Zijn er meerdere dames hier die de FIJN-methode, toepassen op hun kindje? Ik heb er namelijk wat vragen over, maar het lastige aan een methode uit een boek is dat een boek niks terugzegt als je er vragen over hebt. Het is op zich, vind ik, een hele logische fijne methode omdat het wel zorgt dat je tijd voor jezelf krijgt en een duidelijke regelmaat wat fijn is voor jezelf en voor je kindje. En het is wel heel erg afgestemd op de behoefte van je kindje en het leert je echt te luisteren naar je kindje en niet bij elk huiltje te denken dat ze honger heeft dus haar de borst te geven. Wat voor mij belangrijk is/was, want ik liep op een gegeven moment echt de hele dag te voeden, terwijl ze niet echt dronk, maar mij dus eigenlijk gewoon als een levende fopspeen gebruikte
Ja precies, ik doe het ook niet zo strikt, maar sommige dingen hebben me wel de ogen geopend, ik let nu bijvoorbeeld goed op, als ze gaapt leg ik d'r direct in d'r bed en dat werkt als een trein, ze slaapt dan inderdaad altijd wel. Maar somd zijn er wel dingen die ik even niet zo goed begrijp. Er staat bijvoorbeeld in het boek dat kuch-geluiden staan voor honger.. maar mijn dochtertje huilt altijd vrij kucherig, dus dat is heel onduidelijk dus. En er staat ook dat huilen nooit kan betekenen dat ze zich verlaten voelen.. maar er staat wel dat als ze wakkeer worden dat ze dan op een gegeven moment (derde fase) gaat huilen op je te "roepen".. dat is ook een beetje een tegenstelling die ik niet zo goed begrijp... Maar wat voor mij echt een beetje een probleempje (iets wat ik niet begrijp) is, is dat Nur na het drinken altijd direct al begint met gapen en dus direct weer naar bed gaat (als ze al niet al slaapt na de voeding).. terwijl er voor na de voeding een tijdje "spelen" hoort te zijn.. maar dat heb ik dus eigenlijk nog nooit meegemaakt. Maar wat dan dus wel gebeurd is dat ze soms dan als ik d'r in bed heb gelegd, ze dan na een uurtje bijvoorbeeld alweer wakker word, maar dan is het dus nog geen tijd voor d'r voeding. En dan is ze vaak wel vrij huilerig en heeft ze krampjes , en dan tegen die tijd dat ze mag drinken is dan vaak alweer erg moe van het wakker zijn en het huilen.... dus weet niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan.... Want als ze dan net wakker is is ze nog niet hongerig genoeg om goed te drinken (volgens de FIJN-methode), maar tegen die tijd dat ze mag drinken is ze moe om goed te drinken....hoe zou jij dat gedaan hebben? Ik kies dan toch vaak voor om d'r wel al direct als ze wakker is te laten drinken ookal is dit tegen de "regels"'....
Jij kent je dochter het beste, dus ik zou daarbij idd meer van je eigen ervaring uitgaan dan van een boek. Ik kan me niet meer herinneren dat ik dat heb gelezen, maar ik geloof het in elk geval niet. Ik zou dat nog een keer goed nalezen. Hoe dan ook denk ik dat huilen zeker wel kan betekenen dat ze zich verlaten voelen. Ik heb vrijwel altijd direct op elk huiltje gereageerd en ik denk dat het mede daardoor is dat ik nu een kind heb dat alleen huilt als er echt iets is. Hij voelt zich veilig bij ons. Pas toen hij ca. 5 maanden was en ik merkte dat hij oms bewust ging uitproberen heb ik hem wel eens een paar minuten laten gaan voor ik weer ging kijken. Ik snap wat je bedoelt. Dat probleem had ik ook. Wat ze namelijk 'vergeet' erbij te vertellen is dat baby's in het begin vaak zoveel slapen, dat er voor dat spelen nauwelijks tijd is. Naarmate ze ouder worden blijven ze steeds iets langer wakker en wordt de speeltijd dus steeds langer. Maar in het begin heb je het dan over bv 10 minuten. Maar... het is ook zo dat het eten zelf (zeker bij bv) soms ook vermoeiend is en ze even in de ogen wrijven of gapen na het eten. Dit betekent dan nog niet meteen dat ze ook moeten gaan slapen. Misschien herken je van jezelf ook wel dat je na een flink diner een gaap moet onderdrukken. Je bent dan eerder loom dan moe, en vooral voldaan van het eten. Je gaat dan ook niet meteen slapen. Ik zou eens proberen wat er gebeurt als je haar dan niet meteen n bed legt. Misschien blijft ze dan toch nog even wakker om te 'spelen' en slaapt ze daarna beter. Jij leert haar het beste kennen en steeds beter bepalen of ze echt moe is of alleen even lui en voldaan van het lekkere eten. Ik vind een van de grote voordelen van bv dat je je niet zo druk hoeft te maken om maximale hoeveelheden. Ik was dan ook altijd vrij makkelijk met extra aanleggen (ik heb eigenlijk een soort combinatie van voeden op verzoek en de FIJN-methode gebruikt). Ik zou haar alleen niet aanleggen op het moment dat ze krampjes heeft, want dan kan ze daar juist meer last van krijgen. Dan kun je beter de krampjes proberen te verhelpen en later voeden (als de krampjes makkelijk over gaan kan je kindje daarna misschien nog wat slapen tot de volgende voeding). Overigens had ik ook een kind dat vrij snel in slaap viel tijdens of na de voeding. Wij hebben de eerste tijd daarom zijn luier verschoond tussen de borsten in om hem weer even wakker te krijgen. En ik voedde ook altijd meteen na het wakker worden, omdat hij dan nog fit genoeg was om goed te drinken.