Lotus bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dubbelfris, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.126
    15.190
    113
    Haha ja. Nr 3 was discussiepunt hier. Nooit gedacht dat er nog 2 zouden volgen
     
    JupitR en Striae vinden dit leuk.
  2. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Idd, dat gaat alleen op zolang het bloed vanuit de placenta ook daadwerkelijk naar je baby stroomt. Als de navelstreng is uitgeklopt, gebeurt er niets meer. Dus dan kan er nog steeds veel ijzer etc in je placenta zitten, maar dat gaat je baby niet meer bereiken.
     
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Dit is dus nooit bewezen. Hetzelfde als dat het verhaal van de placenta die blijft pulseren zolang de navelstreng niet is doorgeknipt.
     
  4. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Interessant onderwerp.

    Tijdens het gesprek met de kraamzorg gaf ik aan dat ik graag alles rustig wil doen dit keer en dus ook de navelstreng uit laten kloppen. Maar thats it voor mij.

    Ze vroeg me of ik ook dacht aan een lotus bevalling. Ik denk dat ik dan echt over mn nek ga, ik ruik alles Onderhand net zo scherp als een speurhond. :roflmao:
     
  5. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Hier een goede ervaring met een lotus geboorte van de jongste. Ik vond het niet vies, ook niet stinken. Het is natuurlijk ook niet zo dat je de placenta open en bloot laat liggen zonder er iets mee te doen, anders begrijp ik dat het niet lekker gaat ruiken. ;) Navelstreng liet al op dag 3 los. Het is hooguit wat onpraktisch als je echt vaker de deur uit moet, maar ik vind het met een newborn sowieso wel fijn om de eerste dagen heel rustig aan te doen en lekker thuis te blijven.

    Toch denk ik dat ik het bij dit kindje anders ga doen. Ik neig er nu naar om de navelstreng gewoon een paar uur uit te laten kloppen en sowieso pas door te knippen nadat de placenta geboren is. Momenteel voel ik de meerwaarde niet echt om weer een volledige lotus geboorte te doen, hoe mooi ik het toen ook vond. Maar dat is voor nu ook puur een gevoelskwestie.
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  6. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Na overleg met de verloskundige gaan we voor een halve Lotus dit keer.

    Standaard wachten ze tot de navelstreng is uitgeklopt, maar hele of halve Lotus was allemaal mogelijk en waren ze heel positief over.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ben benieuwd wie als eerste de ervaring mag delen! Vandaag hier uitgerekende dag..
     
  8. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Ow wat toevallig, ik ook! Succes ;)
     
  9. Mooncalf

    Mooncalf Bekend lid

    26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Ik heb twee keer een halve lotusbevalling gefotografeerd. Dit wilde ik zelf bij mijn eerste ook maar toen liep alles mis. Nu bij de tweede hoop ik dit wel te kunnen doen. Ik heb bij beide bevallingen die ik gefotografeerd heb wel echt gemerkt dat het baby'tje veel rustiger was in het begin. De overgang is een stuk minder 'hard'.
     
  10. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Ik ben woensdag bevallen van een dochter met een halve Lotus. Voor de verloskundige was dit de eerste keer. Het ging allemaal super en we hebben prachtige foto’s ervan kunnen maken.
     
  11. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Hier idem:roflmao:
     
    toch3 vindt dit leuk.
  12. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik ben bij de laatste twee met een halve Lotus bevallen. Ik zat in een beval bad, bleef de troep mooi daar;).
    Ik was wel heel blij dat de navelstreng eraf mocht na de bevalling. Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand dat niet heeft.
    Bij een zoon viel het stompje er met dag drie al af. Ik was verwonderd, en dacht misschien heeft het met de halve Lotus te maken. Bij dochters alleen laten uitkloppen, en die stompjes bleven allemaal een week of nog langer zitten. Maar de laatste zoon, bleef het stompje ook een week zitten.
    Ik vind het zelf een heel risico om de placenta te laten zitten tot het zelf loslaat, bacteriën op rottend vlees zijn toch wel een van de ergsten. Mijn vader en broer hebben een slachthuis, moeten ze naar het ziekenhuis, dan worden ze echt wel speciaal behandeld, ivm met gevaarlijke bacteriën.
     
