Hoi hoi, Onze 2,5 jarige zoon is een gezellig druktemaker. Rent veel en vind het moeilijk om poosje aan tafel te blijven zitten. Zo ook bij het eten. Nu lukt het aardig hem een poosje aan tafel te houden inmiddels. Maar nu begint hij sinds een poosje erg slecht te eten. Hij komt altijd zonder problemen aan tafel zitten en snoept het liefst bij het koken al van de paprika's of bonen etc. Eenmaal aan tafel is bijna alles 'niet lekker' of hij eet 3 happen en is er klaar mee. Ook het toetje wat er altijd zo goed in ging vindt hij niet zo bijzonder meer en eet het vaak niet helemaal op of het is ineens 'niet lekker' . Hij zegt dan dat hij niet meer hoeft en klaar is. Soms wilt hij dan van tafel af en soms gaat hij verder met kletsen of gek doen. Zo gaat hij dus elke avond met nauwelijks wat voeding op naar bed. Hij dronk voor het slapen gaan ook een beker warme melk, dat hoeft hij ook al niet meer.. Overdag gaat het eten redelijk. Brood gaat de ene keer in een keer op en de andere keer hoeft hij na een halve boterham niet meer of wilt hij de korst niet. Ik zoek naar herkenning, ervaringen, tips En hoe gaan jullie om met kliederen met eten bijv? Dat doet hij ook.. En met kindjes die van tafel willen terwijl ze nog nauwelijks wat op hebben?
Lijkt me heel normaal peutergedrag. Als hij tijdens het koken wel wil eten, dan zou ik hem vooral dan laten 'snoepen', dan heeft hij toch al heel wat binnen (de meeste ouders zouden willen dat hun kind dat deed ). Over het algemeen komt het na verloop van tijd (en dan moet je denken in jaren ) vanzelf goed. Kliederen met eten wil ik niet, dan gaat het bord weg. En van tafel gaan we als iedereen klaar is met eten. Als ze niet willen eten, prima, maar je blijft wel aan tafel zitten (we zitten max. 30 minuten aan tafel, maar meestal minder).
Ja, hier ook zo. Gelukkig wil ze wel altijd liedjes zingen (ligt mapje met muziekschoolliedjes op tafel) en dan kunnen we haar wat langer laten zitten. En we halen het toetje alvast, neemt ze om en om hapje v. eten en toetje.
Hier mag ze altijd 1 speeltje of knuffeltje uitkiezen voor aan tafel. En als haar broertje in de maxicosi er naast zit, zorgt dat ook voor afleiding Gelukkig nog steeds een goede eter. Ze heeft et vaak over 'niet lekker' 'hoef niet meer', maar blijft wel gewoon eten. Als ze echt rilt of kokhalst omdat ze het niet lust, hoeft het van mij niet op. Dan prijs ik die 3/4 happen die ze neemt de hemel in. Succes verder! Lastige fase!
Mijn zoontje van 3,5 is ook een hele slechte eter 3 happen en dan hoeft hij al niet meer. Ik zit soms ook met mijn handen in het haar omdat hij overdag ook slecht eet. Gelukkig eet hij wel fruit en af en toe een stukje paprika of andere groente dus vitamines krijgt hij gelukkig wil. Ik kan je geen tip geven ik heb zelf ook al van alles geprobeerd, maar begrijp je bezorgdheid. Ik laat het maar zo als hij echt honger heeft dan eet hij wel.
Ik ben jaloers mijn zoon van 7 blijft dan wel aan tafel zitten, maar meer dan 7 muizenhapjes (leeftijd) gaan er niet in hoor. Met 2,5 jaar at hij brood of Brinta, (smeer)kaas en tomatensoep zonder stukjes. En soms 1 of 2 stukjes vlees. Iets anders kreeg ik er niet in. Geen groente, fruit, rijst, aardappels, ei of vis. Tot nu toe leeft ie nog en ik weet dat hij een uitzondering is Ik zou me in jouw geval in ieder geval absoluut geen zorgen maken, jouw kindje klinkt het als een normale peuter. Die pakken wat ze nodig hebben. Zolang hij niet suf/lusteloos is en voldoende drinkt, geen ernstig onder gewicht heeft, zou ik vooral genieten van wat ie wel eet en de maaltijd een gezellig iets houden.
Bedankt voor de reacties al. Ik maak me ook niet echt zorgen over dat hij niet goed groeit of iets door te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar meer dat ik me best onzeker kan voelen als moeder over of het 'normaal peuter gedrag' is, of ik het zelf wel goed doe etc of juist verkeerd aanpak. En ben ook benieuwd hoe anderen het doen. Misschien dat ik daar dan weer wat mee kan zeg maar. Vaak zit ik namelijk aan tafel en heb ik echt ff zoiets van 'wat moet ik hier nou weer mee doen? ' of 'hoe reageer ik hier nu dan weer op?' etc. Ik vind t best lastig en zoek daarom wat ervaringen en tips. Kliederen mag hij ook niet van ons. Toch doet hij het. Ik haal dan het bord weg en benoem dat eten niet is om mee te spelen of te kliederen. Vaak wilt hij het bord dan terug en dan mag hij het nog eens proberen. En anders gaat het bord weer weg. Mits hij deze niet zelf al heeft weg geschoven met 'hoeffe nie meer ' haha. Ik laat hem inderdaad bij het koken wel mee snoepen van paprika enzo. Mooi meegenomen denk ik dan! Vind t alleen zo gek. Hij kan stampij maken om eindelijk aan tafel te mogen zitten om te gaan eten.. En dan krijgt hij het en dan hoeft hij het niet of eet heel weinig.
