Loopt mijn kindje van 20 maanden achter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lilalaa, 31 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Mijn dochter word over 2 maanden 2 jaar die telt tot 11, maakt puzzels van 5 stukjes,kan 3 kleurtjes benoemen en aanwijzen.
    Ze praat al heel erg goed.
    Maar wat wil je met 2 grote broers van 16,5 jaar en 9 jaar En een grote zus van bijna 5.
    Die praten ook erg veel.
    Ze neemt alles enorm snel over.

Hier wel 3 hoogbegaafde kinderen maar echt daar hoeft je niet blij mee te zijn want het is alles behalve leuk :(

Je moet ze constant veel uitdagingen blijven bieden en ze vervelen zich snel.

Hoop dan ook dat mijn jongste niet hoogbegaafd is.

Ze liep met 8 mnd oud en is zindelijk vanaf 18 mnd oud.

Maar met mes en vork eten kan ze nog niet ;)
    Dat kunnen volgens internet wel een hoop kindjes op deze leeftijd.

Met vork en lepel eet ze wel.
    Maar is gewoon normaal dat ze dit kunnen.

Elk kindje heeft zijn eigen tempo en ontwikkeling.
    De een is vroeg in dit en de ander weer in dat.

Als ze 10 zijn zie je niet eens meer verschil ;)
    Kunnen ze bijna alles hetzelfde ;)

Zou me niet druk maken hoor.
    Komt allemaal goed.

2. Lilalaa

Lilalaa Nieuw lid

31 okt 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goh wat een verschillen allemaal in wat ze kunnen. Ik zie onze dochter nog niet snel zindelijk worden. Daar is nog totaal geen interesse in. Sinds een paar dagen zegt ze dakejel (dank je wel). Dus ze komen wel de nieuwe woorden.

Ze heeft ook niet altijd zin in de 'intellectuele' uitdagingen. Met puzzels en potloden gooien is leuker. Blokjes bouwen en pielen met kleine dingen (alle kaartjes uit de portomonee en weer in de vakjes terug, vormenstoof etc) vindt ze wel leuk. En ze kan al best goed eten met bestek. Dus die fijne motoriek gaat best aardig.

Binnenkort gaan we naar het ziekenhuis om uit te sluiten of de achterstand in grove motoriek een medische oorzaak heeft. Ook heb ik goede verhalen gehoord over osteopatie/chricopractie bij het leren lopen van billenschuivers. Iemand daar ervaringen mee?

3. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ach tot 3 weken voor mijn dochter 4 werd kon ze niet eens normaal tekenen. En hoor ik later van de juf dat ze boven gemiddeld tekent. Kan allemaal zo snel gaan.

Zoontje leek ook rustig ik dacht die ontwikkeld zich vast niet vlot. 7,5 mnd later en hij stapt langs dingen met 1 hand als steun.

Het komt wel goed, hopelijk is het niets medisch !( is ze niet extreem lenig, hypermobiliteit)

4. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Mijn zoon is ruim 19 maanden, maar los lopen heeft hij nog geen zin in. Overal langslopen, geen probleem, zolang hij zich maar vast kan houden. Kruipen doet hij als een beste. (Ach, mama liep ook pas toen ze ruim 20 maanden was, dus er is nog hoop :p)

Praten (dwz: woorden zeggen) doet hij nog niet, daarvoor heb ik oefeningen gekregen bij t CB.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Even het vetgedrukte; nee dat hoeft niet!
    Mijn oudste was met 4 jaar nog helemaal niet met kleuren herkennen bezig en riep gewoon maar wat. Hij kon rood, groen of blauw echt nog niet herkennen. Ik ben toen heel veel gaan oefenen met hem, tot frustratie (van mij vooral) aan toe. Maar hij kon het echt niet onderscheiden. Ik ben toen gaan zoeken met de gedachten "is hij misschien kleurenblind?", maar toen bleek dat kleuren herkennen iets is wat je niet kan aanleren. Dit moet een mentale sprong zijn en dan pas kunnen ze het. Bij de 1 is dat bij bijv 2,5 jaar en bij de ander pas bij 4,5 jaar. En beide valt in principe onder 'normaal'.
    Mijn zoon is ondertussen 5,5 jaar en kan nu prima alle kleuren onderscheiden en benoemen ;)

@TS
    Elk kindje ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en manier. Zo kon mijn oudste met 14 maanden loslopen, maar begon pas met praten op 2 jarige leeftijd. Mijn jongste ging pas loslopen met 23 maanden en kon met 2 jaar al zinnen zeggen (niet volwaardig, maar wel goed).
    En bij mijn weten vallen beide in die ontwikkelingen onder het kopje 'gemiddeld'.

Men wil graag zien dat een kindje met 2 jaar kan loslopen (anders is het wat laat, maar nog geen nood) en minimaal 10 woordjes kan zeggen.
    Kleuren benoemen, tellen, zinnen maken van enkele woorden etc is met 24 maanden nog niet eens aan de orde als moeten kunnen.
    Hier is het schema wat het cb gebruikt voor kindjes tussen 1,5 en 4,5 jaar ;)
    https://cms.webbeat.net/contentsuite/upload/ogk/file/Van_Wiechenonderzoekschema's_2.pdf

Deel Deze Pagina