Hoi allemaal, Ik zou graag jullie ideeën/meningen/ervaringen willen horen. Ik heb al eens eerder een tooic geopend over het ritme van mijn dochter. Nav de reacties zijn we goed op weg. Ik heb ook het noek, baby in een droom ritme gelezen en dat heeft me veel geholpen. Alleen ben ik vandaag op het cb geweest voor de 2e prikjes van mijn dochter en door het gesprek met de arts begin ik weer te twijfelen aan het een en ander. Vandaar dus even dit topic. Hieronder mijn verhaal. Mijn dochter is nu bijna 14 weken oud. De laatste tijd hebben we gewerkt aan een ritme en aan regelmaat. In principe is het wakker, voeden, verschonen, spelen, knuffelen en slapen. Dit in ongeveer 90 min. Soms iets langer maak vaker korter. Dat ging prima. Ik probeerde om haar er 3 a 4 uur tussen te laten met de voedingen. Werd ze te vroeg wakker dan werd het eerder na 3 uur dan na 4 uur. Ik werk wel toe na de fles van 19.00 uur zodat ze daarna naar bed kan. Rond 23 uur kreeg ze nog een droomvoeding en sliep dan tot ongeveer 4, 5, 6 uur. Dit wisselt nog al. Op een dag zat ze dan oo 6 voedingen. Sinds vrijdag hadden we besloten om de fles van 23 uur niet meer te geven omdat ze vaak gewoon doorsliep en we wel eens wilden kijken tot hoe lang ze het kon redden inde nacht. De eerste nacht werd ze om 4 uur wakker, maar nog voordat we haar fkesje warm hadden sliep ze weer en heeft ze tot 5 uur geslapen. Netjes vonden wij. De 2e nacht weer geprobeerd en toen sliep ze tot half 8........ Gisteravond weer geprobeerd maar ze werd om half 12 wakker, getroost maar ze had echt honger. Dus toch flesje gegeven en toen sliep ze tot 6 uur vanmorgen. Ook prima dus. Nu vraag ik me wat dingen af. En ik zou graag willen weten wat jullie hierover weten. Op het cb zeiden ze dat het beter is om haar in een ritme te krijgen van om de 4 uur flesje. En dan om 7, 11, 15, 19, 23. Dus de laatste fles droomvoeding toch nog blijven geven. Als ze dan voor 7 wakker wordt, haar maar een beetje te geven en daarna toch rond 7 uur te wekken. Maar hoe zit dit dan als ze om 6 uur wakker wordt en haar flesje drinkt en om kwart voor 7 weer gaat slapen? Dan maar gewoon om 6 uur het ritme beginnen? Hoe ging dat bij jullie rond deze leeftijd? En hebben jullie ook in de nacht/vroege ochtend een beetje gegeven? Wij gaven haar namelijk tot nu toe gewoon het hele flesje en dan slaapt ze vaak tot 9 uur ongeveer. Is het toch beter om haar aan te wennen om rond 7 uur wakker te worden en dus toch het advies vh cb te volgen? Verder ben ik wat onzeker over haar voeding. De laatste dagen drinkt ze niet meer zo goed. Haar groei was prima, maar het is ook pas een paar dagen minder met drinken. Ze kan nog niet echt grotere (meer dan 170cc) flesjes per keer op. Voor haar gewicht zou ze 5 flesjes van 190cc moeten kunnen drinken. De arts had het over 150cc per kilo gewicht en dat delen door 5 voedingen. Maar is dat geen richtlijn voor kv? Mijn dochter krijgt gekolfde bv. En een flesje van 190cc krijgt ze echt niet op. Ook niet als er 4 uur tussen zit. Nou voor de gene die nog niet in slaap zijn gevallen, ik heb graag wat advies van jullie. Bedankt.
Wij hebben onze dochter tot 4,5 maand nog een droomvoeding gegeven. Wel hebben we vanaf ongeveer 3,5 maand, geloof ik, deze fles steeds een beetje vervroegd tot we op 22 uur uitkwamen. Was mijn eigen gevoel, maar ook van de kinderarts om iig tot 4 maanden deze voeding te blijven geven, ook al moesten we haar daar voor wakker maken (wat meestal wel zo was) Vond ik toch een prettiger idee, dat ze niet zo lang zonder voeding zat, want ze sliep gewoon door.. Ik gaf wel flesvoeding, weet niet of dat echt verschillend is qua hoeveelheden, maar ze kreeg toen 150cc+5. Denk dat de hoeveelheden van je kindje afhangt, gewoon kijken waar zij tevreden mee is! Ze geven het eigen altijd toch wel zelf aan. De fles dronk ze altijd helemaal leeg! Pas op het laatst dronk ze de fles steeds minder en toen hebben we haar niet meer wakker gemaakt en sliep ze tot dezelfde tijd als anders (08.30) Houd alle adviezen in gedachten, maar volg vooral je eigen moedergevoel, mama knows best!
