Het beste kun je aan je bank vragen wat de mogelijkheden voor jou zijn. Als je een deel aflossingsvrije hebt is het verstandig om daarop af te lossen, omdat dat schuld is die aan het eind van de looptijd nog over is
Wij hebben een 100% aflossingsvrije hypotheek (nu 5 jaar). Tot nu toe nog niet afgelost. Maar dit jaar voor het eerst het plan om dat wel te doen. We hebben net een nieuwe auto gekocht en nog veel spaargeld over, dus we gaan maar eens een gedeelte aflossen.
Wij doen sowieso 100% aflossen, dat wilden we beiden als we een huis zouden kopen. Anders zie ik het 'nut' van kopen niet zo... Als wij met pensioen gaan willen we hypotheekvrij zijn, zodat je ruimer kunt leven als je achteruit gaat in inkomsten. Maar we zouden graag 10 jaar eerder van de hypotheek af willen zijn. Wat zijn/waren voordelen van aflossingsvrij? Dan zit je na de looptijd toch nog steeds met een schuld en is het huis nog niet van jou?
Volgens mij is het nu toch ook niet meer mogelijk om een aflossingsvrije hypotheek te nemen? Volgens mij is het nu 100% aflossen lineair of annuïteiten
Ja dat klopt, dat vind ik zelf ook veel logischer/verstandiger. Maar ik zou wel willen weten wat de keus is geweest voor mensen die 50 of 100% aflossingsvrij hebben. Wij hadden die keus ook, maar ik vond dat niet nuttig.
Vraag me af wat 'niets aflossen' betekend. Betaal je dan enkel de rente per maand? Of gewoon niets? En woon je 'gratis'? Als je alleen de rente betaald, hoe hoog is dat dan gemiddeld? 100 of 500 per maand? Sorry gewoon nieuwsgierig😁
Omdat dat toendertijd een hoop scheelde in de maandelijkse kosten. Het is handig als je wist dat je later qua salaris een mooie sprong zou maken zodat je dat aflossingsvrije deel zelf aflost met spaargeld. Zo was het voor veel mensen mogelijk om een hypotheek te krijgen.
Vroegah, toen je nog verdiende aan de stijging van de waarde van je woning, was het idee dat het -onafhankelijk van hoeveel je afloste- toch wat opleverde om te kopen in vergelijking met huren. Inmiddels weten we dat de waarde van je huis ook kan dalen en zitten sommige aflossingsvrije hypotheek mensen in de shit. Ik ken beide verhalen. De positieve variant heeft door waarde stijging van de woning steeds een kleinere hypotheek hoeven nemen na een verhuizing en dat huis is ook in waarde gestegen, waardoor alsnog (bijna) geen sprake is van een schuld. De negatieve variant betaalt 2000 rente per maand en heeft nog geen cent afgelost, kan het huis niet verkopen in verband met onderwaarde en restschuld en moet zich een slag in de rondte werken om alle rekeningen te kunnen betalen. Wij lossen de helft automatisch af, met het idee dat we sowieso vrij zijn om elk jaar 10% boetevrij af te lossen (dus in 5 jaar kunnen we alsnog op 100% aflossing zitten). Verder gaan we er van uit dat we tegen de tijd dat de hypotheek afloopt en we kennelijk niet genoeg geld hadden om volledig af te lossen we dan kleiner gaan wonen of op een minder dure locatie. Het is een afweging van hoeveel geld je nu wil uitgeven en hoeveel zekerheid je in de toekomst wil hebben...
Hier lossen we stevig af. Betalen een vrij hoge rente. Maar...binnenkort verhuizen, dus een nieuwe hypotheek met super fijne rente. Dat scheelt Heeeel Veeeel per maand. Dit verschil gebruiken we ook weer voor de aflossing, dan gaan we echt hard...
