Meisjes steeds jonger een vrouwenlijf

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door adi, 3 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Meisjes steeds jonger een vrouwenlijf

Geplaatst op: 03-06-2010
    [​IMG] Een meisje van 9 jaar met beginnende borsten is tegenwoordig heel normaal. Ook ongesteld worden op 11-jarige leeftijd of zelfs eerder is niets bijzonders meer. Het lijkt alsof de pubertijd steeds eerder begint. Oorzaak? Onbekend, al gaan er steeds wel meer geruchten over mogelijke verbanden.

De meeste meisjes worden op 11- of 12 jarige leeftijd ongesteld. In 1860 was dat op 18-jarige leeftijd, in 1955 was het gemiddelde 13 jaar en 7 maanden. Twee jaar voor de start van de menstruatie begint de borstontwikkeling met het zwellen van tepels. De meest meisjes zijn dus vaak jonger dan 10 jaar als ze borsten krijgen. Hoe gaan ze hiermee om? En wat betekent dit voor hun ouders?

Start lichamelijke pubertijd
    De vroege lichamelijke pubertijd begint veel eerder dan de psychische pubertijd, waarin meisjes ander gedrag gaan vertonen. Het verschil tussen lichamelijke- en geestelijke ontwikkeling wordt langzaam groter en de overgangsfase duurt steeds langer. Toch lijken veel meisjes er niet zoveel problemen mee te hebben als ze merken dat hun lichaam verandert. Het meest belangrijk is of dat bij hun leeftijdsgenootjes ook zo is. Als dat niet zo is, gaan ze pas vragen stellen of zich ongemakkelijk voelen.

Mogelijke oorzaken
    Veel vakkundigen beweren dat er geen specifieke reden is voor het teruglopen van de leeftijd waarop de menstruatie start. Ook is niet bekend of deze ontwikkeling zich verder voort zal zetten, wat zou betekenen dat meisjes steeds jonger gaan menstrueren. Anderen vermoeden dat voeding een rol speelt. Kinderarts Hanneke Wennink is gepromoveerd op onderzoek naar kinderen waarbij de pubertijd al voor hun 8 ste jaar begint. Zij geeft aan dat de langzame vervroeging te maken kan hebben met een meer volwaardige samenstelling van ons voedsel. Wennink: “Wij eten veel meer eieren, bonen en vlees , waardoor we meer eiwitten binnenkrijgen. Daarnaast zijn kinderen veel minder vaak ziek dan vroger. Binnen 24 uur zitten ze bij de dokter. Het aantal ziektedagen staat rechtstreeks in verband met de ontwikkeling. Hoe minder een kind ziek is geweest, hoe beter het groeit en zich kan ontwikkelen.”

PCB en DDT
    Een andere zorg is dat er in het dagelijkse voedsel chemische verontreiniging zit, waardoor kinderen vroeger zouden rijpen. PCB (polychloorbifenyl, wat in sommige plastics zit) en DDT (een insectendodend middel) zijn stoffen die in verband worden gebracht met een te vroeg intredende pubertijd. Blootgesteld aan grote concentraties van deze stoffen treedt de pubertijd bij meisjes ongeveer elf maanden eerder in. Ook in Nederland zijn deze stoffen in het voedsel te vinden, hoewel ze zoveel mogelijk geweerd worden. Hoe verontrustend dit ook klinkt, toch is er niet echt bewijs geleverd voor het verband tussen verontreinigde voeding en vroege puberteit. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat de vervroeging maar heel geleidelijk intreedt dus niet dramatisch is.

