Hoi iedereen! Ik heb vandaag te horen gekregen dat na mijn bevalling de borstvoeding op gang moet gaan brengen d.m.v. kolven. Dit omdat ons kleine meisje direct na de bevalling een sonde krijgt, en het is nog niet duidelijk voor hoe lang. Nu is de kans ook nog eens erg groot dat ze d.m.v. een keizersnee op de wereld gaat komen. Mijn vraag is zijn er mensen met een zelfde soort ervaring. Ik weet inmiddels dat borstvoeding opgang brengen met kolven erg lastig kan zijn, en dat een keizersnede ook niet heel positief meewerkt.. Toch wil ik het erg graag gaan proberen. Wie heeft er goede tips en kan mij iets meer vertellen?
Mijn zoontje is gehaald dmv ks bij 37 weken, ik had toen nog geen melk (wat waterige drupjes). Ben 's avonds bevallen en de volgende dag begonnen met kolven. Dag 4 spoot de gele vla de flesjes in! Succes met alles!
Wat heftig zeg!! Zal niet meevallen voor jullie! Wat goed dat je wilt gaan kolven voor jullie meisje! Wat betreft kolven, zodra jij er toe in staat bent, zou ik gaan starten met kolven. Dubbelzijdig en het liefst 8x per dag. Als dat niet haalbaar is, in elk geval minimaal 6x. Verder zou ik proberen, als dat mogelijk is, zoveel mogelijk bloot op bloot contact te hebben met je kindje. Een keizersnede kan inderdaad ervoor zorgen dat je productie wat later op gang komt, maar in de meeste gevallen komt dat wel goed. Hier heb ik zelf ook met kolven de productie op gang moeten brengen en dat ging hier vrij snel.
Heftig is het zeker en was tot vandaag ook in de veronderstelling dat ik in ieder geval eerst zelf mocht proberen te voeden... maar helaas. Toch wil ik dat loslaten zodat de kans zo groot mogelijk wordt dat ik haar uiteindelijk zelf kan voeden. Ik vind jullie verhalen in ieder geval al heel erg motiverend en positief! Huid op huid contact stimuleren ze heel erg in het UMCG, dus dat is al 1 positief vooruitzicht. Dank je wel dit is echt fijn om te lezen!
Hier ook kolvend begonnen (en nog steeds FT kolvend na 5 maanden). Bij mij hielp het heel goed om naar een foto van haar te kijken en me in te beelden dat zij mijn melk nodig had... Hopelijk kan je "live" naar je kleine kijken. Later ook veel bij de couv. gekolfd. Dat ging ook goed! Succes! GRTZ.
Hier ook een ks gehad en productie op gang gebracht dmv kolven. Op dag 3 begon het goed op gang te komen, zomaar ineens van niets naar 80 ml in een keer. Ik had daar wel een neusspray bij nodig, omdat ik anders heel moeilijk een tsr kreeg. Dat heet syntocinon en kun je krijgen via ha of vk als je het nodig mocht hebben. Succes! O ja, ik kolfde overdag elke 2 uur en 's nachts elke drie uur. Dat was wel vermoeiend moet ik zeggen.
Wat een top tips allemaal! Ik lees ook dat het niet makkelijk is, maar ja dat had ik ook niet verwacht. Ik lees vooral dat het mogelijk is en dat geeft mij echt weer een beetje vertrouwen en positivisme . Was vanmiddag echt heel verdrietig, nu niet meer!
Tjee, heftig zeg wat jullie in het vooruitzicht hebben! Alvast veel sterkte. Ik heb vanaf dag 2 gekolfd na elke voeding om het sneller op gang te krijgen. Dit zo'n 8 x per dag. Ik had in 2 dagen een superproductie. Wel zwaar, maar met zoveel mogelijk rust, slapen en in mijn geval genoeg water/ sap komt het wel goed.