Al waat slaapt laten slapen. Op die leeftijd kregen ze alle 3 hier een voeding rond 19u en dan sliepen ze tot rond 6u s ochtends. Die droomvoeding hebben wij ook proberen geven, maar dan kwamen ze toch nog om 3u af. Dus eerst hebben we een tijdje gehad dat ze van 19u tot 3u sliepen en een weekje of 3 klater van 19u tot 6u Wel idd wakker maken s ochtends zodat je de dag steeds rond hetzelfde uur begint
O ja, mijn dochter was toen nog wel wat jonger, maar ik probeerde het het volgende ongeveer aan te houden, toen ze door ging slapen: Kwam ze voor 4 a 5 uur dan kreeg ze gewoon een hele fles, kwam ze na 5 uur dan maakte ik inderdaad een kleinere fles en liet haar daarna wel zelf weer komen (tot op zekere hoogte) mij adviseerden ze ook om dan om 7 uur weer wakker te maken en dan met je 'gewone' schema verder te gaan. Ik vond het dan niet nodig om haar weer wakker te maken als ze bijv pas net weer een uurtje sliep. Op de een of andere manier kwam ik toch altijd weer uit met mijn schema.. 'mijn schema' heb ik overigens nooit heel strak aan gehouden hoor, altijd alles met plus minus en ongeveer Het zijn geen robotjes en ze regelen het vaak verrassend genoeg zelf heel goed! Succes!
Het CB kletst uit z'n nek. Voeden op schema is niet beter dan op verzoek, of andersom. Lekker doen wat voor jullie werkt dus
Bedankt voor je verhaal. Ik zou straks ook graag de fles van 23 uur naar 22 uur vervroegen omdat ik geen avondsmens ben. Toen je die fles op 22 uur had, had je toen ook de fles ervoor om 6 uur? Of gewoon op dezelfde tijd als bij de droomvoeding van 23 uur?
Mee eens, maar eerst werd ze niet zelf wakker rond 23 uur. Gisteren om 23.30. En de andere 2 dagen dat ze niet kwam sliep ze net zo lang door als met de droomvoeding. Dat wakker maken rond hetzelde tijdstip ga ik zeker doen.
Ik wil het ook niet te strikt gaan doen. Mij lijkt het wel een goed plan om haar de volledige fles te geven als ze echt te vroeg is, dus rond 4.5 uur. En daarna maar een kleine fles. Het is ook denk ik een kwestie van uitproberen. Want het is hier ook e ht elke week anders.
Nee dan had ze de fles gewoon altijd om 19.00 (en nog steeds) De fles van 19.00 is iets wat meestal altijd hetzelfde bleef, dit in tegenstelling tot de rest van de dag, heel typisch, maar we kwamen altijd weer hier op uit
Ja klopt. Maar als moeder van mijn eerste kind probeer je toch naar de mensen met ervaring te luisteren. Vandaar ook mijn vragen.
Idd gewoon fles om 19u. Hebben ook een tijdje gedaan om s nachts een klein flesje te geven, zodat ze dan weer rond 7u kon starten met een grote(gewone)
Oke bedankt. Gaan we het gewoon zo proberen om rond 19 uur een flesje te geven en rond 22/23 uur. En dan eens kijken hoe laat ze komt. Alleen zo jammer dat ik rond 6 uur moet gaan naar mijn werk en haar mee moet nemen om naar mijn ouders te brengen....
Klopt ook, het CB is zeker niet heilig, maar het is nou ook weer niet zo dat ze helemaal niks goeds kunnen doen daar. Ik heb ook als kersverse moeder veel onzekerheid ervaren over of ik het allemaal wel goed deed Blijft altijd wel zo, maar het word echt makkelijker. Ik vroeg ook her en der advies, je kunt dan altijd nog kijken wat je er mee doet en of het bij jou en je kindje past!