Hoi allemaal, Onze dochter is inmiddels ruim 16 maanden. Ze loopt vlotjes langs de tafel, steekt over ed. Ook aan de hand gaat goed. Ze loopt nog niet los. Ik maak me nog niet echt zorgen, komt vast goed. Maar wanneer is het echt laat? Ik zie wel aan haar dat ze veel in de w houding (zeg maar met haar benen naar achter) zit. Dit corrigeer ik meestal, maar niet altijd. Zou fysio al noodzakelijk zijn?
Volgens mij is alles tot 18 maanden heel normaal. Misschien vind ze het nog spannend en heeft ze nog niet genoeg vertrouwen in haarzelf om los te laten. Ze loopt in ieder geval al met houvast, sommige doen dat nog niet met 16mnd. Ze is al voor de helft waar ze moet zijn De w houding mag kort gebruikt worden. Bijvoorbeeld wanneer ze van kruipen naar de zithouding gaan oid. Het wordt niet aangeraden dat ze hier lange tijd in zitten. Blijven corrigeren als het voor komt en ik zou nu nog niet voor fysio gaan ivm de leeftijd. Ze heeft nog een twee maanden voordat het 'zorgelijk' wordt. Dit is natuurlijk mijn persoonlijk advies, als je je er niet fijn bij voelt om te wachten dan zou ik de ha of fysio bellen voor advies.
De w houding is favoriet bij alle kindjes geloof ik, ik krijg al pijn als ik het alleen maar zie maar zij vinden het fijn blijkbaar. Ik heb het zelf eigenlijk nooit gecorrigeerd. Lopen "moet" voor de tweede verjaardag, dus je hebt nog tijd zat. Los lopen is in deze situatie meer een kwestie van durven dan van kunnen, dat komt op een dag vanzelf.
Het gemiddelde met lopen is geloof ik 18 maanden, en voor dat gemiddelde heb je kindjes die met 10 maanden al lopen en kindjes die pas met 2 jaar lopen. Komt heus wel goed dus daar zou ik me echt niet druk om maken. Mijn zoon zat ook altijd in de w houding. Maar dat is bij hem vanzelf minder geworden en ik heb het ook nooit gecorrigeerd.
mijn zoontje(oudste) zit nog steeds in de W houding.. en hij loopt toch echt hoor Geen zorgen maken, komt vanzelf
Onze kinder fysio zegt wel de w houding te corrigeren hoor! Ik zeg dan ga maar op je billen of op je knieën zitten. Het is niet goed voor de banden van heupen en knieën.
W houding kan voor even geen kwaad, volgens mij zit geen kind 10 minuten zo. Maak je maar geen zorgen, het is gewoon een kwestie van durfen loslaten. Laat het op haar eigen tempo gebeuren dan hebben ze ook meeste zelfvertrouwen en houvast.
Mijn oudste dochter was een langzame, 'luie' baby. Ging pas zitten met 12 mnd. Staan mbv spijlen van de box ook ongeveer 12 mnd. Loslopen was ze nog net geen 18 mnd. Heb me nooit druk gemaakt. Kinderen ontwikkelen zich nou eenmaal allemaal anders. Zo wachtte mijn oudste dochter tot dat ze zeker 'wist' dat ze het kon. Dus geen vallen en opstaan. Maar meteen goed doen, en dan gewoon heel laat. Bij mijn oudste dochter weet ik daardoor ook precies op welke datum ze losliep. Mijn tweede dochter was juist van het oefenen. Boos worden als het niet lukte ed. Ze begon met losse stapjes 2 wkn voor haar eerste verjaardag en liep los (heel waggelend) 2 wkn na haar eerste verjaardag. Ik zou ds gewoon nog vertrouwen op je kindje.
Onze dochter is toevallig twee weken geleden opeens los gaan lopen. Precies 16 maanden was ze. Verder erg laat met (zelf)gaan zitten (ze zat al heel snel maar ging mooi net zelf zitten) en kruipen pas met een jaar. Langs de tafel lopen deed ze geloof ik rond de 14 maanden. Ik heb me er nooit druk om gemaakt hoor. Zij was weer vlot met andere dingen zoals praten... Ieder kindje doet het op zijn of haar eigen tempo...
