Wij hebben onze dochter bij 2 basisscholen op de wachtlijst staan. Het betreft een rooms-katholieke basisschool en een montessorischool. Bij beiden scholen zit ook een peuterspeelzaal. De montessorischool heeft vooralsnog onze voorkeur. Mijn partner heeft haar basisschool carriere ook op deze school afgelegd, en hier fijne ervaringen opgedaan. Montessori onderwijs spreekt ons erg aan, en ik heb ook steeds meer het idee dat dochterlief hier ook het kind voor is. Nadeel is wel de afstand; 30 minuten fietsen. De rk school zit hier om de hoek, 10 minuutjes lopen. We hebben hier echter nog geen rondleiding gehad omdat dit pas gedaan wordt als er daadwerkelijk zicht is op plaatsing (wat ik wel een beetje vreemd vind) maar de website en de schoolgids sprak ons wel aan. Nu zijn wij allebei niet gelovig, maar ik heb zelf op een rk basisschool gezeten, en dit eigenlijk wel prima gevonden. Andere scholen die wij bezocht hebben in de buurt vonden we niet geschikt. In juni wordt dochterlief 2,5 en zal zij op de psz mogen beginnen. Van de montessorischool hebben wij gehoord dat ze waarschijnlijk vanaf oktober een plek kunnen bieden. Dit zou voor 3 dagdelen per week zijn. Nu hoorde ik alleen dat plaatsing op het psz niet betekend dat dochterlief geplaatst gaat worden op de school. Kinderen uit de psz krijgen geen voorrang, kinderen uit de wijk wel (vallen wij buiten) de wachtlijst is erg lang, en ze kunnen nu geen uitspraken doen over zicht op plaatsing. De ouderbijdrage voor deze psz is daarnaast ook wel flink; 40 euro per schoolweek , x 39 weken is 1560 euro per schooljaar. Bij de rk basisschool zit ook een peuterspeelzaal. We hebben hiervan alleen nog niks over plaatsing gehoord. De kosten zijn flink lager, omdat het een voorschool is en daardoor gesubsidieerd wordt vanuit de gemeente. Geloof dat we vanwege inkomen wel een eigen bijdrage hebben, maar die valt erg mee. Wel moet dochterlief 4 ochtenden per week komen (en ik vond 3 al veel) en zitten er meer kindjes met een taalachterstand. (Althans, zij zijn de nederlandse taal niet machtig, veel kinderen van expats). Zelf denk ik niet dat dochterlief deze voorschool nodig heeft, maar helemaal niets lijkt me ook niet goed.(geen psz) De kinderen die op de voorschool/psz hebben gezeten krijgen echter wel voorrang bij plaatsing op de basisschool, waarvan opnieuw de wachtlijst erg lang is. Nu blijf ik dus maar nadenken wat het beste zou zijn. Maak me ook best zorgen dat we uiteindelijk geen plek op de basisschool krijgen en uit moeten wijken naar een van de scholen die ik absoluut niet geschikt vind.. Voordelen van de montessori; - goede ervaring mee 30 jaar terug - goed gevoel bij de school, sluit goed bij ons aan.. - tot nu toe altijd fijn vriendelijk contact. - 3 ochtenden psz Nadelen montessorischool; - 30 minuten fietsen (2 keer per dag, met 2 kids straks) - hoge eigen bijdrage psz - voorlopig geen zekerheid over plaatsing op school Voordelen rooms kakatholieke school -loopafstand -meer zekerheid over plaatsing op school Nadelen roomskatholieke school - heb alleen een schoolgids en website gezien (maar daarover wel positief) - tot nu toe geen contact; rondleiding of antwoord op vragen geven ze pas bij zicht op plaatsing. - verplicht 4 ochtenden psz - kindjes die een taalachterstand hebben/voorschool educatie. Ik neig nu toch best wel naar de montessorischool ondanks de nadelen, maar ben bang dat ik hier straks spijt van krijg. Zeker als dochterlief straks dus op beide scholen niet geplaatst kan worden. Wat denken jullie?
Ik zou momenteel kiezen voor de Montessori om 2 redenen. * Jullie kunnen nog ongeveer 1,5 jaar kijken of deze leswijze daadwerkelijk aansluit op jullie dochter. * Jullie kunnen kijken of de reistijd in het dagelijks leven past. Ik rij zelf 4x per dag (heen en terug he ) naar mijn zoontjes school juist omdat dit montessori onderwijs is.
@bizzy: waar zit jouw zoontje dan? Wij zitten trouwens ong 20 minuten van school.. En dat gaat prima eigenlijk.
De psz van mijn dochter gaat straks verhuizen naar een openbare school. Zij gaat daar straks niet naar school. Ik vind dat geen probleem. Vaak staan de psz los van de basisschool.
Als ik puur naar je rijtjes met opsommigen kijk zal ik als ik jou was voor de montesori gaan. De voordelen die je noemt van de RK school zijn puur praktisch en niet gevoelsmatig. Hoewel dit ook belangrijk is, is gevoel over een school het allerbelangrijkste. helaas krijg je dat vooral door contact te hebben, een rondleiding en kennismaking te krijgen... Ik denk dat ik sowieso de PSZ op de montessorischool als voortraject zou willen, dan kan je kijken of het daadwerkelijk wat is, ook in praktisch opzicht en of het bij je dochter past. En wie weet tzt is een auto/ carpoolen of OV ook een optie om er te komen?? Wij hebben persoonlijk ook voor een school gekozen die iets verder weg ligt, omdat het beter aanvoelde.
