Ik weet dat ik het niet moet doen, maar als ik mijn meisje vergelijk met baby's van ongeveer dezelfde leeftijd, dan heb ik het idee dat ze achterloopt qua ontwikkeling. Ze heeft 2,5 maand 24/7 een spreidbroekje gehad. Deze is sinds 14 feb. af (alleen nog tijdens de slaapjes overdag en 's nachts). Ze heeft net nadat de spreidbroek af was, gerold van rug naar buik, maar niet heel veel. Van buik naar rug kan ze niet. Ze kan nu sinds een maand wel goed zitten en dan spelen. Dit betekent echter dat ze niet meer op haar buik wil. Ze gilt moord en brand als ik haar op haar buik leg. Ze wil alleen nog maar zitten. Ook geen poging om te gaan kruipen of iets. Ook zegt ze nog geen mama of een ander woord. Wel nana, dada, jaja. Qua tanden is ze volgens mij wel vlot: ze heeft er nu 7 Ik weet dat ieder kindje zich in z'n eigen tempo ontwikkelt en op z'n eigen manier (de een gaat kruipen, terwijl de ander al woordjes zegt) maar ik heb het idee dat er bij haar niet zo veel gebeurt (of klink ik nu als een verschrikkelijke moeder?)....
Meestal als de spreidbroek uit is dan gaan ze wel een ontwikkelinsspurtje maken hoor! Maar ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en eigen weg, dus ik zou me nog geen zorgen maken!men met 9,5 maand nog geen woordjes zeggen?? Dat is niet raar hoor! Geniet gewoon lekker van je kind en probeer haar uit te dagen tot kruipen of buikliggen door speeltjes iets te ver weg te leggen en ga bij haar op de grond liggen..,
Mar heeft de arts iets gezegd over de verdere ontwikkeling van je dochter toen ze het spreidbroekje overdag af mocht? Esmee kruipt ook nog niet en zegt ook nog geen bewuste mama of Papa. Vindt het niet leuk op haar buik. Rollen van buik rug eigenlijk nooit kan ze wel. Rug buik wel regelmatig maar vind rug en buik liggen heel vaak niet leuk maar kan nog niet in zit stand gaan zitten maar kan wel zitten. trekt sinds en week zichzelf op in de box. Niets lever dan staan. En wat je in de laatste zin zegt ieder kind heeft een andere ontwikkeling.
Het is heel normaal dat een kind nog niks zegt met 9,5 maand! Volgens mij komt het eerste woordje gemiddeld met 1 jaar.
Nee de orthopeed heeft eigenlijk alleen gezegd dat ze een achterstand wel in zal halen. Het CB heeft er verder ook niks over gezegd. Wel dat ze eigenlijk beide kanten al op zou moeten rollen, maar dat het wrs door het spreidbroekje komt, dat ze dat nog niet doet. Ik ga bij haar op de grond liggen als ik haar op haar buik leg, maar dan begint ze al meteen te gillen. Met een beetje afleiding (van mij, want speeltje boeien hAr dan echt niet) blijft ze even op haar buik, maar dat is niet lang. Zodra ze zit is ze weer blij!
Hier ook een drama met buikligging. Hij kon wel draaien maar deed dit alleen als hij moest dmv oefeningen van de fysiotherapeute. Hij draaide uit ook altijd dezelfde kant op, andere kant ging heel moeilijk tot niet. Buikligging haatte hij, hij wilde ook zitten maar kon zelf nog niet gaan zitten. Toen werd hij 11 maanden en ineens vond hij de buikligging leuker, gewoon van de een op andere dag. Toen zag hij ook het nut van het draaien in, een week later begon hij te tijgeren, daarna zitten, rond 1 jaar kruipen. Daarna stond hij weer even stil maar de laatste maand en vooral de laatste week is hij weer heel fel voorruit gegaan
Ik moet gewoon geduld hebben en niet vergelijken (moeilijk!) Maar soms overvalt het gevoel mij van 'doet ze het wel goed?' of 'doe ik het wel goed!'. Ik ga gewoon door met genieten van mijn meisje en dan zien we wel wat ze wanneer gaat doen! Dank!
