Steeds naar ziekenhuis, hoe doen jullie dat?

Discussion in 'Prematuur' started by jerami, Jul 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    Vorige week ben ik bevallen van onze 2e zoon met 34,4 weken. Hij ligt nu op de couveuse afdeling. Het liefst ga ik zo vaak mogelijk langs om bij hem te zijn natuurlijk. Dit gaat alleen niet en mn man en ik hebben veel moeite om steeds een planning te maken wie wanneer gaat en vooral hoe we gaan en wat er dan met onze oudste (2,5) gaat gebeuren.

Onze oudste heeft geen geduld om daar langer te zitten, na 5 min. is hij het zat. Hij snapt er nog niet veel van dus even baby kijken, handje vast houden en hij wilt alle andere baby's zien, vasthouden enz. Hij is veel te druk voor op de afdeling. Daarbij is hij nu verkouden en mag dus zoizo niet bij zijn broertje kijken.
    Mn man en ik moeten dus om en om gaan. Zodat er altijd iemand bij hem is. We hebben geen familie in de buurt wonen die hem even kan nemen en vanaf na het weekend zijn ook al onze buren waar we nu veel hulp van hebben gekregen op vakantie.

Daarbij hebben we het probleem dat we geen auto hebben. De afgelopen week hebben we tot ons geluk de auto van onze buren mogen lenen, maar aangezien die op vakantie gaan maandag is dat na het weekend ook over.

Nu kunnen we het ov pakken om naar het ziekenhuis te gaan. De kosten die we anders zouden hebben voor de auto, hebben we dan voor de treinkaartjes. Maar het inplannen is elke ochtend weer gedoe.

Hoe doen jullie dit?

2. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Dat is moeilijk zeg omdat je nog een kleintje hebt thuis. Bij ons was het zo dat mijn man mij rond 6:00 uur wegbracht en na het werk kwam hij meteen naar het ziekenhuis. Heb je enig idee hoe lang jouw
    baby er nog moet liggen? Moeilijk joh als je geen familie in de buurt hebt. En is het ook niet mogelijk dat bjv. jouw moeder ff komt logeren bij jullie? Weet je jouw baby is in goede handen en als die naar huis mag dan krijgt hij ook alle aandacht van papa en mama. Ga wanneer het mogelijk is,meer kan je niet doen.

3. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Idd heel georganiseer. Hier was onze eerste prematuur. Dus heel wat tijd bij haar kunnen doorbrengen gelukkig. Gaat je zoontje niet naar een kdv? Anders extra uren inkopen. Familielid uitnodigen om te komen logeren? Tijdelijk een gastouder?

4. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Jullie zitten in een lastige situatie zonder goed vervoer en iemand die voor je oudste kan zorgen...

Hier de eerste weken in het Ronald mcDonaldhuis gezeten maar toen was ik daar doordeweeks alleen. Mijn moeder zorgde voor mijn oudste (bijna 2).

En de laatste 3 weken waren we dicht bij huis want het ziekenhuis is nog geen 5 minuten met de auto.

Ik heb langdurig doordeweeks mijn moeder in huis en ik ging zelf 3x per dag naar het ziekenhuis om 9, 15 en 21 uur.

Maar dat gaat niet als je geen auto hebt.

Denk dat je inderdaad moet kijken naar familie of misschien je zoontje uit logeren? Is geen leuke oplossing maar hier ook een paar keer moeten doen als mijn moeder echt een keer niet kon.

Heel veel sterkte en hopelijk kom je tot een oplossing!
    Je voelt alsof je een van beide kindjes tekort doe he heel vervelend voelt dat!

5. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mn moeder werkt fulltime. Ze heeft 1 dag dat ze hem meestal heeft als het lukt. Verder gaat hij 2 dagen naar het kdv. Op de die 3 dagen kan ik vaker langs gaan. Ik heb alleen soms de energie er bijna niet voor. Ik ga nu steeds om 9 uur en ml om 3 uur. Dit willen we proberen zo aan te houden. Die van 12 uur red ik zelf niet omdat ik echt nog te moe ben om de hele dag door te gaan zonder extra geslapen te hebben.
    Die van 18.00 is precies met etenstijd en die van 21.00 voor mij weer heel laat. Als ik meer energie zou hebben, dan had het lichamelijk wel gelukt denk ik. Maar beide kinderen hebben niks aan mij als ik helemaal op ben.

De schatting is dat hij er zeker nog wel 2 weken zal liggen.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Jerami voel je niet schuldig! Jij bent zelf nog herstellende en hebt je rust nodig. Het is ook heel oneerlijk de situatie.
    Heb er zelf heel veel moeite mee gehad je zit steeds in een spagaat. Daarbij komt dat ik heel graag borstvoeding wilde geven (helaas niet gelukt) en ik moest er daarom wel 3x heen want zonder borst geen borstvoeding live natuurlijk.

