loopstoeltje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sammetje, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Sorry dan las ik het verkeerd, mijn excuses:), maar zelfs dan kan er tijdens het koken wat fout als je je kind bij je draagt hoor. Maar daarom let je op.
    Dat is ook zo met een loopstoel dus.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Misschien moet je eens met een kinderfysiotherapeut gaan praten, over de verhalen van kinderen die een loopstoeltje hadden en wel schade aan de heupjes hebben?
    Verhalen van 'derden' genoeg, ook al kun je nooit aantonen dat het 100% zeker door het loopstoeltje komt en dat het kindje in kwestie geen problemen zou hebben gehad als het nooit in zo'n ding had gezeten. Maar ik zou dat risico nooit willen nemen, en mocht mijn kind wel problemen met de heupjes hebben dan ben ik heel blij dat ik zeker weet dat het niet komt doordat ik de adviezen van fysio's en CB's en kinderartsen in de wind heb geslagen.

Maar he, ieder haar mening. Als jij dat een risico vindt dat je wel kunt nemen moet je het vooral doen.

3. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

serieus ...? echt wat ben jij altijd lekker subtiel en tactvol

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

voel je er niet teveel op aangesproken meid, jij gebruikt een loopstoel. prima toch !

5. Partyrocker

Nou ik vind het risico klein genoeg om het te kunnen nemen denk ik. En kennelijk is dat risico ook klein, anders hadden ze niet meer zo massaal in de winkel gestaan.

Voor mij is het een uitvinding om verschillende redenen en hoop natuurlijk dat mijn zoontje nooit wat aan zijn heupjes krijgt.

6. Jansje85

Jansje85 Lid

25 apr 2012
    40
    3
    8
    NULL
    NULL
    Ja en behoorlijk generaliserend...

7. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Hier geen loopstoeltje en ik denk er ook niet aan om er eentje aan te schaffen. Als ik een kindje zie dat erin zit lijkt het me ook zo ongemakkelijk zitten, kweetnie...:)

Dennis heeft wel een loopkar waar hij op kan zitten, achter kan lopen etc. maar hij loopt nog niet en snapt 't ding ook nog niet. ;) Hij vindt het nu vooral interessant om aan de knopjes te zitten en de wielen te draaien als 't ding op z'n kant ligt.
    Stimuleren om te gaan lopen, prima, maar niet uit gemak in zo'n stoel in elk geval.

8. Silke87

Silke87 Actief lid

19 jan 2011
    258
    0
    0
    Mijn zoontje kruipt nog niet, en het is niet dat ik hem er niet in wil zetten maar hij breekt de hele tent af omdat hij niet achter me aan kan!! En in zo´n draagzakje kan je ook omdraaien om iets te pakken en dan stoot je met je dochtertje tegen een pan aan, ongelukjes zitten in een klein hoekje!! Dus dat vind ik ook gevaarlijk. En mijn rug ligt helemaal in puin dus om een kind van 8 kilo dan te dragen in zo´n zak is voor mij niet weggelegd.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Hier op het forum zit ook een moeder waarvan het kindje geopereerd moest worden aan de heupen door een loop stoeltje. En ik geloof dat haar kindje ook niet vaak in deze stoel zat.

Ik vind het moeilijk te begrijpen dat er ouders zijn die onnodig risico willen nemen terwijl er toch duidelijk voor gewaarschuwd word

10. adi

adi Niet meer actief

Los van het hele loopstoel-verhaal. Jouw zoon heeft de leeftijd dat ie juist de hele dag op zn buik op de grond 'hoort' door te brengen. Juist om voldoende kans te krijgen om te leren tijgeren/kruipen/optrekken. En dat is een best frustrerende fase, alle kindjes komen daar doorheen.

In een loopstoel heeft je kind geen kans om deze dingen te leren (in de box ook weinig), daarvoor is het beste om VAAK en veel op de buik op de grond te liggen.
    En in een loop stoel leren ze ook niet lopen.

Ik zou het ook echt werkelijk niet langer dan 2x een kwartier per dag gebruiken! Dat staat zelfs op de verpakking.
    En ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat veel mensen zich aan die tijd houden. Wat is nou een kwartier? Hoeveel huishouden kan dan gedaan worden? En dan staat dat grote ding de volgende 23,5uur per dag ongebruikt in de kamer??

11. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik vraag me werkelijk af waarom ouders bewust het risico nemen, terwijl ze weten dat het slecht is voor hun kind.