Dit dus. Juist bij eten is dat ook goed te doen. Want je kan iemand niet dwingen te eten. Vooral rustig blijven, ik zou hem inderdaad 1 waarschuwing geven met het spelen met het eten en daarna weghalen. Hier is wel de regel dat je pas van tafel mag als iedereen klaar is met eten. Of je nu veel, weinig of helemaal niets gegeten hebt. Maar goed, wij zijn meestal wel binnen een kwartiertje/20 min klaar. Maar als huj dan in die 20 min niets gegeten had (wat minimaal zo'n 5 avonden per week voorkwam, want we eten hier wat de pot schaft en dat is niet 7 dagen per week soep en brood) vroeg ik altijd: ben jij ook klaar met eten? Ja? Dan mag je nu van tafel. Om hem wel te laten wennen aan het etenstijd ritueel. Nou heb jij een 'normale' peuter qua eetgedrag, dus als je gewoon vasthoud aan hoe jij het graag wil qua regels tijdens etenstijd, dan kan hij bepalen hoeveel hij op dat moment eet. Je zal zien dat ie vanzelf weer meer gaat eten, als deze fase voorbij is. Je doet het volgens mij dus al heel goed
Mijn dochter was altijd een hele makkelijke eter, wilde alles proeven. Groente ging er altijd goed in. Maar sinds enkele maanden wordt dat ook minder. Ze is veel kieskeuriger geworden. Wat ik nu weleens doe is haar groente in de mixer gooien en dat dan bijvoorbeeld door haar aardappelpurree of rijst ofzo. Dan eet ze het wel. Aan tafel blijven zitten is soms ook nog wel eens een strijd, maar ze mag dan een speeltje pakken en dan gaat het wel goed.
Heel herkenbaar, echt iets voor die leeftijd, ze leven soms van lucht en liefde denk ik weleens... Gelukkig gaat het hier nu eigenlijk heel goed, ondanks dat ze echt de maaltijden nog niet mee eten. Overdag eet mn 5 jarige prima, brood, fruit, een wortel, een koekje. 's Avonds vind ze het gewoon niet lekker, inmiddels krijgt ze wel echt honger ( want ze vraagt om 2 schaaltjes yoghurt, dat krijgt ze dus niet als ze honger heeft moet ze warm eten ) Ze eten hier momenteel ( en nu zie ik ze inmiddels als goede eters! In de slechte fase aten ze namelijk niets. Of appelmoes. ) Gekookte en gebakken aardappels, kaal, zonder sauzen of dingen. Droge rijst met gekookt ei ( De ene ei geel andere ei wit, ze delen alles lijkt wel ) en cassave kroepoek. Soms maak ik een omelet waar ik wortel of courgette door rasp, dat merken ze meestal niet echt. Droge pasta eet zoonlief graag, dochter eet er dan 4 maximaal. Dochter lust qua groenten; wortel, broccoli, spinazie, sperzieboon. Dat is echt al heel veel voor haar doen. Zoon lust spinazie, als het per ongeluk aan zijn visstick zit. Qua vlees eet de jongste alleen visstick, plakje worst bij de slager en heel soms kip. De oudste eet visstick, gehaktbal/hamburger en boterhamworst. Inmiddels moet dochter dus van de 'maaltijd' een hapje mee proeven en krijgt daarna de kale onderdelen op dr bordje. De jongste proeft echt nog niets, laat zich zo met een klap van de kinderstoel vallen en gaat braken als we het proberen. Maar inmiddels ben ik vrij tevreden, de meeste avonden eten ze nu wel wat, en als ik genoeg varieer, eten ze zelfs soms groenten of iets van eiwit.
Is idd een fase.. Hij kan heel lang duren maar zo lang jij er geen groot drama van maakt dan gast het echt wel over. Hij eet in ieder geval iets en laat zich echt niet verhongeren! Mijn dochter is best een drama geval met eten maar heeft vandaag sinds een jaar weer voor het eerst een hele boterham met korsten zelfs gegeten en daar achterop een halve cracker.. Maar dit kan morgen best weer over zijn!
Dat tie niet wil eten is op zich geen raar gedrag voor een peuter, maar hij zal hier wel moeten blijven zitten tot wij klaar zijn. En zonder boekjes, knuffeltjes en speeltjes.
Hier ook zo 1, eerst roepen dat ze honger heeft en dan gaan we aan tafel en dan heeft ze na 3 happen genoeg. Arrgg! Wel fijn dat jouw zoon onder het koken al wat snoept, dat wil mijn dochter ook niet. Maar goed, als ze zegt dat ze genoeg heeft dan zal dat wel zo zijn, wie ben ik tenslotte om er wat van te zeggen, het is haar buik. Ik laat haar wel van tafel gaan als ze klaar is, ze moet het wel netjes vragen, en dan mag ze alleen spelen tot wij ook klaar zijn. Klieren met eten is bij haar meestal een teken dat ze genoeg heeft, als ik er wat van zeg wil ze vaak niet verder meer eten. Ik vind het ook lastig om mee om te gaan, irritant ook wel, dat gedoe steeds. Maar goed, het hoort er bij....
Wel herkenbaar, komt hij mega enthousiast aangerend, al roepend: Eten!!!! Om vervolgens op zijn bord te kijken en te zeggen: klaar! Zo van, dat hoef ik niet. Hij moet wel gewoon blijven zitten zolang wij eten. Als hij echt klaar is met eten en het netjes vraagt mag hij wel een speeltje, daar ben ik niet zo moeilijk in.. Tijdens het koken krijgt hij vaak een bakje komkommer en de laatste weken eet hij ook opeens weer paprika (jeeeeh) maar verder gaat hij gerust zonder eten naar bed.
Dat hoort echt bij de leeftijd. Alle drie mijn kinderen hebben dat gehad en precies op dezelfde leeftijd.