loopstoeltje

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Sammetje, May 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Maar dat is ook omdat veiligheid.nl zich focust op dat soort veiligheid, en niet op de lichamelijke ontwikkeling van kinderen. Kwestie van waar hun deskundigheid zit, en waar niet. En heel verstandig: zij beperken zich tot het doen van uitspraken op gebieden waar zij deskundig op zijn.
    Wil je iets weten over ruggetjes en heupjes, win dan informatie in bij orthopeden en fysiotherapeuten. Die weten daar weer heel veel van.

Mijn dochter liep ook met 9 mnd, en loopt heel vaak op haar tenen. Mocht zij iets aan haar heupen krijgen, of haar benen of haar rug, weet ik in elk geval voor 100% zeker dat het niet komt doordat ik iets heb gedaan wat echt door iedere deskundige wordt afgeraden. Want zij heeft het echt helemaal zelf gedaan, zonder hulp van mij of van een loopstoeltje.

Hypergefrustreerd was ze trouwens, omdat zij steeds iets wilde doen wat ze nog niet kon; haar geest wilde sneller dan haar lijfje kon. En met de power die ze uit haar frustratie haalde, kreeg ze het voor elkaar om met 6 maanden te kruipen, met 7 mnd te staan en met 9 mnd helemaal los te lopen. Snel zat.
    Nu raakt ze trouwens gefrustreerd omdat ze zich met praten niet zo goed kan uiten als ze zou willen, en omdat ze heel graag achter het stuur van mijn auto wil zitten maar het niet mag. Alles op z'n tijd.

Maar goed. Hoewel het misschien niet zo overkomt, ik ben er niet op uit om iemand in de verdediging te drukken. Het is alleen zo dat er in mijn ogen oneigenlijke argumenten gebruikt worden voor die keuze. En ik probeer daar tegenargumenten tegenover te zetten.

Zolang mensen dat ding écht niet langer dan 20 minuten per dag gebruiken, en niet voordat een kind zelf in zithouding kan komen en blijven, en al die andere voorschriften meer, laat je kind dan lekker lol hebben met dat ding.
    Maar ik vraag me af hoeveel bezitters van een loopstoeltje in alle eerlijkheid kunnen zeggen dat ze die voorschriften écht opvolgen. Ik zie hier namelijk heel andere dingen voorbij komen. En dan vraag ik me ook oprecht af: waarom? Is die rust van je handen vrij hebben zó belangrijk dat je daar een goede ontwikkeling van je kind voor op het spel zet? Of ben je er van overtuigd dat al die zogenaamde deskundigen het helemaal verkeerd hebben, en dat al die waarschuwingen voor jouw kind totaal niet opgaan?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat het algemeen menselijk struisvogelgedrag is. Iets geldt altijd voor anderen en niet voor jezelf.
    Dus voor andere kinderen kan iets wel goed of slecht zijn, maar dat kan mij niet schelen, want ik doe lekker wat ik wil, want ik weet met mijn moederinstinct toch wel wat het beste is en wat voor anderen geldt geldt niet voor mij.

Om diezelfde reden heeft het een paar generaties en strnge wetgeving gekost hoor mensen in de auto gordels gingen omdoen (doet nog steeds niet iedereen) en hun kind in een autostoeltje zetten (doet nog steeds niet iedereen). Die klodder hersenen op de voorruit bij een botsing waren namelijk altijd de hersenen van een ander en nooit die van mij...

3. Carlien

Carlien Fanatiek lid

Feb 23, 2010
    2,133
    1
    36
    Twente
    Wat kunnen mensen toch verschrikkelijk kleinerend zijn..

Het komt erop neer dat mensen die vanuit angst leven, slimme hoog opgeleide mensen zijn die niet te lui zijn ten koste van hun kind..

