Hallo mama's (en misschien ook wel papa's?) Onze zoon van inmiddels 17 maanden sprak al met 6,5 maand zijn eerste woordjes (echt verstaanbaar, voor iedereen, het staat zelfs op film ) en dat breidde zich gestaag uit, sprak zelfs met een maand of 9 al met 2 woordjes, zoals 'dag papa' 'lamp uit' en 'mama happen'bijvoorbeeld. Daarna, met 10 maanden, werd het spreken steeds minder en nu spreekt hij alleen nog de standaard woordjes zoals 'mama, papa, etc.' maar dat is dus in geen vergelijk tot wat hij eerst sprak. Ondertussen vind ik het steeds vervelender worden, gewoon omdat ik weet dat hij het wel kan. Hij weigert het naar mijn idee gewoon, want als hij kwaad is, zegt ie bijvoorbeeld wel 'laat dat' of 'deur dicht'. Ik weet niet goed wat ik ermee moet, of ik het pushen of niet? Mijn man stottert en wij zijn beiden wel bang als we het echt gaan pushen, dat zoonlief daar ook van gaat stotteren, of klopt dat niet? Heeft iemand een idee wat ik daaraan kan doen, of wat de oorzaak kan zijn? Of herkent iemand dit misschien? Liefs
mijn zoon kon ookal pap en mama zeggen maar vertikt dit inmiddels ookal dik een half jaar. voor de rest zegt hij maar 3 woordjes en dan nog niet eens helemaal goed maar hij brabbeld en "zingt" heel veel. ik maak me er niet zo druk om. ik denk dat ze dingetjes even weer vergeten als ze druk zijn met andere kunstjes aan te leren. zolang ze maar wel brabbelen en hun tong en mond en keel blijven uitproberen is het goed is mij altijd verteld ( heb een zoon die doof is geweest en dus geen geluid maakte en dat was niet goed ) wat je eraan kunt doen is gewoon de zaak niet forceren. hij is wellicht gewoon druk met andere dingen aanleren. je zou voor je eigen gemoedsrust samen boekjes kunnen gaan kijken en de plaatjes benoemen.voor de rest gewoon met hem praten maar niet verwachten dat hij perse iets terug zegt. ze slaan het onbewust heus allemaal wel op. en op een dag zijn ze eraan toe. zo denk ik in ieder geval. ik ben een tegenstander van het pushen van kinderen. positief motiveren is iets anders. dat is aanmoedigen maar als een kind duidelijk ergens nog niet aantoe is is hij er niet aantoe punt. je man zal ook merken dat als ze hem gaan pushen dat hij meer gaat stotteren. dat komt gewoon door de verwachtingen van andere mensen. ik vergelijk het daar gewoon mee. gewoon lekker laten doen (en als hij helemaal niet brabbeld dan moet je er wel mee naar een logepodist) maar anders lekker laten doen in zijn eigen tempo.
Ik denk dat Yinthe idd gelijk heeft, hij is te druk met andere dingen aan het leren en daarom praat hij nu minder. Bij mijn zoon ging de lichamelijke ontwikkeling heel snel maar zijn spraak minder snel. Maar nu in ene begint hij echt verstaanbaar te praten en maakt in ene zinnetjes en klept een hele dag door. dus het komt echt wel (weer). Sommige kinderen van dezelfde leeftijd van mijn zoon praten echt goed maar waren langzamer in de lichamelijke ontwikkeling. Mijn zoon had het te druk met leren lopen, springen en huppelen e.d. en nu hij dit allemaal kan begint hij echt te praten. en ik praat ook veel met hem en lees hem uit boekjes voor en vooral boekjes met plaatjes en laat hem dan zeggen wat hij ziet om het praten toch wat te stimuleren maar ik push absoluut niet het komt vanzelf nl.
Hij is nu gewoon druk met andere dingen. Sterre zei met 11 maanden veel woordjes, en heeft tot 2 maanden geleden geen woord meer gezegd! En nu haalt ze de schade in
Yinte + Annetske: Ik begrijp wat jullie zeggen, maar wat er bij mij niet in kan, is dat hij dus eerst wel al sprak, echt verstaanbare woordjes en dat hij daar dus voor een groot deel mee opgehouden is. Marijke: Ah kijk, iemand met dezelfde ervaring Alleen heeft er bij jou meisje niet zoveel tijd tussen gezeten, maar misschien moet ik het dan maar even afwachten.