Overdag niet slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lelie44, Dec 4, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lelie44

Lelie44 Actief lid

Apr 6, 2017
    384
    267
    63
    Mijn dochter is nu 5 maanden. Sinds 2 weken weigert ze overdag in haar eigen bed te slapen. Ze is nooit een hele goede slaper geweest, altijd max 45 minuten overdag en dan was ze weer wakker. Ik geef bv dus elke keer als ze wakker werd kreeg ze weer voeding.

Vanaf 16u was het al nooit meer een optie om haar naar bed te brengen en de avonden brengt ze al sinds de geboorte door op mijn arm. Pas als wij gaan slapen (ze slaapt bij ons op de kamer) gaat zij ook slapen. In de nachten gaat inslapen goed.

Inmiddels wil mevrouw overdag helemaal niet meer in bed slapen. Stofzuiger, gordijnen dicht of open, radio aan, zingen, ernaast gaan liggen, laten huilen, het lijkt allemaal maar eenmalig te werken. En dat voor 30-45 minuten. Slapen in reiswieg lukt ook niet, ze slaapt 5 minuten en zodra ik stop of een winkel in loop is ze wakker. Terwijl ze zoooo moe is, continu gapen, in de ogen wrijven etc.

Ik trek dit niet meer. De avonden met een baby op de arm, ok. Maar ook dat moet een keer afgelopen zijn. Zeker in combinatie met overdag om de 45 minuten weer paraat staan, het wordt me echt teveel. Ze slaapt nu weer aan de borst. Maar ik kan moeilijk de hele dag zo met haar zitten om haar maar in slaap te krijgen. Er moet toch ook gekookt worden?!

Ze groeit goed en is normaal gesproken een blije baby. Op het kdv weigert ze ook in bed te slapen, met als gevolg dat ze daar nu in de box neergelegd wordt. Daar doet ze hazenslaapjes. Ook daar zeggen ze telkens ‘ze wil er bij zijn’ en het cb ziet ook ‘ze houdt van gezelligheid’. Ik zie verder geen medische oorzaken en ik heb ook niet het idee dat ze tandjes krijgt.

Wie heeft tips om dit te doorbreken?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Mijn oudste was ook zo'n drama met slapen. En sliep soms ook gewoon een hele dag niet. En als ze goed sliep waren het hazeslaapjes van 3 kwartier. Het werd pas beter toen ze met 6 maanden op haar buik ging slapen, ze kon toen beter haar draai vinden ofzo. Toen kon ze urenlang slapen :)
    Ik snap deze zin even niet:
    Ik geef bv dus elke keer als ze wakker werd kreeg ze weer voeding. Waarom is dat logisch? Ik gaf alleen voeding als ze honger leek te hebben.
    Verder is het je eerste kindje, dus aan de borst in slaap vallen en zo blijven zitten kan prima. Ik deed dat gerust 1 dag per week. Lekker de laptop erbij (had toen nog geen smartphone, is alweer bijna 11 jaar geleden ;)), zorgen dat ik eten en drinken bij de hand had en lekker chillen. Dochter werd om de 3 uur wakker om te drinken en zo kon ze de hele dag slapen. Toen was ze wel iets jonger trouwens, denk 2 maanden, maar met 5 maanden een paar uur op schoot tukken kan ook prima. Koken kan je partner wellicht doen en anders maar een dagje makkelijk.

Tips heb ik dus niet echt, hier werd het vanzelf beter. Accepteren maakt het een stukje makkelijker.

Lelie44 likes this.
  3. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Ik herken het. Mijn zoontje is 6mnd en ik geef intussen kv.

Hij slaapt overdag hazenslaapjes, kan niet vanzelf in slaap vallen hoezeer ik dit ook oefen. Is om 17u stikop en slaapt dan ook even op mijn arm. Om 18.30 gaat hij al de nacht in, langer ophouden is geen optie.

S nachts is t hier ook een ramp. Beland altijd tussen ons in omdat hij niet in zijn bed wilt slapen.

Ik heb mij nu de "baby deep sleep" slaapzak 2dehands gekocht. Moet je eens googlen. Ik lees veel positiefs! Is een slaapzak voor baby's met slaapproblemen.
    Nieuw is m helaas heel duur, 220 euro :confused:

Lelie44 likes this.
  4. Hinti

Hinti Fanatiek lid

Dec 29, 2015
    1,463
    207
    63
    Female
    Onze dochter sliep ook 3x 45min en zo hyper als iets. Ik heb toen uit ellende boek baby in een droomritme gekocht en van de een op andere dag was het over. Hebben het schema van het boek aangehouden van baat het niet dan schaad het niet. Ze sliep ineens 3uur aan een stuk.

Ik vind het de moeite waard en nu bij de 2e houden we het boek er ook weer bij als leidraad

Lelie44 likes this.
  5. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Dat boek heb ik ook maar tot nu toe werkt het niet echt voor het inslapen of langer slapen.. maar heb buiten een slechte slaper ook een slechte drinker/eter

6. Lelie44

Lelie44 Actief lid

Apr 6, 2017
    384
    267
    63
    Tja, ik dacht dat dit hoorde bij voeden op verzoek. Wakker=honger dacht ik. Maar ze vind het ook prima om gelijk te gaan spelen zonder eten. Ik vind de hongersignalen heel moeilijk te herkennen nu, ze zit namelijk bijna altijd met haar handjes in haar mond. Gaf jij destijds ook bv?

7. Lelie44

Lelie44 Actief lid

Apr 6, 2017
    384
    267
    63
    Ik ben heel benieuwd naar dit boek, ik ga m lezen. Dank voor de tip

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Handjes in de mond hoort wel een beetje bij de leeftijd. Het is soms ook lastig om te zien of ze honger hebben, vond ik ook ;). Ik heb inderdaad ook bv gegeven.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Aanleggen mag altijd, als ze geen honger hebben drinken ze niet. Das t handige van bv, je kunt niet teveel geven.
    Hier sliep dochter ook altijd 45 min en daarna legde ik gewoon aan. Na 1,5 uur ging ze weer slapen en soms legde ik nog voor t slapen weer aan. Geen probleem.
    Kleine beetjes per keer is beter dan grote voedingen

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Dit wordt wel vaker gezegd, maar hier ben ik het niet mee eens. Mijn baby drinkt bijna altijd wel en die heeft al sinds de geboorte de neiging gehad om te veel te drinken en daar dan ook weer last van zijn buik van te krijgen (en veel spugen).
    Zie je wel eens aanwijsbare redenen dat je kindje niet kan slapen, zoals spugen of een boertje dat nog dwars zat of iets dergelijks?
    Verder zou ik vooral veel gaan wandelen en dan dus niet een winkel ingaan Als het dan wel lukt om te slapen.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier drinkt ze dus alleen als ze honger heeft.
    In het geval van bijv reflux willen kindjes nog wel eens de pijn wegdrinken, maar dat is een ander verhaal.
    En verder is het heel natuurlijk gedrag om steeds kleine beetjes te drinken. En kleine slaapjes te doen.

Share This Page