Vanaf hoeveel maand vers eten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by toerist18, Aug 19, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Vanaf hoeveel maand kan je een baby vers eten geven?
    Dat wat je dus ook eet, moet je eerst beginnen met potjes?
    Ik heb z'n blender maalt die fijn genoeg, of heb je daar echt een staafmixer voor nodig?
    En wat zoal maken jullie dan? aardappels en bloemkool door elkaar ofzo?

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Volgens mij hoef je niet met potjes te beginnen hoor! Ik zou vanaf een maand of 6 beginnen met fruit en daar aan laten wennen. Dan met een maand of 7 groente. Ik heb ook een blender en volgens mij maalt het fijn genoeg. En als er een stukje in zit, dan kunnen ze daar wel mee overweg hoor.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mijn dochter heeft a;toijd vers gegeten... we zijn met 6 mnd begonnen en heb haar toen ook gewoon hele stukken gegeven (via de Rapley-methode)

Mixen van smaken geloof ik ookal niet in, ik vind het beter als mn kidn gewoon iedere smaak voor zich leert kennen

Een blender en potjes zijn hier dus geheel overbodig...

Nu is ze 13 mnd en eet ze alles... (ook gekruid en pittig) ik heb dr nooit hoeven voeren (behalve yoghurt maar dat kan ze nu ook), en ze kent nu echte smaken (tja uit een potje smaakt het niet naar echte bloemkool vind ik) In het begin kookte ik nog wel redelijk zoutloos maar met 9mnd at ze alles mee.

4. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Vanaf 4 maanden beginnen met fruit, ook apart doen en vanaf 6 maanden met aardappelen/rijst en groente beginnen en ik zou zelf er ook voor kiezen om het lekker zelf te maken. Een potje is alleen maar makkelijk voor als je weinig tijd heb of weg ben, vind ik dan. En dit krijg je straks ook allemaal te horen op het cb, wanneer en met wat je kan gaan beginnen.

5. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik zou niet beginnen met fruit vanaf 4 maanden. Het WHO (World Health Organisation) raadt dit af. Zij zeggen dat je met fruit kunt beginnen vanaf 6 maanden.

6. Elvier

Elvier Lid

Jun 21, 2006
    66
    0
    0
    Capelle aan den IJssel
    Ik ben met fruit begonnen met vier maanden en met groenten met vijf 1/2 maand... Alles in eerste instantie vers en door de blender, later ben ik ook potjes gaan geven. Boyd had echt heel duidelijk behoefte aan ander eten, behalve de fles... Hij is nu vijftien maanden, maar llijkt echt geen last te hebben van het feit dat ie met vier maanden al fruit kreeg...

7. Vicky

Vicky Fanatiek lid

Aug 11, 2005
    1,200
    0
    0
    Enschede
    Ik ben met groenten begonnen met 6 maanden. Eerst groenten, omdat ik wilde dat ze dat eerst leerde eten voor ze aan het zoete fruit begon (bijna elke baby lust wel fruit).
    Met 6 1/2 mnd dan fruit erbij.
    Kaylee is geen rapley meisje, ze wil t gewoon niet... ze neemt een hap, kijkt en gooit t weg en is er meteen klaar mee (en we proberen het nog elke avond hoor, ze wil t gewoon niet). Dus ik pureer alles, meestal een soort groente met aardappels erdoorheen.
    Ik maak op zaterdag een hele hoop klaar en vries het in, dan hoef ik niet elke avond apart te koken (want wij doen veel kruiden in ons eten, vooral peper).
    Nu mix ik het nog, maar niet meer zo fanatiek zeg maar, nu zitten er ook brokjes in, die gladde soep hoeft nou niet meer :D

8. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Waarom verkopen ze dan potjes met vanaf 4 mnd erop??? Lijkt mij niet dat het echt kwaad kan, ben met mijn zoontje ook vanaf 4 maanden begonnen.
    hoorde van een collega dat zij met 3 maanden al was begonnen, maar dat vind ik wel erg vroeg.

9. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    en meetal geeft je kindje het aan of ze behoefte hebben aan iets anders...

10. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Het is bewezen dat het voor de spijsvertering van de baby (en dan met namen de darmen) beter is als wordt gewacht met 6 mnd. Tuurlijk maken ze potjes voor 4 mnd... verdienen ze weer extra aan. Incidenteel kan het nodig zijn om een kind eerder bij te voeden maar dat is maar zo'n klein percentage, bij de meeste moeder is het onwetendheid of het negeren van het advies, of een combi.

Tja en zelf aangeven; iets wat ze niet kennen missen ze ook niet. Als moeder moet je bepalen wat goed is voor je kind zolang ze dat zelf niet kunnen... het beste is gewoon met 6 mnd.

11. Niet meer actief

De arts van het cb adviseerde mij om rond de zes maanden te beginnen..eerder schijnt echt niet nodig te zijn..
    Ook adviseerde de kraamverzorgster dit..

12. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    Doe waar je jezelf goed bij voelt en je kindje ook.

Ik bne met Lars met 4 maanden begonnen maar die had er echt gene interesse in. Met 6 maanden opnieuw gedaan en het ging er meteen goed in.

Wel heb ik enorme spijt dat ik altijd potjes heb gegeven. Lars eet heel goed vers fruit maar avondeten eet hij niet. Hij krijgt gene potje meer maar hij moet vers eten ook niet. Gemengd al helemaal niet!! Nu eet hij af en toe een hapje aardappel en wat stukjes vlees. Groenten eet hij rauw, komkommer, tomaat, radijs enz. En alles uit het handje. Puur omdat meneer het zeluf! wil doen.

Onze nieuwe ukkepuk zal nooit ene potje te zien krijgen en krijgt vanaf 6 maanden vers eten en ook niet gemengd maar aparte smaken.

Share This Page