Wil je ook sterkte wensen. Filmpje niet gezien wel de reactie.s die hem wel gezien hebben. Het is denk ik zeker goed dat jullie het nu verder laten onderzoeken dan weet je of je er nog iets aan kan laten doen voor hem. Succes.
Mamzie, en anderen, als het goed is, kun je nu de video weer zien. Ivm privacy haal ik hem er vanavond weer af. Trouwens, misschien dat jullie het idee krijgen dat we hem nu pas laten onderzoeken... dit is niet het geval. De kinderarts vond dit juist zelf de laatste stap, daarna wil zij het laten rusten, dus als we hierna nog een verwijzing nodig zouden hebben, zou dit moeilijk gaan (wat ik niet begrijp, maar goed). De kinderarts heeft hem naar ons regionale ziekenhuis gestuurd, naar de orthopeed. foto's gemaakt, botjes goed. einde oefening orthopeed. Conclusie: kom maar terug als hij 3 is en nog niet loopt!! pardon? ja, dus verwijzing nummer 1 was gedaan. Second opinion gevraagd bij een KINDERorthopeed in zw.olle. Die gaf aan hemihypertrofie. Maar zijn beeld past er niet helemaal bij, ook de fysio die we al heel lang hebben, vindt dit dus. Dus onze laatste strohalm: de kinderneuroloog in het wkz. Duim voor ons dat ze aandacht voor zijn situatie hebben en dat ze de oorzaak achterhalen. Hierna 'mogen' we dus blijkbaar niet meer verder spitten. Terwijl wij dit doen voor hem. Voor ons is hij net zoveel waard, met of zonder apart loopje, met of zonder kunnen rennen en springen. Met blikken van anderen of zonder. Maar soms denkt men dat wij als ouders een perfect kind willen. Nee, wij doen dit voor HEM. dat hij als het kan,mee kan doen met gym op de basisschool. En vooral: dat wij alles in onze macht hebben gesteld om hem te helpen en dat als hij met een beperking blijft zitten, wij dit ook aan hem kunnen uitleggen en dat wij alles op alles gezet hebben, voor hem, zodat hij zoveel mogelijk kan meedoen.
Ik zie een kind wat aan het compenseren is voor lengte verschil (rechts langer) en daardoor niet ideaal loopt. Hopelijk is er al veel opgelost met wat verhoging links. veel succes
Cygnet, bedankt voor je reactie. Op het filmpje draagt hij zijn op maat gemaakte steunzolen, met een verhoging aan de binnenkant (tegen het wegzakken) en een centimeter verhoging aan de linker steunzool.
Als ik naar zijn wandelgang kijk, dan zie ik daar een vergelijking in van hoe mijn man loopt. Mijn man heeft tijdens zijn geboorte wel een zuurstof tekort gehad en heeft daardoor cerebrale parese. Dit is echter iets wat je niet per definitie door zuurstof tekort bij de geboorte krijgt, maar ook door hersenbloeding/infarct. Ook de afhangende schouders past er bij. Wat het ook is wat je zoontje heeft, ik hoop dat ze iets kunnen ontdekken en je handvaten hebt hoe er naar te handelen. Denk wel dat je in WKZ op de juiste plek zit. Er zitten daar hele goede neurologen.
Had jouw man een lage apgarscore, weet je dat misschien? Bij L. dachten ze dat hij het heel moeilijk had, dus het was echt een dauw- en trekbevalling. Na de bevalling zeiden ze dat het toch minder penibel was (gelukkig!) als dat ze dachten. Geloof dat hij apgar 9 10 10 had. Hij had wel veel blauwe plekken overal, weet nog steeds niet hoe dat is gekomen.
Dat weet ik niet, dat zou ik aan mijn schoonmoeder moeten vragen. Hij heeft nog wel even in de couveuse gelegen. Verder ontdekte ze pas iets toen hij begon met lopen, voor die tijd waren er geen tekenen dat er iets aan de hand was. Ook toen hebben ze pas scans van zijn hoofd gemaakt en ontdekte ze dat hij zuurstof tekort heeft gehad. Mijn zoontje had het benauwd tijdens de bevalling, was ook echt blauw. Bij hem hebben ze gelijk bloed van de navelstreng afgenomen, om te kijken of hij te laag zuurstof gehalte had. Maar dat was niet het geval. zijn apgar was gewoon goed.
