Losec en apotheek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JetZwolle, 12 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje (8 mnd.) krijgt sinds een paar weken Losec MUPS (oplosbare tabletten) voorgeschreven voor zijn reflux. Dit is op proef omdat Zantac niet genoeg hielp.
    Na 2 weken was het doosje op en belde ik de apotheek. Ja, ze zouden Losec bestellen. Toen ik bij de apotheek kwam gaven ze mij echter merkloze Omeprazol (capsules die je open moet maken). Dit zou precies hetzelfde zijn. De apothekers zeiden ook dat als ik echt Losec MUPS wilde ik het maar zelf moest betalen :$ of een andere zorgverzekeraar zoeken :( Zij wilden het niet bestellen want mijn verzekeraar zou het merk niet zomaar vergoeden.
    De arts had een stempel op het recept gedrukt 'medisch noodzakelijk'. Voorheen was dit een teken dat de apotheek het merkmedicijn moest meegeven. Nu echter zou dit stempel niet voldoende zijn en geven ze alleen het 'merk' mee als je anders een allergische reactie krijgt?...Dus de arts kon er wel een stempel op doen maar maakt niet uit.

Ik wilde eigenlijk geen gerommel en mijn zoontje was net aan het wennen aan de Losec (en dat leek erg goed te gaan).
    Omdat we het echt nodig hadden heb ik het toch meegenomen.

Toeval of niet, sinds we de merkloze Omeprazol gebruiken is de hele reflux-onrust terug! Compleet met huilen, zich de hele dag achterover gooien etc.

Het gekke is: in de apotheek van het ziekenhuis waar ik bij de kinderarts ben geweest kreeg ik WEL Losec mee zonder problemen (en kennelijk heeft mijn zorgverzekeraar dat toen wel gewoon vergoed...).

Ik snap er niks meer van, iemand ervaring hiermee? 2 vragen aan jullie:
    1. Kan de merkloze Omeprazol anders werken of andere bijwerkingen geven dan de Losec?
    2. Hoe zit dit nu? Bepaalt de verzekeraar nu wat je meekrijgt of de apotheek?

Pfff ben boos. :x

2. chantal1606

chantal1606 Actief lid

25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL
    Heb je sowieso je arts hierover al gebeld?

Ik geloof weldegelijk dat het verschil kan maken, terwijl het officieel niet zou mogen/kunnen. Maar hoor te vaak dit soort dingen.

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Mijn oude apotheek haalde ook vaak van dit soort grappen uit. Dan zei de arts dat ik verplicht een bepaald medicijn moest hebben en dan kreeg van hen toch een ander merk. Ik vermoedde eigenlijk dat ze misschien een contract hadden met een leverancier ofzo. Anyway, ik ben gewoon van apotheek gewisseld en bij mn nieuwe apotheek nemen ze recepten wel serieus. Misschien is het voor jou ook een idee om een andere apotheek te zoeken?

4. SelleBel

SelleBel Lid

12 dec 2012
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou zeg wat een belachelijke actie met die apotheek. Ik zou idd je huisarts benaderen en hem/haar vragen om contact op te nemen met de apotheek. Verder misschien wat meer aandringen bij de apotheek dat ze dit niet kunnen maken? Volgens mij mag je tegenwoordig bij iedere apotheek je medicatie ophalen, je bent niet meer gebonden aan een apotheek, dat was vroeger zo. gewoon apotheek hoppen en andere apotheken vragen hoe ze hier in staan en misschien oude apotheek daarmee confronteren...
    Echt rot reflux... Hier ook 2 maanden en nog steeds aan het hanessen met medicatie... Nexium 2x per dag hielp even maar nu niet meer... Moet steeds een hikkend kind wegleggen anders komt ze nooit meer aan slapen toe :(
    Sterkte!

5. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Ik ben langs de apotheek geweest om het recept terug te vragen en ik heb de capsules ingeleverd. Had geen zin in discussie. Ik ga zo langs een andere apotheek.
    Zoals ik het nu begrijp heeft mijn zorgverzekeraar een preferentiebeleid bij omeprazol. (Uiteraard prefereren ze een goedkoper merk.) Als de apotheek dan toch Losec verstrekt moeten ze het zelf betalen. De zorgverzekeraar accepteert de vermelding 'medisch noodzakelijk' niet meer als voldoende bewijs voor de medische noodzakelijkheid :-S

Het gekke is: bij apotheken in een ziekenhuis kun je het nog wel op merknaam krijgen omdat deze een ander contract hebben met de zorgverzekeraar ofzo?

Het schijnt ook nog zo te zijn dat sommige zorgverzekeraars omeprazol niet onder preferentiebeleid laten vallen (dus maakt het niet uit wat je krijgt, Losec of ander merk) maar de apotheek alsnog dwingen geen Losec mee te geven. (boetes enzo).

Mmmm...

6. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Klopt, sommige verzekeraars hebben een preferentiebeleid, dwz dat ze verzekeraars beslissen van welke fabrikant er afgeleverd moet worden door de apotheek.
    En geloof me, de apotheek zag het ook liever anders, want zij moeten van bv de Omeprazol van meerdere fabrikanten op voorraad hebben (en dat geld dus niet alleen voor Omeprazol, maar voor steeds meer medicijnen), dat is dus niet te doen.
    De verzekeraars sluiten contracten af met de fabrikanten.

Voorheen was het voldoende om idd een medische noodzaak verklaring te hebben van je arts. Kan zijn dat dit in de laatste maanden is veranderd (heb verlof sinds half augustus, dus ben d'r een beetje uit), maar de verzekeraars worden steeds strenger naar de apotheken toe qua vergoeding en goedkeuring van die Medische Noodzaak verklaringen. En je zult snappen dat apotheken niet zelf gaan betalen voor de medicijnen omdat de patiënten perse van een bepaald merk willen. Maar, als je de medicijnen zelf wilt betalen in de apotheek en zelf de rekening opstuurt (met de kans dat het niet vergoed wordt) mag dat natuurlijk altijd.

En, wat een voorganger zei, dat je niet meer gebonden bent aan 1 apotheek. Dat was eerder ook niet, maar we adviseren wel om altijd naar 1 apotheek te gaan ivm medicatiebewaking.

Wat de reactie op de Omeprazol betreft, kan zijn dat je kleintje anders reageert op 1 van de hulpstoffen. De werkzame stof Omeprazol zit ook in Losec (kijk maar op het doosje) en daar ligt het dus echt niet aan.

Vraag anders even aan je apotheek wat je moet/kunt doen om wel de Losec te krijgen.

Deel Deze Pagina