Hoi dames ik zal me even voorstellen.. ik ben Bo.. 28 jr en moeder van 2 kindjes met mijn ex. Ik ben nu een jaar bezig met manlief zonder resultaat. Dus naar de huisarts en erna naar de gyn gegaan. Ik heb net een kijk operatie gehad en een HSG. Niks bijzonders te zien bij mij.. Maar manlief zijn semen onderzoek was heel erg slecht. Hij had maar 1 mljn zwemmers na bewerking. De gyn wil hem nog 1 x checken en ons bij gelijke uitslag doorsturen naar een ivf/icsi traject. Ik vermoed zelf dat als het iets beter is, wij een iui traject in gaan. Ik ben zo onzeker en bang dat als ml zn onderzoek iets beter is dat ze me wegsturen.. 20 mljn zaad per ml is al verminderd vruchtbaar en is de kans 50% verlaagd op natuurlijke zwangerschap... moet je nagaan met maar 1 mljn ervaringen met mannen die een 2e check ineens goed zaad hadden (of juist niet natuurlijk( ik zou graag ervaringen delen met lotgenoten. Misschien kan ik me aansluiten bij jullie groepje hier ?? Liefs, Bo.
@Teddy1984 lijkt er inderdaad op dat we ongeveer tegelijk zullen starten. In welke plaats zitten jullie? Ervaar het heel wisselend, zie wel op tegen de IVF, het spuiten bij de IUI was al niet prettig. Maar toen gisteren de brief binnen kwam dat we in mei mogen starten was ik toch blij, eindelijk een beetje schot erin. Dit jaar zijn we 5 jaar getrouwd, dus mag wel een keer In het ziekenhuis in onze woonplaats werd aangegeven dat er met mij niets mis is en dat mijn man minder vruchtbaar is, maar in Zwolle blijkt het net andersom beetje jammer dat ze daar niet eerder zijn achtergekomen, zonde van de tijd en het geld! Heb er over het algemeen niet zoveel last van om anderen zwanger te zien gelukkig. Hoe ervaren jullie het? Hoi Bo87, ik heb me gisteren ook aangesloten, dus denk dat we gewoon welkom zijn Fijn dat er met jou niets is, maar wel heftig voor je man!
Haai, daar ben ik weer! Wat grappig (nouja misschien niet het juiste woord) dat jij dat ook hebt Teddy met die leeftijd. Ik probeer het getal inderdaad maar los te laten, want dat frustreert me alleen maar momenteel. Je hebt ook gelijk, als het überhaupt maar een keer lukt ben ik al blij! Wat vervelend trouwens van je man dat hij er zich nu zo rot onder voelt. Vind het heel begrijpelijk dat hij dat zo voelt en herken het ook wel van mijn man. Dat komt een beetje met vlagen hier eigenlijk, misschien dat dat bij jullie ook wel zo is. En wat je zegt, zonder vent word je zeker niet zwanger Kunnen jullie er wel een beetje over praten of vindt hij dat ook moeilijk? Hopelijk zorgt de vakantie even voor wat rust. Hoe gaaaaaf trouwens New York , daar zou ik ook heel graag nog eens heen willen! Echt super! Succes volgende week met het kraambezoek, wel fijn dat die vriendin het cadeautje koopt. Scheelt weer 1 pijnlijk momentje. Ineke, wat fijn dat je baan zo goed bevalt. Kan me voorstellen dat het even wennen is! Jij dus ook al met die leeftijd, stom hoe dat gaat he. Je hebt ook een bepaald beeld van je toekomst ofzo en dat plaatje klopt dan niet meer. Hoop dat je ondanks de babypraat wel een fijne dag hebt gehad. Ik had het er gisteren nog met een vriendin over, iedereen die dan zegt het komt wel goed Daar kan ik echt niet tegen, je weet niet of het goedkomt, dat is te makkelijk gezegd! Zij begreep dat heel erg en dat was echt heel fijn Maar voor jou duim ik natuurlijk dat je volgende IUI poging een succes wordt. Wel dubbel om dan te horen van die collega, enerzijds geeft het hoop, anderzijds wil je zelf natuurlijk ook gewoon! Bo en Adnil, welkom hier! Adnil, jij gaat al snel van start nu, spannend hoor! Heb je al een lang traject achter de rug? Ik lees dat je in ieder geval al IUI hebt gedaan? Wat stom trouwens dat jullie nu een andere 'diagnose' krijgen in Zwolle, dat is inderdaad zonde van de tijd geweest dan. Bo, hier had man nog minder dan 1 miljoen goede zaadcellen na opwerking. Het kan dus nog erger Onze uitslag was tussen beide metingen niet enorm veranderd, maar dat kan natuurlijk wel. Vooral als je man ziek is geweest of koorts heeft gehad de vorige keer. Volgens mij kom je bij een uitslag tussen 1 en 3 miljoen in aanmerking voor IVF, onder de 1 miljoen voor ICSI en bij een wat betere uitslag (die grenzen ken ik niet precies) voor IUI. Het moet dus wel heel sterk verbeterd zijn willen ze je zomaar wegsturen hoor! Wel fijn dat bij jou alles gewoon goed is, dat scheelt weer een beetje. Is er een mogelijke oorzaak voor de slechte zaadkwaliteit van je man? Hier ben ik enorm druk op werk, vooral dingen die afgerond moeten worden voor ik straks wegga. Ik ben dus een beetje weinig aanwezig, maar denk wel aan jullie! Morgen afgesproken met vriendinnen, die ik dan ook ga inlichten over ons traject. Vind ik opzich wel fijn. Fijn weekend!
@Adnil Welkom hier! Wat naar om te lezen van je baarmoeder. Wel fijn dat je al kan starten met IVF. Mijn man en ik gaan ICSI doen. @Teddy Ik merk dat zelf dan weer niet bij mijn man. Hij vind het wel erg hoor. Maar hij is vrij nuchter. Kunnen jullie er goed over praten?? En New York ben ik ook geweest. Wat gaaf dat jullie dat gaan doen. even erop uit. Overweldigende stad hoor. Ik vond het wel ietwat te druk. Maar ik ben meer een dorpse haha. Ook opgegroeid in een groot dorp. @Ineke je hebt het dus lekker druk. En wat fijn van de positieve feedback. Ja ik ben echt spuug zenuwachtig voor dat onderzoek. Ik probeer het ook even weg te drukken. @Bo Jij ook welkom! Hier ook iemand waarvan de partner verminderd zaad heeft. Bij mij is ook nog niks gevonden. En heb gewoon een goede cyclus. Bij mijn man is het 2de semenonderzoek 3 miljoen gevonden. We krijgen nu ICSI. Ik had ook gehoopt op eerst IUI. Maar blijkbaar is het zaad ook zo slecht dat ze dat niet meer aandurven. Het ziekenhuis gaf maar 1 duidelijk advies en dat is toch echt ICSI. Dat het niet mild gaat worden heb ik al in mijn achterhoofd. Bij mij in de familie zijn de vrouwen allemaal zeer vruchtbaar dus ik heb ergens wel goede hoop. @MCI Jij dus ook al lekker druk haha. En succes en ook veel plezier bij je vriendinnen. Met leeftijd maak ik me niet zoveel zorgen. Ik vind tussen de 30 en de 35 een top leeftijd. Daarna kan ook nog makkelijk. Ook al beweren ze van niet. Na je 40ste word het wat moeilijker, maar kan ook nog. Ik vind in de 20 weer veel te jong. Maak je maar geen zorgen hoor dames. We kunnen zeker nog acht jaar En hier gaat het wel weer. Vorige week verjaardag gehad van mijn oma. Maar daar had ik beter niet heen kunnen gaan. Heb me echt rot gevoeld daar zeg. Iedereen kwam met hun kinderen. Zo lastig. en toen kwam er ook nog een nicht van mij die vroeg wanneer ik nou eens kinderen wilde. Ze bleef zo doorvragen dat ik het maar heb verteld.