Onze jongste zoon kon best lang in de w-houding zitten, rustig een half uur. Ik heb nooit geweten dat dit slecht is. Ik heb het in ieder geval nooit gecorrigeerd. Overigens zette hij z'n eerste stapjes met ruim 15 maanden en met 18 maanden liep hij goed los.
Mijn oudste dochter loopt pas sinds 2 weken en was toen net 18 maand. Ze ging pas zitten en zelf staan toen ze bijna 13 maand was. Nu ze eenmaal losloopt, loopt ze ook erg goed en niet erg wankel.
Ik lees voor het eerst over de w houding.? Nooit van gehoord dat het zo heet, ik zit zelf vaak in de w houding op de grond. Is dit alleen voor kinderen slecht vanwege ontwikkeling? Mijn zoontje zit met 1 been wel eens zo.
Tnx allemaal! Ja ik had ooit gehoord dat de w houding slecht is voor de heupen. Maar ik vroeg me af of en een verband was. Ik heb ook zeker vertrouwen in haar hoor. Ze kroop ook pas rond haar eerste verjaardag. En laatst las ik weer dat die fase rond de 5 maanden duurt Ik word vooral een beetje gek van alles en iedereen om ons heen die vragen, loopt ze al, wel oefenen hoor blabla bla.
Lopen oefenen, haha! Sommige mensen sporen niet hoor Al die prestatiedrang... Mijn oudste dochter weigerde haar voeten op de grond te zetten. Ze trok altijd haar benen op, totdat ze er zelf klaar voor was. En met zitten hetzelfde. Ik kon haar nooit even op de grond in zit zetten, want ze gooide haar hoofd naar achteren. Ze had gewoon echt geen zin om zelf te zitten. En het zelf blijven zitten en gaan zitten deed ze dus op dezelfde dag. Ik had kunnen oefenen tot ik een ons woog Lekker laten kletsen hoor!
Ik ook! Ik zit al 34 jaar zo Nooit last gehad van knieën of heupen (nou ja, behalve dan 2x hoogzwanger zoals nu, maar dat komt wel meer voor, lijkt me) Dus misschien moet je het wel corrigeren ja, maar die w houding is in ieder geval geen garantie voor "misvormingen".
Dit! Hier precies zo! Wij hebben wel fysio gehad (vanwege dysmaturiteit) en fysio heeft nooit enige dwang uitgeoefend. 'Oefenen' was altijd spelenderwijs en onze zoon volgend. Want ook hij doet niks wat hij niet wil. Hij is 17 maanden en loopt nog niet los op enkele stapjes na als hij het niet door heeft. Overigens zei de fysio ook dat je de w-houding zo veel mogelijk moet corrigeren, d.w.z. niet te lang in die houding laten zitten.
Ik dacht ook dat onze jongste dochter nog heeeeul lang niet los zou gaan lopen, ze vond het doodeng! Maar toen ineens vorige week zette ze een paar stapjes los! En nu kan ze al van de woonkamer naar de keuken! Wel wiebelig nog maar je merkt dat ze steeds minder angstig is! Dus komt vanzelf! Als ze er zelf aan toe zijn! Rond de 18 maanden is gemiddeld, dus wacht het geduldig af!
Mijn oudste zat graag in de w-houding; op de psz werd gezegd dat ik dat moest corrigeren, bij het cb nagevraagd en daar kreeg ik het advies even de fysio te laten kijken. Fysio heeft gekeken naar hoe dochter beweegt, heeft gevoeld aan haar benen etc. Zijn conclusie; geen probleem, ze is gewoon soepel - niet hypermobiel - en die w-zit zal vanzelf minder comfortabel worden. Nu is ze vier - toen we naar de fysio gingen was ze 2 - en zit ze inderdaad minder vaak in die houding. Nooit gecorrigeerd ofzo.
Mijn zoontje is 21 maanden en loopt nog steeds niet goed los. Hij kan het wel, maar vertikt het en loopt alleen maar achter mij aan. Ik ben pas sinds kort met fysiotherapie gestart en zei zegt wel de w houding corrigeren. Mijn zoontje is veel te lenig in zijn heupen hierdoor.