Wanneer zijn jullie begonnen met zindelijkheidstraining...

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Maryam86, Jul 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

Mar 17, 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    ...en hoe lang duurde het toen voor je kind zindelijk was?

En zijn er moeders die ervaring hebben met zindelijkheidstraining met kids jonger dan 2 jaar?

Dit omdat mijn dochter nu letterlijk elke ochtend droog is, en in de ochtend een grote plas doet (nu nog in haar luier). Als ze plast, of iets ervoor (is lastig te zien met luier) zit ze aan haar luier te frunniken, als ik haar direct erna verschoon is ze idd nat. Ik gebruik wasbare luiers, dus ze zal het zeker voelen wat ze doet.

Ze heeft een tijdje problemen gehad met haar ontlasting, die deed pijn en toen hield ze dat ook al bewust tegen. Uiteindelijk is dit opgelost (met medicatie) en hebben we haar moeten leren dat poepen geen pijn doet, maar ze heeft dus wel de controle er over.

Ik ben er nog niet mee bezig geweest, omdat er wordt gezegd dat 18 maanden de jongste leeftijd is om er mee te beginnen, maar dat de meeste kinderen er pas met 24 maanden lichamelijk klaar voor zijn.

Dus vandaar, wat is de ervaring van de mama´s? :)

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik was zelf met 1,5 overdag en 's nachts droog ( ook wasbare luiers). Onze dochter was met 2 jaar in de nacht en overdag droog.

Zoals ik het lees is jou dochter er wel klaar voor om te beginnen.

Volgens mij zijn daar wel boeken over.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon met 23 maanden en was in 1,5 week volledig dagzindelijk (nacht duurde nog heel lang, zeker een jaar maar is ook een ongelofelijke natnek)

Zoon met 24 maanden en was in 3 dagen dagzindelijk maar durft niet te poepen op het potje. Nacht weet ik nog niet maar verwacht dat het minder lang zal duren dan bij zoon.

Vroeger werden kinderen over het algemeen eerder zindelijk genoemd omdat er dan geen luiers gebruikt meer werden maar feitelijke waren de mama's dan vaak zindelijk. Het kind werd vaak genoeg op de wc gezet. Echte zindelijkeheid is dat je het zelf aangeeft. Dat kan vanaf 18 maanden maar is wel heel moeilijk. Sommige kinderen kunnen dit met 2 jaar prima maar voor de meeste kinderen komt dit later.
    Het feit dat kinderen tegenwoordiger echt veel later zindelijk worden heeft te maken met het de hedendaagse overtuiging dat het vanuit het kind zou moeten komen en dat trainen niet nodig zou zijn. Dus zijn er genoeg kinderen van 3,4 jaar oud die niet zindelijk zijn.

Ik heb het boekje Zindelijkheid in één week van Gina Ford gebruikt. Erg handig en zij gaat uit van minimaal 18 maanden en laat zien waarop je moet letten als je denkt dat je kindje er misschien klaar voor is.

Veel succes!

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier begon ze het aan te geven vanaf 18 maanden en zei dan 'plas'. En gezien ze graag in haar blootje loopt dachten we mooi: laten we haar dan maar aan het potje wennen. Gewoon van: als je moet plassen ga je op het potje zitten (niet elke keer erop gezet). Dat ging soms goed, maar vaak ook een plasje op de grond. Daarna was er even een periode dat het haar niet interesseerde dus toen weer gewoon de luier om. Sinds een week wil ze weer graag in haar blootje lopen en dat doen we alleen als we thuis zijn. Maar ze gaat nu opeens op het potje of op de wc met wcverkleiner. Eigenlijk zonder dat we er iets voor doen. Af en toe zeggen we: weet je nog, als je moet plassen ga je op je potje zitten. Of we vragen: moet je plassen? Om haar te helpen herinneren dat ze geen luier om heeft ;) En dat zegt ze netje 'nee' van hoef niet te plassen of 'ja' en dan gaan we samen naar de wc of potje om te plassen en dat doet ze wonder boven wonder dan. Blijkbaar voelt ze hoe het goed nu. Nog niet gepoept op het potje. Maar eigenlijk geen idee hoe het moet als ze een luier aan heeft. Dat ze dat ook gaat vertellen tegen me als ze moet. Want als ze hem om heeft, dan doet ze het ook wel in haar luier :)

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Wij zijn voorzichtig begonnen rond 18 maanden. Ze gaf het toen af en toe aan en deed wat op t potje. Maar vervolgens ging ze er 's avonds in bed 'misbruik' van maken en aangezien ze tot 2 jaar al geen goede slaper was, ben ik er toen resoluut mee gestopt ;)

Met 2j3m binnen 2 weken plaszindelijk, poep vond ze nog een tijdje 'eng'. Vervolgens nog wel een maand of 2-3 terugvallen, en lastig gedrag ('expres' op lastige plaatsen/tijden willen etc). Met 2j8m nachtzindelijk.

6. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    2 dochters met 2 jaar dag en nacht zindelijk in 1 week. Zoon met 2,5 dag en nacht zindelijk in 1 week.
    Gewoon het klassieke verhaal, net als vroeger :)

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    wanneer ze er zelf aan toe waren en zelf de 1e stap zette. wel regelmatig op de pot gezet en of de wc maar meer voor kennismaking :). gewoon voor de fun eigenlijk.

dochter was 1 jaar en 11 maanden toen ze aankwam dat ze geen luier meer aan wilde. ze was al elke ochtend droog en dus ja waarom niet. binnen 3 dg was ze dag en nacht zindelijk

mijn zoontje is net 3 geworden en kwam afgelopen week ineens aan dat hij geen luier meer aanwilde en op het potje wilde plassen. en ja hoor tadaam hij doet het ook nog. nu in 4dg tijd 4 ongelukjes en draagt dag en nacht geen luier meer. ook als we weg gaan doe ik geen luier om omdat ik dat verwarend vind voor een kind. dan mogen ze wel in hun broek plassen en dan weer niet. neem wat extra kleding mee, plastic zak en zorg dat er altijd wel een openbare toilet in de buurt is voorlopig. sinds gisteren gaan gelukkig ook het poepje op het potje. daar wilde hij wel een luier voor maar heb hem uitgelegt dat poep ook in het potje of de wc moet. uiteindelijk is het hem gelukt

tot nu toe geowon opgepikt wanneer mijn kinderen er aan toe waren. opletten op signalen, luisteren naar je kind en opletten of ze kunnen ophouden en dus controle hebben over hun blaas. mijn zoontje geeft zelf aan dat hij moet plassen trouwens. is ook een belangrijke stap. als je je kind elke uur op de wc zet komt het niet uit het kind zelf en is het nog niet echt zindelijk. wel een belangrijke face om de blaasfunctie te oefenen en dus ophouden en los laten op de juiste tijden :)

dochter was dus binnen 3 dg dag en nacht zindelijk met 1 jaar 11 maanden en 11 dg precies :)

zoontje 3 jaar en denk 1 maand als hij echt zindelijk is e dus geen ongelukjes meer.

zodra ze er mee aan kwamen geen luier meer te willen meteen uit gelaten. soms even lastig met een extra wasje, omkleden als je weg bent en dergelijke maar zeker de moeite waard. ken genoeg moeder die voor het gemak even een luier om doen als je weg gaat maar dit is niet goed voor je kind. je leert haar op de wc/potje te plassen dus waarom een luier. heb vertrouwen in je kind. een luier laat zien dat je geen vertrouwen hebt in het feit dat je kind zonder kan. een ongelukje is jammer maar totaal niet erg. laat dit blijken en dan leren ze dat fouten maken mag

8. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb niet echt getraind, maar met 1,5 heb ik een potje gekocht en zat ze er af en toe op en speelde ze er ook mee. Gewoon om vertrouwd te raken met het potje. Soms deed ze (per ongeluk) een plas. Rond 2 jaar begon ze het bewust niet meer op het potje/wc te doen, wilde ze blijkbaar niet, dus ze kon het toen wel ophouden. Ook deed ze het nooit als ze even in haar blote billen liep. Vlak na de geboorte van haar zusje (toen was ze ruim 2,5) waren we toevallig 2 dagen achter elkaar bij een kindje van haar leeftijd, die allebei zindelijk waren. De dag daarna wilde ze opeens op de wc zitten (zei ze wel vaker, maar dan deed ze meestal niets) en toen deed ze opeens iets. Die middag nog 2 keer, de dagen daarna steeds een paar uur op een dag de luier uit en na 4 dagen had ze geen luier meer aan overdag en ook nauwelijks meer ongelukjes.

Dus weinig echte training, ik zou je dochter lekker vertrouwd laten worden met het potje en de wc, en dan merk je vanzelf of ze daaraan toe is. Misschien juist 's ochtends proberen, voordat ze die grote plas doet?

9. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik lees mee

10. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,354
    271
    83
    Female
    Dit boekje heb ik ook gebruikt toen ik het idee had dat mijn dochter eraan toe was. Werkt echt super, binnen een paar dagen al was ze zindelijk!

11. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Tja hier al vanaf 1,5 jaar interesse in potje en rond 2,3 maanden indelijk geweest maar 4 maanden laterterugval die nog ateeds duurt en hij is nu nt vier geworden....sinds hij meer is gaan letten op. Wereldm hem heen wil hij vooral niets missen en is vaak telaat.daarnaastaltijd helekleine plasjes dus heb ht idee dat er medisch ook iet sniet helemaal goed zit,m aar de artsen vinden het pas vanaf zes jaarene probleem......

12. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

Sep 7, 2007
    3,945
    42
    48
    Female
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Wij zijn hier een jaar geleden rustig aan mee begonnen (zoontje was toen 2,5) maar hij gaf niet echt de indruk dat ie interesse had om zindelijk te worden.
    Toen hebben we het maar even zo gelaten en 2 weken geleden weer begonnen (met oog op de basisschool ;) ) en nu is ie overdag plas-zindelijk, nog wel steeds poepen in de luier.
    Blijkbaar is ie er nu toch pas aan toe.

Share This Page