middagslaapje weigeren bij 20 mnd!!!!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamakaatje, Mar 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hallo meiden,

Mijn dochter van 20 mnd oud wil steeds vaker 's middags niet meer naar bed voor haar slaapje.
    Ze krijst dan alles bij elkaar en houdt dit zeker een uur vol.
    Ze gaat dan ook echt niet slapen. Ze is alleen dan eind van de middag te moe om nog te eten en ligt al om 6 uur plat op bed.
    Ik vind het nog een beetje vroeg voor haar dat ze nu al niet meer wil slapen of ligt dat aan mij????

Sliepen jullie kindjes nog rond de leeftijd van 20 mnd? Of is dit een fase die ook weer overgaat??? Ze is nl. erg bezig met nee zeggen en haar zin door te drijven...

Alvast bedankt!

Gr mamakaatje

2. Yep, fase! Ik geloof dat ik rond die tijd bij Jelle ook een dergelijk onderwerp gestart had, en tegen mij werd hetzelfde gezegd.
    En tja, helemaal goedgekomen is het ook weer niet, hij heeft niet altijd meer zin in een middagdutje. Maar het tegenstribbelen en krijsen is er wel af.
    Als ie echt geen zin heeft in een dut gaat ie eerst een half uur wat liggen kletsen enzo, en roept pas dan.

Gewoon lekker volhouden.

3. Sorry, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Onze dochter sliep ook niet meer vanaf 20 maanden, althans..soms wel, maar écht niet meer elke dag.(ze is vanaf begin af aan geen slaper geweest)
    Ik ben de strijd niet met haar aangegaan en ik moet wel zeggen dat ze de dag gewoon doortrok tot 19.00 uur, zonder dat ze chagerijnig of moe werd.
    Ik bekeek het gewoon per dag en met 2 jaar sliep ze helemaal niet meer overdag, zonder problemen.
    Sommige kinderen zijn nou eenmaal geen slapers.
    Ik heb eens een topic geplaatst over de noodzaak van het middagdutje op die leeftijd.
    De noodzaak is er inderdaad wel als het kind het niet trekt, maar als ze het gewoon volhouden, dan hebben ze het misschien niet meer nodig, of niet meer elke dag.
    Zou zeggen, bekijk het per dag. Een uur huilen is voor een kind ook zéér vermoeiend en kost veel energie.
    Je kunt je afvragen of je je kind op zo'n manier in slaap wilt krijgen. Misschien is een dutje op de bank even een alternatief.

Het is natuurlijk wel lekker als je kind nog even slaapt in de middag, maarja, soms heb je er eentje die vroeg stopt met die middagdutjes.;) en dan houdt het (in mijn ogen) toch gewoon op..

Succes ermee

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Als een kindje te moe is om te eten en om 6 uur al in bed ligt.... dan vind ik een middagslaapje nog wel nodig. Maar een uur laten krijsen zou ik niet doen, ik zou maximaal een half uur aanhouden en dat vind ik eigenlijk al lang, maar het ligt ook wel aan je kindje.
    Eva kan het prima zonder middagslaapje, blijft ook gezellig, eet ook gewoon goed. Maar ze gaat meestal lekker slapen als we haar 's middags naar bed brengen, dus dat blijven we lekker doen. Ze heeft wel eens dat het niet lukt, vaak is dat als het erg druk is geweest die dag, dan heeft ze teveel aan haar hoofd om te slapen. En soms met verjaardagen enzo als het gezellig heeft ze echt geen zin en dan hoeft ze ook niet. En er zijn wel eens fases geweest dat ze een week lang overdag niet sliep. Maar we bleven haar wel gewoon naar bed brengen, daar maakte ze dan ook geen drama van, maar ging gewoon niet slapen. Als ze het dan zat was haalden we haar uit bed (meestal na een uurtje, in dat uurtje was ze dan gezellig aan het kletsen en zingen).

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

mijn dochter slaapt ook al vanaf 20 mnd niet meer. Wel valt ze soms in de auto in slaap. Mijn dochter ging krijsen als ik haar naar bed bracht en was over haar toeren. Als ze dan eens een keer in slaap viel dan werd ze daarna super chagrijnig wakker en kon je niets meer met haar. Als ze niet slaapt houdt ze het tot 20:00 uur vol en is ze gezellig.

Dus hier gaat ze overdag niet meer naar bed.

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier ook gehad en ik vond toch echt dat ze t nog nodig had. Als ze nl per ongeluk een keer wel sliep dan sliep ze zo 3 uur...
    We hebben echt van alles geprobeerd, niks hielp, maar de uiteindelijke oplossing was bizar simpel.
    Bij de boterham eten vertelde ik dat ze naar bed moest, dat ze moest slapen en 'niet mocht staan, niet mocht huilen, gewoon lekker slapen'. Dit vertelde ik nog n keer als ik haar uitkleedde en voor ik haar in bed stopte. En zowaar; ze ging weer slapen. Nu zegt ze de 'mantra' zelf tegen haar knuffel, ze heeft t niet meer echt nodig. Ook op t kdv zijn ze dit gaan doen en ook daar slaapt ze weer goed.
    Ik weet...t klinkt bizar, maar vrijwel nooit meer problemen gehad. Als ze dan een keer toch huilde, ging ik erheen, en zei 'boos' dat ze niet mocht huilen...dan ging ze toch slapen.
    Is t proberen waard toch? Vind t best kindvriendelijk...:)

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn jochie heeft ook zo'n dwarse periode gehad. Hier bleek juist iets eerder naar bed brengen te helpen. Dan eerst gezellig samen boekje lezen, en hem alleen verder laten lezen. Dan viel hij vaak na 30-60 minuten vanzelf wel in slaap (soms met boek op zijn neus). Soms sliep hij ook niet, maar dan was hij wel een uurtje zoet met "lezen"..

Als ze zo dramatisch krijzen, vallen ze natuurlijk niet rustig in slaap.
    De andere optie die we hadden, was gewoon door laten lopen. En dan was hij rond 4 uur 's middags zo moe, dat hij na een driftbui bij mij op schoot op bank in slaap viel. Maar dat vond ik toch niet zo'n leuke manier..

Tegenwoordig slaapt ons jochie met gemak 2,5 uur overdag, dus het was echt een fase..

8. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,813
    4,194
    113
    Mee eens. Meisje hier slaapt als vanaf 14 maanden vaker niet dan wel overdag. Tja, jammer van de mama tijd maar so be it! Ene kind heeft het harder nodig dan de ander en ik bekijk het gewoon per dag.

9. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre sliep ook al snel niet meer smiddags. In het begin was ze wel lastig aan het einde van de dag (maar in slaapvallen ho maar). Wel sliep ze een tijdje nog als ik met haar ging wandelen in de wagen en dat deed ik dus. Zo lang laten krijsen zou ik niet doen, maar dat is zo persoonlijk ;) (en helpt ook niet bij Mirre ... we hebben het 1x geprobeerd, vreselijk en na een half uur was ze stil, wij stilletjes kijken ... zit ze helemaal wakker na te snikken in een hoekje van dr bed ... *snik*). Inmiddels slaapt ze ook niet meer in de wagen, maar ze slaapt meestal wel uit tot 9u :D. En dan is ze aan het einde van de dag ook nog gewoon te pruimen.

Ik denk dat het hoedanook een fase is waar je doorheen moet. En uiteindelijk zal ze wel weer gaan slapen (slaapt ze wel als je bij haar blijft zitten en liedjes gaat zingen oid?) of kan ze er beter tegen ... (wel jammer dat jij je rustmomentje kwijt bent ;))

10. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    bedankt alvast voor de reacties.....

Normaal laat ik ze ook niet zo lang in bed doorgaan hoor.
    Eigenlijk weet ik al wanneer ze gelijk in haar bedje opstaat dat ze dan ook niet gaat slapen.
    En ze heeft echt niet een uur achter elkaar lopen krijsen hoor, dat kan ik haar echt niet aandoen :)

Dinsdag heeft ze nog een uur geslapen in d'r kinderwagen, vandaag op het kdv wilde ze niet en heeft ze dus ook niet geslapen.
    Ik vind het ook niet erg als ze niet slaapt, maar ze trekt het nog niet.
    Wij kunnen pas rond zes uur eten en daarna moet ze ook nog in bad en dan is t drama omdat ze oververmoeid is.
    Ze zit zichzelf zo in de weg dan.
    Ik hoop dus dat ze binnenkort wel weer gewoon haar slaapjes gaat doen zodat ik mijn vrolijke meisje weer terug heb.

11. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Hier ook met 20 mnd ineens niet meer willen slapen.. wel iedere middag in bed gelegd.. ene keer ging ie krijsen.. andere keer slapen.. als ie niet wilde dan neit.. hij werd er niet chaggie van..dan ging ie om 18.30 naar bed.. sliep ie wel dan om 19.30.. ik vond t best.. inmiddels is ie 2 jr en slaapt ie weer iedere middag.. hier was t een fase, maar ik heb er niet moeilijk over gedaan...ieder kind is idd anders.. mijn oudste sliep nog iedere middag tot ie naar school ging.. Lisa tot 3 jaar en Marijn begint nu dus af en toe al tegen te stribbelen.. so be it..
    en tis ook wel s handig.. als we een dag weggaan zit ik niet meteen te klooien met dat slaapje.. hij kan prima een dagje zonder... en eigentijd.. was da??? ;)

12. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Hier kijk ik het ook aan, ligt er ook beetje aan hoe laat ze naar bed is gegaan en weer wakker is geworden over de nacht zeg maar.
    Weet wel dat als ik haar te lang laat slapen ze savonds absoluut niet op tijd wil gaan slapen en ik dan tot 22/23 uur met haar op zit en das ook nie de bedoeling.Dus dan kies ik liever voor niet slapen tussen de middag.

13. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Hier ben ik het helemaal mee eens! Mijn zoontje wil ook niet meer iedere dag een dutje doen. De ene dag wel en de andere dag niet. Zoja, prima, lekker even tijd voor mama, zoniet, dan niet. Maarja, mijn zoontje trekt het idd. ook heel goed tot een uur of zes,zeven...

14. QueenBee

QueenBee VIP lid

Dec 9, 2005
    11,098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Nouja, fase.. ik weet het niet. Als ze er niet meer aan toe is, is ze er niet meer aan toe. 20 maanden maakt dan niet uit denk ik. Jamie was ook ruim voor zijn 2e verjaardag van zijn middagslaapje af.. kreeg hem met geen mogelijkheid meer in bed zonder drama.. en al lag hij op bed, hoorde ik hem constant spelen in bed, dus dat had geen zin meer bedacht ik me toen.. Op zich toen wel jammer, want ik zat net thuis met zwangerschapsverlof toen hij van zijn middagslaap af was..

15. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    denk dat het per kind verschilt, mijn oudste is 3 en slaapt ook nog 's middags! als we willen kunnen we hem wel wakker houden, maar hij is tegen 15.30 dan enorm opstandig, sjaga en moe. dus fijn naar bed tegen 13.00 en dan kannie er weer fris en fruitig tegenaan tot aan bedtijd.
    maar kan ook een fase zijn, mijn oudste wilde rond de 1,5jr ook niet meer naar bed terwijl hij doodmoe was. duurd een paar weken, daarna sliep hij weer keurig.

16. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    't Komt wel vaker voor op zo'n vroege leeftijd. 't Kan een fase zijn, maar 't kan ook zijn dat ze genoeg hebben aan alleen de nachtslaap.

Onze Jesse had opeens een maand voor zijn tweede verjaardag veel minder behoefte aan slaap. Hij wilde s' middags wel slapen, maar hij was dan zeker tot tien uur, half elf wakker 's avonds! Zelfs als ik hem na 45 slaap al wakker maakte, bleef hij zo 's avonds tot half tien op. Dat was dus ook geen optie.
    Dus heb ik hem een keertje 's middags opgehouden en dat ging prima. Om half acht was hij bek-af.

Dus dat werkte goed.
    Helaas lukt het hem nog niet elke middag, maar nu doen we altijd om de middag. Ik hoop dat hij binnenkort helemaal niet meer hoeft te slapen overdag, je bent zoveel vrijer in je doen en laten als je 't middagslaapje over kunt slaan. :D

Share This Page