In onze gemeente is geen loting maar je moet hier als voorwaarde wel in dezelfde gemeente wonen. In bijv de gemeente Den Haag / Delft maakt het niet uit of je in Den Haag/ Delft woont maar is er volgens mij op de meeste scholen een loting. Een collega van mij heeft haar kind op 6 scholen moeten inschrijven. Dit is verplicht. De kans dat ze op de school van voorkeur komen is wel heel groot dus begrijp dat hele lotingssysteem dan ook weer niet zo goed.Mijn jongste dochter gaat straks naar groep 8 en de kans is groot dat ze naar dezelfde school gaat als waar haar zus op heeft gezeten dus dan sws geen loting. Gaan nog wel andere scholen kijken buiten onze gemeente en dan zullen we ook op zo'n lijst komen.
Wow dat is niet alleen bij maar ook heel verdrietig. Dan moet het ook wel echt ernstig geweest zijn toch, als ze moesten sluiten...
Heb vorig jaar niks over loting gehoord hier. Wij hebben onze zoon ook maar bij 1 school aangemeld en zo ook de rest van zijn klas. Misschien wel omdat we ver van de randstad af wonen?
Hier ook zo hoor, je mag je zelfs maar bij 1 school inschrijven. Enkel de vrijeschool doet aan loting bij te veel aanmeldingen, naar volgens mij heeft dit jaar iedereen die zich heeft aangemeld ook een plek.
Hier kan het momenteel zijn dat je op 3 scholen inschrijft en op alledrie niet wordt ingeloot. Echt waardeloos, het duurt hier nog 2 jaar, ik hoop dat we dan weer in een iets andere curve komen. Maak je bewust een keuze na lang twijfelen en dan mag je alsnog niet komen.
Wij wonen in de Randstad, maar hier ook beide dochters op de school van hun eerste keus (wel twee locaties van een school (de oudste)/twee scholen (de jongste) als optie opgegeven - eigenlijk moesten er vier geloof ik, maar ik wist toch al vrijwel zeker dat de scholen geen loting zouden hebben en ze gewoon bij de eerste keus terecht zouden kunnen). Maar hier dus ook op lang niet iedere school een loting, alleen de scholen met te veel aanmeldingen.
Wij wonen in de randstad in een groot dorp met 4 middelbare scholen. Gelukkig is hier geen sprake van loting. Mijn dochter heeft zelfs al officieel bericht gekregen dat ze is ingeschreven op de middelbare school waarvoor zij was aangemeld.
Mijn zoon moest voor het technasium een soort sollicitatiebrief schrijven en daarnaast gemiddeld over alle vakken een 7 staan (dus een 5 voor het ene vak en een 9 voor het andere vak mag ook) en voor wiskunde minmaal een 7 hebben. Begreep dat dit op meerdere technasia zo is.
Maar dat klinkt alsof kinderen dan al een tijdje op middelbare school zitten. Hier is het vanaf de brugklas.
Klopt, hier krijgen alle kinderen op het VWO in de eerste het vak onderzoek en ontwerp (o&o) om te kijken of ze het wat vinden (net als Grieks en Latijn voor evt het gymnasium), dan kunnen ze in de tweede echt daadwerkelijk voor het technasium kiezen. Dus vandaar de gestelde voorwaarden. Naar mijn weten gaat dit op meerdere scholen zo.
Is technasium dan ook alleen voor VWO? Hier kan je vanaf MAVO/HAVO advies inschrijven voor technasium.
Hij doet inderdaad VWO technasium. Er bestaat bij hem op school ook een havo technasium, die heeft dezelfde voorwaarden, alleen dan op havo niveau. En logischerwijs krijgen de havo kinderen het eerste jaar alleen o&o en geen klassieke talen. Maar voor de mavo hebben ze hier helaas geen technasium.
Beide kinderen op 10-14 onderwijs, jongste zit in groep 8, maar blijft hier op school. Doet ook de eerste (en ws ook de tweede) hier op school. Oudste zit ook op deze school, maar in de tweede, en gaat op een andere school naar de derde. Scholen hier in de regio hebben geen loting, wel heeft de school waar de oudste naar toe wil een selectiebeleid. Het is een topsportschool en je moet een aantal selectie trainingen in je sport doen. Ze heeft de trainingen gedaan en is toegelaten. Zij start hier na de vakantie. Mocht ze niet toegelaten worden was er een plan B. Die school waren we ook wezen kijken, en op gesprek geweest.