  13. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Mijn dochter heet lotus dus ik dacht even spieken wat is lotusbevalling is. Sorry geen ervaring maar lijkt mij echt ranzig :eek:
     
  14. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ik wist niet wat een halve lotus was, maar zo te lezen heb ik die bij nummer twee en drie dus gehad :cool:.
    Baby's werden hier geboren zonder verloskundige, die kwam bij nr twee en drie pas nadat de placenta er ook al was (beide keren ongeveer 30 min nadat baby er was omdat ik razendsnel beval).
    Ik heb het als helemaal niet bijzonder ervaren dat de navelstreng pas doorgeknipt werd toen de placenta er was. Verloskundige hier doet dat sowieso meestal pas als de placenta er is als alles vlot gaat vertelde ze.
    Nummer vier zal vast hetzelfde gaan :cool:.

    Een hele lotus bevalling moet ik niet aan denken. Dat is naar mijn mening een groot gevaar voor het kind en echt doorgeschoten menselijke onzin.
     
  15. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Gefeliciteerd! Hier is ook eerst de placebta zonder oxytocine geboren en daarna pas afgenaveld. Helaas wel twijfel of de placenta compleet was dus alsnog oxytocine gekregen 2x. Na grondige controle ( vliezen zijn spontaan gebroken maar wel in 2 x waardoor het een hele puzzel was) bleek het gelukkig compleet te zijn.
    Was alleen niks meer te zien voor mij aangezien ze de placenta helemaal schoon hebben moeten spoelen.

    Enige echte meerwaarde die ik ervaren heb was dat mijn lijf alles zelf heeft mogen doen. Zoontje heeft niks vd oxytocine meegekregen na de geboorte alleen dat wat evt via de borstvoeding doorgeven wordt.
     
    Arwen86 vindt dit leuk.
  16. lotsoflove

    lotsoflove Actief lid

    20 dec 2012
    329
    157
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Dit keer zou ik ook graag een halve lotusbevalling willen. Wie weet wat de maximale tijd is dat het mag duren voor je placenta komt? Bij mij hebben ze de vorige keer zo lopen zeuren en pushen. Na een half uur kwam de gyn al binnen gerend. Toen kwam t alsnog spontaan. Maar maakte wel dat mijn eerste half uur met mijn baby alsnog stressvol verliep...
    Zou dat anders zijn als ik voor een halve lotus ga?

    En nog een meegevertje... Bij mijn zus bleek de baby een andere bloedgroep te hebben dan zijzelf. Zij had de navelstreng laten uitkloppen. Achteraf was dat de enige situatie waarin dat beter niet had gekund. Nu moest er nog meer bloed van de moeder 'bestreden' worden door de baby. Heeft daardoor 6 dagen in het zkh gelegen...
     
  17. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @lotsoflove volgens mij willen ze in het ziekenhuis de placenta binnen dertig minuten anders is de regel dat er dan inderdaad een gynaecoloog in consult gevraagd wordt vanwege de risico's op een heftige nabloeding.

    De situatie van je zusje is extreem zeldzaam gelukkig in veruit de meeste gevallen gaat het wel goed
     
  18. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    De placenta moet binnen een uur komen, als het lang duurt kan een injectie met oxytocine helpen.
     
    lotsoflove vindt dit leuk.
  19. lotsoflove

    lotsoflove Actief lid

    20 dec 2012
    329
    157
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Dat laatste klopt idd. De kinderarts had zelf gezegd dat het zo zeldzaam is dat ze een evt volgende keer toch echt beter weer de navelstreng kon laten uitkloppen. Dat had ik er even bij moeten zeggen!

    Wat zijn de regels dan bij een thuisbevalling? Binnen een uur anders naar het zkh? Dat scheelt al een half uur stress....
     
  20. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik heb de navelstreng zo lang mogelijk laten uitkloppen op de OK. Daar stond de gyn volledig achter. Meer heb ik niet gevraagd, geen idee of wij als zkh het niet doen. De rest heb ik gedoneerd, misschien dat dat ook goed voelt als een Lotus niet kan?
     

Deel Deze Pagina