Lopen jullie bij fysio nadat broek af was? Als niet zou ik dat doen heb je geen verwijzing nodig en is gratis. Met spreibroek loopt grove motoriek zeker onder nadat ze weg zijn en je kan het bijsturen met kinderfysio samen Is ook fijn want iemand kan haar heupen in de gaten houden en speciefieke oefeningen laten zien. Ook heb je dan onafhankelijk iemand professioneel die zegt of ze goed doet. Fysio heeft ook zo n grafiek als cb alleen is voor motoriek. Daarbij spelt ook spreibroek mee dus als ze alles invullen is dan misschien ook nog gemiddelt of zelfs boven groei ivm spreibroek. Ook met spreibroek ontwikkelt baby vaak afwijkende motoriek en met fysio kans is nihil Elk kind ontwikkelt anders je bij jou dochter werd er moelijker gemaakt door broek. Komt wel goed maar meestal dat soort bsbys altijd wat later met alles. Als je echt bewestiging wil of zekerheud ga gewoon naar kinderfysio aub en vergelijk met niemand je kind ) Ik had juist tegenovergestelde want mijn dochter liep langs al met 6.5 was super vlot. Met 10 was dat steeds en ik maakte mij echt zorgen dat ze te lang geen ontwikkeling doet in lopen. Bleek indd dat ze linkete been nooit gebruikte bij optrekken al zat ze met motoriek precies gemiddelt bij 10 mnd. Met oefeningen gingen naar huis en het ging erna erg snel en met 11 mnd stond ze los (dat is p50 gemiddelt 11 mnd waneer kind los staat en kan tussen overtreken zonder vasthouden of 1 stap is dan 1+). Dat is gebasert op gemiddelde kind niet te vroeg geboren en geen medischr dingen. Dus het was fijn omdat te zien en horen en ook helpen haar met haar linkere been. Nu loopt ze los al sinds 11.5. Wat praten betreft is nog niet zoveel te zeggen als ze met 3 jaar steeds niets zegt dan is andere verhaal. Vlot of niet gemiddelt zegt kind 5 wordjes bij 1 jaar. Nou ja wordjes.. Bijv dat: mama, wawa, awwa, die, dat, hey, ja, nee. Als kind niets zegt is nog geen paniek want veel beginnen later en zelfs met 2.5-3 jaar maar dan gelijk super goed en volle zinnen met 5-10 worden. Bij echt niets zeggen en iets is aan de hand autisme bijv of hb if iets anders zijn toch wel meestal meerdere aanwijzingen.
Nee we lopen niet bij de kinderfysio. Was volgens orthopeed en CB niet nodig. Maar ik ga volgende week weer naar CB en dan zal ik het wel aankaarten. Ze heeft ook een voetje welke ze steeds naar buiten draait, dus wil ik toch ook even laten checken...
Mar, hier gebeurd er ook nog niet zo veel. Hij kan blijven zitten als ik hem neer zet, en draait om zijn as op zijn buik. En dat was het... Ik denk dat je meisje vooral nog alles moet inhalen in die tijd toen ze nog 24/7 een spreidbroek aan had. Ik snap je zorgen, want die voel ik ook hier. Maar ik probeer toch in gedachten te houden dat elk kindje zich anders ontwikkelt. Zoveel mogelijk uitdagen, voordoen, helpen, prikkelen, etc.
Ja hier kan ze ook niet uit zichzelf gaan zitten hoor! Alleen als ik haar neerzet. En idd ieder z'n tempo, maar word gewoon onzeker als ik om mij heen kindjes al zie kruipen, zich optrekken en mama hoor zeggen. Ze strekt sinds vanochtend wel haar beentjes (blijft dus staan) als ik haar neerzet. Wel op haar tenen haha of de voeten naar buiten gedraaid.
