Hoi hoi, Mijn kleine meisje is nu twee weken en vandaag kwam de verpleegkundige van het CB. Die constateerde dat ze inmiddels over haar geboortegewicht heen is. Aangezien ze bijna 4 uur slaapt ofwel niet komt voor voeding, maakten we haar steeds om de drie uur wakker voor de voeding. Nu vond de verpleegkundige dat ze inmiddels wel kon doorslapen tot ze zelf komt. Maar ze zei ook:"Kijk wel uit dat je productie niet terugloopt" Wat moet ik daar nu mee? Mijn idee is nu 1 keer per dag te kolven om te zorgen dat a) we een voorraadje opbouwen voor de bruiloft die we in mei hebben b) mijn productie niet terugloopt Daarnaast nog een vraag waar ik nog nergens antwoord op vind: Als je kolft, kan een baby altijd nog melk uit je borst krijgen. Maar hoeveel (procentueel bijvoorbeeld) is dat? Ik had vandaag dus om half twee gekolfd(veel te laat denk ik) terwijl de kleine dame om kwart over twee kwam... toch leek ze heel wat eruit te drinken. Heb haar nog 70 ml gegeven van het gekolfde (170), maar ze spuugde best veel terug... Dus misschien had ze al wel genoeg op?
hoi Als je kindje goed groeit en voldoende poept en plast mag je het op verzoek voeden en dan kan er nu inderdaad best langer dan 3 uur tussen voedingen tussen zitten. Bij een baby op deze leeftijd is 6 voedingen in 24 uur wel het minimum, anders zou inderdaad je productie terug kunnen lopen. Wanneer je kolft maakt niet zoveel uit. Als je kolft om een voorraad op te bouwen is kolven na de ochtendvoeding het beste. S Ochtends heb je vaak het meeste melk. Maar als jij midden op de dag 170 kolft zit het wel goed met jouw productie hoor! Borstvoeding is vraag en aanbod, dus hoe meer er gevraagd wordt, hoe meer er gemaakt wordt. Als jij nu 1 keer kolft per dag voor die voorraad is dat genoeg, en je productie blijft in principe gewoon op peil door het drinken van je baby. Ik kan niet zeggen hoeveel % er nog in je borst zit, dat verschilt ook per persoon. En ook tijdens het drinken van je baby wordt er alweer nieuwe melk aangemaakt. Succes en bij meer vragen hoor ik het wel! Mirjam