Het effect op ouders
    Wat ook de oorzaak is van de steeds vroeger intredende pubertijd, jonge meisjes zien zich zelf vaak nog niet als seksuele wezens. Zij zijn daarom ook niet verward door de ontwikkeling van hun borsten of start van hun menstruatie. Hun ouders lijken er meer last van te hebben en dringen opeens aan op een bh of zich ineens veel meer gaan bemoeien met de manier van kleden. Ze voelen zich blijkbaar erg ongemakkelijk bij de vroege lichamelijke ontwikkeling van hun dochters. Veel moeders herinneren dit niet uit hun eigen jeugd, toen begon dat allemaal wat later. Bovendien willen hun dochters beschermen tegen zichzelf, omdat zij nog geen idee hebben welk effect ze op mannen kunnen hebben.

Ondersteun je kind
    Op het moment dat een meisje echt heel jong ongesteld wordt, bijvoorbeeld als ze 8 of 9 jaar is, kan het voor ouders best lastig zijn om uit te leggen wat er allemaal met haar lichaam gebeurt. Want ze begrijpt er vaak nog maar weinig van en de kans dat zij de enige is in haar klas is dan heel groot. Hierdoor kan ze zich enorm ongemakkelijk gaan voelen en loopt ze kans om buiten de groep te vallen of gepest te worden. Voor ouders is het van groot belang dat ze er op een open en toegankelijke manier met hun kind over praten en haar niet het gevoel geven dat het vreemd of lastig is. Ook is het raadzaam om het met de leerkracht te bespreken. Bij een te vroege pubertijd zoals in dit geval, is het verstandig om een huisarts te raadplegen, die kan doorverwijzen naar een kinderarts. Die onderzoekt of er sprake is van een normaal proces of van een hormonale afwijking of andere bijzonderheden.

-> alles begint tegenwoordig veel vroeger... ik speelde op mijn 13de nog met barbies.. zou nu niet mee aan moeten komen bij mijn nichtje..

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    tja de oorzaak zullen ze nooit vinden en het enige wat wij als ouders kunnen doen is onze kinderen voorlichting geven over gevoelens die komen in de bupertijd en veranderingen van het lichaam.

ik was ook al erg vroeg wat betreft sexualiteit enzo. op mijn 11e werd ik ongesteld (nichtje was 9) en mijn lichaam begon zich al erg vroeg te vormen. ik speelde echt niet meer met barbies op mijn 13e :). toch heb ik een rustige pubertijdgehad en zoals mijn wilde ons mam ons allemaal (5 dochters)wel door de pubertijd heen helpen maar op mijn en mijn jongste zusje na waren de rest echt een drama. als je dit dan ook nog langer moet volhouden dan toen al het geval was dan houdt ik mijn hart vast hoe dat over 10 jaar gaat.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.028
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik was voor het eerst ongesteld toen ik net 12 was en nog op de basisschool zat.
    Vond dat ook niet echt leuk.
    Maar ik was sowieso al wel vroeg aan het pubereren.
    Vond met 12 jaar jongens ook wel erg interessant.

4. Nana86

Nana86 Niet meer actief

Ik werd zelf rond mijn 14e ongesteld, dat was toen heel normaal! maar mijn nichtje was op haar 9e ongesteld! dat vind ik wel heel erg jong hoor..

5. Lilalien

Lilalien Niet meer actief

hmmm , ik was op men 11e ongesteld en had een 1e bh ,
    geen topje maar echte bh op men 10e...

6. Lilalien

Lilalien Niet meer actief

Oja en dan heb je zo'n goede rolmodelen op gebied van muziek (lady gaga ,christina aguidinges,sorry maar als mijn dochter zo moet afkomen neen dank u ,ze promoten gewoon het woord sex iedere 5 minuten op de tv via zo'n beelden en teksten:x .

7. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    mijn arme dochter ik hoop dat ze nog lang kind mag blijven het gaat allemaal ook al zo snel

8. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Wie weet dat over een jaartje of 60 baby's geboren worden met schaamhaar, okselhaar en borsten en dat ze dan ook ongesteld worden in hun luier....

