Iets netjes vragen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door evsi, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evsi

evsi Actief lid

3 mrt 2015
    105
    46
    28
    NULL
    NULL
    Onze dochter van net drie jaar vind het erg moeilijk om iets netjes te vragen. Wanneer ze iets wil 'eist' ze het als het ware. Zo is het niet 'zet je alsjeblieft de radio aan' nee het is bij haar 'zet de radio aan'. We blijven steeds maar weer herhalen hoe ze iets zou moeten vragen, maar op een enkele keer na doet ze dit dus niet uit zichzelf.
    Ze praat al lange tijd zinnen van meer dan tien woorden. Dus haar taalontwikkeling is het probleem niet. Maar verwacht ik op dit gebied dan toch teveel van haar. Is het voor een. Drie jarige nog te moeilijk om dingen netjes te vragen?

2. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    nee zeker niet, ik denk dat een kind van drie dit prima kan. als je haar vermaant laat je het haar dan ook zelf nog een keer goed zeggen voordat je doet wat ze vraagt? anders hoeft ze het niet over te nemen, want ze krijgt toch wel wat ze wil. ik denk dat het een kwestie van volharden is, en als ze het echt niet doet consequenties eraan stellen?

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hier kan ze ineens spontaan super beleefd uit de hoek komen a la :mama zou je misschien de radio kunnen aanzetten asjeblieft? En soms is het "radio!"

Ik moet zeggen dat het steeds beter gaat aangezien ik niet luister als ze aan het commanderen is..
    Dankjewel en asjeblieft zeggen of gezondheid als ik nies gssn steeds beter ook, word nu meer een gewoonte.

4. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Op die leeftijd kunnen ze dat prima hoor!

Bij mijn zoontje zeg ik... Hoe zou je dat netjes kunnen vragen? Hij vraagt het dan netjes en dan pas reageer ik op de vraag.

Uuz vindt dit leuk.
  5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Nee hoor, je verwacht zeker niet teveel. Ik negeer haar als ze commandeert of help haar herinneren dat ze het ook netjes kan vragen, doet ze dat niet, gebeurt er ook niets.

Pepijnn vindt dit leuk.
  6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Zo gaat dat hier ook. Gewoon volhouden, dit kunnen ze best snel leren.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.307
    113
    Nee hoor wij doen dat ook, ik zeg dan wat zeg je, meestal heeft hij het snel genoeg door en vraagt het dan. Of ik zeg ik hoor geen vraag.

Als hij wat krijgt in de winkel moet hij ook dankjewel zeggen. Maar dat moet hij van ons al veel langer.

Hij is ook net 3

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Hier heeft de oudste ook de neiging om veel: 'mama je moet....'. Na heel vaak herhalen hoe hij iets netjes kan vragen, wordt het nu steeds vaker 'mama wil je....'. Herhalen herhalen herhalen.

9. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.880
    5.137
    113
    Hier hetzelfde

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.187
    23.267
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Idd, hier ook. Mijn 2-jarige vraagt tegenwoordig alles met "mama, wil je...." of "mama, mag ik...". Heeeeeel vaak moeten zeggen hoe het netjes gevraagd kan worden, haha.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Ja hoor dat kan een 3-jarige best. Ons zoontje van 2,5 kopieert dat keurig van zijn zus "mag ik...."
    Dus nu past hij dat bij alles toe :D. "Mag je mij even helpen?"

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Oh en het dankjewel zeggen was ook snel aangeleerd toen ze d'r krentebol terug moest geven in de winkel omdat ze het niet wilde zeggen. Nu roepen ze het automatisch :D

Iertje81 en Jules! vinden dit leuk.
  13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Hier wordt ook met regelmaat nog wel geeist, 'ik wil...!'
    Mijn reactie is altijd een soort verrast alsof ik ze niet gehoord heb: Wil je me misschien iets vragen?
    En dan kunnen ze heel netjes zeggen "Mag ik misschien...?" :rolleyes:

Ik ga er van uit dat het nog een beetje impuls-controle dingetje is op die leeftijd wat hen de 'goede manieren' doet vergeten, en dat het door eindeloos herhalen toch een automatisme gaat worden :D

14. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Blijven herhalen.
    Vaak stel ik de vraag netjes en zij herhalen die zin dan.
    Als ze het hier niet netjes vragen doe ik het niet/krijgen ze het niet.
    Ik merk dat het dan steeds meer automatisme wordt om het wel netjes te vragen en de jongste hier is nog geen 3.

15. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze jongste zoon heeft laatst ruim een half uur op z'n ontbijt kunnen wachten. Het was alleen maar 'ik wil' en 'jij moet'. Na een tijdje had hij door dat ik echt niet ging toegeven en toen kon hij het opeens wel netjes vragen.

Ik vind dit wel een onderwerp waarover ik de 'strijd' wel wil aangaan. En ik heb wel gemerkt dat als ik een paar keer voet bij stuk houd, hij het prima snapt en oppikt. Ik leg ook uit wat ik van hem verwacht en waarom.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik negeer commando's, begrijpen ze dat niet, dan zeg ik;'Ik hoor van alles, maar geen vriendelijke vraag...' en dan komt vaak de vraag wel ;)
    Mijn oudste van 5 vergeet het ook nog vaak, dus het met 3 nog niet altijd netjes doen lijkt me heel normaal.

17. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Vanaf 2,5 weiger ik te helpen als ik geen 'mag ik/wil je' en 'alsjeblieft' hoor.
    En dat gaat prima, soms even herinneren.

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Blijven herhalen inderdaad.
    Als mijn oudste moe is kan ze heel kort aangebonden zijn maar ook dan reageer ik niet op "radio!" of "jij moet.." ze weet prima hoe het hoort.

De jongste is dan weer heel beleefd ze hoort natuurlijk veel van haar zus. Maar toen ze amper 2 was zei ze al, 'mama, mak ik... en dan soms nog een 'astublieeeft' er achteraan :-D

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Hier hetzelfde en ja, mijn 5 jarige moet ik daar ook nog regelmatig even aan herinneren. Dus raar vind ik het ook niet van een 3 jarige, wat natuurlijk niet zegt dat je het moet accepteren.

20. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Hoe vaak ik per dag niet moet zeggen 'hoe vraag je dat netjes?' :eek:

Ze kan het prima maar commanderen is blijkbaar toch makkelijk ofzo :rolleyes:

Blijven herhalen en consequent zijn. Ze heeft hier eens een half uur op de trap een driftbui gehad omdat ze niet netjes wilde vragen of ik haar wilde dragen, ze riep alleen maar 'dragen!!' Ik heb lekker even een half uurtje alleen in de kamer een boekje kunnen lezen (wel met oordoppen in overigens :D).

Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina