Over een maand of 2 verhuizen wij naar een nieuwbouwhuis. Enorm veel zin in natuurlijk maar we zitten nog een beetje met het volgende: We hebben twee katten. In ons huidige huis hebben we een soort van bijkeuken waar de kattenbak staat. In het nieuwe huis hebben we dat niet meer en daar is dus probleem 1: waar zet ik de kattenbak neer? Beneden is het nl. eigenlijk een grote ruimte: woonkamer en open keuken, en eigenlijk wil ik proberen juist de bovenverdieping kat-vrij te laten. Want daar is probleem 2: ik wordt helemaal gestoord van al die haren en troep die met het hebben van katten gepaard gaan..Ik weet het, het hoort erbij en ik ben gek op ze dus ze gaan echt niet weg maar hoe kan ik alles tot een minimum beperken? Ik stofzuig al elke dag maar echt o.v.e.r.a.l liggen haartjes, zelfs op plekken waar ze helemaal niet komen (bijv. de kamer van onze dochter). Ik heb enorm zin in ons nieuwe, mooie, schone huis maar hoe hou ik het zo??
Wij hadden een kast in de gang waar onze schoenen in stonden. Aan de zijkant een gat gemaakt en in de binnenkant een extra plank geplaatst. De kattenbak stond dan in de kast. De geur was echt goed te doen (een schoenenkast heeft sowieso al niet de meest aangename geur) inmiddels verhuisd en kast weg gedaan en moet er nu ook weer een nieuwe oplossing bedacht worden. Hier komen de katten niet boven en waar ze wel komen stofzuigen we vrijwel elke dag. In de periode dat de katten verharen dagelijks flink kammen en als we bij de ikea zijn worden de plakrollers flink ingeslagen.
Wij hebben 2 kattenbakken in huis staan op hoekjes die je niet zo snel ziet: achter de bank en ergens in een extra hoekje in de keuken. Geen last van stank, manlief haalt elke dag de poepjes eruit en we hebben van die korrels die klonteren als het nat wordt. Dus de plasjes worden er ook elke dag uitgehaald. Van de haren wordt ik hier ook helemaal gek!!! Ik kan elke dag eerst gaan stofzuigen, eettafel en aanrecht aflappen voor ik mezelf en zoonlief te eten kan geven. Onze katten komen niet buiten (alleen achter het huis en we hebben kattenschrikdraad), dus vaak extra veel haar binnen. We hebben al zo'n Dyson animal pro handstofzuiger gekocht. Dus als er eentje na de stofzuigbeurt van die ochtend weer op een stoel of de bank heeft gezet, dan ga ik even met dat ding erover en het is weg. Ideaal ding. (Hier komen de katten ook niet boven, moet er niet aan denken om boven ook nog zoveel haren te hebben.)
Ik heb 3 van die haarballen (katten dus) rondlopen, dus 1 minuut nadat ik heb gestofzuigd liggen er alweer haren. Het hoort erbij. Het enige wat je kunt doen is de katten dagelijks borstelen zodat de meeste losse haren eruit zijn. Voor de kattenbakken kun je hele leuke kastjes oid maken. Heb je Facebook? Ze hebben een groep 'katvriendelijk je huis inrichten' (https://www.facebook.com/groups/971773029503857/?fref=ts). Daarin staan speelcreaties, maar ook bankjes en kastjes waarin je kattenbakken kunt 'verwerken'. Als je een beetje handig bent, kun je de bakken redelijk goed passend maken in de rest van je interieur.
Ik heb 2 kattenbakken. Eentje in een verre hoek van de woonkamer en de ander, een dichte, gewoon in de keuken. Ik hoor altijd dat mensen dat vies vinden. Maar hij is dicht en ik verschoon hem regelmatig. Ik sta nooit in de stank te koken ofzo Qua haren: ik heb daar zelf geen enkele moeite mee. Nu verharen mijn katten ook amper, dat scheelt. Maar mijn oma had haar katten aangeleerd om alleen maar op dekentjes te slapen. Die konden dan gewoon de wasmachine in. Geen idee hoe ze dat gedaan had maar die katten snapten dat en sliepen dus inderdaad alleen nog maar op de daarvoor bedoelde dekentjes.
Hier hadden we hetzelfde probleem+ een hele kleine hal waar nu de kinderwagen staat dus we hebben 2 design katten bakken gekocht en die staan in de huiskamer.later worden ze naar die kleine hal verplaatst als de kinderwagen de deur uit gaat.
Ken het probleem en helaas voor de haren enz heb ik niet de ideale oplossing. Zit er ook best tegen op straks als onze baby is geboren. Ik ben al overgestapt naar een leren bank, werd gek van onze vorige bank. Ik heb een kleine handstofzuiger van black en decker en daar ga ik elke ochtend mee over de bank en de stoelen. Verder hebben wij een robotstofzuiger en die gaat elke ochtend aan. Ondanks dat word ik er nog gek van maarja ga ze echt niet weg doen. Schaam mij er soms zelfs voor.... De kattenbak staat bij ons in de soort boiler kamer, de deur staat altijd op een kiertje en daar is ook een soort van afzuiging. Elke dag de drollen weg en wij hebben speciaal grit met silicone en daar gaat het plas dan in en dat stinkt niet. Owja en als wij een koophuis gaan kopen in de toekomst is het een must om een bij-keuken te hebben waar de katten in de nacht kunnen en voor de bak Lijkt mij zooooo lekker.
Hebben wij ook een tijdje gehad in de keuken, verschoonde hem ook regelmatig. En dat van de kleedjes werkt bij ons niet haha. Heb overal mandjes en kleedjes liggen maar de stoel of de bank ligt toch het lekkerst. En dan kan ik ze er wel afjagen maar dan vliegen de haren overal en in de nacht doen ze het toch net zo goed weer.:x
Wij hebben hem in de gang staan in het hoekje waar de jassen hangen. Willen er nog een soort kast omheen bouwen zodat je hem niet meer zo goed kunt zien maar de ruimte daar is heel erg klein dus weet niet of dat gaat passen.
Wij hebben ze buiten staan. We hebben dat in een soort hokje en ook zo gemaakt dat onze dochter er niet bij kan. Gaat prima en niet meer die vieze stank als ze net gepoept hebben binnen. We hebben ze ook even in de keuken gehad maar alleen het idee al vond ik vies.
Wij hebben een kat die buiten komt. Geen kattenbak dus, ook geen plek voor en zeker niet in de gang. Ik moet wel lachen dat je gek word van haren, ik kan daar ook niet tegen haha vooral als er perongeluk een wipstoel staat en daar ligt ie dan binnen no-time in :x
Wij waren er vorig jaar zo mee aan. Met de kattenbak. Dus gewoon een kattenluik in de deur gemaakt. Wel één waarbij de kat een magneetje om hun halsband moet hebben zodat er geen andere katten binnen komen. Geen vieze luchtjes meer in huis. Die luikjes zijn ook verkrijgbaar die je op chip kan registreren. En idd tegen de haren heel veel borstelen en vaak stofzuigen... Ik wordt er soms ook gek van maar ben ook helemaal gek op m'n beestjes. Zou niet zonder kunnen.