Hoi meiden Vanmorgen constateerde de arts bij onze kleine een hartruisje. Het was volgens hem heel goed te horen, wat positief zou zijn, omdat dit een klein gaatje zou betekenen. Met de 20 weken echo zagen ze een echodense focus in het hartje, maar daar is verder nooit wat mee gedaan, dit zou niet ernstig zijn. Ben zo bang dat dit met elkaar te maken heeft nu. We moeten morgen naar de kinderarts, de dokter zei dat het in de meeste gevallen vanzelf weggaat, maar wat ben ik bang! Kan alleen maar huilen, we hebben al zo spannende zwangerschap gehad en nu dit! Mensen ervaring?
Heb je het over een pasgeboren baby? Een hartruisje bij die kleintjes komt veel vaker voor en is altijd een reden om dat even in de gaten te houden, maar in veel gevallen is het vrij onschuldig en verdwijnt dit weer. Hoe dan ook zal dit dan enkele jaren in de gaten gehouden worden. Sterkte meid, het is altijd verschrikkelijk als er iets met je kindje is.
Ons zoontje had bij de CB controle toen hij 1 maand oud was ook een ruisje over zijn hart. De week erna bij de kinderarts geweest en die hoorde het ook, maar het bleek een onschuldig ruisje te zijn. Een muziekzaal ruisje noemen ze dat. Komt vaker voor bij kleintjes en ze groeien er overheen. Inmiddels is hij ruim 19 maanden en bij de laatste controles hoorden ze niks meer. Een andere optie is inderdaad een gaatje in het hart en afhankelijk van de grootte en plaats groeit het vanzelf dicht of niet. Mijn vriend schijnt toen hij jong was een klein gaatje in zijn hart te hebben gehad wat vanzelf dicht is gegroeid. Ik kan me voorstellen dat het erg spannend is voor jullie, zeker omdat er wat bij de 20 weken echo werd gezien. Heel veel sterkte morgen bij de kinderarts, hopelijk valt het mee!
Bij ons ook een ruis. Wordt in de gaten gehouden en is waarschijnlijk met 6 maandwn over. We hebben een echo en hartfilmpje gehad maar groeit ze waarschijnlijk overheen, geen afwijkingen te zien.
Ruitjes komen erg vaak voor. Meestal groeit het dicht na een tijdje. Toen mijn jongste van 2,5 onder narcose ging, ging zijn saturatie ook wat omlaag dus toen hij naar de uitslaapkamer werd gebracht toen, werd ik staande gehouden door de anesthesist dat ze een ruis hoorden. We hebben uitgebreid onderzoek gehad, hij heeft het nog steeds maar niet gevaarlijk of wat dan ook.
In ons geval is het helaas geen onschuldig hartruisje. Bij onze dochter is met 4 maand de hartruis ontdekt. Zij heeft een hartafwijking asd 2 dat houdt in dat ze een gat heeft tussen de boezems. Zij moet dit jaar geopereerd worden omdat het gat niet uit zichzelf dicht gaat groeien. Maar in de meeste gevallen is het een onschuldig ruisje en groeien ze er vanzelf overheen. Bij ons komen hart ruisen veel voor in de familie. Heb zelf ook Een hartruis. Hoop dat het bij jullie meevalt!
Kijk even op de site van de hartstichting, dan vind je dat het gros van de kinderen zo'n ruisje heeft. Omdat kinderartsen dat ruisje beter kunnen beoordelen dan CB of huisarts, wordt wel altijd even gekeken/geluisterd door een kinderarts. Maar in de meeste gevallen is het dus niets.