Mijn dochter is 2 en heeft erg goed geheugen. Ze weet ook precies waar wat hoort/staat. Wat van haar is, welk vorm kleur etc. Waar haar auto en ze is erg perfectionistisch en erg zuinig met haar dingen: gooit niet, houdt altijd netjes schoon, zet altijd op plek, ruimt op etc. Ze kan makkelijk gezamenlijke speelgoed of dingen delen, erg goed samen spelen en met bevriende kindjes ook eigen dingen delen en zelf geven. Ze zit ook op kdv en kan goed samenspelen en delen. Buiten hebben we grote tas met dieverse speelgoed die ik meeneem. Echter andere nemen niets waardoor dus andere 10 kindjes meespelen en dochter helemaal panisch wordt als het van haar is. Ze speelt dan nooit met andere speelgoed en als wil dan vraag ik zelf of dat mag of laat dochter zelf dat vragen. Dat verwacht ik dus ook van andere maar het wordt gewoon gepakt en vervolgens dochter pakt het af en kind geeft niet af, ze wordt panisch en hysterisch. De andere moeder doet niets of zegt: samenspelen. ik probeer dan even uitleggen mijn dochter dat het van haar is maar hij mag lenen. Maar dan blijft za vragen "is van mij toch?" . Vervolgens meestaal pakt ze iets wat niet van haar is en wil dan "ruilen" maar andere kind wil dat niet en moeder dus zegt ook niets. En dan haar step op loopfiets deel ze ook niet. Maar dat vind ik zelf erg norma ik laat haar nooit iets van andere pakken zonder te vragen en haar looptfiets en step zijn vrij dure dingen waar ze zelf ook erg zuinig op is. Maar goed ik irriteer mij dus echt machteloos aan moeders of leidsters van kdv hier die dus vinden dat hun kinderen mogen alles zo pakken en spelen en dan vinden ze ook dat ze mogen het houden ook al dochter het terugwil om zelf te spelen. Tja ik deel ook mijn eigen spulen niet aan vreemde en vind ook niet tof als mijn fiets wordt even gepakt om te fietsen zomaar. Moet zeggen dat niet iedereen zo er zijn ook "normale" moeders die vragen of iets mag en laten kind ook leren dat ze moeten vragen. Maar net de leidster van kdv kwam met kids 5x jaar of 2-3 die begonnen gelijk aan mijn tas met speelgoed zitten, pakken en spelen zonder vragen. Dochter zag dat op grote afstand en ging heen rennen en afpakte om zelf te spelen. Jongetje wilde geen schep geven dus ik zeg : tja is van haar je mag lenen als ze wil maar als niet moet je terug geven. Hij dus geeft niet,ze huilt. Ik pak zelf af en leidster van kdv zegt: "het wordt ook wat met haar later, he? " ik was dus echt pissig en zeg: ja het word later wat met hem als hij niet weet dat hij andermans spullen moet afblijven. Misschien optie volgende keer eigen meenemen he?" Mijn dochter is vrij makkelijk, luisterd goed etc maar door leeftijd en karakter wil ze wat van haar is per se zo houden of het moet netjes gevraagd worden. Btw vaak geeft ze dat wel even als kindje even vraagd. Ze is erg slim voor haar leeftijd en als ze vraagt "is van mij?" Dan zeg ik "ja van jou maar je mag delen als je wil". Wil geen tips of zo want ligt aan andere volwassene die dus normaal dat vinden om zonder vragen pakken, spelen en dan nog niet kind sturen met "is niet van jou, geef terug als ze terug wil" maar gewoon nog eens opmerking over mijn dochter geven.
ik begrijp denk ik wat je bedoelt [is erg warrig geschreven], maar in een openbare speeltuin is het meeste speelgoed juist vaak gemeenschapsgoed. Ook bij wat grotere kinderen die prima weten wat eigendom is en netjes kunnen vragen is een onderdeel van het spel om op elkaars fiets/step/skatebord enz te crossen en constant te blijven ruilen. Alles wordt op een hoop gegooid en er wordt mee gespeeld. Ik leer de kinderen om met 1 ding tegelijk te spelen, en de rest gewoon neer te leggen zodat iedereen samen kan spelen. 'Van mij' roepen bij speelgoed dat anders gewoon in de kast of tas zou zitten [dus waar je op dat ogenblik niks mee doet] heb ik altijd hekel aan gehad. Bij peuters zou ik verder juist geen grote tassen met speelgoed meenemen naar buiten. Een park/ zandbak zijn ultieme plekken om te leren spelen met 'niks' en daardoor natuurlijke creativiteit te stimuleren. Steentjes, takjes en bladeren zijn prima speelgoed voor buiten. Dat is vaak ook de reden dat sommige leidsters bewust zonder speelgoed op pad gaan. Dat lukt uiteraard niet als er wel iemand aanwezig is met een tas kleurrijke echte speelgoed.