Straycat, ik ken jou ergens van. Pendel forum geloof ik ... en pb contact of verwar ik je met iemand anders ? Wat heftig ook voor jullie zeg !! Had jou man maar 1 semen onderzoek ingeleverd ? Oh nee zie net dat zn 2 e onderzoek 3 mljn had opgeleverd. Hoe veel was het de 1e x ?hoe lang zat er tussen de onderzoeken ? De vangst (hihi) hier onbewerkt was maar 16 mljn. En na bewerking dus net aan 1 mljn. Weinig he ? Als inhoud dat 10 mljn al verminderd vruchtbaar is .... dan is dit wel echt erg. MCI, oh jee wat heftig ook zeg !! Mijn partner is in december geopereerd. Maar volgens de gyn zou dat er al niet veel meer mee te maken hebben. We zijn al 4 mnd verder namelijk. Hij heeft geen koorts gehad, wel medicatiegebruik... maar ook dat zou in principe geen invloed hebben (dit medicijn staat er niet bekend om). Ik hoop dat wat je zegt, klopt meis. Ik moet er niet aan denken weggestuurd te worden !! Hoe lang zat er bij jullie tussen de semen onderzoeken ? Ik ben dus volledig nieuw in deze wereld. Ik ben bang... en onzeker. Ik ga er wel vanuit dat als volgend onderzoek hetzelfde is, we door gaan naar ivf. Want dat zei de gyn tegen me. En als het wat hoger zou zijn mogelijk iui. 20-04 gaan we op gesprek... brrr nu al buikpijn als ik er aan denk. Ik had de balie medewerkster gesproken en zij zei dat het meestal 3 mnd duurt voor er opnieuw een bewerking gedaan word.maar de gyn zei; niet gelijk volgende wk maar in ieder geval over een paar weekjes een nieuwe analyse. Wat duurt 20/04 nog lang... ik maak mezelf helemaal gek.. slaap al sinds het nieuws heel slecht. Heftige dromen over ivf.. Welke ziekenhuizen lopen jullie ? Hoe zijn jullie ervaringen ? Adnill welkom ! Bizar zeg dat de ziekenhuizen verschillende diagnoses stellen.. wel fijn dat je nu ivf mag doen. Hopelijk snel met een mooi resultaat !! Leuk om zo te kletsen met elkaar, en elkaar te kunnen steunen.. het verlicht al zoooo veel !!
@Bo Ja je naam kwam me al zo bekend voor! Dus toch haha. Ik ben inderdaad van het pendel forum. De tarot legger Mijn man heeft inderdaad 2 keer zijn zaad in moeten leveren. De eerste keer was de inhoud 5 miljoen. Maar de hoeveelheden kunnen dus verschillen is mij verteld. Afhankelijk van of de man rookt, drinkt en ziek is geweest etc. Zoveel factoren eigenlijk. Ik hecht er wel waarde aan maar omdat het zo slingert die hoeveelheden is het altijd lastig te zeggen zoiets. Maar het is niet zo bij mijn man die hij ineens de volle mep heeft. Het is echt heel laag. Maar onbewerkt is 16 miljoen toch best veel?? Hoe kan dat dan dat er bewerkt maar 1 miljoen over is? Wat zijn die hoeveel heden toch apart haha. Ik wil wegens herkenbaarheid niet zeggen wat ons eerste ziekenhuis is. Maar ons tweede ziekenhuis word Nijmegen. Ik ben er nog maar 1 keer geweest. Maar ik heb gehoord dat de verhalen goed zijn erover. Wat voor een ziekenhuis loop jij??
Jaaa zie je nou... straycat ! Jij hebt een reading gedaan voor me. Wauw bijzonder dat we elkaar hier weer tegen komen. Nou zeg ... heel raar die aantallen. Maar wat betreft mijn manlief, 16 mljn voor bewerking... en daarvan was dus maar 1 mljn 'goed' van kwaliteit. Volgens mn gyn de absolute ondergrens. Maar 16 mljn is ook niet goed hoor... dat is ook laag. Op freya staat dat bij 20 mljn zaad per ml of lager je spreekt van verminderd vruchtbaar. En dat je dan al spreekt van 50% verminderde kans op een natuurlijke zwangerschap. Tja mijn man rookt al 2 jaar niet meer, maar drinkt wel een biertje. Ik las ook op internet dat er mannen volledig gezond leven, en dan nog verminderd vruchtbaar zijn. Hier is manlief op het moment thuis na een enkel operatie. Al 4 mnd inactiever dan ooit. Maar het probleem is dat dat niet zal veranderen komende tijd. Hoe veel tijd zat tussen jullie semen analyses ???