Wat wel een verschil is, is dat mijn man met een voet naar binnen gedraaid staat/loopt. En met die voet loopt hij ook echt op de bal van zijn voet.
hier heb ik ook de medische informatie van de bevalling, die heb ik opgevraagd. De navelstreng metingen waren allemaal goed. Toch lees ik dat het soms toch zo kan zijn dat kinderen zuurstoftekort hebben gehad, terwijl dit uit het navelstrengbloed niet bleek. Wat ik ook begreep, is dat 70-80% van de kinderen een min of meer spasticiteit hebben. Ik heb het idee dat dat bij L. juist het hem niet is, eerder een lagere spierspanning? Edit: lees je aanvulling net: L. stond zowat op de binnenkant van zijn enkels toen hij net ging staan. Zo doorgezakt, het zag er gewoon eng uit. Dat is een heel stuk minder geworden. Maar toch nog veel meer dan leeftijdgenootjes. Ook zijn zijn voetjes heel plat.
idd een appart loopje Loe!! Hij loopt heel stijf en scheef. Dat van dat je niet verder mag spitten van de kinderarts. Meid, ik begrijp je helemaal!!. Hier een arts van het mkd die het allemaal maar onzin vind en adviseerd hierna niet verder te spitten. Maar ondertussen komt uit de onderzoeken toch wel afwijkende dingen. Ben je met hem wel eens bij de klinisch geneticus geweest?? Zou ik echt een verwijzing voor vragen. je weet maar nooit. Enne...; altijd naar je moedergevoel luisteren meid!! Je hebt gelijk : zijn lopen is niet normaal. En je moet juist uitvinden waarom niet, wil je hem verder kunnen helpen. Juist hoe vroeger/eerder je erbij bent hoe beter. Niks afwachten!! Als deze kinderarts je niet serieus neemt en wil 'afwachten' dan aub ga naar een ander ziekenhuis! Maar ik hoop dat je met deze verwijzing echt aan het goede adres bent en dat je zoontje nu goed en grondig word onderzocht en dat ze erachter komen waarom ie zo loopt. Succes!!
zijn trouwens zn heupen goed nagekeken? foto van gemaakt? En zn ruggengraat? Anders kan je ook altijd zoeken in de richting van of het iets met de spieren is als zn skelet geen afwijkingen laat zien.
ja, 1 keer zijn foto van heupjes gemaakt, maar ik ben van een iemand die radioloog is hier op het forum, dat dat het best staand gedaan kan worden en L. kon toen nog niet staan. Van zijn rug is nooit een foto gemaakt. Ik heb jullie zienswijzen allemaal op papier gezet, inclusief het rapport van de fysio en de geboortekenmerken: ph waardes van de navelstreng enzovoort. Hoop dat ze het medische handboek ernaast leggen en ons in elk geval een oorzaak kunnen aangeven.
ik hoop het ook voor je Loe. Wij zijn ook nog zoekende voor een diagnose voor onze 2 kids. Het is vechten. Veel zelf onderzoeken zoals jij ook al doet Het is soms vechten tegen de bierkaai ( ken je die uitdrukking? ) Maar we geven niet op. Net als jij doen we het voor HUN. Zodat we weten hoe we onze jongens het beste kunnen helpen.
Ik zie dat de knie van zijn rechterbeen erg naar binnen wijst, een beetje x-benen. Alsof zijn beenlengte verschil nog niet helemaal is gecompenseerd. Maar dat verklaart nog niet zijn afhangende schouder... Succes in het wkz en ik hoop dat ze jullie daar serieus gaan nemen!!
Ik ben een leek maar beenlengte verschil zit bij ons inde familie. Het komt op mij over dat zijn rechterbeen langer is dan momenteel wordt gecorrigeerd. Volwassenen met been lengteverschil hebben het zwaartepunt op het langste been en zetten het kortste been bij. Ze staan iets langer op langste been dan op het korte bee. Vergelijkbaar met iemand die bijv. zijn enkel verzwikte heeft. Begrijp je wat ik bedoel? Jouw zoontje lijkt echter zijn lange been een beetje naar buiten te zetten om op die manier het lengteverschil te verminderen. Ik zou hem nog eens goed laten opmeten of anders eventueel zelf thuis op boeken van verschillende hoogte neerzetten.
Ik heb het filmpje ook bekeken. Wat mij opvalt en wat nog niet genoemd is, is dat het lijkt of hij het liefst richting 1 uur 2 uur loopt, dus een beetje in een schuine lijn naar voren beweegt. Dan buigt zijn rechter knie inderdaad naar het midden en komt zijn schouder ook naar beneden. Er zijn twee korte stukje bij waar hij recht naar voren loopt, dan lijken de schouders wel recht ten opzichte van elkaar te staan (vlak voordat de fietser voor hem langs gaat) en vlak voordat hij de parkeer plaats oploopt. Ik hoop dat ze iets voor hem/jullie kunnen betekenen