Hmmm als hier vriendjes zijn en ze pakken iets uit de kast/tas om te spelen waar die van ons op dat moment niet mee speelt dan hebben ze dat te accepteren. Ze kunnen vragen of ze het zo terug mogen, maar als het antwoord dan nee is dan hebben ze 'pech'. Ik vind dat je dat niet kan vergelijken met een volwassene want ik heb geen vriendinnen die mijn kandelaar pakken om die bij hun thuis te zetten. Kinderen zien speelgoed, willen er mee spelen en zo leer je ze inderdaad samen spelen samen delen. Als je niet wil, of je dochter wil het niet, dat er iemand anders met haar speelgoed speelt dan moet je het opruimen of niet meenemen. Je kan niet van andere kinderen verwachten dat ze met haar speelgoed mogen spelen onder haar 'voorwaarden'. De meeste kinderen van 2 ( en 3/4 jaar ) kunnen nog niet echt samen spelen. Die spelen vaak alleen. Of 1 / 2 stuks speelgoed meenemen dat alleen voor je dochter is en dan uitleggen aan de andere kindjes dat het speelgoed niet is om te delen.
Nee ze gaat naar een speeltuin met kind en zak speelgoed. Daar komen dan leidsters van een kdv met kindjes om te spelen. En de bedoeling is dat die kindjes speelgoed van haar dochter niet mogen pakken zonder haar toestemming. En meteen terug moeten geven als haar kind erom vraagt.
Nee klopt ik probeer ook niets nemen. Max 1 schep die ze altijd aan mij geeft om te vasthouden. Toevallig vandaag en tas en fiets genomen omdat dochter het graag wilde. ga dat echt nooit meer doen. Nou in mijn ogen wat iedereen neemt is van die persoon. Die heeft het immers gekocht en neemt mee. Ik gooi dat ook vaak in zandbak of laat in tas en wat mij betreft mag iedereen mee spelen als dochter niet meespeelt. Wat uiteraad in bak ligt al lang vergeten is van niemand. Maar ik heb echt geen probleem dus dat het wordt meegespeeld zonder vragen minst dochter ook dat niet terugwil als ze zelf wil spelen. Ik heb gewoon hekel aan dat wat van haar is ook gewoon niet netjes teruggeven wordt als ze erom vraagt
In de openingspost lees ik juist dat je dochter ziet dat kinderen aan haar speelgoed komen, en dan aan komt rennen met 'is van mij!' ? Dan is het toch niet prima dat andere kinderen ermee spelen? Als jullie niet willen dat andere peuters aan haar eigendom komen [persoonlijk heb ik nooit zo gekeken naar buitenspeelgoed, maar ok], dan zou ik dat of thuis laten of de tas dichtdoen en haar iets laten pakken. Je noemt je dochter 'makkelijk', maar schrijft wel dat ze haar speelgoed dat gewoon in de tas zat afpakte van andere kinderen om 'zelf mee te spelen'. Als ze mee wilde spelen, zat het niet in de tas. Speelgoed op elk willekeurig moment terugeisen vind ik net zo goed onder 'afpakken' horen. Kleine kinderen zien speelgoed dat ergens ligt over het algemeen als gewoon speelgoed, en hechten weinig waarde aan eigendom. Of ze zitten in de fase dat alles 'van mij' is, en dan corrigeren de ouders meestal dat met speelgoed gewoon gespeeld mag worden mits je er zelf niet mee speelt op dat moment.
Is dat niet iets wat jij aan je dochter over draagt? Want om eerlijk te zijn, ik vind het vrij normaal dat mijn kinderen speelgoed gebruiken dat in de zandbak ligt. Ongeacht van wie het is. Want zo sta ik er zelf ook in. En dat heb ik ze ook altijd verteld. Als wij speelgoed meenemen, dan mogen er ook andere kinderen mee spelen. En dan kan je niet verwachten dat als iemand er leuk mee speelt dat het direct terug gegeven wordt omdat het mijn kind niet aanstaat. Als ze er netjes om vragen, dan geven mijn kinderen bijna altijd het speelgoed wel terug. Niet altijd, maar als ik het dan even uitleg dat ze nadat ze hun kasteel klaar hebben dat dan het andere kindje graag haar speelgoed terug wil, dan begrijpen ze dat wel. Maar als een kindje hysterisch en panisch wordt om een speelgoedje dan zou ik ook wel even met opgetrokken wenkbrauwen staan. Als ze er zo van overstuur raakt, om iets wat voor mij een vrij normale situatie is, dan kan je er dus voor kiezen om iets niet mee te nemen. Of om haar te leren dat ze niet kan verwachten dat iedereen op haar voorwaarden met haar speelgoed speelt.