@Bo Wow super leuk dat ik je hier dan weer tref Bij ons zeiden ze in het ziekenhuis dat mijn man te weinig had voor een natuurlijke bevruchting. Maar ik blijf altijd hopen eigenlijk. Terwijl het nergens op slaat want het is verloren hoop. Ja ik snap nooit wat van die ml. per lozing enzo. Maar ik heb een rekenprobleem dus daar heeft het mee te maken. Ze maakte ook allemaal moeilijke rekensommetjes in het ziekenhuis hoeveel zaad er dan in zat etc. Maar hoeveel zaad moet een man dan hebben voor een goede natuurlijke bevruchting? Is dat dan 20 miljoen? Mijn man drinkt ook bier. En ik denk ook echt niet dat het zaad vooruit gaat als de man gezonder gaat leven. Ja misschien een beetje. Maar het zal niet ineens super zaad worden. Oh ja helemaal vergeten de vraag te beantwoorden. Er zat 2 maanden tussen de eerste en de tweede semen analyse.
mijn man drinkt en rookt regelmatig, maar zo gauw als wij een behandeling starten stopt hij daarmee. Aan zijn kwaliteit was dat wel duidelijk te zien. Maar ik vraag me nog steeds af wat ons eerste ziekenhuis uitspookte, dus of het helemaal waar is.... @bo87 dankje! hoop ook dat het direct raak is, punctie lijkt me niet prettig. @MCI ja 6 x IUI gehad, maar achteraf gezien had dat überhaupt nooit kunnen werken... maar goed, we beginnen vol goede moet aan de IVF, op naar een goed resultaat! @Straycat, hetzelfde traject dus... Wanneer starten jullie?
Hi allemaal! @Bo, welkom hier! Wat vervelend dat jullie ook de MMM molen in gaan. We weten hier allemaal denk ik wel hoe dat is en daarom vinden we het ook erg fijn om ervaringen uit te wisselen. In mijn geval heeft mijn man ook zeer slecht zaad. We kregen eerst drie semenonderzoeken met steeds 4-6 weken ertussen. We schommelden steeds rond de 1 mljn na opwerking dus in overleg besloten om toch eerst IUI te proberen. De eerste keer hadden we voor ons een topscore namelijk 2,5 mljn na opwerking maar geen resultaat. Daarna werd het steeds lager en met scores van 0,3 en 0,5 tijdens de volgende IUI's besloten dat we meer kans maken met ICSI. Daar gaan we nu in april mee beginnen. Ben benieuwd welke kant jullie opgaan. Boven de 1 mljn is IUI zeker wel mogelijk. En ik denk dat het ons wel goed heeft voorbereid op de ICSI want dat is toch intensief traject en moet je niet licht over denken. Dus ik denk dat bij jullie allebei wel een optie is. @straycat, ik kan er gelukkig wel met mijn man over praten dat hij zich nu zo voelt. Hij begon er eigenlijk zelf over dus dat is wel positief. Blijft gewoon lastig allemaal. Wat leuk dat jullie ook in NY zijn geweest, heb je nog tips? Wat jammer dat je zo ongemakkelijk voelde op de verjaardag. Dan word je ineens weer zo geconfronteerd met je eigen situatie hè? Ook niet netjes van je nicht dat ze zo bleef doorvragen, het is natuurlijk al moeilijk genoeg. @adnil, wat balen dat ze eerst we verkeerde diagnose hadden gesteld. Gelukkig kunnen jullie nu beginnen met IVF en zijn de kansen om zwanger te worden ineens een stuk hoger. Wij zijn onder behandeling in een ziekenhuis in Noord-Holland en gaan voor de ICSI naar VU Amsterdam. @MCI, apart is dat van die leeftijd hè? In het begin vond ik dat wel lastig om los te laten maar we hebben geen andere keus. En het zou al een cadeautje zijn als we alleen al zwanger mogen worden. Ik merk ook dat je iedere keer wel je eigen verwachtingen bijstelt. Bij mijn man komt zijn onzekerheid ook met vlagen hoor. Maar het was de eerste keer dat hij er zo open over sprak en dat raakte me wel. Hij is er meestal wel nuchter over maar hij zit er dus meer mee dan hij eigenlijk laat zien. Is ook erg lastig allemaal maar zolang het tussen ons goed zit, heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. (En gaaf hè NY?! Ik heb er ook erg veel zin in)
