Dat term sneuvelen is idd heel erg raar. Ik hoop dat de andere paarden niet overlijden of ziek worden. Zo in de kou in het water staan lijkt me nou niet echt gezond voor een paard.
Reddingsactie paarden succesvol De reddingsactie van ruim honderd paarden die bij Marrum vastzaten in het water, is succesvol verlopen. Alle dieren hebben de oversteek van hun eilandje in een kwelder bij de Waddenzee naar de zeedijk overleefd. Dat heeft districtshoofd Nico Minnema van It Fryske Gea vrijdag gezegd. De paarden stonden al sinds de nacht van dinsdag op woensdag ingesloten, nadat een storm de kwelders bij de Waddenzee deed onderlopen. Zeker achttien dieren verdronken of bezweken eerder aan de barre omstandigheden. Ruiters te paard hebben de dieren vanaf het eilandje door het inmiddels laag staande water naar de zeedijk geleid. De meeste dieren konden gewoon door het water lopen, enkele kleinere paarden moesten zwemmen. Een zakte na de oversteek ineen. ''Dat paard wordt naar een ziekenbos gebracht en krijgt alle medische verzorging die het verdient'', aldus Minnema. De andere staan in een weiland achter de veilige zeedijk en krijgen daar voer en water. Volgens het districtshoofd is met de succesvolle reddingsactie alle losgekomen kritiek op het optreden van de eigenaar van de paarden en de hulpverleningsdiensten gelogenstraft. ''99 Procent van de paarden die zijn omgekomen was al dood in de nacht van dinsdag op woensdag. We moeten de boel wel evalueren, want er is wel wat misgegaan. Dit is al 300 keer gebeurd, maar dan overleefden de dieren die klem zaten altijd'', zegt Minnema. Hij vindt dat niemand de schuld moet krijgen. ''Dit is het noodlot. Het wachten met de reddingsactie heeft in ieder geval geloond.'' Bron: fok.nl
Ik heb het gisteren op de tv gezien, wat een waanzinnig mooi gezicht ik kreeg er kippenvel van! Wat stonden die paarden er slecht bij zeg wat een hulpeloos gezicht. ik heb zelf ook een paard en moet er niet aan denken dat hem zoiets zou overkomen. Ik vond het zon mooi gezicht toen die ruiters met hun paarden in de buurt kwamen. zielig voor dat ene verzwakte paard ik hoop dat die snel weer aansterkt. xxx Jet
heb er naar gekeken met tranen in mn ogen..... of dit nou komt door mn hormonen maar ik vondt het echt super om te zien!
Ik had de reddingsactie ook op tv gezien, ben echt heel erg blij dat de overige paarden gered zijn Nu alleen hopen dat het andere paard ook snel weer beter wordt. Vindt het nog steeds erg dat er ook een aantal paarden verdronken waren Hoop dat de eigenaar vd paarden, z'n paarden niet meer terug krijgt. Z'n persoon verdient het niet om paarden te hebben :x
Deel geredde paarden naar de slacht Een belangrijk deel van de paarden die vrijdag bij het Friese Marrum zijn gered uit een overstroomde kwelder, wordt geslacht. De halfwilde dieren van de familie Lootsma zijn zowel voor de slacht als voor de verkoop, aldus veearts Marten de Vries uit Hallum. De Vries heeft de ruim honderd paarden, die vrijdag werden gered, geïnspecteerd. "Ze hebben geen ziektes", aldus de veearts. Het vee gaat terug naar Lootsma, waarna hij weer met de dieren kan fokken voor de slacht en de verkoop, aldus Nico Minnema van It Fryske Gea, eigenaar van de kwelder waar de paarden vastzaten. In de nacht van dinsdag op woensdag raakten de paarden buitendijks ingesloten nadat een storm het zeewater had opgestuwd. Zeker achttien paarden verdronken die nacht. Hoeveel paarden precies zijn verdronken en hoeveel er vrijdag zijn gered, wist Lootsma niet te zeggen.
Ja, dat van die slacht heb ik ook net in de krant gelezen! Van de zotte, maar de Partij voor de dieren gaat daar een stokje voor steken. Overigens is dat ook de partij waarop massaal gestemd zou moeten worden vind ik.
