met mn handen in het haar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by dorisn, Jul 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ik weet het ff niet meer.

sind onze verhuizing (vorige maand) is het er niet gezelliger op geworden bij ons thuis.

alyssa heeft een terugslag met de zindelijkheid en heeft weer iedere dag ongelukjes.
    luisteren is ook een drama en het maakt niet uit wat ik doe, het helpt allemaal niks.

daymian wordt volgende week 2 en zit al lekker in de peuterpuberteit.
    luisteren doet hij absoluut niet, hij staat me nog net niet uit te lachen maar het scheelt niet veel.

bij allebei heb ik al van alles geprobeert.
    waarschuwen, boos worden, op de strafplek zetten, praten, belonen als het wel goed gaat, stempels verdienen, enz.
    ik weet echt ff niet meer wat ik moet doen.

de zindelijkheid van alyssa komt wel weer goed als ze dr draai gevonden heeft, maar het niet luisteren daar wordt ik knettergek en wanhopig van.

wie o wie heeft er alsjeblieft tips voor me?!

liefs doris

2. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Dit allemaal in een maandje proberen heeft denk niet zo veel zin aangezien de kids zo natuurlijk totaal niet weten waar ze aan toe zijn.

Maar ik herken je probleem wel hoor,mijn man en ik gingen uit elkaar en ook nog eens verhuizen.Met alles duidelijk uitleggen, rust en regelmaat en ook regelmatig mijn zoontje laten huilen is het goed gekomen maar dat heeft wel 3-4mnd geduurd,het is natuurlijk een hele verrandering voor een kindje en die snappen dat allemaal niet zo als wij doen dus vandaar duidelijkheid.

Probeer zelf rustig te blijven,dat vond ik soms zoooo moeilijk (nu nog) maar het werkt zo door op je kindje.

Sterkte!

3. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ja, idd, dat rustig blijven vind ik zo moeilijk.
    iig bedabkt voor je steun en de mededeling dat het goed komt.

liefs doris

4. nadia1981dunja

nadia1981dunja Niet meer actief

Tja, ik zit daar ook middenin en heb toevallig afgelopen dinsdag een gesprek gehad met de maatschappelijk werkster van school.

Zij adviseerde me met een beloningsbord te gaan werken en pak probleem voor probleem aan. Welk probleem wil je als eerste aanpakken? Wees ook duidelijk naar je kind wat hij moet doen. (Ik zei bijvoorbeeld tegen Thijmen da hij een memo kon verdienen als hij luisterde naar mij, maar wat is luisteren?? Dat is natuurlijk een breed begrip)

Bij Thijmen is dat het zichzelf aankleden.
    We hebben nu dus op advies van de maatschappelijk werkster het beloningsbord zo aanpast:
    Ik laat aan Thijmen het bord zien en leg hem uit wat daar de bedoeling van is. (iedere keer dat jij jezelf aankleedt kun je een memo plakken. Bij 5 memo's mag krijg jij wat jij wilt hebben (Dat spreek je van te voren af met hem))Dat snapt hij.

Dus ik zeg nu 's ochtends: Thijmen, denk je dat je je memo kunt verdienen door jezelf aan te kleden?
    Thijmen zegt ja en als ik terug kom heeft hij zich inderdaad aangekleed. Meteen geprezen en hoppa memo geplakt op het (Thomas de trein) bord.
    Zegt Thijmen nee, dan help ik hem met aankleden maar dan mag hij geen memo plakken.
    Heeft hij alle memo's vol, dan meteen de beloning geven zodat hij ook ervaart wat het doel is van het bord.

Als Thijmen eenmaal door heeft hoe het werkt, kan ik het systeem gaan uitbreiden door er meer memo's aan vast te plakken of door een extra probleem bij te halen wat ik opgelost wil zien (eten bv). Maar je moet wel een week of 6 uittrekken voor 1 probleem, dus niet te snel willen gaan)

Let wel op! en dat zei de maatschappelijk werker met nadruk "een verdiende memo, is een verdiende memo" daar blijf je dus vanaf, ook al doet hij iets verkeerds. (Ik haalde voorheen dus meteen een memo eraf als hij het tegenovergestelde deed dan wat ik vroeg, en vervolgens haalde hij alle memo's maar van het bord ;)) Geen succes dus.

En wat ook belangrijk is, hetgeen je dochter kan verdienen moet geen extra geld kosten. Dus geen speelgoed ofzo beloven. Maar laat haar bijvoorbeeld uitkiezen wat ze mee wil nemen naar school van koek of sap ipv dat jij dat doet. Of laat haar een kwartier extra tv kijken 's avonds. In die trend moet je denken.

Dit is mijn advies, enneh, verder, ga ook een spraten met een maatschappelijk werkster. Zij komt eventueel ook bij je thuis. En nee, dat wil niet zeggen dat je het niet aan kunt als ouder maar dat je juist handvatten wilt om het probleem op te lossen.

Hoop dat je hier wat aan hebt. T is een heel verhaal geworden maar ik hoop wel duidelijk :).

ow ja, en Thijmen heeft ook e.e.a. meegemaakt voordat hij zo "werd/zich ging gedragen". Verhuisd idd, van het KDV naar de grote school, ineens naar de BSO, en als klap op de vuurpijl ook nog een broertje erbij in zeer korte tijd.

5. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

Goed en duidelijk advies gegeven hoor, hoop dat Ts er wat aan heeft!

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ik denk echt dat het voor alyssa teveel veranderingen in 1x zijn geweest.
    ze heeft nu vakantie en heeft vrijdag bij de oppas 2x in dr broek geplast, zaterdag en zondag helemaal niet en vandaag 1x.
    en dat ene ongelukje van vandaag komt denk ik doordat we de verjaardagscadeaus van daymian uit de verpakking gehaald hebben en daymian er alleen mee wilde spelen.
    alyssa vind het heel erg moeilijk dat er soms dingen zijn die echt niet van haar zijn.

we hebben hier een stempelkaart.
    ze kan per dagdeel een grote of kleine stempel verdienen.
    een grote stempel is goed meewerken en goed op de wc gaan.
    een kleine stempel is als 1 ding niet goed gaat.
    op zich gaat dit redelijk.

ik denk dat een deel van het probleem ook bij mij ligt.
    door de verhuizing ben ik overgeplaatst naar een ander filiaal van mn werk, ik ben nogal onzeker en gevoelig voor veranderingen en merk nu wel dat het meer inpact heeft dan ik gedacht had.

we moeten dus allebei heel erg wennen en dat gaat helaas niet zonder strijd.

bedankt voor de tips.

liefs doris

Share This Page