Verschillen tussen eigen kinderen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door debq, 15 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ben benieuwd naar de verschillen die jullie bij jullie kinderen zien. Q en M hebben een paar overeenkomsten, maar ook een aantal hele duidelijke verschillen:
    Q sprak met 18 maanden met duidelijke korte zinnen, M zegt alleen wat losse woordjes;
    Q heeft nooit gekropen, M heeft nooit getijgerd;
    Q kon voordat ze 1 jaar was rustig 2 afleveringen Dora achter elkaar kijken, M heeft na 5 minuten al genoeg van de tv;
    Q kreeg met potlood geen streep op papier tot zeker 2,5 jaar (stiften ging prima), M ‘tekent’ al een paar maanden met potlood en houdt het potlood sinds een paar weken op de juiste manier vast;
    Q hield niet van vies worden en vond de zandbak een drama, M vindt het heerlijk om lekker vies te worden.

Adje vindt dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    Hier 4 totaal verschillende kinderen en ik vind dat zo ooi om te zien.

De oudste was motorisch heel traag. Ze vond alles best, bewonderde de wereld vanuit de box of wipstoel en had geen feustraties over wat ze wel of niet kon. Ze deed alles laat, maar wel meteen goed. Dus lopen met 18 mnd, maar wel meteen stabiel. Ik heb bij haar ook echt een datum waarop ze ging lopen. Praten was wel redelijk vlot.

Middelste was heel vlot, met de bijkomende frustraties, dat ze iets wilde wat nog niet lukte etc. Met lopen begon ze zo’n 2 wkn voor haar 1ste verjaardag en 2 wkn na haar verjaardag liep ze los, maar wel wankel en waggelend (net als E.T zeiden we altijd). Praten ging hetzelfde als bij haar zus.

Jongste dochter was denk ik een vlotte motorisch. Maar dat weet ik niet zeker, omdat ze al 2,5 was toen ze bij ons kwam wonen. Taal was dramatisch. Ze was gewend met de hele dag met een speen in te lopen en brabbelde alleen nog maar. Daar maakte ze wel heel snel vorderingen in en dat kwam helemaal goed.

Zoon (21 mnd) is net als middelste zus motorisch gezien. Maar praten doet hij niet. Alleen ‘die’ en wijzen. Papa en mama kan hij zeggen, maar doet hij eigenlijk niet. Maar hij is non-verbaal heel sterk. Ik weet meestal precies wat hij wil. En als ik wat zeg of vraag begrijpt hij al heel veel en geeft antwoord door ja/nee te knikken/schudden.

En oudste twee waren eigenlijk heel braaf. Kwamen niet aan spullen die niet van hun waren of aan de kasten oid. Zoon gaat regelmatig op rooftocht. Bij hem hadden we voor het eerst van die beschermhoekjes op de salontafen en magneetslotjes op kastjes en laatjes.

debq vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    De jongste is hier nog maar 8 maanden, dus kan er nog niet zo heel veel over zeggen, maar wat al wel vanaf het begin opvalt is dat onze dochter een stuk meer geduld heeft dan onze zoon. Overigens is ze niet rustiger, ze beweegt de hele dag, wiebelt in de kinderstoel alleen maar heen en weer en heeft een stem volume van hem ik jou daar.
    Qua ontwikkeling doet ze het ook een stuk rustiger, gaat nu rollend de kamer door waar onze zoon met 7 maanden kon tijgeren. Eerste tandje is pas net door terwijl zoon die met 6 maanden had. En zo gaat het met heel veel dingen. Maar zij kan nu alweer (wel op haar manier natuurlijk) zwaaien en klappen, daar bakte de oudste weer niks van. En ze groeit veel harder dan d'r broer. Zij weegt nu 10,5kg bij 75cm en dat was onze zoon pas rond de 11 maanden.
    Leuk om te lezen, ben heel benieuwd hoe dat bij ons op termijn gaat zijn.

debq vindt dit leuk.
  4. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Mijn jongste is ruim 3 weken dus kan er nog niet veel van zeggen maaaaaaar wel 1 groot verschil;

DEZE SLAAPT!

Wist niet dat baby’s ook goed konden slapen :roflmao::roflmao::roflmao:

maliro, debq en Vulpen vinden dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik vind dat bij mijn dochters altijd wel grappig. Toen mijn jongste nog kleiner was - tot 1 jaar ongeveer - hadden we altijd het idee dat de oudste de ‘stoere’ was en de jongste juist rustig, verlegen etc. Maar nu blijkt het echt omgekeerd; de jongste werd een enorme ondeugd, roekeloos, totaaaaal niet verlegen, en ook helemaal niet zo rustig ;) De oudste is best snel verlegen en bangig, als ze bv in de speeltuin een kindje ziet en wil weten hoe hij heet, zet ze haar zusje in ;) ‘Ga eens vragen hoe hij heet...’ Jongste doet dat ook meteen, die koopt bv ook zo zelf een ijsje voor allebei - iets van de oudste best spannend vindt.
    De oudste is snel onder de indruk van iets, de jongste totaaaal niet.
    Ik vind die verschillen heel leuk om te zien, vooral dus ook omdat mijn verwachting eerst andersom was :D

6. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Onze oudste was een huilbaby onze jongste is een happy camper
    Onze oudste kon nooit alleen in de box liggen of spelen onze jongste kun je zo vergeten haha
    Onze oudste is super geconcentreerd en kan goed tv kijken etc onze jongste lijkt dat vooralsnog niet zo te hebben
    Onze oudste was tot 1 jaar ook heel eenkennig etc onze jongste lacht naar de hele wereld
    Onze oudste at prima maar nu ik onze jongste ken at hij eigenlijk heel slecht haha

Qua motoriek en ontwikkeling kan ik het nog niet zeggen de jongste is 8 maanden. Hij heeft in elk geval nog geen tanden (had mijn oudste ook pas bij 9 maanden)

7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn zoon is bijna 1 dus veel kan ik er nog niet over zeggen maar wel dit.

- N kan absoluut niet stil zitten/liggen. Elke luier verschonen, pyjama aan of kleren aan is een gevecht van minimaal 10 tot 15 minuten.
    C had die fase heel even rond de periode dat ze kon staan, N al vanaf dat ie kan draaien :confused:

- C bleef altijd netjes zitten in het winkelwagentje..
    N hing er pas geleden nog met 1 been in.

- C kon zelfstandig blijven zitten met 3 maanden en zelfstandig gaan zitten met 7 maanden.
    N kan beide sinds ie 9 maanden is.

- C was met 8 maanden van alle flessen af.
    N heeft nog een fles voordat ie naar bed gaat.

Deel Deze Pagina