Wat ik echt niet snap; als kinderen klein zijn dan zijn we zo oplettend met de veiligheid, maxi-cosi, alles in huis veilig etc, en dan zie ik kinderen vanaf een jaar of 12 zonder licht fietsen in het donker, dan vraag ik mij af of ouders het gewoon niet door hebben of te lui zijn om iets voor ze te regelen? Is dat dan de drukte van het gezin?
Nou waarschijnlijk zijn dat opstandige pubers die risico's nog lang niet zo goed kunnen inschatten. Ik was vroeger geen haar beter, ondanks hele goede opvoeding 😂
Mijn kinderen hebben licht op hun fiets, een ouderwetse dynamo en zo'n klik lampje. Maar mijn oudste, bijna 15, fietst geregeld zonder licht aan 's ochtends naar school. Ik kan zeggen wat ik wil, maar hij doet het niet, zijn reactie is meestal, oh sorry, vergeten. Terwijl de jongste, 13, altijd zijn licht aandoet. Als kinderen ouder worden heb je in sommige situaties geen controle over wat ze doen, terwijl dat wel het geval was toen ze klein waren.
Die van mij hebben het wel eens gedaan. Ik zit daar niet met mn neus bovenop meer, dus toen 2 van de 3 een keer een boete kregen konden ze dat zelf betalen haha. En nee; ikben niet lui, dat is zo'n onzin! De pubers hier, fietsen zo vaak in het donker hier; naar de training, school, uitgaan etc, Als ik elke dag hun lichten moet gaan controleren... Dat kunnen ze prima zelf, en dan word er à la minute het licht gemaakt. Heb altijd een voorraad liggen. Dus dan moeten ze het tegen ons zeggen, of ze maken het zelf. De boete is voor hun in ieder geval. Of de lamp moet onderweg stuk zijn gegaan, dat is anders natuurlijk.
Als het goed is, ben je als ouder niet meer dag en nacht waar je puberkind is. En zelfs als je wel dagelijks controleert heeft dat geen zin; pubers moeten loskomen van hun ouders. Wat je dus ziet is de natuur in optima forma. Kinderen nemen risico's omdat dat weliswaar wat onveiliger is, maar uiteindelijk de kans vergroot dat ze met vallen en opstaan hebben geleerd verantwoordelijkheid te nemen tegen de tijd dat ze volwassen zijn.
Je hebt nog geen pubers, begrijp ik? Geeft niet hoor, maar die doen gewoon niet altijd meer wat jij als ouder zegt. Ik waarschuw ze, maar als ze het niet doen.... moeten ze het maar leren met hopelijk een keer een bekeuring en niks ergers.
Hier ook een puber. Als ze naar school fietst roep ik haar vaak na "doe je lampen aan". Ooowwjaaaa hoor ik dan. Gelukkig denkt ze er alsnog zelf wel vaak aan.
Hier heb ik bijna een keer een fietser zonder licht op m'n motorkap gehad. Was regenachtig en donker, ik had haar ècht niet gezien. Steekt vanuit het niets in 1x over. Echt een gigantische noodstop, hangen in de gordels. Meisje in kwestie in tranen, was zich lam geschrokken aangezien ik ook nog per ongeluk op mijn toeter terechtkwam met m'n handen Maar nog belangrijker, mijn kinderen van toen nog 11 en 8 waren zéér onder de indruk, aangezien zij de fietser ook totáál niet hadden gezien. Beide hebben meegemaakt hoe ontzettend slecht zichtbaar je als fietser bent in het donker, met donkere kleding en dan helemaal nog tijdens regen. Mijn zoon is nu 12 en fietst naar de hogere school in een dorp verderop. Steevast met licht aan (nu nog), maar haalt zelf regelmatig aan dat er zoveel fietsers zonder licht rijden en dat hij dit ècht niet snapt.... Hoooopelijk blijft hij zo denken als hij een paar jaar ouder is, voor nu geeft dit mij een veilig gevoel..
Hier 2 pubers die goed werkende verlichting op hun fiets hebben. Ik zeg elke morgen dat ze vooral niet moeten vergeten om de lampjes aan te doen. Regelmatig zie ik ze wegrijden zonder verlichting aan
Nou om het nou op pubergedrag te gooien vind ik wat gemakkelijk. Wij woonden net buiten de stad en mijn ouders zaten er echt bovenop dat wij onze verlichting aann hadden en dat het werkte.
Mijn dochter is dan nog prepuber maar zij fietst nu nog zonder licht.. Ze fietst dan ook nog niet in het donker. Er zitten ook geen lampjes op haar fiets maar we hebben wel zo'n setje lampjes die je erop en eraf doet voor als het nodig is..
Ik vind veel ouders nogal makkelijk denken/praten. eigen verantwoordelijkheid, tja, als hij/zij aangereden/doodgereden wordt, zeggen jullie dat dan ook nog? Tja, dat was zijn eigen verantwoordelijkheid... wow. Afgelopen week zat ik ook in de auto en vroeg me hetzelfde af als TS. Mijn (pre) puber neefjes en nichtjes hebben allemaal lampjes op hun fiets en zelfs ook op hun schooltas (gewoon met zo'n elastiekje). Een paar jaar geleden had ik een meisje in de klas, 13 jaar, geen verlichting. Ze heeft het niet overleefd.
Bij ons was het vroeger 'voor schut' en was je een nerd als je het licht aan had. 🤔🙄 Waar we ons toch allemaal op die leeftijd druk om maakten.. Overigens stopte je natuurlijk wel als je in de verte een controle zag; dan gauw je licht aan! 😝 Nu mag ik toch hopen dat mijn schatjes later slimmer zijn dan dat! 🙃
@youtan, wat verschrikkelijk 😔 Overigens heb ik zelf pas door hoe slecht zichtbaar fietsers zonder licht zijn, sinds ik zelf auto rijd! En dat is as sinds een jaar of 5
Ik leer ik ze nu hopelijk goed hoe belangrijk het is om je licht aan te hebben. Zeker met regen zijn fietsers zonder licht écht niet goed te zien en ik maak daar regelmatig een opmerking over als ik thuiskom. Als ik hier als ze puber zijn zie dat ze hun licht niet aan hebben zou ik ze terugroepen, of een straf tegenover zetten (ze naar school brengen ofzo ). Ze zijn dan puber en willen loskomen, prima, maar niet hiermee. Ik was zelf trouwens heel braaf en mijn meiden tot nu toe ook gelukkig . Bij ons was het vroeger zelfs zo dat als van een vriendin het licht het niet bleek te doen, dat zij aan de binnenkant ging fietsen en degene met licht aan de buitenkant. Ik fiets zelf veel en ook in het donker na mijn werk, heb nu bij de Action een paar extra lampjes gehaald om beter zichtbaar te zijn, aangezien ik vrijdagavond met de auto weg was en bijna een fietser met licht aan over het hoofd zag.