Beste Verloskundige, Gister heb ik mijn placenta locatie echo gehad (uit en inwendig). Nu blijkt de placenta nog steeds erg laag te liggen (2/2,5cm vd baarmoedermond af.) Nu gaf de echoscopiste aan dat ik dit met de vk moet gaan bespreken.. Ik mag wat ik begreep "normaal" bevallen maar ik kan veel bloedverlies krijgen en de placenta kan moeilijker loslaten. (mijn placenta was ook aan de grote kant, loopt van bovenin mijn buik tot onder helemaal) Verder had ik volgens deze dame ook al eerder kans op bloeddingen (heb ik met 22 wkn ook gehad) Nu is mijn vraag; wat moet ik bespreken met de vk? Zijn er risico's voor mij en de baby? Mag ik nog gewoon in het kraamhotel bevallen? Mischien kun jij me al wat info geven,heb pas over 2 weken weer afspraak met vk staan en ben toch wel erg benieuwd waar ik me op moet gaan instellen.. Bedankt alvast!!
Hallo, Mijn advies je mag gewoon in het kraamhotel bevallen. Je hebt een grotere kans op meer bloedverlies omdat er in het onderste deel van de baarmoeder minder spiercellen zitten, waardoor dit deel minder goed samentrekt, waardoor je een grotere kans hebt dat de placenta moeizamer los komt en ook een grotere kans op meer bloedverlies. Als de placenta nog voor de uitgang lag en bij 36 weken nog steeds kan je niet vaginaal bevallen, maar dat is gelukkig niet. Groetjes Ineke