ik deed het altijd zo..
    Laat die jongen nou gewoon even huilen, zo maak je een watje van hem..
    Nee! als ik mijn kind niet wil laten huilen doe ik dat niet, als ik geen corrigerende tik wil geven dan gebeurt dat niet! Wij zijn de ouders...

In het begin kon ik er heel onzeker van worden.. Ja joh ga je borstvoeding geven?! Echt slaapt je kindje nog bij jullie op de kamer?! etc etc.. Ik had het gevoel dat je jezelf heel vaak aan het verdedigen bent, maar als ze dan ook nog eens niet luisteren naar de besluiten die jullie nemen, zoals bij jou.. Dat vind ik echt niet kunnen..

Dan noemen ze het een pedagogische tik, maar wat is er nog pedagogisch aan als de een het wel doet en de ander niet, als je niet een lijn trekt (jullie lijn dus!!) lekker verwarrend voor de kids..

14. Alita

Alita Niet meer actief

idd je hebt helemaal gelijk...;)
    Jullie willen het niet hebben en klaar!!:x

15. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Mee eens.

Jullie bepalen of er wel of geen tik uitgedeeld wordt. Wil je dat niet hebben dat mag ze dat niet doen, lijkt me heel simpel.
    Ik zou idd ook zeggen dat dit voor jullie erg belangrijk is en dat je anders genoodzaakt bent om andere opvang te zoeken. Hoe vervelend je dat ook vindt.

Als ze zoiets bij een kdv doen zeg je er toch ook wat van? Als ze daar niet naar me zouden luisteren is een ander kdv gauw gevonden..

16. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Tja moeilijk... Wat yinthe zegt ben ik wel met haar eens...
    Ik zou t een beetje onder t kopje "aard van t beesie verander je niet" willen zetten... Ik ben in principe ook tegen slaan, maar kan me voorstellen dat je t op gegeven ogenblik ff helemaal bue bent en dan is "wie niet horen wil....." een makkelijke..

Maar om meteen te roepen dat er een andere oppas gezocht moet gaan worden dat hoeft niet.. de bloemen hoger zetten lost t probleem niet op.. Toch t gesprek maar weer aangaan.... Misschien haar vragen waarom zij denkt/vind dat een tik geven wel helpt.....

17. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik zou het niet accepeteren. In dit soort dingen vind ik dat mijn (schoon) moeder, zich dient te houden aan mijn beleid.
    Tussendoortjes vind ik een hele andere zaak.
    Ik zou dit duidelijk aangeven, kan ze zich er niet in vinden, dan geen oppas dag meer.
    Ik ben daar vrij duidelijk en kortaf in.

18. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    neeeee ik zou het niet accepteren!!! hetzelfde was hier het voorvalletje zonder autostoeltje in de auto even een kort ritje naar de supermarkt!!!! Neeeeee ik wil dat niet, via via kom je er dan achter en dan zeg ik dat eerlijk en dat accepteren de oma's dus ook!!! Ze mogen het onzin vinden maar ik ben de moeder en ik wil bepaalde dingen voor mijn kindje en als jij tegen een tik bent (ik dus ook) dan vind ik dus dat je dat gewoon moet kunnen zeggen en dat oma's dat moeten accepteren en jouw opvoeding hanteren en anders is het oppassen afgelopen!!! misschien erg zwart-wit maar ik vind dit soort 'discussie-punten' wel belangrijk de ouders te respecteren en op te volgen... kijk een ondeugend snoepje geven tussendoor daar is een oma voor maar dit vind ik wel een opvoedkundig iets wat je gewoon moet opvolgen

19. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Als die van ons dat had gedaan en ze weet dat wij dat niet op prijs stellen was het de laatste keer geweest dat ze opgepast had.

20. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Dank je wel voor de reacties!

En ergens moet ik Yinte toch wel een beetje gelijk geven.:)
    Ik was inderdaad iets te naïef om er vanuit te gaan dat zij dit niet zou doen. Vooral ook omdat ik heel erg duidelijk heb aangegeven dit niet te willen en dat ik dit ook niet van anderen accepteer.
    Maar schoonmoeder heeft ook een punt met dat ze het vervelend vind van de bloemen (heb trouwens een erg ondernemend meisje, dus gaat niet alleen om de bloemen;))

Ergens denk ik ook, tja moet ik dat niet gewoon laten gaan?
    Ze slaat niet en het is 'maar' een tik.
    Aan de andere kant schreeuwt mijn gevoel nee!
    Ik wil dit gewoon echt niet en vindt eigenlijk dat ik gewoon niet serieus wordt genomen.

Wat betreft het niet meer oppassen:
    Is een mogelijkheid, feit is dan wel dat de kleine alsnog bij oma zal komen. Ik kan I toch niet bij oma weghouden, ze zijn dol op elkaar.

Ik heb mijn man gevraagd om eens goed met zijn moeder te praten onder het mom: JOUW moeder, probeer jij het eens.;):)

Deel Deze Pagina