12. Partyrocker

Begrijp me niet verkeerd hoor, hij ligt vaak zat op de grond, maar ik lig er dan bij. ALS hij met zijn hoofd op de grond terecht komt door het omdraaien doet het namelijk flink zeer en die vloer is ook nog eens steenkoud af en toe. T zijn namelijk allemaal kleine steentjes (dat wordt zoiezo dalijk nog wat als hij zelf gaat lopen). Hij zit er zeker wel meer in als een kwartier.. Maar hij ligt het overgrote deel van de dag nog in de box, op de grond, in de wipper, bij mij of in bed. Ik heb namelijk wat meer ''vrijheid' als hij lekker veilig in de box ligt.

13. adi

adi Niet meer actief

Het wordt denk ik eerder heel lastig als hij gaat kruipen op zo'n vloer , of je moet scheenbeschermers aanschaffen ;)

14. Partyrocker

Ja echt hoor! Zit er nu ook al een beetje mee in mijn maag, vooral als ik aan de aankomende valpartijen die met het lopen gepaard gaan denk. :(. Ag het zijn gelukkig geen lossen stenen, maar tis een grove vloer.

15. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Dan leg je toch van die rubberen cijfers op de vloer?
    Zelf hebben we plavuizen (zonder vloerverwarming) en wij hadden 2 sets rubberen cijfers op de vloer liggen. Niet koud en zacht als ze omrolden of wat dan ook.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Misschien gaat hij wel de kruiptechniek van m'n dochter kopiëren.... op handen en voeten, ipv op de knietjes (dat kwam wat later). En wij hadden nog wel tapijttegels liggen, dus geen echte reden voor haar om het zo te doen.

Ik zou ook iets van een mat of zo neerleggen, zo'n harde ruwe vloer lijkt me niet fijn met een kleintje. (en je eigen broeken / knieën gaan helemaal stuk als ze je willen strikken voor paardje rijden :))

17. Partyrocker

Ja daar zat ik idd te denken.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Veel kinderen die te lang in zo'n ding zitten (langer dan 5 - 10 minuten, vaKer dan vier keer per week) ontwikkelen spitsvoetjes, o.à. met tenenlopen. Dat kan als ze wat ouder zijn flink pijnlijk zijn (o.à. Volwassen rugklachten).

Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat die dingen in nederland verkocht mogen worden als je even beseft wat de nadelen en risico's zijn.
    Moest hier schoonmoeder overigens keihard verbieden zo'n ding aan zoon te geven...ze bleef maar niet begrijpen waarom we het absoluut niet wilden.

Ik ken trouwens één geval waar het geval wel nut had, jochie met progressieve spierziekte die nooit zou kunnen lopen kreeg op deze manier wat meer mobiliteit (maar die was toen al ouder).

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Besteed je geld liever iets aan iets waar je kind echt iets aan heeft, leuke duwkar waar ie speelgoed in kan doen. Die loopstoeltjes brengen alleen maar ellende, waarom wil je dat voor je kind?

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is moeilijk te geloven als je het niet met eigen ogen ziet, maar ja, zulke mensen bestaan helaas.
    In mijn vorige baan (rotterdam zuid), zag ik tijdens huisbezoeken maar al te vaak hoe die loopstoeltjes gebruikt werden...veel en vaak. Onder het motto 'ze vinden het leuk', 'ze kunnen hun energie kwijt', 'heb ik mijn handen vrij'. Er werd me ook altijd verteld hoe fijn die dingen wel niet waren...
    Op mij kwam het over als een soort van ja hoe moet ik het zeggen, verwaarlozing is een te groot woord, eerder soort nonchalance, niet ingaan op behoeften van het kind, soort gemakzucht misschien. In elk geval niet het soort omgaan met een kind waarvan ik denk dat het kind echt profiteert.
    Het nadeel is naast de fysieke nadelen voor motoriek, voeten, heupen en rug, dat kinderen dingen kunnen waar ze qua ontwikkeling nog niet aan toe zijn. Een kind leert niet voor niets eerst omrollen, dan zitten en kruipen, dan optrekken tot staan en dan pas lopen. De fysieke mogelijkheden, het bereik van wat een kind kan zijn afgesteld aan wat hun hersentjes aankunnen. Een kind dat nog niet kan lopen, kan met een loopstoel op plekken komen en snelheden bereiken waar het qua ontwikkeling nog niet klaar voor is, beetje hetzelfde als na je eerste rijles verder moeten in een formule 1 auto. Ik vraag me echt af of dat goed is, en of dat ook later geen consequenties heeft voor de gezndheid en ontwikkeling van je kind.

In elk geval, wat ik zelf gezien heb van hoe loopstoeltjes gebruikt worden (behalve het jochie met spierziekte) is verre van positief.

Deel Deze Pagina