Hallo! Mijn zoontje is nu bijna 2 maanden en onlangs heb ik het boek Babygebaren aangeschaft. Er is ook een website over Babygebaren. Het lijkt mij echt heel nuttig, zeker daar ik onze zoon tweetalig op wil voeden en ze zeggen dat meertalige kinder later beginnen met praten. Nu vroeg ik me af wie er hier op ZP ook aan babygebaren doen. Ik vond wel een oude topic, maar deze is inmiddels gesloten, vandaar dus dit nieuwe topic. Ik ben erg benieuwd of ouders die babygebaren gebruiken tips hebben. Bijv. met welke 6 tot 12 gebaren ben je begonnen? Of hoe leer je de oudergeörienteerde gebaren goed?! Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Liefs, Caroline
heb melk en eten eerst aangeboden net als papa en mama. Ook bal en wat dingen die mijn dochter intressant vond. Mijn dochter had er totaal geen behoefte aan. Pikte het niet op of te langzaam naar mijn zin. Ze kon al snel goed praten en duidelijk maken wat ze bedoelde dus ik vond het hier nutteloos. Op hyves vind je ook een babygebaren hyves. Met filmpjes. Zo kom je op you tube ook verder met filmpjes. Ken iemand die 2 talig is opgevoed en vind de kleine, met de leeftijd van mijn dochter, gewoon goed praten. Dus het zegt niets en ligt er maar net aan waar je kindje intresse in heeft.
Hier leren onze kids de "gewone" gebarentaal. Onze dreumes wil nog niet praten en gebruikt nu een paar gebaartjes. Onze oudste ging erg vroeg praten en maakte al vroeg hele zinnen. Hij kan erg veel gebaren en hij kan alle letters en cijfers ook al. Begin spelerdewijs met gebaren. Niet teveel in 1x..2/3 gebaren totdat die begrepen worden en dan weer verder. Begin met drinken/eten/slapen daarna kun je gaan uitbreiden..
Dank jullie wel voor jullie reacties! @Sweetlakecity: Jammer dat het voor jullie niet werkte. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe oud je dochtertje was toen je met de gebaren begon en hoe lang je het geprobeerd hebt. @mariska72: Dank je wel voor de tip! Dat is precies zoals ik het wel gaan doen, weet alleen nog niet welke gebaren voor ons het beste zijn om mee te beginnen (zoontje is pas 8 weken), vandaar dat ik nieuwsgierig was naar waar anderen mee begonnen zijn. @Gewone gebarentaal: De babygebaren zijn totaal afgeleid van de Nederlandse gebarentaal voor doven en slechthorende. Eigenlijk heb ik het altijd vreemd gevonden waarom we dat überhaupt niet ALLEMAAL van jongs af aan leren. Het lijkt me heel nuttig en zou de dovengemeenschap volgens mij zeker helpen zich niet zo "anders" te voelen! Liefs, Caroline