9. adi

adi Niet meer actief

ik vind het ook niet leuk hoor.. ik zou het liefst willen dat mijn kinderen wat langer kids kunnen blijven. Ik werd zelf met 13,5 voor het eerst ongesteld en ik was een van de eersten in de klas! Ik had wel al vroeg borsten en ben daar enorm mee gepest, heb ik echt verschrikkelijk gevonden. Ik weet dat ik toen een film heb gezien dat een meisje op highschool zich voordeed als jongen en haar borsten inbond met verband. Toen heb ik dat ook gedaan !! :(.. Mijn moeder wist zich toen echt geen raad, ik wou voor geen prijs een bh, want dat merk je onder een t-shirt en gingen de jongens in ons klas aan de bandjes trekken..
    Echt een verschrikkelijke tijd als ik er nu aan terugdenk, en ik was al 13! Hoe zouden mijn dochters het ervaren als ze zoiets op hun 10de moeten meemaken? :(

10. Butterfly03

Butterfly03 Niet meer actief

Ik werd met 13 jaar ongesteld,borsten had ik eigenlijk al heel vroeg, in groep 6/7 op basisschool al.

11. Nessy

Nessy Fanatiek lid

27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Bij mij en mijn zusje was het net andersom.
    Wij werden op ons 10e ongie en kregen op ons 9e borsten en onze
    kids beginnen juist later.
    Mijn tweelingmeiden werden pas op hun 15e voor het eerst ongie
    en de borsten kwamen op hun 13e.Mijn zusje haar dochter van 12
    heeft nog geen borsten en is nog niet ongie geweest.

12. 2011Mamma

2011Mamma Fanatiek lid

4 nov 2009
    4.805
    96
    48
    Fulltime Mama en adviseur
    't gezellige Brabant
    Ik werd met 12 jaar ongesteld en groep 6/7 had ik mijn eerst topje.

13. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    ik was 13 en toen had ik me eerste "topje" en was 14 jaar en 6 maand toen werd ik voor het eerst ongi, ad nog geluk iedereen in de familie was 11 als ze ongi werden.

14. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Bah, hoop echt niet dat dit bij mijn dochter gebeurt. Werd op mijn 9e ongesteld en zat binnen no time in een flinke cup. Heb er nog de griezels van.

15. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik had mijn eerst bh-topje in de 2e klas(14) en werd in de 3e(15) pas ongesteld.
    Maar ik zie meisjes in mijn omgeving van 9 of 10 jaar die al volop borsten aan het ontwikkelen zijn enzo..

Moeilijk hoor want een meisje met al vrouwelijke ontwikkelingen kind houden is ontzettend moeilijk.
    Vooral als je kijkt wat voor kleding er tegenwoordig hangt op de kinderafdelingen.

16. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Ik was een laatbloeier, werd pas op mijn 15e ongesteld en ik kreeg een beetje tieten toen ik 16 was. Eerder was ik een lange bonenstaak met 2 ruggen ;) Sneu voor de meisjes die op hun 9e al ongesteld worden, dan ben je nog echt een kind..

17. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    En mijn moeder zei: "Nu ben je een vrouw geworden". Trots als ze was.

:(

18. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Ach arme.. Misschien probeerde ze er ook maar een beetje een positieve draai aan te geven. Niet leuk:(

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Daan78, kan me voorstellen dat je toen niet blij was. Wel erg vroeg inderdaad.

Ik werd ongi toen ik 12 was. Ik ging net naar de middelbare school. Borsten ook ongeveer tegelijk. Ik was er wel aan toe.

Jongens vond ik wel leuk toen maar wel van een afstand. Pas vanaf 14 vond ik het echt leuk.

20. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Zal het jullie nog sterker vertellen. Ik moest naar de hoofdmeester (zo heette dat toen) om te vertellen dat er geen prullenbakjes in de meisjes wc stonden. Kreeg ik geld mee om deze zelf te kopen.........:$
    Hmm ik praat nu over '87

Deel Deze Pagina