Naja.. En dan heb je de moeders die loopstoeltjes gebruiken!!:$ (De struisvogels!:cool:)

Wat een dom gelul!!;) *ZUCHT!*

Gr.
    Carlien

4. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Misschien als mosterd na de maaltijd dit bericht heb niet alles gelezen, maar mij werd gevraagd bij de 1e of ik zo 'n ding wilde en he vriendelijk bedankt. Nee dat is gewoon heel onnatuurlijk, en als ze kunnen staan en lopen gast het misschien nig maar die periode is maar zo kort tsr ze van kunnen staan maar loslopen gaan dat ik het totale onzin vind om voor die tijd iets dergelijks aan te schaffen. Nee t is echt slecht voor de heupjes als je t teveel gebruikt. Bij mijn oppast stond wel zoiets maar dat was meer om gewoon in te staan/springen met speelgoed er omheen en dan kunnen ze ook draaien. Afin, daar mochten ze van mij pas in als ze konden staan en dan max 15 min per dag. En dat was 2x in de week.
    Ik zie bij een vriendin van mij dat ze haar kind er iedere dag uren in laat spelen! En t kind is net 6 maanden kan nog niet eens zitten, erger me er dood aan over joe ze opschept over hoe leuk dat ding is, t arme kind hangt er gewoon in ipv er in lopen/staan.

5. Me81

Me81 Bekend lid

May 9, 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Elke baby winkel verkoopt ook Babybjorn baby bungel draag dingen. Is ook niet goed voor baby's heupjes. En rug. En balletjes. En... En...

Kijk altijd verder dan je neus lang is, de winkels gaat het alleen om geld.

Mijn optiek, als mijn zoon wil lopen, dan moet hij het vooral gaan leren ;)

6. Sammetje

Sammetje Actief lid

Mar 11, 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    bedankt voor de vele reacties, ik denk er nog even over na

7. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    zo'n ding komt er hier niet in, ten eerste vind ik het relatief grote ondingen tov oppervlak waar ze kunnen rijden, ten tweede liep daniel al met 7maanden rond de tafel en lydia doet het nu ook al paar weekjes dus om te stimuleren hoef ik het ook niet te doen. Laat ze lekker zelf hun gang gaan

8. mie

mie Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    1,680
    7
    38
    Ik sta er op mijn werk als leerkracht middelbaar onderwijs/HBO steeds van te kijken hoe wreed jongeren voor elkaar kunnen zijn.
    Ik sta er op dit forum steeds van te kijken hoe wreder volwassen mensen, moeders die het beste voorhebben met hun kind, nog kunnen zijn...

9. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Ik heb net per ongeluk een nieuw topic over loopstoeltjes geopend. Ik had de huidige topic niet gezien dus sorry daarvoor!

Maar ik verbaas mij wel over de reacties die uit de vraag van TS voortkomen. Tuurlijk begrijp ik dat ieder zijn eigen ding kiest, maar het komt af en toe zo aanvallend over.

Natuurlijk ontstaat er een risico wanneer je kindje in een loopstoeltje verblijft... Een risico voor de heupjes, of dat het ergens keihard tegenaan knalt, etc. Maar goed, je kind een Happy Meal geven brengt ook risico's met zich mee. Wellicht moet ik daar even een topic over openen.

Zelf heb ik als baby vele blije uren in een loopstoeltje doorgebracht. Ik liep met 7 maanden en heb tot op de dag van vandaag nog nooit iets met m'n heupen gehad. Maar dat wil niet zeggen dat een loopstoeltje altijd veilig zou zijn.
    En men heeft gelijk, ieder kind is anders.

Ik denk dat ik, na ik dit alles heb gelezen, er toch voor kies om GEEN loopstoeltje aan te schaffen. De meningen die ik hier lees zijn voor mij niet leidend, maar af en toe is het wel handig om ervaringen van andere mama's te lezen.

10. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Onze fysiotherapeut zegt dat als je het met mate gebruikt, het echt geen kwaad kan. Datzelfde geldt voor het gebruik van een maxicosi, wipstoeltje en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ja ik heb wel een loopstoel, gekregen van de trotse kids uit mijn klas, en mijn dochter zal er vast weleens inzitten als ze dat leuk vindt.

Vind sommige reacties erg overtrokken hier...

11. brabantse1982

brabantse1982 Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    2,137
    0
    0
    lerares
    west brabant
    Waarom zou je een loopstoel willen?
    Laat lekker aan tafel lopen en geef een fietsje dat jij kan duwen en zij/hij kan zitten. Ik denk echt dat t niet goed is als je kind nog niet kan lopen.

Share This Page