lotgenoten dunne kinderen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door barriewarrie, 17 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Als de curve afbuigt, dan kan ik het me helemaal voorstellen dat je je zorgen maakt. Ook vooral je moedergevoel blijven vertrouwen.

Dat van die BMI regels weet ik niet. Maar ik heb de BMI van mijn dochter wel eens berekend met de gegevens van het CB toen ze 3 was (BMI geldt kennelijk vanaf 3 jaar). Volgens de BMI had ze zwaar ondergewicht! Op het CB maken ze zich totaal geen zorgen. Mijn dochter is slank, maar ik kan haar ribben echt niet tellen, hoor. Ze ziet er gezond uit. Dus volgens mij is de BMI toch niet zo betrouwbaar bij jonge kinderen.

2. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

het is een moeilijke eter, noten eet hij al niet. kaas krijgt hij vaak op een cracker.
    roomboter gebruiken we bijna overal in, net als room.
    probleem is dat hij de dingen die hij zou moeten eten en drinken om aan te komen niet wil hebben. ik wordt er moedeloos van ondertussen.
    hij scheelt met zijn broertje 5345 gr terwijl die 3 maand is.

3. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ook net een skelet, helaas. Alle botjes steken eruit, overal. Het is vaak ook zichtbaar door zijn kleding heen. Met dit weer heeft hij ook gewoon een shirt aan, vind het erg moeilijk om al die ribben te zien. Gelukkig vind hij dat niet erg plus minder kans op verbranden.

Mijn zoontje heeft altijd slecht gegeten, zelfs een tijdje pre logopedie gehad. Omdat hij zo slecht at, kreeg hij van mij alle lekkere en vette dingen. Ik ging wekelijks speciaal voor hem tussen de middag naar de mcdonalds.

De een na laatste keer dat ik bij het CB was kreeg de tip om streng te zijn. 's Ochtends bruine boterham met boter (plakje vleeswaren ernaast), 's middags ook en 's avonds avondeten. Geen tussendoortjes, geen croissantjes en andere lekkere dingen. Heel simpel, gewoon brood + ons avondeten.
    De logica is dat hij niet ging eten omdat hij wist dat hij toch wel wat lekkers kreeg.

De eerste week was erg moeilijk, want hij at bijna niks. Totdat meneer honger kreeg. In 3 maanden tijd is hij een kilo aangekomen........ Heerlijk, wat waren wij blij. Nu laten we de teugels soms vieren en je merkt het meteen dat hij het weer uitprobeert.

Dat is de enige tip die ik je kan geven wat betreft slechte eters/magere kindjes.

Niet kijken naar wat vet is en waar wij volwassenen van groeien, maar kijken naar wat voedzaam is.

Heel veel sterkte toegewenst! Het doet gewoon pijn en de strijd is zo onzichtbaar (totdat je de kleding uitdoet...)

4. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik weet niet of je het wilt horen maar hier een te dik meisje. Ik kan je vertellen de andere kant (te dik zijn) is ook echt niet fijn. :( Ik voel me falen als moeder, want ik heb het nu voornamelijk in de hand qua eten. Mijn dochter vraagt de hele dag om eten. Ik heb nu geleerd er niet naar te luisteren. Ook dit levert strijd op. Beide kanten lijkt me moeilijk dus ik leef mee. Ze is 82 cm en weegt ruim 12 kilo (ze was zelfs zwaarder). Het zit in mijn familie dus zal ook voor een groot deel genetisch zijn maar ik maak me nu al zorgen over de toekomst. Het laatste wat ik wil is een dik kind of dat ze ermee geplaagd wordt. Ik wens jou ook veel sterkte, het komt vast goed in de toekomst!

5. barriewarrie

Ik kan me voorstellen dat dat voor jou ook niet leuk is! Hopelijk komt het voor jou ook goed in de toekomst!

6. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Hier ook een tengere dame. 110cm en 15,9 kg. Terwijl ze tijdens haar eerste levensjaar rond de +2 lijn zat met gewicht. Toen ik gestopt ben met bv is ze slanker geworden. Maak me nog geen zorgen, ze eet goed en beweegt gewoon heel veel

7. tuc

tuc Niet meer actief

Jouw ervaring is idd waar ik op doelde. Ik vind het ook gek dat een kinderarts zo'n menu goed keurt of zelfs voorstelt. Er zijn zoveel andere dingen die beter aanzetten. Aan een slecht kind kan de ka niks doen maar die kan wel met betere voorstellen komen.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    O onze beide kinderen altijd onder de lijn...

Zoon nu met 1.04 15 kilo
    Dochter was met 6 net 18 kilo ( nu weet ik het niet)

Maar veel eten hoeft van mij echt niet. Mensen eten al veel te veel. Ze eten gewoon waar ze zin in hebben.

Zijn eigenlijk nooit ziek

9. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dat is het probleem waar we met zoon 95 cm, 12 kg en bijna 4 tegenaan lopen. Ideaal is het zomerseizoen hij draagt nu vooral lange broeken in maat 68 en 74 als 3/4 en korte broek :D.
    Maar straks in de winter zitten we weer, het beste passen nog de meisjesbroeken van zijn zus in maat 98 nu. Jongensbroeken zijn nog breder en dan houdt hij van die ruimte over bij billen en heupen, zeker met knoopsgat elastiek.

Ziek is hij nooit, eet ook prima, het is zijn bouw, je ziet zijn ribben.
    Heeft altijd op de -2/-2.5 lijn gezeten met lengte en gewicht.
    Zus is ook niet erg dik, maar zit niet op de grens van ondergewicht.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou nu inzetten op onderzoeken naar de reden waarom hij niet eet. Je hebt al zoveel geprobeerd. Ass kan, dat hoor je wel vaker in combinatie met slecht eten (bepaalde structuren vinden ze dan vervelend voelen in de mond). Kan hij aangeven waarom hij niet wil eten? En wat wil hij eten als je hem dat vraagt?

11. barriewarrie

Hij mag bij het ontbijt en lunch kiezen uit een aantal dingen maar dat is dan niet een garantie dat hij wel eet.
    Heb wel eens gevraagd waarom hij niet wil eten/drinken maar dan zegt hij alleen dat hij niet kan eten of dat hij het niet lust.

12. barriewarrie

Pffff hij heeft vandaag eigenlijk niks gegeten niet leuk maar nog tot daar aan toe.
    Hij heeft ook nog maar 300ml gedronken krijg er niks in, geprobeerd ors te geven maar dat weigert hij ook. :'(

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    #73 Ikdus, 18 jul 2014
    Laatst bewerkt: 18 jul 2014
    Hier geen extreem dun meisje 11.3 kilo bij 87 cm dus valt mee

Wat misschien wel lekker is voor je zoontje (misschien is t al gezegd) pasta met groentes er in doen.

Mn dochter wilt bijv ook geen groentes eten maar als ik t prak met aardappel dan wel (net dr moeder)

Ik was altijd wel mager 48 kilo bij 1.68 ( nu 55 kilo) en we eten vaak pasta en rijst. Weet niet of dat de reden is. Maar pasta is wel goed natuurlijk.

En toen mn dochter buikgriep had was 300cc drinken genoeg. Dus daar zou ik me niet per direct zorgen om maken

Qua broeken vind ik vingino echt wel fijn zitten.

14. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    #74 mich87, 18 jul 2014
    Laatst bewerkt: 18 jul 2014
    Onze oudste heeft autisme en is door zijn eetprobleem erg dun...ruim 1 meter en 13 kilo. Hij groeit wel in de lengte, maar komt niet meer aan. Hij eet heel eenzijdig en heel weinig. We lopen met hem bij een diëtiste, maar vooralsnog wil hij de speciale drinkvoeding niet... Ik heb inmiddels al mijn principes overboord gegooid en voer hem zoveel mogelijk flesvoeding, fristi en diksap/rosevice want drinken doet hij goed. Als hij een nijntjekoekje of stroopwafel eet ben ik al blij, maar dat komt niet echt vaak voor. Volgens de berekeningen van de diëtiste komt hij dagelijks ruim 600 calorieën te kort.

