lossen jullie af op je hypotheek?

Discussion in 'De lounge' started by Daantje57, May 1, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,308
    2,591
    113
    Ik heb altijd een gedeelte van de rente die we betalen opgegeven bij de belastingdienst.
    Zodoende kregen we altijd nog aardig wat terug met de definitieve aanslag en hoeven we nóóit terug te betalen.

( net als bij de toeslagen waarbij we een hoger inkomen opgeven.)

2. monica73

monica73 Bekend lid

May 14, 2011
    580
    16
    18
    #62 monica73, May 2, 2016
    Last edited: May 2, 2016
    Rente van 5/6% wordt nu als hoog gezien omdat de rente momenteel zo laag is. Echter kan de rente over 10 jaar ook 10% zijn....wie zal het weten. Wij hebben een rente van 4.6 in 2007 afgesloten...ik vind het niet hoog hoor...mijn schoonouders hebben nog een rente in de jaren 80 gehad van 12 %!!

Als je in de crisis (of vlak daarvoor, zoals in ons geval) een huis hebt gekocht met een rente tussen de 4,5 of 5,5 schiet je er weinig tot niets mee op om de hypotheek open te breken, de boete te betalen en een hypotheek met een lagere rente af te sluiten...
    De boete kan enorm hoog zijn! Niet iedereen kan dat zomaar ophoesten om een of andere reden. Rentemiddeling zou in ons geval geen drol uitmaken, omdat onze hypotheek nog geen 10 jaar loopt. We komen dan ook uit op een rentepercentage van 4,nogwat...

10 jaar geleden was het heel gebruikelijk om een (gedeeltelijke)aflossingsvrije hypotheek nemen. Voor ons was dat prettig omdat wij zo wel een huis konden kopen. Nu drukt het nog steeds onze maandlasten...enkele jaren geleden wilden wij deze omzetten maar dat was financieel voor ons niet aantrekkelijk. Wij lossen deze nu zelf in de loop van de jaren af. Ik merk wel dat er vaak met een vingertje wordt gewezen naar de aflossingsvrije hypotheken....er zit nogal een verschil in of iemand geheel aflossingsvrij heft of gedeeltelijk. Iedereen heeft zijn beweegredenen gehad om dit af te sluiten.

3. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

Oct 21, 2011
    2,386
    1
    36
    verzorgende ig
    Volledige bank spaar hypotheek en dus over 30 jaar hypotheek vrij
    Mogen nu 10% per jaar boete vrij aflossen maar liefst
    Onze lasten van hypotheek zijn niet zo hoog dus doen we ook niet

4. tuc

tuc Niet meer actief

Precies, toen wij een huis kochten was aflossingsvrij heel gangbaar. Wij hebben overigens niet helemaal, maar gedeeltelijk.
    Wij weten van onszelf dat wij prima in staat zijn om de discipline op te brengen om die aflossing bij elkaar te sparen.
    En het drukt idd behoorlijk de maandlasten, dus wat dat betreft ook altijd ruimte om te sparen.

5. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

Nov 22, 2011
    1,068
    0
    0
    Wij hebben nog een heel klein deel aflossingsvrij en dat proberen we zsm af te lossen.

Voor het overige deel hebben we een bankspaarhypotheek. Daar lossen we uiteraard de maandelijkse termijn af, maar proberen we ook ieder jaar het maximale bedrag af te lossen zonder dat je boeterente hoeft te betalen.

6. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

Nov 22, 2011
    1,068
    0
    0
    Dit was voor ons de reden om nog een gedeelte aflossingsvrij te houden. Ons vorige huis was voor de helft aflossingsvrij. Wij mochten dat deel dus meenemen naar het nieuwe huis. Eerst wilden we dat niet, maar het scheelde wel veel op de maandlasten en wij hebben dus besloten om wel een klein deel aflossingsvrij te houden en dan wel snel af te lossen...

7. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Wij lossen het grootste gedeelte af. Een heel klein gedeelte is aflossingsvrij, maar dat is omdat we een stukje van onze oude hypotheek meenemen en bij dezelfde bank blijven.

8. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    Ik ben het niet met je eens Monica. Ik geef een voorbeeld. Stel nu een rente van 4,7 en de markrente is 2,7%. Dan betaal je het verschil tussen 4,7% en 2,7% zonder een boeterente ook maar dan niet ineens maar in termijnen. Het voordeel van openbreken is dat je na het ineens betalen, je wel direct 2,7% begint te betalen en zekerheid hebt dat je dat de komende jaren vast hebt gezet.
    Er zit een addertje onder het gras. De bank zal kijken naar de resterende duur en stel dat dat 5 jaar is nog, dan is de rente voor 5 jaar vast misschien 2% waardoor je het verschil tussen je nieuwe rente van 2,7% en boetepercentage waarnaar gekeken wordt van 2% dus 0,7% teveel betaald. Maar soms gaat het dan om enkele euro's bruto.

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Je betaalt 'alleen' de rente. Hoogte is natuurlijk afhankelijk van het hypotheekbedrag en de afgesloten rente. ;)

Mensen die aflossingsvrij hebben gaan er (al dan niet terecht) vanuit dat over 30 jaar hun huis zodanig in waarde is gestegen dat ze dan alsnog met (flinke) winst hun huis kunnen verkopen. Anders ben je er idd weinig mee opgeschoten.....

10. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    #70 Deedee1, May 2, 2016
    Last edited: May 2, 2016
    Daar ben ik het niet mee eens.
    Ons eerste huis hebben wij gekocht met een aflosvrije hypotheek.
    Deze hypotheek was op 1 salaris te betalen, aangezien je niets MOEST aflossen.
    Het was niet zeker of mijn vriend zijn baan zou houden.
    Hij heeft zijn baan gehouden en daardoor konden wij gewoon wel aflossen.
    Maar als hij ontslagen was en het had 2 jaar geduurd voordat hij een nieuwe baan had gevonden, dan hoefde wij ons geen zorgen te maken. Dan hadden we gewoon 2 jaar niet afgelost en konden we daar gewoon blijven wonen.

Dat het aflosvrij is wil nog niet zeggen dat je niets MAG aflossen.
    De jaren dat je wat meer geld hebt, kan je wel aflossen.

11. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Een rekenvoorbeeld:
    Stel je hebt een hypotheek van 250.000,- euro.
    En die heb je afgesloten voor 4%
    Dan betaal je per jaar 10.000,-
    Dus per maand 833,33 euro
    En dan heb je je belastingaftrek nog niet meegerekend

Dit is natuurlijk afhankelijk van hoog je hypotheek is en hoe hoog de rente is.

12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ja ik begrijp je! :) Ik bedoel dat diegenen die om wat voor reden ook 30 jaar lang niks kunnen/willen aflossen ervan uit kunnen gaan (afhankelijk van huis en locatie natuurlijk) dat in die 30 jaar hun huis wel zodanig in waarde is gestegen dat ze daarmee de hypotheek kunnen aflossen. Blijft natuurlijk wel altijd een beetje riskant...in het ergste geval blijf je met een schuld zitten of heb je geen meerwaarde en dus geen eigen vermogen opgebouwd dmv je huis.

13. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    ah, bedoel je dat :)

Ja mijn ouders hebben hun eerste huis gekocht voor 20.000 gulden.
    Dat was heel veel geld in die tijd.
    20 of 25 jaar later hebben ze het verkocht voor 100.000.
    Tja en dan stelt die 20.000 gulden opeens niet meer zoveel voor.

Maar dat waren andere tijden, zullen we maar zeggen.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,250
    23,359
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hebben het grootste deel bankspaarhypotheek. En een klein deel van 54000 aflossingsvrij. Wij betalen nu per maand meer hypotheek dan zou 'moeten', zodat mijn vriend op z'n 58e een stuk minder hoeft te werken, of zelfs kan stoppen. Hij heeft een lichamelijk zware baan.

15. evi83

evi83 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben twee hypotheken waarvan de grootste nu tien jaar oud is. Deze had een rentepercentage van 4,3% en hebben we net voor de resterende 20 vastgezet op 3%. Lager vastzetten is ook niet gunstig, want je krijgt dezelfde vergoeding over je bankspaardeel, dus die inleg stijgt en de rente daalt, maar je rente is aftrekbaar en je inleg niet.
    Het scheelt onder de streep nu iets van 60,- per maand maar de zekerheid dat ik geen torenhoge kosten krijg als de rente erg gaat stijgen, vind ik veel belangrijker.

De helft van deze hypotheek is aflossingsvrij. Dit is bewust gedaan omdat er destijds een lager inkomen was. Anders konden we niet kopen. Ook werd er gezegd dat het bankspaardeel ten alle tijde verhoogd kon worden. Helaas is er een verandering in de wet geweest waardoor dat nu niet meer kan. Daarom lossen we nu sinds januari maandelijks af.

16. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wij hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht en ik had van mijn oude huis nog een recht op aflossingsvrije hypotheek. Wel voor de helft want dat is nu de max (andere helft is annuiteiten) Wij hebben dus gekozen om én een bedrag geld in te brengen waardoor de hypotheek laag werd en gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek te hebben (met lage rente) en wij lossen elk jaar een mooi gespaard bedrag af. Die discipline hebben wij en we krijgen dat geld ook altijd bij elkaar. Bewuste keuze dus.

17. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Oh zo.. Betaal je z'n hoog bedrag en je hebt nog geen cent afgelost:$

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,250
    23,359
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Inderdaad. En daarom staan zoveel huizen nu 'onder water'. Omdat dat voorheen allemaal maar kon, maar natuurlijk totaal niet verstandig is. :)

19. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Aflossing komt er dan nog bovenop, dus ik denk dat er genoeg mensen zijn die een hypotheek met aflossing niet eens konden betalen destijds. Dat zijn ook de mensen die nu in de problemen komen.

20. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Wij hebben laatst onze rente afgekocht dat scheelt nu fijn bedrag per maand. Dat was voordeliger dan aflossen op de hypotheek voor ons.
    Mijn schoonvader is nog echt van aflossen aflossen aflossen.
    Maar ja dan hebben we hoop stenen voor dat geld ga er liever van op vakantie en leuke dingen doen met mijn gezin dan in bakstenen te stoppen. De rente afkopen scheelde al netjes bedrag per maand voor ons 15 jaar lang.
    We hebben klein deel aflossingsvrij en grote hoop is bankspaar.

Share This Page