Lotus bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dubbelfris, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Hier ook interesse in een halve lotusbevalling.
    Het bloed in de navelstreng en placenta is inderdaad nog wel heel waardevol. M.i. Verdwijnt die toevoeging na de geboorte en heeft een hele lotus geen toegevoegde waarde, maar dat is ook puur theoretisch en niet uit ervaring.

    de opties m.b.t. De navelstreng en placenta die je hebt zijn eigenlijk
    - direct doorknippen
    - laten uitkloppen, hoe lang je laat uitkloppen is dan wel heel wisselend van je zorgverlener als je je er niet mee bemoeit. Sommigr vinden 1 minuut uitkloppen, anderen wachten echt tot je de navelstreng niet meer voelt kloppen.
    - halve lotus, de navelstreng en placenta blijft dan verbonden tot deze geboren is en daarna doorgeknipt.
    - hele lotus, de navelstreng en placenta blijft dan zitten tot hij er vanzelf afvalt
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Ah toch ja. Ik wist het bij mijn eerste ook niet hoor. Maar maakte ivm keizersnee toen gelukkig toch al niet uit ;) Misschien is het best iets van de afgelopen paar jaar. Dus dat het meer opkwam na de geboorte van je zoontje.
     
  3. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Nouja, als je blijft bloeden en het bloedverlies is dusdanig veel, dan wel ja.
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Een hele lotus duurt dan ongeveer wel een week toch? Een hoe snel is de placenta geboren na een kindje? 30 minuten? Dan is een halve lotusbevalling wel een heel groot woord voor wat het is ;) Vindt het meer een 1/100e of nog kleinere lotusbevalling :p
     
  5. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    hoelang duurd dat uitkloppen van de navelstreng dan? Want als dat hetzelfde effect heeft in positieve zin, dan zou dat me wel aanspreken.
     
  6. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.125
    2.852
    113
    Je topic zal een maand na de laatste reactie automatisch gesloten worden.
     
  7. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Dit is dus al helaas niet waar. Ik ben zwanger van een kindje met een nier afwijking. En ik krijg bijna wekelijks evhos om de hoeveelheid vruchtwater te meten. Het grootste gedeelte van vruchtwater word dus blijkbaar door de baby zijn nieren zelf aangemaakt.
     
  8. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Wij.nl zegt 3 minuten, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee ;) Ik geloof dat ze het bij mijn ziekenhuis standaard deden. En anders maar niet. Was al lang blij dat m'n kind er eindelijk uit was :roflmao:
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  9. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Haha, ik heb de term niet bedacht :roflmao:
    Maar de geboorte van de placenta wordt in Nl meestal medisch versneld dmv een oxytocine prik, en duurt daarmee maximaal 30-60 minuten. Zonder die prik kan het ook prima 2 uur duren.


    Hangt er een beetje vanaf wat je zelf wilt natuurlijk. De norm in nederland is 3 minuten, maar over het algemeen klopt de navelstreng dan vaak nog.

    hier staat mooie info:
    https://eenmooiebevalling.nl/informatie/bevalling/uitkloppen-navelstreng/
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  10. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.405
    113
    Vrouw
    Het is pas sinds de laatste jaren dat de navelstreng langer later uitkloppen omdat ze daar ook de voordelen van zien. Meestal is na 2/3 minuten uitgeklopt.
    Kan natuurlijk niet als de navelstreng om de nek vast zit en bij een keizersnee of foetale nood.
     
  11. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Dit hebben ze bij mijn bevalling gedaan. Eerst de placenta eruit en dan doorknippen. Ik wist niet eens dat dat een naam had haha. Ik dacht ook dat dat normaal was.
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  12. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Bij m’n eerste werd vrij snel na de geboorte de navelstreng doorgeknipt (geen idee of dat 1 of 3 minuten was) en niet lang daarna is de placenta geboren. Wel met een oxytocine spuit om oa het bloedverlies te beperken.

    Ik meen te herinneren dat de placenta binnen een uur moet komen, anders moet je naar t ziekenhuis. Op gegeven moment sluit de baarmoedermond weer en dan moet alles er uit zijn.
     
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Waarom ga je je niet eerst inlezen voordat je zoveel commentaar levert? En volgens mij heeft TS gevraagd of mensen hun mening voor zich wilden houden.

    @Dubbelfris uit laten kloppen is niet hetzelfde als een halve Lotus. Je zat op de juiste sites. Een halve Lotus is sowieso uit laten kloppen maar geeft met de uitdrijving van de placenta een laatste boost met Bloed en dus vitamines, mineralen, stamcellen en al het goede waar ze voor gezorgd heeft tijdens de zwangerschap.
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  14. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Bij mij heeft de gyn bij mijn spoedsectio de navelstreng uitgeknepen richting mijn dochter, want hij wist van de wens van laten uitkloppen. En hij is dus ook niet gelijk door geknipt toen ze er uit was, maar toch ietsjes later,
     
    Loveischocola vindt dit leuk.
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.405
    113
    Vrouw
    Wat onwijs fijn ❤️ Ook dat ze meedenken en de mogelijkheid er toch ook was!

    Las later idd dat er soms wel mogelijkheden zijn met keizersnee, alleen hangt van ziekenhuis ook af!
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  16. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    dankjewel voor je reactie en info @zonnetje2015
    Dit zou ik heel graag willen als die mogelijkheid er is! Ik hoef ook niet perse een week lang zo een stinkding mee te dragen :roflmao: maar als ik mn meisje nog een laatste boost kan geven zou ik dat graag doen!
     
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Nog wel iets om over te denken: mocht je stamcellen willen invriezen voor je kindje, dan kan dit niet icm laten uitkloppen van de navelstreng.
     
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Van 3 bevallingen weet ik het niet meer en eerste was een keizersnee.

    Maar nu hebben ze de navelstreng echt laten uitkloppen. Duurde 22 minuten en dat was echt lang zeiden ze. In die tijd kwam de placenta er ook uit. Pas toen ze niks meer voelde kwam de schaar in beeld.
    Ik heb hem zelf ook voelen kloppen, dat voelt echt heel apart. Sowieso de navelstreng zelf al maar dan ook nog dat kloppen erin...
    Placenta hebben ze ook laten zien. Een vies ding maar gezien de functie ook weer heel mooi. Maar die hoef ik echt niet nog een week er aan te hebben. Wat anderen al aangeven: dat kleine stukje wat overblijft gaat al erg stinken:|

    Overigens had ik er niks over in het bevalplan gezet, blijkbaar werken hun zo ;) maar heel de bevalling was relaxt, voor zover mogelijk uiteraard met weeën :cool:
     
  19. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Bij de 3e bewust een halve lotus gedaan. Placenta kwam heel vlot en z'n 5 a 6 minuten is de navelstreng doorgeknipt.
     
  20. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Hihi ik moet stiekem lachen om jouw naam: toch 3 en ik zie dat inmiddels nr 5 is geboren :)
     

Deel Deze Pagina