@Adnil We starten in mei. Dus nog even geduld @Teddy Gelukkig kan je er met hem over praten. En wat goed dat hij er zelf over begon ook. NY is echt een belevenis. Alsof je in een film loopt. Ik ben er maar 2 dagen geweest. We hebben toen een rondreis Amerika gedaan. En NY was ons eindpunt. Maar de M&M's winkel is wel en bezoekje waard. Ze hebben daar M&M's in alle soorten en maten en kleuren. Echt lekker Amerikaans hahaha. Ook is Central Park erg leuk. Toch wel een stukje mooi natuur midden in zo'n metropool. Een rondvaart op de Hudson is ook erg mooi. Dan zie je de Freedom tower namelijk. Die word nu gebouwd vanwege 9/11 en is nog groter dan de Twin Towers. Wat een loeder is dat. Ik vond het best wel eng tussen die wolkenkrabbers. De 9/11 memorial is ook erg indrukwekkend om heen te gaan. Je voelt de sfeer daar nog hangen. Ook zeker bezoeken. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden. Hoe lang ga je? Ja die nicht staat er bekend om dat ze zeg maar erg nieuwsgierig is. Mijn moeder was nogal pissig op haar dat ze dat allemaal had gevraagd haha,
Hi allemaal, goed weekend gehad? @straycat, bedankt voor alle leuke tips! Dat klinkt allemaal super en heb er erg veel zin in! We zijn er vijf dagen dus genoeg tijd om alles te bekijken
@adnil Ik heb geen idee dat horen we allemaal nog. Ben wel benieuwd. @Teddy Ik heb een heel rustig weekend gehad. En 5 dagen is inderdaad genoeg om dat soort dingen te zien
Gaaf zeg Teddy. Ik ben in miami beach en florida geweest. Ik vind de USA super !! Wanneer gaan jullie ? Is denk ik wel ff goed ook, afleiding voor dat het dalijk echt alleen nog maar gestress en emoties zijn. Geniet ervan samen !! Ik ben heel blij dat je dit groepje bent begonnen. Ik heb heel veel aan ervaringen uitwisselen !! Adnil, moet je eerst aan de pil ? Waarom ?? Straycat, jou verhaal lijkt ook veel op het mijne. Ik heb terug zitten lezen en vind het allemaal heel heftig. Toen jij destijds de reading deed voor mij... had ik nooit verwacht dezelfde kant op te gaan... vind het heel bijzonder ... Hier: emoties gaan up en down. Gister weer een vette huilbui gehad. Ruzie met manlief... zucht het is ook allemaal niet makkelijk he. Ik zit heel de tijd te gissen ... wanneer mag hy nieuw zaad inleveren ? Wat dan ? De gyn zei dat hy naar de uroloog moet voor een echo en bloedonderzoek als het weer geen goed zaad is. Hoe lang duurt dat ? Welk pad gaan we in. En is het zaad wel slecht ? Hoe hoog achten jullie de kans dat hy na zo'n slechte uitslag als 2 wk geleden (na opwerking 1 mljn) nu ineens een 'goed' aantal inlevert ? Klein toch ? Ik blijf bang dat ze ons wegsturen.. de gyn zei als het weer zo laag is dat we gelijk ivf MOETEN ... dus geen eens de keus ? En als het nou ietsje beter is ? Zeg 3 mljn.. sturen ze me weg of krijg ik iui ?? Jullie lezen het al... vol met vraagtekens en stress. Ik ga morgen bellen of ik niet een week eerder op gesprek mag. I.p. hoeven ze alleen nog mijn progesteron waarde te prikken (week na ei dus dat word vrijdag en dan 7 dgn later) en dan is alles klaar en ben ik oke bevonden. Dan zitten we op 10 april. 20 april is dan wel heeeel lang hoor. Dus duimen.... Weet jullie omgeving er vanaf ? ML wil dat niet...alleen mn beste vriendin weet er vanaf. Hoe doen jullie afspraken met werk combineren ?
@Bo Echt heel apart he. Alsof dat zo dan wezen moet. En ooh die emoties zijn zo vervelend he. Bij mij gaan ze ook met ups en downs. Wat naar van de ruzie met je man. Het is allemaal wel spannend voor jullie. Ik zou zeker even bellen inderdaad. Mijn omgeving weet er vanaf. Dan komen die vervelende vragen tenminste niet steeds. Ik heb het mijn leidinggevende ook verteld. Dus zij weet het ook. Dan weet ze tenminste waarom ik ze vaak vrij wil. Ik ben er liever open over. Ik ben al 5 dagen overtijd. Dit gebeurd mij nooit. Ik ben altijd heel stipt met mijn menstruatie. Ik snap er geen hout van. Net nu ik donderdag die HSG heb. Zwanger kan ik bijna niet zijn met heel slecht zaad. Ik heb wel even een test gedaan al. Normaal gesproken test ik liever niet zo vroeg. Ik lees overal dat vrouwen al meteen gaan testen. Dus heb me voorgenomen dat nooit te doen. Maar ik moest het even weten voor die HSG. Maar de test was gewoon wit. Ik dacht het al. Ga er ook helemaal niet van uit dat ik zwanger ben. De test was ook over de datum. Dus ik haal vanmiddag wel een nieuwe in de winkel. Komt allemaal weer lekker uit met die HSG.
Ik moet aan de pil 1 maand zodat het ziekenhuis controle heeft op de cyclus en om de eierstokken tot rust te brengen. Klinkt heel onlogisch maar schijnt normaal te zijn. 12 april gesprek met verpleging over het spuiten etc. @bo87 spannend allemaal met je man! Bij mijn man werd in get begin ook gezegd dat de kwaliteit niet goed was, maar dat is gelukkig ondertussen in het nieuwe ziekenhuis goed bevonden. Hij rookt en drinkt twee weken voor tijd niet en eet dan veel walnoten. Tja, je probeert alles hè. @teddy ja weekend was heerlijk, vandaag nog dagje vrij, dus nog lekker in bed
@Bo, ik denk niet dat je bang hoeft te zijn hoor dat ze je zomaar gaan wegsturen. Ook al is de kwaliteit de volgende keer wat beter, is het nog steeds niet geweldig en komen jullie wel in aanmerking voor een behandeling. Ik denk dat bij jullie IUI ook nog wel optie kan zijn en anders IVF. Ik begrijp dat je heel erg gestrest onder bent, dat herken ik wel. Maar het wordt ook wel wat beter met de tijd. Ik sta er nu bijvoorbeeld anders in dan vorig jaar zomer. Je moet het allemaal een plekje geven en dat kost tijd. Het is ook die onzekerheid wat het voor jullie nu moeilijk maakt maar blijf er wel samen over praten, dat is belangrijk. Ik ben ook heel open over onze situatie naar familie en vrienden en op mijn werk. Dat helpt mij enorm anders krop ik het alleen maar op. @straycat, wat raar dat je nu ineens overtijd bent en witte test hebt. Is het misschien toch stress voor de HSG dat je lichaam daarop reageert? Kan de behandeling wel doorgaan als je dan je menstruatie hebt? @adnil, ik moet waarschijnlijk ook eerst paar weken aan de pil. Dat is inderdaad om je eigen cyclus plat te leggen voor de hormonen die daarna volgen. Wij hebben het intake gesprek op 8 April dus dat komt al dichtbij.
@Teddy Ik snap er ook niks van. Als ik stress heb komt mijn menstruatie ook altijd. Ik haal morgen wel even een goede test bij de drogist. Die ik vanmorgen had gedaan was zo'n dipstick ding. Ik ga morgen het ziekenhuis bellen. Want ik weet ook niet of het dan kan doorgaan.
@straycat nog contact met ziekenhuis gehad? Wel apart dat je nog geen menstruatie hebt dan... krijg je toch altijd stiekeme hoop van, tenminste ik wel. Bij mij in de omgeving weten steeds meer mensen het. Maakt het wel makkelijker. Heb er zelf aardig vrede mee ondertussen, maar zijn zeker wel tijden geweest dat het me allemaal erg tegen stond. En sowieso als ik geen wijn meer drink valt het iedereen vanzelf wel op