Beddankt voor de reacties, helpt wel om alles even op een rij te zetten. Als ik het nu terug lees ligt mn gevoel inderdaad al meer bij de montessori, maar laat vooral de onzekerheid over plaatsing op de basisschool me twijfelen. Terwijl ik bij de rk school ook nog geen zekerheid heb, en eigenlijk nieteens goed weet of we er een klik hebben. Het duurt natuurlijk ook wel even voor het zover is dat ze naar school gaat, en die tijd kunnen we inderdaad prima gebruiken om te kijken of het montessori onderwijs inderdaad op haar aansluit. Eerlijk gezegd weet ik nieteens of wij tegen die tijd hier nog wonen, we hopen ons huis te verkopen (staat al 2 jaar te koop) en als dat lukt willen we wat meer buiten de stad wonen.. Vraag me alleen af of de afstand niet onhandig is voor b.v. afspreken met klasgenootjes .. Maargoed ook dat ligt nog ver weg. Wat is jullie ervaring daarmee? Lukt het nog wel om met klasgenootjes af te spreken, of wordt dat door de afstand toch wat minder? En de kosten zijn natuurlijk ook belangrijk, maar tegelijkertijd betaal ik natuurlijk graag wat meer als ze daar goed op dr plek is. Denk dus dat wij vooralsnog voor de psz van de montessorischool gaan..
Het afspreken is idd hier wat lastiger vooral omdat dit ff door de ouders en hun kinderen ter plekke ff besproken word ( erg vervelend maar goed gaat het niet over ) De meeste kids wonen toch wel vlakbij school en wij dus een stukje rijden met de auto en soms zie je wel dat ouders geen zin hebben hun kind dan bij ons te moeten komen halen. Andersom is het vrij lastig om tegen 15.00 op school te staan weer naar huis te moeten gaan en een uurtje later je kind weer te moeten halen vlakbij school ( volg je het nog haha) Vanmiddag komt er toevallig een vriendje spelen die ik na het eten terug brengt omdat moeder geen vervoer heeft en het op de fiets toch wel een afstandje is. Duidelijk zijn tegen de tijd tegen de ouders van vriendinnetjes, duidelijke afspraken maken moet van 2 kanten komen en soms wat water bij de wijn doen ( zoals ik vanmiddag haha)
Zelf zou ik niet voor een school zo ver weg kiezen. Tussen de middag red je het niet heen en weer te rijden en je bent, als je kindje overblijft elke dag 2 uur bezig met reizen. Om af te spreken met vriendjes is het ook heel lastig en als ze wat ouder zijn kunnen ze niet zo makkelijk vriendjes ophalen. Ik woonde zelf in een andere wijk dan waar ik op school zat maar heb dat als latig ervaren. Kinderen uit onze buurt zaten bij elkaar op school en het was lastig daar bij te komen.
wat ik zou doen, is vooral je inschrijven op een school waar je dochter echt geplaatst kan worden, sowieso. daarnaast hebben wij ook in soortgelijke situatie gezeten en gekozen voor montessori, dit is 10/15 fietsen of auto, ipv 5/10 min fietsen Maar heb mn oudste op een psz hier op 5 min loopafstand gedaan, zo'n gesubsideerde, bijdrage 20 euro 4 dagdelen, bevalt prima, hij is net begonnen..maar hij is erg toe aan spelen en uitdaging andee kindjes etc, het lijkt veel maar uiteindelijk is het zo kort...anyway hier het de hoofdregel NL te spreken, zijn bij ons ook wat mensen uit het oostblok, weet niet precies hoe hun kindjes praten maarja nl is de taal die er gesproken wordt, dus ik denk niet dat het iets ergs gaat opleveren, heb nu al gemerkt hoeveel hij er leert, dat voorschool programma is echt super leuk.. omdat de oudste dus straks naar de montessori gaat, heb ik de jongste daar wel op de psz ingeschreven, dan gaan ze op 1 plek in dezelfde periode, shcelen ruim 1,5jr. Maar om de oudste nu daar op te zetten, puur voor het spelen..vond ik dan onzin Wel is idd die bijdrage bij de montessori psz erg hoog, inkomensafhankelijk, wat voor ons betekend voor 1x per week 66 euro of 2x 130...dus ja ...ik bespaar dat liever nu en denk niet dat ik mn oudste dan nu iets tekort doe... montessori psz heeft qua montessori inbrengn vooral dingen zelf doen, zoals jas aan etc...maargoed geeft mij niet zo heel veel meerwaarde, ik leer hem dat zel fook altijd al aan. Wat ik mij afvraag, hefet die montessori geen continuerooster? alle montessori scholen bij ons hebben zo'n rooster...dus zegmaar van 12 tot 13 pauze en om 1445 vrij...
Ik zou net als miis gaan voor de psz in de buurt. Psz op de montessori geeft je niet zoveel voordelen mi, de reistijd en kosten zijn aanzienlijk, en als het je geen plaatsing oplevert vind ik dat niet opwegen.