Slaap tips

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by maaike3, Apr 6, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maaike3

maaike3 Bekend lid

Aug 31, 2009
    772
    255
    63
    Hey meiden.

Ons zoontje Sam wordt volgende week 2.
    Nu is het zo dat hij sinds een week of 5 echt drama is met het slapen savonds. Tenzij wij naast zijn bed gaan zitten. Om heel eerlijk te zijn ben ik daar zo klaar mee. Want je zit zo een uur. Mijn man daar in tegen vind het geen probleem en zegt dat het wel over gaat.
    We hebben wel geprobeerd laten huilen troosten en weer opnieuw. Maar na drie keer troosten en weer weggaan gaan hij zo over zijn toeren dat dat tegen ons gevoel in gaat.
    Middag slaap gaat prima.
    Van 12 tot 2 ik wek hem.
    Mij valt op dat ik hem ook niet neergelegd krijg. In de avond hij gaat meteen staan.
    We hebben alles geprobeerd.
    Lampje
    Lamp in de gang
    Deur open etc
    Er is al een Vast avond ritueel

Ik hoop graag jullie tips
    Liefs maaike

2. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Oh jeej ja dat herken ik nog wel ja... volgens mij is dat wel echt zo een 2-jaar zijn dingetje. Wij hadden het met middag en avond slaapje kan ik me herinneren. Dat ik dacht, nee je gaat toch niet nu al niet meer slapen in de middag.
    Ik/we hebben toch volgehouden met weggaan, als overstuur weer terug, even knuffelen, weer in bed, weggaan, etc tot in slaap vallen. Het doofde na 2 maanden (!) weer uit. Dat we zelfs dachten, willen we wel echt een 2e?

Ik zou zeggen, houd vast aan ritueel, maak het ritueel niet te lang. En bij ons zoontje hielp ook wel een beetje aan te geven bij middagslaapje dat er nog iets na kwam, dus de dag hield niet op en in de avond dat we morgen xyz gingen doen.

maaike3 likes this.
  3. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Ja de dag doorspreken en afsluiten. En vertellen wat je morgen gaat doen. Veder hebben we heel veel naast zijn bed gezeten en ging dat juist veel beter vanaf dat hij 2 werd. Rond 2 jaar krijgen ze ook irrationele angsten.

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Waarschijnlijk is hij gewoon nog niet moe? Te lang dutje overdag, gecombineerd met nog niet aangepast aan het zomeruur. Denk ik. Dus ik zou ofwel dutje inkorten, ofwel later naar bed.

5. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Dat zou ook nog kunnen inderdaad. Misschien in de middag 1,5 uur laten slapen of net half uurtje later of eerder naar bed. Dat laatste klinkt gek. Kinderen hebben ook een slaap en waakritme. De hoeveelheid slaaphormonen nemen toe en dan komt er een moment waarop dat de overhand krijgt en je in slaap valt. Als je daar aan voorbij bent, lukt het niet meer om in slaap te vallen. Je kent het zelf wel, als je net te laat naar bed gaat met name na een drukke dag, het je niet lukt meteen in slaap te vallen. Dus misschien breng je hem net op verkeerde tijdstippen naar bed.

Maar nogmaals, echt herkenbaar. Zo’n fase waar jullie doorheen gaan en houdt vol, want erna heeft mijn peuter tot voor kort (en hij is nu 3 jaar en 1 maand) elke middag nog geslapen. Pas nu niet elke dag meer, maar bijvoorbeeld weekend weer wel.

6. maaike3

maaike3 Bekend lid

Aug 31, 2009
    772
    255
    63
    Bedankt dames.
    Gister heeft sam tussen de middag niet geslapen. Waarschijnlijk het vertrouwen in ons helemaal kwijt, omdat we de avond ervoor hem alleen maar hebben lagen huilen en troosten. Na 2 uur viel hij is slaap toen mijn partner wat langer bij hem bleef om te troosten.
    Voordeel was wel dat hij dis gister rond 20.15 sliep we zijn er dus wel bijgebleven. Mijn man is het er gewoon niet mee eens dat we hem zo laten huilen.
    Lastig... Maar zolang hij dan maar binnen 15 min slaapt is het goed. Vanmiddag heeft hij wel geslapen zonder problemen ( middag gaat eigenlijk altijd goed).
    We gaan er vanuit dat het over gaat

7. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,312
    10,280
    113
    Sorry ik ben niet bemoedigend ,onze uk ging pas vanaf 3 jaar beter slapen.

In slaap vallen ging hier goed door boven te rommelen

maaike3 likes this.
  8. maaike3

maaike3 Bekend lid

Aug 31, 2009
    772
    255
    63
    Nee is niet erg hoor als je niet bemoedigend bent, je geeft tenminste aan dat het over gaat vanavond was het maar een klein half uurtje en om 20uur naar benenden. Als ik maar een beetje een avond heb is het goed

9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,312
    10,280
    113
    Dat is te overzien, zodra onze uk overdag niet meer sliep gingen we om 19.00 naar boven en het avond ritueel en voorlezen en zijn we om half 8 meestal beneden.

Zo nu en dan is hij nog steeds midden in de nacht 1.5/2 uur wakker. Roept dan af en toe maar komt zijn bed niet uit.
    Tot ruim 2 was het 1.5/2 uur af en aan brullen. Flinke verbetering.

Share This Page