Ik hoorde het gisteren op het nieuws en mijn mond viel open! Eerst een hoop moeite doen om die beestjes te redden en dan moeten ze naar de slacht. Gaat helemaal nergens over. Als ik veel centjes zou hebben zou ik ze allemaal kopen en lekker laten genieten van het leven. De hele dag vreten en slapen. Ik hoop dat ze er een stokje voor kunnen steken. Liefs Juud
Heel triest en super ironisch na die geweldige redding waar ik echt om heb moeten huilen...maar het zijn zijn paarden. Ik ben benieuwd of Partij voor de Dieren een poot heeft om op te staan. Het zou mooi zijn maar ik geloof er niet veel van. En uiteindelijk eten veel van ons toch wel eens een kroketje? (bevat 10% paardenvlees)
maar dan hebben jullie het laatste nieuws zeker niet gehoord over de paarden,die $#@@#$#$@# eigenaar heeft alle paarden aan het slachthuis verkocht. het is heel erg allemaal zeker dat er zulke mensen nog bestaan mijn hartje . ben zo boos heb zelf ook altijd paarden gehad maar dit vind ik echt te gek voor worden. liefs een verdrietige mopsje
Als die paarden zijn broodwinning zijn had die persoon beter zijn paarden kunnen redden. Aan een dood paard heeft hij helemaal niets. Eerst laat hij zijn paarden gewoon verkommeren. Dan doen er een hoop mensen moeite om ze te redden en dan moeten ze ineens naar de slacht. Van de zotte...
Jeetje ik had vanochtend wel op teletekst gelezen dat er een aantal paarden voor de handel waren en een aantal paarden voor de slacht. Maar dat ze nu allemaal geslacht worden vindt ik toch wel heel erg! @ MarieLize, ik wist niet eens dat er in kroketten paardenvlees verwerkt is
Misschien is dit al ergens gepost maar voor de zekerheid: Paarden Marrum niet naar de slacht @Chanel: ik weet dat ook pas sinds kort...ik moest ff slikken (hihi, no pun intended) maar uiteindelijk redeneer ik dan: ik lust ook graag een lamskoteletje, etc... Ik ben ooit wel vegetarisch geweest maar miste m'n stukske vlees.
Ik vind het maar een raar verhaal, dat de paarden nu ineens niet voor de slacht maar voor de handel zijn. Aan wie wil hij dan half wilde paarden (wat dat zijn het toch, of niet) verkopen? Ik denk dat ze nu zeggen dat ze niet voor de slacht zijn, alleen om de gemoederen te sussen.
Nou ik weet niet meer wat ik wel of niet moet geloven. Het is idd wel vreemd dat ze eerst voor de slacht bestemd zijn en nu in eens voor de handel. Ik denk net wat jij zegt Sandra1982, dat het gezegd is om de gemoederen te sussen. @ MarieLize, wat grappig om te lezen dat je vegatarisch was en nu weer wat vlees eet. Ik eet nu maar 1x in de week vlees en wil proberen om vegatarisch te worden. Het is dus de omgekeerde wereld bij ons
Offtopic, @ Chanel: Hehe, da's inderdaad precies omgekeerd! Ik eet trouwens nog steeds weinig vlees, wel iets vaker dan jij: misschien 2 tot 3 keer per week en dan bij voorkeur biologisch vlees. De rest van de week mis ik het dan helemaal niet. Maar toen ik nog vegetarisch was vond ik het - voor mezelf - een beetje tegenstrijdig om geen vlees te eten, maar wel leren schoenen ed te dragen. Met die overtuiging had ik veganist moeten worden en dat ging me een brug te ver. En ondertussen snakte ik naar een boterham dik belegd met slagersham. Succes met de overstap naar vegetarisme! Het dient een goed doel en de vleesvervangers zijn tegenwoordig een stuk lekkerder dan toen ik vegetarisch was. Ik hoop voor je dat jij het lekker lamsboutje niet al te zeer gaat missen. Ontopic: Tja, ik ben daar misschien wat rechttoe-rechtaan in: Waarom zouden ze dat verhaal de wereld in gooien, alleen om de gemoederen te sussen? De eigenaar staat in z'n recht als hij de paarden had willen slachten, hoe naar het idee ook is. Een vals verhaal naar buiten brengen, lijkt me dus niet nodig...
Die dierenarts heeft zijn mond voorbij gepraat, door te zeggen dat de paarden voor de slacht zijn. Waarom zou hij daarover liegen? Hij zal toch wel weten waarvoor die paarden, zijn patienten, bestemd zijn. Waarom ze nu vertellen dat de dieren niet voor de slacht zijn? Nou heel simpel, om ervoor te zorgen dat ze niet worden belaagd door de pers/partij voor de dieren/paardenliefhebbers etc.
mmm ik weet het allemaal niet.Zijn die paarden allemaal van hemzelf of was het meer zon opfok eiland?zou die kerel wel wat kunnen doen als de paarden echt naar de slacht gaan!maar aan de andere kant hebben ze ook wel een mooi leven daar gehad en dat kun je van de meeste slachtdieren niet zeggen(niet dat ik er geen moeite mee heb dat ze voor de slacht zijn hoor!) liefs