Ik maak me wel vaak zorgen om zijn tanden, maar de kinderarts zei dat we een keuze moeten maken...onze zoon heeft de suiker in het drinken nodig voor de calorieën. We poetsen wel vaak en elektrisch dus nu maar hopen dat zijn gebit gezond blijft... Tot nu toe gelukkig wel.

Mensen komen idd vaak met 'tips' of noemen allemaal producten op die hij mogelijk wel eet. Tja, als het zo simpel was hadden wij het zelf al bedacht. We hebben echt alles geprobeerd, maar helaas leeft hij nog steeds op droge cracottes, brood met pindakaas en biscuitjes.

We hebben nu via het CIZ een uitbreiding van de thuisbegeleiding aangevraagd en hopen met intensieve hulp zijn eetprobleem aan te kunnen pakken. Maar we hebben nog een lange weg te gaan...

15. barriewarrie

Mich87:
    Herkenbaar over het drankje van de diëtiste, hier krijg ik met geen mogelijkheid dat spul erin.
    Heb de choco al koud en warm geprobeerd, de rest koud en ingevroren geprobeerd maar niks helpt of hij het nou ziet of niet.

Mijn zoon eet minder eenzijdig als de jouwe maar zijn wel erg veel dingen wat hij niet lust.
    Als het sliertjes heeft, teveel kauwen vergt dan haakt hij al af.
    Juist fruit dingen met veel vocht eet hij bijna niet, dus hij moet het echt hebben van drinken.
    Fristi en chocolademelk gaat hier vaak nog het beste idd dan maar veel suikers. Levert idd wel wat extra calorieën op.

Tot nu toe zijn zl zijn tanden ook nog heel en dat verbaast me eigenlijk wel aangezien tandenpoetsen hier een groot probleem is momenteel.
    Miss dat elektrisch hier ook beter werkt.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat vind ik best een belangrijk signaal dat er wel eens echt iets aan de hand zou kunnen zijn. Wellicht is de logopedie zoals iemand al zei een optie. Ik zou het zeker gaan uitzoeken.

17. barriewarrie

Komt goed zit er sterk over na te denken om maandag toch de kia te bellen ivm het drinken. Met dit weer zo weinig drinken lijkt me niet gezond. Hebben uiteindelijk onder wat dwang drinken erin gekregen, zit er niet op te wachten dat hij opgenomen wrdt met uitdroging.

18. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0

een kind droogt echt niet zomaar uit.
    ik denk dat je beter wat lekkere waterijsjes had kunnen aanbieden en knijpfruit oid.
    dan onder dwang vocht erin te krijgen.
    heb je de poppen helemaal aan het dansen,wil hij straks helemaal niks meer drinken.

je moet het leuk maken,straks ziet hij het als een straf,dat wil je toch niet??

19. tuc

tuc Niet meer actief

Maar ts wat ik nog steeds niet precies begrijp...waar maken jij en de artsen zich zorgen over?? Puur om het feit dat hij erg mager is/eruit ziet...is hij verder helemaal gezond?

20. barriewarrie

Allemaal al geprobeerd. ........... Zoals al eerder gezegd wil hij niks hebben.
    Ga echt niet zo maar onder dwang vocht toedienen dat is alleen als niks anders lukt..... en liever dat als aan het infuus. Hij is al iel en drinkt en eet alle dagen te weinig dus bij hem staat uitdroging op dit soort dagen altijd op de loer vooral als hij nog minder gaat drinken.
    Bij hem wordt het allemaal nog erger als hij over geleverd moet worden aan infuus, sonde enz.

Deel Deze Pagina