Misschien moet je je er dan bij neerleggen dat het voor jullie niet beter kan dan hoe het nu is. En probeer die momenten te pakken en er helemaal te zijn goed uitgerust.
    Daar hebben jullie mannen inderdaad veel meer aan!!

7. Leen83

Leen83 Lid

Apr 23, 2010
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Probeer de kosten voor het vervoer bij je zorgverzekering te declareren. Het is slim om alle gemaakte kilometers en andere kosten mbt vervoer precies bij te houden. De kosten voor vervoer en de gemaakte kilometers kun je ook opgeven bij de belasting. Wij hebben daar een groot deel van terug gekregen!

8. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#8 Ons Kleintje, Jul 23, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 23, 2013
    we hebben ongeveer hetzelfde probleem gehad, de oudste was net 2 jaar en 3 maanden oud toen zijn broertjes werden geboren. Hij kon echt niet op de afdeling, ging rennen en bij andere kindjes kijken, wilde zijn handen niet wassen met sterilium en dat soort dingen.
    ook op een gegeven moment mocht hij 3 weken niet langskomen omdat er waterpokken op het kdv waren.
    Ik ben op een gegeven moment (na 10 dagen, nadat 1 van de tweeling een heftige operatie onderging) in het ronald mac donald huis gaan wonen en heb mij volledig op de andere 2 gestort terwijl mijn man samen met mijn en zijn ouders afwisselend op de oudste hebben gepast.
    Ik zag mijn oudste hierdoor maar 1 a 2 keer per week. Dat vond ik echt heel moeilijk, maar ik kolfde 8 keer per dag (ik mocht niet stoppen van de artsen vanwege de darmziekte van 1 van de tweeling)
    en was de hele dag met de tweeling in de weer die later (verzorgen/aanleggen/ band opbouwen/ vele operaties) ook op 2 verschillende afdelingen lagen. Helaas duurde het erg lang voordat ik weer naar huis kon en we allemaal weer thuis waren. (in totaal verbleef ik daar 22 weken) Het is niet het mooiste advies wat ik je kan geven, maar soms kan het niet anders.

Overigens kun je, wanneer je veel ziektekosten maakt (zoals vervoer naar je kind en de parkeerkosten), deze het jaar daarna weer declareren bij de belastingdienst,
    en wanneer je kind lager dan 1 maand in hetzelfde ziekenhuis ligt, kun je de kosten voor vervoer vaak ook declareren bij je zorgverzekeraar.

Ik wil je veel succes wensen!

9. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    @onskleintje; Pittige tijd voor jullie geweest! Dan mag ik niet klagen!

We hebben nu inmiddels een ritme gevonden. Ik heb me er bij neergelegd dat ik maar 1x per dag naar hem toe kan. Lichamelijk trek ik ook vaker gewoon niet.

Ik ga nu met de voeding van 9.00, ben er dan al rond 8.30 voor de verzorging enz en vertrek vaak pas rond 10.00/10.30. Ligt eraan hoe hij het doet. Manlief heeft dan de oudste onder zijn hoede. 's middags met de voeding van 15.00 zijn de rollen omgedraaid. Op deze manier hebben we beide onze moment met de jongste en hoeft de oudste niet de dupe te worden van al het heen en weer gereis.

Helaas doet de verzekering niks vergoeden. Heb dit nagevraagd. Hier moet ik een bepaalde aanvullend pakket hebben.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Jerami goede oplossing zo jullie hebben wel echt quality time zo. Je kan het opgeven bij de belastingdienst niet de verzekering! Wel bonnen bewaren van parkeren of openbaar vervoer. Hopelijk is jullie zoontje snel thuis.

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Oh balen van de verzekering!
    dat `niet mogen klagen vind ik niet hoor!
    Ik weet nog heel goed dat ik bij de oudste die 8 weken ziekenhuis ook heel lang vond en er doorheen zat.
    een kind in het ziekenhuis is altijd zwaar.
    Sterkte voor nu en hopelijk mag ze gauw naar huis.

12. ingetje

ingetje Actief lid

Apr 4, 2011
    372
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weetniet welk werk je man heeft maar volgens mij heeftiedereen recht op 2 weken zorgverlof... Kijk eens of hij daar gebruik van kan maken. Wellicht kun je je zoontje flexibel brengen naar het kdv alle ochtenden of nog een ochtend extra of een keer een middag? Succes het is zeker zwaar! En denk hoe moeilijk he ook is eerst aan jezelf! Daarna de rest. Want als hi staks thuis komt ben je anders niets meer waard!

Share This Page