U dochter kon wel het zusje zijn van mijn zoontje! Mijn zoontje zet ook 1 voetje helemaal naar buiten. Zijn reflex bij dat beentje is niet helemaal zoals het hoort maar daar kunnen ze pas tegoei iets over zeggen als hij echt begint te lopen. Hij kon ook niet zelf gaan zitten maar hij bleef babyvloeken totdat we hem neerzetten en dan was hij tevreden
Ze doet het niet de hele tijd, af en toe. Voor zover ik het kan beoordelen, heeft ze aan die kant geen verminderde kracht. Maar ik ben benieuwd wat het CB er over te zeggen heeft.
Met 9 maand begon mijn middelste pas te rollen, zitten kon hij al snel, moest ik hem wel neerzetten. (Zijn zus bracht hem alles dus geen enkele noodzaak voor meneer om te rollen of tijgeren) Maar vanaf maand 10 gingen alle remmen los hij kwam ineens zelf tot zit, trok zich op en begon een beetje te kruipen... En met 11,5 maand liep meneer. En geloof mij de oudste liep met 10,5 maand en dat is echt verschrikkelijk. Ze snappen nog niks, je rent de hele dag achter ze aan. Ieder kind heeft een eigen tempo van ontwikkelen. Wel kan je kijken of hij voldoende spierspanning opbouwt... Maar als hij zelf los kan zitten, kan rollen, en zijn benen goed er onder zet, Zit het wel goed.
Bedankt voor de geruststelling! Ze kan idd al goed los zitten, rollen van rug naar buik kan ze ook (doet ze alleen niet meer sinds ze kan zitten) en nu staat ze ook op haar beentjes. Het kan inderdaad ineens heel snel gaan! Ben heel benieuwd!
Mijn oudste was ook beslist niet de snelste. Zw vond alles wel best. Ze heeft het eerste half jaar echt heel erg veel geslapen. Met 7,5 mnd rolde ze van rug naar buik en met 8 mnd ook terug. Zo kon ze zich prima voortbewegen, dus vervolgens gebeurde er heel lang niks. Echt zelf zitten, kruipen gebeurde pas na haar 1e verjaardag en ze liep pas met 21 maanden. Tijdens het loop proces ben ik een keer met haar naar de fysio geweest, omdat ze met 1 voetje erg naar buiten stond en ik het idee had dat dat haar misschien beperkte. Bij de fysio is toen wel naar voren gekomen, dat ze enigszins hypermobiel is. Dat verklaarde waarom alles wat langer duurde dan gemiddeld. Toen ze eenmaal kon lopen is het praten in sneltreinvaart gegaan. Nu is ze 2,5 en doet ze niet meer onder aan haar leeftijdgenootjes en babbelt er op los Geen zorgen; het komt vanzelf; bij de een wat sneller dan bij de ander.
Vandaag de orthopeed gebeld en ik mag morgen al langskomen! Gaat hij even naar haar voetjes kijken. Zo fijn dat ik zo snel terecht kan!
Herkenbaar gevoel 'gaat dit wel goed?'. Ik probeer ook rationeel te denken dat elk kindje zijn/haar eigen ontwikkeling heeft. Maar hier een dame van 10 maanden: rolt nooit (kan het wel, maar doet het niet), kan wel zitten, maar niet vanuit lig naar zit, kruipt niet, tijgert niet maar bounced wel op kruippositie heen en weer, staat ook niet en als we haar 'laten staan' met haar handen in onze handjes doet ze heel vaak haar kontje weer naar achter om te gaan zitten. Qua eten pakt ze haar eigen eten never nooit en pas sinds een dag of 3 pakt ze nog wel eens haar flesje als ik dat voor haar neerzet, maar heeft nog niet door dat ze haar flesje omhoog moet doen om daar drinken uit te laten komen. Ook ik hou mijzelf maar voor dat dat allemaal wel komt, maar spannend vind ik het wel 😉