Hoi Dames Gisteren ben ik voor normale controle langs de cb geweest met mijn dochtertje van 18 maanden oud binnen 4 maanden is ze 3 kilo aangekomen en 4 cm gegroeit ze weegt nu 15 kilo en is 85 cm lang als ik naar mijn eigen cbboekje kijkt van vroeger loop ik en mijn dochtertje gelijk ( ze heeft de bouw van mij ) en ik weet dat ik vroeger op school werd gepest (dikzak) en nog heb ik een voorbie met afvallen (omdat ik me nog te dik voel )ik ben 1.71 en weeg 75 kilo maar goed het gaat niet om mij maar om mijn dochtertje whaaaa mijn dochtertje lust echt van alles heeft ze niet van een vreemde de vader is ook zo maar die is niet zwaar of flink maar omdat het nu wel met de gewicht en lengte overeen komt is ze net niet te zwaar maar als ze stil gaat staan met de lengte dan is ze wel te zwaar en ik wil er nu wel goed opletten met eten dat vroeg de cb ook aan mij maar waar moet ik eigenlijk mee opletten wat zal ik nu haar het beste geven snoepen doet ze juist heel weining (snoeppot heb ik ook verstopt anders gaat ze wel heel de dag door) dus ik bepaalt wanneer ze wat mag snoepen en dat is heel weining maar ik schrijf even op wat ze eet per dag 10.00 1 fles pyamapapje 220cc en drinkt ze soms maar 100cc van op 12.00 2 sneetjes bruin brood met beleg ( doe nooit zoetigheid erop) 14.00 appel of banaan of allebeide ( daarna naar bed tot 16.00) Heel soms om 16.00 ( krentjes of zakje chips of drop) 17.00 groente 1 scheplepel/aardappelen 1 scheplepel/vlees halve/toetje princes of danoontje klein 19.30 1 fles hafl volle melk warm 200cc en drinkt soms maar 100 cc op en soms weer niet ( en dan naar bed) wat doe ik verkeert of moet ik vervangen heel de dag drinkt zeuit een tuitbeker diksap o soms een pakje wicky uit een rietje nu ook ze heeft nu maat 92 aan ben blij dat de leggings in de mode zijn zo dat ze lekker ken lopen (want spijkerbroek ken ze niet in bewegen) spijkerrokje moet maat 98 of 104 zijn ander ken ze ook er niet in bewegen ze heeft flinke bovenbenen en natuurlijk die pamper er ook eens bij ik hoop dat er meer dames zijn met deze ervaring liefs citta
Het is lastig om zo'n kleintje op een dieet te zetten, en ik heb geen idee of zij te zwaar is voor haar leeftijd, maar je kunt de volgende dingen die ze eet vervangen voor gezondere varianten (met veel minder calorieën): - piyamapapje vervangen voor een bruine boterham of een bordje granenpap (Bambix). Dit scheelt al een bom suiker en calorieën - geen chips of drop geven. Dit vind ik overigens heel vroeg voor anderhalf jaar. Vervangen voor een soepstengel, rijstewafel, fruit oid - die kindertoetjes vervangen voor gewone yoghurt of kwark, is nog gezonder ook. - wat gebeurt er als je de avondfles afschaft? Op haar leeftijd heeft ze het in principe niet meer nodig.
Ben het volledig eens met Adi, niks aan toe te voegen eigenlijk maar zal even beschrijven hoe het hier gaat. Charlotte woog met 18 maanden 9,2kg en lengte 78cm. * ontbijt: 1 boterham met boter en stroop, beker nutrilon peutermelk (moet ze vanwege ondergewicht anders kreeg ze halfvolle melk) * 11u fruit: zoveel ze wil, maar ze eet niet zoveel, lust wel alle soorten fruit * 13u: bruin brood, 1 met vlees en als ze nog meer wil, dan 1 met zoet, erbij 1 beker opvolgmelk of chocomelk * 16u: een stukje peperkoek, paar plakjes komkommer, een rijstewafel oid * 18u: 1 bordje avondeten, 1 aardappel, 1 stukje vlees of vis, 2 eetlepels groenten * 19u: toetje, danoontje, vla of yoghurt. Ik begrijp niet waarom je haar chips of drop geeft? Dat krijgt Charlotte alleen als wij het ook eten en dat is bijna alleen maar in het weekend 's avonds of zo. Ook de flessen melk, zeker pyjamapapjes zijn mierzoet en zitten bomvol calorieën, zou ik echt niet meer geven. Op haar leeftijd is halfvolle melk gewoon prima en ze kan het beter gebruiken voor haar gewicht.... succes meid!
