loopstoel leuk en niet slecht voor ze?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vruchtje24, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje liep ook met 8.5 maand langs de tafel, en echt los net na zijn verjaardag. De ontwikkeling zit wel goed hier.

Te lang is nooit goed, je laat je kind toch ook geen uren in een wipstoel zitten? Als je ervoor zorgt dat je kindje met zijn voeten plat op de grond staat en er niet te lang inzit, kan het in mijn ogen geen kwaad.

Wel vind ik, die stoeltjes zijn vanaf 6 maanden, dat je kindje al wel wat moet kunnen, zoals zitten, rollen en dergelijke. Ligt je kindje nog op zijn rug, dan vind ik het onverantwoord om hem er al in te zetten.

Mijn zoontje zat al zelf en tijgerde overal heen, hij is er niet door geremd in zijn ontwikkeling, een volgend kindje zet ik er weer in.

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik zie het nut niet in van zo'n loopstoel. Had ik al een paar keer gezegd tegen mijn schoonmoeder en toch zei ze vorig jaar dat ze er eentje ging halen voor mijn zoontje. Ik zei prima, geef ik hem wel aan de buurvrouw. Ze heeft het toen toch maar uit haar hoofd gelaten...

Voelt voor mij heel onnatuurlijk om mijn kind in een onlogische houding te zetten en dan loopbewegingen te laten maken. De heupjes van een jong kind zijn nog erg te manipuleren. Dat betekend dat de kom zich nog kan misvormen waardoor de heupkop niet zo goed meer in de heupkom past. Dit kan zeker nog tot twee jaar. Ik vind het helemaal een bizarre gedachte om mijn kind van zes maanden erin te zetten. Op aanraden van een aangetrouwde nicht die fysiotherapeute is ben ik zelfs heel voorzichtig met verschonen. Zij vertelde me dat veel heupproblemen voorkomen kunnen worden door in de eerste jaren voorzichtig te zijn.

Sowieso laat ik mijn kinderen zichzelf op hun eigen tempo ontwikkelen. Mijn zoontje kon met zes maanden zeer goed zitten en kroop met 7,5 maand, en liep met twaalf maanden. Mijn dochtertje van 6,5 maand rolt pas net een beetje, kan nog lang niet goed zitten en zie ik zeker volgende maand nog niet kruipen. Dus krijgt ze van mij nog geen attributen waarmee ze het wel kan. Mijn zoontje kon goed zitten dus mocht van mij (tien minuutjes) in de kinderstoel op deze leeftijd. Mijn dochter kan nog lang niet zitten en gaat dus net zo lang niet in de kinderstoel. Zelfs dat vind ik manipulatie van de houding. Ze ligt zelfs nog met haar 71 cm en 8 kilo in de kinderwagenbak. Zolang ze het pikt wil ik haar nog laten liggen, omdat ze dat in mijn ogen gewoon nog nodig heeft. Maar dat is hoe ik het zie voor mijn eigen kinderen...

3. wilma164

wilma164 Lid

18 feb 2009
    48
    0
    0
    Ik zou het niet doen. Je gaat nu iets 'leren' waar ze nog niet aan toe zijn. Lopen moeten ze zelf leren en niet hangend in een stoeltje. Het schijnt ook niet goed te zijn voor de ontwikkeling van de heupjes.

Die van mij is nu 15 maanden en heeft vorige week voor het eerst los gelopen. Wel wat later maar wel stevig en zeker.

groetjes

4. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Wilma: 15 maanden schijnt helemaal niet laat te zijn! Ik heb begrepen dat alles onder de 16 maanden eigenlijk gewoon vroeg is, van 16 maanden tot 20 maanden prima gemiddeld en alles daarna houden ze zoals ik het begrepen heb in de gaten om te kijken of ze geen lichamelijke belemmeringen hebben om te lopen...

5. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    @ Jada08, wipstoeltjes zijn niet per definitie slecht zei de kinderfysio hier. Alleen ze beperken de bewegingsvrijheid van je kindje. Als ze op haar rug op de grond ligt kan ze uitgebreid oefenen met zich helemaal rekken en strekken, leren omrollen, beentjes in de lucht doen en voetjes vastpakken etc etc. En dat zijn dingen die ze niet kunnen in een wipstoel. Dus slecht is het niet maar ze beperken de bewegingsvrijheid. En juist dat is zo belangrijk voor een kind dat zich aan het ontwikkelen is met bewegen.

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    cjpt: Klinkt ook wel heel logisch vind ik. Hier wordt de wipstoel zelden gebruikt. Vaak op een groot kleed op de grond of als ik er niet bij kan blijven zitten in de box. En voor de hapjes heb ik hier een maxitaxi (maxicosi op onderstel) bij de grote tafel staan, eigenijk alleen om te eten één keer per dag. Dus in totaal zit ze 20 minuutjes per dag in een bewegingsbeperkend ding. Een loopwagen gaat in mijn ogen wel iets verder omdat ze loopbewegingen gaan maken met de heupjes in de verkeerde stand. Doordat alles nog voornamelijk kraakbenig is vervormd alles nog vrij gemakkelijk. Zonde van mijn dochters heupjes!

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    wij hadden wel een loopstoel en jamie ging er dagelijks in vanaf hij een maand of 6 was. en best lang in... meerdere keren per dag half uur ofzo... jamie heeft nergens last van, goeie beentjes, goeie rug. hij ging uitzichzelf staan toen hij 7 maanden was!!! en liep rond tafel vanaf 7,5 maanden! hij liep alleen toen hij net een jaar was... dus dat het de ontwikkeling af remt geloof ik (door mijn persoonlijke ervaring) niet. ook ga ik niet zeggen dat het slecht is voor ze omdat jamie er alleen maar profijt van had en hij niets mankeerd...

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    @Cjpt: Thanx voor de toelichting. Logisch inderdaad hoe je het uitlegt. Hier zitten ze ook bijna nooit in de wipstoel. Alleen s'morgens even voor de 1e fles. Voed namelijk tegelijk omdat ik een tweeling heb.

@Sharon: Toch zou ik nooit het risico nemen. Bij jou kindje is het goed gegaan maar als een kinder fysio het toch sterk afraad zou ik het persoonlijk nooit doen. In mijn ogen neem je dan toch onnodig risico. Er hoeft natuurlijk niks te gebeuren maar de kans is wel aanwezig

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt voor jullie reacties.

Wij hebben net aan schoonouders doorgegeven dat wij géén loopstoeltje willen i.v.m. de redenen die jullie aangeven. Als meerdere kinderfysio's het zeggen zegt dat mij genoeg. Ook dat het in Canada verboden is en Prenatal ze niet verkoopt.

Deel Deze Pagina