Wat fijn zeg dat je weer vertrouwen hebt! Je klinkt erg gemotiveerd en dat is mooi; waar een wil is, is een weg, echt waar! Ik heb ook om de paar uur gekolfd, ook 's nachts en dat was heel vermoeiend. Toen ik dus op dag 4 de melk had, wou mijn zoontje nog niet aan de borst, dus moesten we cuppen en fingerfeeden en dat kost heel veel tijd. Ik had zwangerschapsvergiftiging en pre-eclampsie en had een loeizware bevalling van een week gehad, maar toch ging ik door omdat ik de bv wou laten slagen en kijk eens naar mijn banner! Mijn zoontje werd vanmiddag ineens ziek en spuugde alles onder. Hij wou niks eten en drinken, behalve -je raadt het al- moedermelk! Ik weet niet wat je kindje mankeert, maar ik hoop dat je je baby'tje ooit aan de borst mag hebben!
Zoek van te voren al contact met een lactatiekundige om de opties te overleggen. Kolven om de productie op gang te brengen is gewoon minder leuk, het kan wat moeilijker zijn, maar onmogelijk is het niet! Iemand van VBN of LLL kan je ook je waarschijnlijk ook op weg helpen, bijvoorbeeld door je in contact te brengen met ervaringsdeskundigen. Bij jou in de provincie zitten meerdere lactatiekundigen en contactpersonen van VBN, dus dat moet te doen zijn.
Ook ik heb (tot nu toe , kleintje is nu 5 weken) gekolft. Ook omdat ons kindje 2,5 week in het ziekenhuis heeft gelegen. Hier had ik binnen 3 dagen 80 cc per kolfbeurt...en iedere dag ging de productie flink omhoog..!! (maar je moet wel echt om de 3 uur kolven....) Ik ben nu sinds begin deze week begonnen met borstvoeding en dit gaat al aardig goed, dus als je wilt gaat het je vast lukken! Ik wil je natuurlijk ook veel succes wensen met de bevalling en de tijd er na! Tip voor in het ziekenhuis: daar hebben ze fantastische flesjes voor je borstvoeding, wij namen elke dag een voorraad mee naar huis en nu staat de ijskast vol borstvoedingflesjes (met inhoud...)!!
Tip voor in het ziekenhuis: daar hebben ze fantastische flesjes voor je borstvoeding, wij namen elke dag een voorraad mee naar huis en nu staat de ijskast vol borstvoedingflesjes (met inhoud...)!![/QUOTE] Heel herkenbaar, hebben wij ook, maar dan een voorraad in de extra aangeschafte vriezer! Door borstontsteking(en) had ik een productie van 1500 ml ! Laat je goed informeren en vraag (veeeeel) begeleiding bij het kolven. M.n. de tijd van de stuwing was lastig hier! Sterkte en succes! Liefs.
Echt advies kan ik je niet geven wel een beetje ik val buiten de boot. Heb twee ks achter de rug met zoon had ik meteen bv. Dat had ik al met zeven maanden het stroomde er letterlijk uit. geen water maar gelijk licht geel. De avond er voor voor de ks lag ik op een kamer met een pasbevallen moeder en haar baby haar baby begon te huilen. Ik was dus hoogzwanger en het stoomde letterlijk en figuurlijk er uit. Mijn advies is als je de baby niet bij je hebt is baby geluiden opvangen van andere dat hielp meteen de productie op gang. Klinkt misschien gek?? maar het was gewoon zo. Met dochter twee dagen later was de bv volledig op gang en het twee weken gekolft ze wilde niet aan de borst. Dus met twee ks achter de rug kan ik zeggen van uit mijn zelf de bv komt best wel goed op gang. En snel ook. Hier dan. Heb het alleen nooit afgemaakt de bv maar me zoon heeft drie weken full bv gehad en dochter dus 2 weken. Dat kolven hield ik dus niet vol. Daar ben en was ik een te paniekerig persoon voor. Succes met alles en dat alles na de geboorte goed gaat met je kindje. Heel veel sterkte aan je banner te zien is er wat mis dus een dikke knuffel alvast van af hier en veel kracht toe gewenst. Er was nog een reden waarom ik niet door gegaan ben met de bv. Ik heb maat e van borst en ik verstikte letterlijk me kindjes tijdens het voeden kon nooit een goede houding vinden en zeker niet de eerste dagen in het kraambed. Dus met dochter ben ik meteen gaan kolven en ze wilde ook gelijk niet aan de borst waarom weet ik niet. Had het eigenlijk wel verder willen probleren maar ik ben dus een te onrustig type dat gelijk in paniek raak. en mijn omgeving stond er niet achter. En ik na de hand ook niet.