Chips of drop??????????? Waarom geen nijntjekoekje of iets dergelijks? Ik denk ook dat je beter gewone melk kan geven, hier zijn de pyamapapjes alleen voor op zaterdag bijvoorbeeld. (omdat ik vroeger zelf altijd iets lekkers kreeg op zaterdag ) Mijn dochter was met 18 maanden 11 kg en 90 cm. (lang is ze wel )
Tsja ik zou toch echt wat dingen van haar menu vervangen voor iets anders. Drop snap ik eigenlijk al helemaal niet mijn dochtertje heeft nog nooit snoep op nou wil ik niet zeggen dat dat verboden is maar met 18 maanden vind ik wl erg jong al. Chips zou ik vervangen voor een soepstengel. En pap zou ik zeker vervangen voor een boterham. Mijn dochtertje is ook 18 maanden en die krijgt dit: 7 uur 1 bruine boterham met een bekertje melk 9 uur wat drinken met een kaakje 12 uur 2 bruine boterhammen met een bekertje melk 13-15 uur slapen 15 uur fruit (soms eet ze fruit in de ochtend en dan eet ze een kaakje of nijntje koekje) 18 uur eten (met de pot mee) en yoghurt En soms rond 17.00 uur nog een soepstengel. Of een stukje komkommer of tomaat. Chips (nibbits) eet ze alleen soms met een feestje of in het weekend. Mijn dochter is met 18 maanden 11,8 kg en 82 cm
Ohja het heel de dag door sap drinken zou ik ook proberen te minderen naar 2/3 drinkmomenten. Tenzij ze een slechte drinker is natuurlijk. En haar avondfles zou ik ook weghalen.
Ik ben het met de voorgaande dames eens, alleen staar je niet blind op de lengte en gewicht van andere kindjes. De mama's die hiervoor gereageerd hebben, hebben kleine(chantal74) of lange slanke kindjes (Foxter). Wij zijn gister voor de 11 maanden controle geweest en onze dame is 77 cm en 9,5 kilo. Qua voeding werd aangegeven dat de avondfles er met 1 jaar vanaf mag (vervangen voor yoghurt oid na avondeten). In de ochtend mag ze voorlopig nog wel pap, maar dan alleen omdat ze qua gewicht op de middenlijn zit. De hoeveelheid zuivel die een 1-jarige nodig heeft is ongeveer 300 ml. Qua tussendoortjes kun je het beste kiezen uit komkommer, tomaat (hier zijn de cherrytomaatjes favoriet, gek kind! ) rijstewafel, soepstengel of crackertje. Nijntjekoekjes of Liga zit (relatief) veel suiker in, dus daar zou ik niet voor kiezen. Ik denk dat je met wat kleine aanpassingen al een heel eind kunt komen. Vooral omdat je zelf zo gepest bent vroeger, denk ik dat je je dochter er een groot plezier mee kunt doen. Suc6 en bedenk dat je niet meer dan je best kunt doen.
Ben het ook met voorgaande dames eens.. Sap de hele dag door is ook niet zo goed voor de tandjes. Het liefst maximaal 6-7 zoete aanvallen per dag, daarvoor tellen eet en drinkmomenten. Beter kun je max 2-3 bekertjes sap geven. Een pakje wicky krijgt mijn jochie eens per week, en dat is dan vervangen van 2 glaasjes sap! Daarnaast lekker water, thee, melk etc.
Ik vind het eetschema er op zich niet slecht uitzien. Alleen idd dat drop of chips in de middag kan misschien door iets anders vervangen worden. Hier krijgt mijn meisje in principe geen snoep (wel af en toe eens een zacht schuim-banaantje, maar die hebben we bijna nooit in huis) en chipjes krijgt ze wel af en toe. Dan krijgt ze een klein bakje en dat krijgt ze dan maximaal 1x per week. Verder eet ze gewoon supergezond, dus waarom niet af en toe een chippie! Ook krijgt ze hier ook wel eens patatjes, hoewel ze de frikandel toch wel veel lekkerder vind haha
Ik zou het papje ook weg laten, gewoon een boterham is ook prima als ontbijt. Mijn dochter eet: 07:30 1 boterham met hartig beleg, bekertje melk 10:00 fruit (appel, banaan, aardbeien, kersen, wat we in huis hebben) 12:00 1 boterham met hartig en 1 boterham met zoet beleg. bekertje sap 15:00 Meestal een appel (soms een peuterkoekje maar ze is gek op appels) 18:00 Met de pot mee (eigenlijk eten we altijd gezond) en als toetje een beetje yoghurt. 19:00 Bekertje warme melk voor het slapen Ik geef dr overdag eigenlijk vrijwel alleen maar water te drinken, vindt ze prima! Zolang ze niet om zoetigheid vraagt, geef ik het ook niet (en als ze er naar vraagt ook niet hihi) Vind drop en chips wel erg vroeg hoor. Drop krijgen ze toch niet eens weg op deze leeftijd? Af en toe krijgt ze wel een paar nibbits ofzo, maar alleen in het weekend. Ik denk dat je genoeg kan doen om haar wat minder calorien te geven. Succes!