Ik vind het gek dat sommigen vinden dat dat speelgoed dan maar gemeengoed is, omdat het buiten ligt? Als ik met mijn dochter naar de speeltuin ga, en daar zit toevallig een kindje met zijn eigen spullen in de zandbak te spelen, dan mag dochter daar van mij niet aankomen. Enkel als de mama van dat kindje zelf uitnodigt bijvoorbeeld, mag de mijne meespelen. Zolang dat niet gebeurt, krijgt mijn dochter een 'nee, dat is niet van jou' te horen. Laten jullie jullie kinderen dan gewoon spullen van de grond rapen om zelf mee te gaan spelen?
euhm... uitlenen heeft consequenties? Als je dochter iets "uitleent" dan moet ze ook dealen met het feit dat het niet op commando terugkomt? Tenminste... dat denk ik zelf? Ik lees een beetje (wellicht zit ik er naast) dat je verwacht dat kindjes beleefd toestemming vragen om 't te mogen gebruiken en het direct teruggeven als jouw dochter zich bedenkt en 't terug wil hebben... Volgens mij is dat gewoon een té hoog gespannen verwachting van "losse" speelcontacten in de speeltuin. Ik vind overigens ook dat degene die uitleent (even geredeneerd vanuit het perspectief "beleefd gedrag") niet kan verwachten dat het op commando terug komt. Je kunt hooguit vragen of jij er weer mee mag spelen... maar je hebt het immers zelf uitgeleend?
Ben hier hiermee eens Als ik al speelgoed mee zou nemen naar de speeltuin zou ik van tevoren uitleggen dat andere kindjes er dan ook mee mogen spelen en dat ze het niet meteen terug kan eisen. Wel vragen of ze het mag als dat kindje klaar is. Maar het is een lastige leeftijd, ik zou dus niets meenemen Dankje amdaa voor de uitleg snap het nu
Ik zie het dus anders want als er speelgoed ligt mij dochter vraagt altijd: "mag ik?" Ik zeg dan ja wel even. Stel komt gelijk kindje die het terugeist (wat in 9 van 10keren zo is) dan leg ik haar uit dat het van die kindje is en als die niet wil moet ze teruggeven. Dat heeft ze netjes terug. Stel wil ze iets van niet van haar is en ligt naast dat kind dan vraagt ze dat aan kind "mag ik" en "nee" is nee dat accepteerd ze ze gaat niet het afpakken etc want is niet van haar. Ik zie niet alles wat ik neem in speeltuin gemenschappelijk en vooral niet fietsen bijvooorbeeld. Ik neem ook hond mee maar sommige kinderwn bloedirritant die gaan ook buiten hek staan haar pesten waar ouders niets zeggen tot ik hun ga corrigeren. Heb gewokn hekel aan dat soort mensen die inderdaad vinden dat alles mag gepakt worden, gereden zonder vragen. Ik ben zelf zo niet en leer mijn dochter ook netjes vragen. En indd soms wil ze fiets vab andere kijken rent die kind ook als een gek met "van min van mij" maar ik laat dochter niet gewoon dat pakken als kind dat niet wil of ouder. Gewoon netjes vragen kost geen moeite. Nee is nee en als mag dan mag dat. Is gewoon simpel vind ik. Tja ik ga echt geen rekening houden met andere irtitante moeders die geen normen hun kind leren ik neem wat ik wil of dochter wil. Waarom moet ze leiden onder andere. Ik leer haar netjes vragen en wat niet van haar is afblijven als dat niet mag van iemand kind. 9 van de 10 kinderen hier in speeltuin zijn in continu fase "van mij" ook is dat niet van hun is. Als mijn dochter zich netjes gedraagdt verwacht ze dat ook van andere logisch. Maar niet elk 2-3 jarige dat kan maar daar zijn moeders voor lijkt mij. Niets mis mee als kind mijn dochter vraagt "mag ik spelen" en ze geeft het om te spelen. Ze heeft moeite met dat het zonder vragen wordt gewoon genomen.
Als er speeltjes in een speeltuin liggen en het is niet duidelijk van wie het precies is omdat het druk is, mogen ze er van mij mee spelen. Als je je eigen speelgoed meeneemt dat niet wil, moet je het niet laten liggen. Vind het gebruiken van steppen en fietsen anders, die mogen ze van mij niet zomaar pakken maar zullen ze ook niet doen.
Ja, hier in de buurt is het speelgoed in de speeltuin van iedereen totdat kinderen naar huis gaan. Daarom nemen kinderen ook geen dure ingewikkelde speeltjes naar buiten, maar gewoon zandspeelgoed/ krijtjes enz. Dat wordt gewoon ergens neergelegd en iedereen speelt ermee. Meestal blijft het de hele dag liggen en komen ouders het s avonds een keer halen als alle kinderen weg zijn. Ik ga echt geen krijtjes en schepjes verzamelen en van andere kinderen terugpakken als we naar huis gaan. Laat ze maar lekker spelen. Mijn zoon komt ook vaak zonder fiets naar binnen, want Jantje ging mee naar huis om te plassen en is binnen gebleven. Dan komt mama van Jantje het wel terugbrengen. Maar echt geen hysterisch kind omdat iemand aan zijn schepje of emmertje komt.
Ja maar dat is toch net wat piccolina zegt? Het speelgoed ligt bij haar, en anderen komen dat zomaar halen. En daar reageren heel wat mama's op van 'tja, je moet maar delen'.
Shakes Precies zo dus hier ook. Mocht dochter per se willen dan vraag ik aan die andere volwassene zelf of dat mag. Nee is nee ja is ja even is even en als andwre kind dat terugeist dochrer MOET dat teruggeven direct want is niet van haar punt. Vind indd rare gedachte dat alles wat wordt meegenomen gemeenschappelijk is. Elk speelgoed heeft andere waarde en prijs ook andere betekenis voor dar kindje. Wat erin al ligt dagen van niemand is andere verhaal maar dat weet dochter ook hier gewoon dat het indd gemeenschappelijk is net als in kdv
Ik weet niet waar jij woont maar ik in grote staat en geloof mij als je iets vergeet staat dat nog na 5 min niet meer in spetuin. Geen scheepje. Ik heb 1x schoenen vergeten 10 min later was dat niet en nee geen enige ouder zag "iets". Hier wordt bij elk ouder gewoon goed in gaten gehouden welk speelgoed is van hun. Als ze naar huis gaan verzamelen ze dat naukeurig. Vaker zelfs met lables. Bovendien ik woon boven dat speeltuin dus alles wat wordt vergeten of achtergelaten wordt kapot gemaakt door pubers. En nee ik heb liever niet dat kind van 2 pakt haar dure fiets van 130 euro en dan na 5sec gooit dat op grond. Mijn dochter gooit niet ze geeft dat want ze is erg voorschitig met spullen. Als andere ouder vraagt min of zijn kind mag even fietsen dan zeg ik: geen probleem als he bijblijft/niet wordt gegooid/als van mijn dochter het mag"
Maar dan heb jij andere normen en waarden, die ik en anderen wellicht niet netjes en normaal vinden. Iets ter plekke terugeisen en terugpakken puur omdat het jouw eigendom is, vind ik per definitie niet netjes en beleefd. En ja, ik zou tegen mijn kind zeggen dat het aan jouw panische dochter terug moet geven, maar ze zou op dat moment absoluut niet beleefd overkomen op mij. En mijn kind zou dan ook niet meer mogen vragen om haar speelgoed, want stel dat ze weer panisch gaat roepen dat het van haar is en het meteen terug wil.. En een gemeenschappelijke speeltuin is meestal een plek waar kinderen leren om met elkaar te spelen en niet zo te letten op eigendommen en geldwaarde van speelgoed. Dan is elke samenspel al bij voorbaat verstoord.
Als je kind hysterisch word als een ander kind haar speelgoed pakt... Dan kan ze dus niet delen En dat geeft helemaal niet, want ze is nog maar 2
Ja blijkbaar stel ik te veel eisen aan aan andere kinderen en ouders. Maar wat grappigste is dat dezelfde eisen worden aan mijn dochter gesteld dus als ze pakt dat ene schepje die niet van haar is en kind wordt huilieig dan moet ze dat wel teruggeven maar andersom mag dan dus wel. Beetje krom maar gelukkig niet iedereen zo. Was maar gevalletje vandaag omdat en hond werd gepest zonder corrigeren en fiets gepakt zomaar gegooid niets gezegd en speelgoed afgepakt waar ze mee wilde net gaan spelen. Ben ook zwanger dus extra gevoellig voor irritante mensen In kdv waar ze zit mogen ze niet zomar spelen met andermans speelgoed buiten. Netjes vragen en teruggeven als het eigenaar wil terug.