Wij betalen regelmatig een deel van de hypotheek af. De maand lasten gaan dan omlaag en dat is wel zo lekker. Ik heb trouwens een hekel aan schulden, vaardaar ook dat wij aflossen. Ik wil echt niet 30 jaar met een schuld zitten. Zoals het nu gaat zijn we in elk geval binnen 5 jaar hypotheek vrij en ik denk zelf nog wat eerder. Bij onze vorige hypotheek hebben we halverwege de looptijd het contract opengebroken en een nieuwe hypotheek afgesloten. We moesten wel een boete betalen, maar die hadden we door de lagere rente na 3 jaar weer terug verdient. Ik hoor veel mensen zeggen: onze rente is zo hoog. Maar ik vraag me dan vaak wel af waarom ze daar dan niets aan doen?
Onze vorige hypotheek (van ons vorige huis) was aflossingsvrij. Zo hadden we hele lage maandelijkse lasten. We mochten elk jaar 20% boete vrij aflossen. Dus eigenlijk hadden we gewoon alles in eigen hand. Als we wilden aflossen dan deden we dat, als we het geld een jaar harden nodig hadden voor iets anders dan losten we dat jaar niets af. Bijvoorbeeld toen we een nieuwe badkamer hebben laten zetten, dat jaar hebben we niets afgelost. Alle andere jaren hebben we wel afgelost, maar je bent dus veel vrijer en hebt veel meer controle wat je met je geld doet.
Wij hebben dus wel 100% aflossingsvrij. Acht jaar geleden was dat nog wel gebruikelijker, en bij ons vorige koophuis hadden we dat ook. Redenen voor ons zijn o.a. mogelijk toekomstige erfenissen (onze ouders gaan waarschijnlijk geen 110 worden), en dat we aan het eind van de looptijd nog lang niet met pensioen gaan dus dan een nieuwe hypotheek kunnen afsluiten als het moet. Ook verwachten we over een aantal jaren wat extra opbrengsten van aandelen en werk, en dan hebben we wel de financiële mogelijkheden om af te lossen. We betalen nu zo'n 1100,- netto (dus na belastingteruggave) aan de hypotheekrente, en extra aflossen zit er financieel even niet in (baan verloren 3 jr geleden).
Wij hebben afgelopen jaar een nieuwbouwhuis gekocht. Deze is nog niet klaar, dus we zitten nu nog in de dubbelelasten. Deze expres niet meegenomen in de financiering, maar dat is natuurlijk een heel ander onderwerp. Wij betalen de hypotheek in max. 30 jaar af. Hopelijk eerder door tussendoor, waar mogelijk, meer af te lossen.
Vraag aan de mensen die extra aflossen. Hoe doen jullie dat met de belastingteruggave. Die moet je dan toch ook steeds aanpassen? Wij krijgen dat per maand terug.
Je kan met behulp van een financieel adviseur alles plannen, of het teveel ontvangen geld apart zetten.
Wij krijgen de teruggave pas als we belastingaangifte doen, dus wij hoeven dat niet steeds aan te geven. Maar dat is toch niet heel veel werk? Even inloggen bij de belasting, nieuwe bedragen in vullen en klaar.
Wij hebben nog 50% aflossingsvrij en 50% sparen, vind het prima als ik over 30 jaar de helft van mijn hypotheek over houd. En als ik toch nog wil aflossen in de resterende 25 jaar, kan dat gewoon, maar nu even geen zin in
Wij hadden ongeveer de helft aflossingsvrij. Dat hadden we al gedaan met het idee dat we dat zelf zouden gaan aflossen. Sinds een aantal jaar zijn we daar ook actief mee bezig. Inmiddels is de helft van het aflossingsvrije stuk al weg. De rest gaan we de komende jaren wegwerken. De andere helft van onze hypotheek is met een spaarverzekering. Die loopt nu nog ongeveer 15 jaar. Dus over 15 jaar zijn wij hypotheekvrij. Wij krijgen geen belastingteruggave, omdat ik ondernemer ben, dus ik hou met mijn voorlopige aanslag al rekening met het bedrag dat ik ongeveer aan rente denk te gaan betalen. Mijn aanslag klopt toch nooit helemaal, dus als die rente niet helemaal klopt, dan verrekenen we dat wel achteraf in de definitieve aanslag.