Hoi, Ben het met de meeste wel eens. Hier was dochterlief 87,5 cm en 12,8 kg. Volgens het CB ook een flinkerd.......nog steeds dus, ook al vind ik van niet want ze is ook enorm lang! Alyssa, at op die leeftijd geen ontbijtpapjes meer, ik gaf haar brinta of gewoon tarwe vlokken met melk (word ook pap) En geen avond fles meer, soms als ze wakker werd snachts nog wel eens wat drinken (gewone halfvolle melk geen opvolgmelk meer) Ook als tussendoortje (weet je dat een doosje krenten gelijk staat aan een suikerklontje....) drop en ships??? Oh jee en er zijn zoveel lekkere dingen te geven! Hier komkommer, cherry tomaatjes, wortel, appel, peer, meloen, druif (weet ik ook zoet!), nog andere diverse fruit, een liga, soepstengels, rijstwafels, tarwe koekjes enz enz...ook bloemkool rauw en stukjes ijsbergsla..ik weet het kind is gek op rauwkost (van wie ze dat heeft ??? hihi) maar dat zou ik dus gewoon proberen, helpt ook bij haar smaak vorming... En drinken, ik moest van het CB ook haar drinkmomenten beperken tot maximaal 6 op een dag...ze drinkt heel veel vaak wel bijna 3 liter! Maar ze krijgt niet altijd sap, wel diksap ranja melk en gewoon water ook! Maar dat dus afgewisseld. ook geef ik magere joghurt of gewone kwark met vers fruit erdoor gemixed....beter als een kindertoetje en smaakt ook lekker! Voor de brinta heb ik wel altijd een klein beetje cacao poeder erdoorheen....ze vind het anders niet zo lekker....en geef haar eens ongelijk heb je dat wel eens zo geproeft?? bleehhh....ik lust het ook niet zonder een beetje suiker... en nu blijft ze redelijk stabiel, natuurlijk stijgt ze ook....maar ze ziet er goed uit! Geen elastiek polsjes meer...en geen dikke billen! (ook al blijft het moeilijk broeken te vinden, maar dat is omdat ze zo groot is en ze nog een pamper draagt terwijl veel kleren er niet op gemaakt zijn voor haar maat......meestal oudere kindjes)
Ik hoop dat je wat aan bovenstaande opmerkingen hebt! Ik heb ook een flinke eter die alles lust en ook altijd kan eten maar we beperken het. Hij is nu 2 en 94 cm en 15 kilo: ontbijt: 1 boterham + fruit + 100ml melk tussendoor: beker sterk aangelengde diksap + ontbijtkoekje (HEMA) of rijstwafeltje lunch: 1 boterham (soms 2) + 100ml melk + fruit tussendoor: beker sterk aangelengde diksap / thee of water + rozijntjes of ligakoekje (1!!) avondeten: 200 - 250 gram warme maaltijd + 100 ml yoghurt of fruit chips, snoep etc krijgt mijn zoontje zelden. Wel eten we op vrijdag altijd pancakes. Hij eet er dan 1 met maplesyrop
Wat ik me nu de hele tijd al afvraag waarom wordt er om 10 ('s morgens) een pyamapapje gegeven? Is de kleine niet eerder wakker ? Dan heb je wel een genot zeg een kleine die slaapt van 19.30 tot 10 uur de volgende morgen Maar behalve het pyamapapje zie ik niets verkeerd (aangezien je schrijft en SOMS om 16 uur krentjes, chips of drop al zou ik daar wel een beetje mee oppassen vanwege het extra zout dat ze dan binnen krijgt) Groetjes Anita
Het is heel simpel: skip de toegevoegde suikers (pyamapap, snoep) en de foute vetten en teveel zout (chips, vet vleeswaar als worstsoorten). Geef gewoon gezond eten! Je zegt dat je de snoeppot moet verstoppen, daar schrik ik van: dat een kind van 1,5 het besef heeft dat er een snoeppot is waar steeds lekker uit komt! Probeer nu met het aanleren van goede gewoontes te beginnen! Fruit 1,5 stuks Groente 1-2 opscheplepels Groente en fruit zijn belangrijk voor je vitamines en mineralen. Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 1-2 opscheplepels Brood 2-3 sneetjes Brood en aardappelen zitten vol vezels en andere belangrijke stoffen. Neem bij voorkeur volkorenbrood en -pasta en zilvervliesrijst! Kaas 0,5 (fabrieks)plak Melk + yoghurt 300cc Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 50-60gr Zuivel, vlees en vis zitten vol eiwitten en andere belangrijke stoffen. Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels Margarine 5 gram per sneetje Vetten en olie bevatten vitamines en essentiële vetzuren. 750 ml Dranken (inclusief melk), zoals: water, thee, diksap, aangelengd vers vruchtensap oid. Niet de hele dag sap aanbieden! 2x een tussendoormoment is voldoende, dat kan zijn: rozijntjes, rijstwafel, soepstengel, rauwkost oid.
bedankt iedereen ik ben pas 1 week overgegaan van nutrilon peuter 1+ 200cc naar half volle melk 200cc ja tuurlijk ik wil het liefst helemaal met de avondfles voor dat ze naar bed gaat mee stoppen maar ik dacht dan vervang ik nutrilon nu met half volle melk en dat is het enigste melk half warm wat ze drinkt koud moet ze niet en danrustig er mee stoppen zij heeft naturlijk ook het ritme van ow ik krijg de fles dus ik ga nu naar bed wat ik al zei ze eet niet elke dag snoep ( denk zo 1 a 2 x in de week ) en als we een verjaardag hebben in het weekend dan krijg ze heel de week nix omdat op een verjaardag bij mij dan wel iedereen wel wat geef kaas /worst/chips ook al zeg ik van dat wil ik niet hebben dan is het van ach joh jij eet toch ook nu vanalles en ze loopt het eraf hoor pffffffffffffffffff gezelig altijd smorgens gaf ik een tijdje brinta maar da lust ze niet en ze kreeg ook spruw ervan toen ben ik over gestapt op piamapapje in een fles ik zal vanaf morgenochtend proberen 1 boterham te geven nu ook ze heeft om 10.00 de fles gehad 12.00 2 sneetje brood met kaas (maar nu had ze alleen de kaas eruit geen brood) 12.30 appel ik zal zeker mijn best doen en meer ken ik niet doen liefs Citta
waarom ik pas om 10.00 haar de fles geeft omdat ze pas om 10.00 uur uit bed komt ja ze houd van uitslapen en ik ga echt niet de wekker zetten om half 8 om mijn dochtertje wakker te maken en dat doe ik wel om de 6 weken omdat ik dan vergadering heb op mijn werk dan moet ze mee maar dan is ze niet te genieten en dit doet ze al toen ze 6 maanden oud was
citta, niet in de verdediging schieten...hier word ook pas om 9a 10 uur ontbeten hoor! Geeft toch niet, lekker zo een uitslaper..gaat ze echt om half 8 al naar bed toe?
Dat is toch prima meis! Kijk eens of je ipv een fles een bordje kan geven..dit vult meer en dan kan je vaak met wat minder af. Spruw is een schimmel die krijg je niet van Brinta maar zo te horen beviel het gewoon niet. Die twee boterhammen met kaas... Kaas is op zich prima maar geef het gewoon niet te vaak / te veel. Kaas is heel vet en bevat veel zout. Geef haar eens kipfilet of appelstroop. Is vast ook heel lekker! Je kunt ook wat fruit op een boterham smeren
Idd pap met een bordje geven vult ook meer. En je kunt ook smeerkaas/smeerworst op haar brood doen bv. Het is juist goed dat je er mee bezig bent, en wat betreft snacken op verjaardagen, als jij het genoeg vind is het gewoon klaar. Zal af en toe moeilijk zijn maar probeer toch te doen wat jij vind dat goed is en niet de rest van de visite die geen idee hebben wat ze al eerder die dag op heeft. En snoep ook al is het 2 x per week gewoon proberen te vervangen vooriets anders, misschien vind ze kleine ontbijtkoekjes wel lekker of een rijstewafel? In het begin zal ze misschien mopperen maar op een gegeven moment weet ze niet beter.
Hier ook een flinke dame. Met 13 maanden is ze nu 82 cm en 12,5 kilo. Weet je als ze van Danoontjes houdt, kun je ook de huismerk Danoontjes geven van AH of Digros/Dirk/Bas. Daar zit geen toegevoegde suiker in dus kun je die met een gerust hart geven. In Danoontjes zitten wel suiker, dus die geef ik dan liever niet. Mijn dochter was nooit zo'n fan van diksap (vind het zelf ook niet echt lekker) maar sinds ze de aardbei/appel diksap geproefd heeft van AH drinkt ze het graag. Smaakt net als limonade en is toch gezonder. Verder is mijn dochter ook verliefd op haar papflesje 's ochtends. Ik geef haar buikjespap van Nestle. Dit ruikt en smaakt heerlijk zoet, maar er zit geen toegevoegde suiker in. Dit zou je kunnen geven ipv de pyamapap. Meestal zit in de kant en klare pyamapapjes suiker en in de droge vormen die je zelf aan de (opvolg)melk moet toevoegen niet. Succes ermee.